Citroën ë-C4 X nejlepší v testu na 1000 km
Citroën se rozhodl vnést nové světlo do koncepce dojezdu a efektivity elektrického pohonu a pověřil světově uznávanou nezávislou skupinu UTAC, aby posoudila postavení modelu ë-C4 X v rámci konkurenčního prostředí a odpověděla na otázku: „Kterému elektrickému modelu trvá ujetí 1 000 km nejkratší dobu?“
Možnost absolvovat dlouhé cesty v klidu je jedním z hlavních faktorů, které brzdí nákup elektromobilů. To vedlo mnoho výrobců k nabídce modelů, které deklarují dlouhý dojezd, ale jsou vybaveny bateriemi, jež jsou těžší, dražší a energeticky náročnější.
Citroën zvolil jinou cestu a rozhodl se pro baterie, které jsou přiměřeně velké, kompaktní, lehké a cenově dostupné. Tato volba se ukazuje jako výhodná pro každodenní dojíždění, kdy je těžká baterie handicapem. V kombinaci se schopností rychlého nabíjení 100 kW a účinným motorem to znamená, že dlouhé cesty lze zvládnout s naprostým klidem.
Aby to Citroën prokázal, obrátil se na UTAC, přední světově uznávanou skupinu pro testování, ověřování a schvalování automobilů. Položil jí jednoduchou otázku: jak dlouho trvá ujetí 1 000 km s elektromobilem, v tomto případě s modelem ë-C4X? A pro srovnání byl UTAC požádán, aby provedl test za přesně stejných podmínek s konkurenčními vozy modelů ë-C4 a ë-C4X, kterými jsou Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 a MG 4.
Nejrychleji ujel 1 000 km Citroën ë-C4 X s celkovým časem včetně dobíjení 11 hodin a 57 minut. Konkurenti potřebovali k ujetí stejné vzdálenosti o 14 až 67 minut více. Podle výsledků UTAC lze tyto výsledky vysvětlit nižší spotřebou energie a optimalizovanou dobou nabíjení, což potvrzuje správnost technických řešení zvolených u modelu ë-4 X a následně i u modelu ë-C4.
Jako doplněk ke svým efektivním produktům nabízí Citroën aplikaci e-ROUTES, která ještě více usnadňuje každou dlouhou cestu ve voze s elektropohonem. Tento osobní asistent, který je přímo propojen s údaji o vozidle, dopravní situaci a informacemi o dobíjecích stanicích, optimalizuje trasu zákazníka v reálném čase. Tato kombinace vysoce výkonného produktu a inteligentní aplikace je vhodná už proto, že se dobíjecí síť stále rychle rozšiřuje.
Na okruhu Mortefontaine testoval UTAC následující 4 modely:
Tyto modely byly testovány po dva dny (za stejných povětrnostních podmínek) podle stejného protokolu:
-Jízda ustálenou rychlostí 120 km/h na rychlostním okruhu Mortefontaine.
-Na začátku testu bylo vozidlo nabito na 100 % SOC baterie.
-Jízda se zastavila při 10% úrovni nabití baterie.
-Vozidlo bylo dobito na 80 % (dobíjení probíhalo střídavě na nabíjecí stanici o výkonu 100 kW a na nabíjecí stanici o výkonu 50 kW podle kapacity místa).
-Tato sekvence dobíjení se opakovala až do dosažení celkové vzdálenosti 1 000 km.
Každých 100 km řidiči zaznamenávali průměrnou spotřebu (kWh/100 km). Spotřeba se zvyšuje s klesající teplotou ke konci dne. Celkem museli řidiči udělat 5 zastávek, aby dobili baterie, střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW, což vysvětluje rozdílnou dobu nabíjení.
Měření provedená odborníky z UTAC ukázala, že ë-C4 X vyžaduje kratší dobu na zastavení a dobití a zároveň vykazuje nižší spotřebu energie než ostatní modely. Kombinace těchto dvou faktorů mu umožnila ujet 1 000 km za 11 hodin 57 minut, což je téměř o 15 minut lépe než nejbližší konkurent.
Vlastnosti, které vysvětlují tento výsledek
Koncepce vozů ë-C4 a ë-C4 X usnadňuje každodenní dojíždění i dlouhé cesty. Kromě toho, že je ë-C4 pohodlný pro krátké každodenní jízdy, má vše potřebné k tomu, aby svým zákazníkům umožnil cestovat na dlouhé vzdálenosti s naprostým klidem:
•Baterie s kompaktní velikostí a hmotností zajišťující rozumnou spotřebu.
•Optimalizovaná doba dobíjení díky schopnosti stejnosměrného nabíjení přes rychlonabíjecí stanici 100 kW s optimalizovanou nabíjecí křivkou.
•Lepší spotřeba elektrické energie díky tepelnému čerpadlu, integraci senzoru vlhkosti a optimalizaci přenosového systému.
•Účinný elektromotor.
•Aerodynamické vylepšení zadního spoileru, kapotáže podvozku, pneumatik s nízkým valivým odporem atd.
Nabídka přizpůsobená různým potřebám
Aby bylo možné vyhovět potřebám zákazníků, jsou modely ë-C4 a ëC4 X k dispozici se dvěma velikostmi baterií:
ë-C4 136 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem až 357 km (cyklus WLTP)
ë-C4 156 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 54 kWh a dojezdem až 420 km (cyklus WLTP)
ë-C4 X 136 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem až 360 km (cyklus WLTP)
ë-C4 X 156 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 54 kWh a dojezdem až 420 km (cyklus WLTP)
Rychlejší a častější nabíjení
Místo neustálého převážení těžké a nákladné baterie je lepší mít optimalizovanou baterii, která se rychle dobíjí. Ač se to může zdát překvapivé, je efektivnější pravidelně a krátce zastavovat než překonávat dlouhé vzdálenosti přerušované mnohem delšími zastávkami. Vysvětluje to křivka nabíjení, která u elektromobilu klesá s rostoucí úrovní nabití baterie. Rychlost nabíjení je rychlejší na začátku než na konci nabíjení, takže nabití baterie z 80 na 100 % trvá déle než z 0 na 80 %. To uživatelům šetří nejen čas nabíjení, ale také peníze, protože náklady na nabíjení se u většiny rychlonabíjecích sítí ve Francii počítají v minutách. Při dlouhé cestě je proto efektivnější provést několik krátkých nabíjecích zastávek, aby bylo možné využít nejvyššího nabíjecího výkonu a ušetřit náklady na nabíjení.
Citroën 12.2.2024
Citroën zvolil jinou cestu a rozhodl se pro baterie, které jsou přiměřeně velké, kompaktní, lehké a cenově dostupné. Tato volba se ukazuje jako výhodná pro každodenní dojíždění, kdy je těžká baterie handicapem. V kombinaci se schopností rychlého nabíjení 100 kW a účinným motorem to znamená, že dlouhé cesty lze zvládnout s naprostým klidem.
Aby to Citroën prokázal, obrátil se na UTAC, přední světově uznávanou skupinu pro testování, ověřování a schvalování automobilů. Položil jí jednoduchou otázku: jak dlouho trvá ujetí 1 000 km s elektromobilem, v tomto případě s modelem ë-C4X? A pro srovnání byl UTAC požádán, aby provedl test za přesně stejných podmínek s konkurenčními vozy modelů ë-C4 a ë-C4X, kterými jsou Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 a MG 4.
Nejrychleji ujel 1 000 km Citroën ë-C4 X s celkovým časem včetně dobíjení 11 hodin a 57 minut. Konkurenti potřebovali k ujetí stejné vzdálenosti o 14 až 67 minut více. Podle výsledků UTAC lze tyto výsledky vysvětlit nižší spotřebou energie a optimalizovanou dobou nabíjení, což potvrzuje správnost technických řešení zvolených u modelu ë-4 X a následně i u modelu ë-C4.
Jako doplněk ke svým efektivním produktům nabízí Citroën aplikaci e-ROUTES, která ještě více usnadňuje každou dlouhou cestu ve voze s elektropohonem. Tento osobní asistent, který je přímo propojen s údaji o vozidle, dopravní situaci a informacemi o dobíjecích stanicích, optimalizuje trasu zákazníka v reálném čase. Tato kombinace vysoce výkonného produktu a inteligentní aplikace je vhodná už proto, že se dobíjecí síť stále rychle rozšiřuje.
Na okruhu Mortefontaine testoval UTAC následující 4 modely:
Model | Citroën ë-C4 X | MG 4 | Renault Mégane | Volkswagen ID 3 |
Baterie (využitelný výkon) kWh | 54 | 64 | 60 | 58 |
Dojezd WLTP (komb.cyklus)km | 420 | 435 | 450 | 425 |
Poh.hmotnost kg | 1 603 | 1 694 | 1 670 | 1 790 |
Tyto modely byly testovány po dva dny (za stejných povětrnostních podmínek) podle stejného protokolu:
-Jízda ustálenou rychlostí 120 km/h na rychlostním okruhu Mortefontaine.
-Na začátku testu bylo vozidlo nabito na 100 % SOC baterie.
-Jízda se zastavila při 10% úrovni nabití baterie.
-Vozidlo bylo dobito na 80 % (dobíjení probíhalo střídavě na nabíjecí stanici o výkonu 100 kW a na nabíjecí stanici o výkonu 50 kW podle kapacity místa).
-Tato sekvence dobíjení se opakovala až do dosažení celkové vzdálenosti 1 000 km.
Každých 100 km řidiči zaznamenávali průměrnou spotřebu (kWh/100 km). Spotřeba se zvyšuje s klesající teplotou ke konci dne. Celkem museli řidiči udělat 5 zastávek, aby dobili baterie, střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW, což vysvětluje rozdílnou dobu nabíjení.
Měření provedená odborníky z UTAC ukázala, že ë-C4 X vyžaduje kratší dobu na zastavení a dobití a zároveň vykazuje nižší spotřebu energie než ostatní modely. Kombinace těchto dvou faktorů mu umožnila ujet 1 000 km za 11 hodin 57 minut, což je téměř o 15 minut lépe než nejbližší konkurent.
Vlastnosti, které vysvětlují tento výsledek
Koncepce vozů ë-C4 a ë-C4 X usnadňuje každodenní dojíždění i dlouhé cesty. Kromě toho, že je ë-C4 pohodlný pro krátké každodenní jízdy, má vše potřebné k tomu, aby svým zákazníkům umožnil cestovat na dlouhé vzdálenosti s naprostým klidem:
•Baterie s kompaktní velikostí a hmotností zajišťující rozumnou spotřebu.
•Optimalizovaná doba dobíjení díky schopnosti stejnosměrného nabíjení přes rychlonabíjecí stanici 100 kW s optimalizovanou nabíjecí křivkou.
•Lepší spotřeba elektrické energie díky tepelnému čerpadlu, integraci senzoru vlhkosti a optimalizaci přenosového systému.
•Účinný elektromotor.
•Aerodynamické vylepšení zadního spoileru, kapotáže podvozku, pneumatik s nízkým valivým odporem atd.
Nabídka přizpůsobená různým potřebám
Aby bylo možné vyhovět potřebám zákazníků, jsou modely ë-C4 a ëC4 X k dispozici se dvěma velikostmi baterií:
ë-C4 136 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem až 357 km (cyklus WLTP)
ë-C4 156 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 54 kWh a dojezdem až 420 km (cyklus WLTP)
ë-C4 X 136 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem až 360 km (cyklus WLTP)
ë-C4 X 156 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 54 kWh a dojezdem až 420 km (cyklus WLTP)
Rychlejší a častější nabíjení
Místo neustálého převážení těžké a nákladné baterie je lepší mít optimalizovanou baterii, která se rychle dobíjí. Ač se to může zdát překvapivé, je efektivnější pravidelně a krátce zastavovat než překonávat dlouhé vzdálenosti přerušované mnohem delšími zastávkami. Vysvětluje to křivka nabíjení, která u elektromobilu klesá s rostoucí úrovní nabití baterie. Rychlost nabíjení je rychlejší na začátku než na konci nabíjení, takže nabití baterie z 80 na 100 % trvá déle než z 0 na 80 %. To uživatelům šetří nejen čas nabíjení, ale také peníze, protože náklady na nabíjení se u většiny rychlonabíjecích sítí ve Francii počítají v minutách. Při dlouhé cestě je proto efektivnější provést několik krátkých nabíjecích zastávek, aby bylo možné využít nejvyššího nabíjecího výkonu a ušetřit náklady na nabíjení.
Citroën 12.2.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout