Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volvo s vylepšeným pětiválcem D5

Vylepšené verze turbodieselů D5 a D3 se poprvé objeví v inovovaných modelech Volvo V70, XC70 a S80. U D5 se podařilo zvýšit výkon i točivý moment na 215 k a 440 Nm, při současném snížení spotřeby paliva o osm procent.

Díky pokročilým technologiím, jako je sekvenční plnění pomocí dvou turbodmychadel, keramické žhavicí svíčky, či piezoelektrické vstřikovače paliva, se nový pětiválcový turbodiesel 2.4 D5 již koncem roku 2008, kdy byl poprvé představen ve Volvu S80, zařadil mezi nejúspornější motory ve svém segmentu. V době svého uvedení na trh disponoval 205 k a točivým momentem 420 Nm.
Novinkou v konstrukci motoru bylo použití dvou turbodmychadel různé velikosti umístěných za sebou, která zajišťovala více výkonu v širším rozmezí otáček. Toto uspořádání zlepšuje pružnou odezvu motoru a umožňuje dynamickou akceleraci až do vysokých otáček.
Další novinkou byla nejmodernější technologie vstřikování pomocí piezoelektrických vstřikovačů, zajišťující přesnou distribuci paliva ve spalovacím prostoru.

Zmenšený motor D3
V roce 2010 byl v modelech S60 a V60 představen středně výkonný motor D3 se 163 k a 400 Nm točivého momentu. Jedná se v zásadě o stejný motor jako v případě verze 2.4, avšak s kratším zdvihem, jenž zmenšuje zdvihový objem na 2,0 litru.
Je vybaven stejnými piezoelektrickými vstřikovači jako motor D5, které byly upraveny pro menší zdvihový objem. Vstřikovače řídí proces spalování mimořádně rychlými a přesnými sekvencemi vstřiků pod vysokým tlakem. Výsledkem je vysoká účinnost procesu spalování. Kvůli dalšímu zlepšení jízdních vlastností je motor vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek.
Inovované verze obou motorů přicházejí společně s dalšími změnami u modelů Volvo V70, XC70 a S80.
Vylepšený motor D5 nyní nabízí výkon 215 k a točivý moment 440 Nm, zatímco u verze D3 zůstaly zachovány hodnoty 163 k a 400 Nm. Díky vyladění turbodmychadla však u dvoulitrového turbodieselu došlo k výraznému zlepšení jízdních vlastností. Olejové čerpadlo je poháněno řetězem. K nižší spotřebě přispívá i fakt, že ventily pro chlazení pístů se otevírají pouze v případě potřeby a ne pravidelně. Nové podtlakové čerpadlo bylo optimalizováno tak, aby mělo na motor co nejmenší vliv. Motor D5 je nyní vybaven stejnými lehčími ojnicemi, jaké měl v době svého uvedení v roce 2010 dvoulitrový motor D3. Všechny verze se šestistupňovou manuální převodovkou jsou rovněž vybaveny funkcí start/stop, která při zastavení vozidla automaticky vypne motor. Jakmile řidič znovu sešlápne spojku, motor ihned znovu nastartuje. Všechny varianty jsou k dispozici také se šestistupňovou automatickou převodovkou. Na podzim 2011 budou funkcí start/stop vybaveny i modely Volvo S80 a V70 s motorem D3 a s automatickou převodovkou.

K vylepšeným jízdním vlastnostem obou turbodieselů se přidává i nižší spotřeba. Například u inovovaného motoru D5 je spotřeba v porovnání s předchozí variantou přibližně o osm procent nižší (S80 s manuální převodovkou).

Kombin.spotřeba D5
Verzeman.přev.aut.přev.
S804,96,0
V705,16,2
XC705,66,8


Kombin.spotřeba D3 s man.převodovkou

S804,9 l/100 km
V705,2 l/100 km
XC705,5 l/100 km



Motor DRIVe s vyšším výkonem
Čtyřválcový diesel 1.6 je nyní k dispozici ve verzi Euro 5 s výkonem 115 k oproti původním 109 k. Hodnota točivého momentu zůstává 270 Nm. Tímto motorem jsou vybaveny verze DRIVe modelů Volvo S80 a V70, obě s manuální převodovkou, systémem start/stop.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar