Honda oceněna za systém CMBS
Honda obdržela jedno z prvních ocenění Euro NCAP Advanced za technologii CMBS, jednu z nejlepších bezpečnostních inovací. Euro NCAP Advanced je iniciativa organizace Euro NCAP reagující na rozvoj nových bezpečnostních technologií dostupných zájemcům o nové automobily, které nepodléhají žádnému nezávislému hodnocení.
Program Euro NCAP Advanced je otevřen pro jakýkoliv technický systém nabízející prokazatelný bezpečnostní přínos (bez ohledu na to, zda se jedná o přínos primární, sekundární nebo terciární), nabízený jako volitelná výbava pro kterýkoliv z automobilů testovaných organizací Euro NCAP, avšak za předpokladu, že funkce tohoto systému dosud nebyla zohledněna v hodnocení vozidla pomocí hvězdiček.
Honda byla oceněna za systém pro zmírňování následků kolize CMBS, což je autonomní radarový systém umožňující nouzové brzdění.
Systém CMBS
Jedná se o autonomní radarový systém umožňující nouzové brzdění. Při rychlostech nad 15 km/h zaznamenává pohybující se i stojící vozidla v jízdní dráze přibližně 100 m před vozidlem. Pokud zjistí, že hrozí srážka s některou z těchto překážek, je aktivován proces složený ze tří fází.
V první fázi, obvykle ca 3 sekundy před nárazem, je řidič na hrozící nebezpečí upozorněn vizuálním a zvukovým výstražným signálem.
Ve druhé fázi, pokud systém zjistí, že riziko kolize stále přetrvává, (ca 2 s před nárazem) je třikrát silně přitažen bezpečnostní pás řidiče a automobil začne automaticky mírně brzdit.
V konečné fázi, kdy je nehoda nevyhnutelná, přitáhne systém CMBS bezpečnostní pásy cestujících na předních sedadlech (za pomoci vratných předpínačů, které mají odlišnou konstrukci než pyrotechnická zařízení aktivovaná při samotné kolizi) a začne intenzivně brzdit. Na tomto brzdění se může podílet i řidič tak, aby bylo dosaženo maximálního brzdného účinku, jakého je vůz schopen.
Všechny činnosti systému CMBS jsou vratné: pokud je nehodě zabráněno, např. vozidlo se v posledním okamžiku překážce vyhne, je napětí bezpečnostních pásů uvolněno a vizuální výstrahy ustanou.
Přínos pro bezpečnost
Účelem systému CMBS je pomáhat předcházet kolizím se stojícími vozidly a s vozidly pohybujícími se stejným směrem. Několik studií prokázalo, že jednou z příčin velké většiny nehod je nepozornost řidiče. Cílem je upozornit řidiče na hrozící srážku jak při nízkých rychlostech, tak při vyšších rychlostech na silnicích a dálnicích. Při takových nehodách jsou nejčastějšími úrazy poranění krční páteře, tkání hrudníku a kolen. Na základě studia statistik nehod v Německu a po přepočtu získaných údajů na celou EU Honda odhaduje, že pokud by systémem CMBS byly vybaveny všechny automobily, bylo by možné každý rok zcela předejít 200 000 až 250 000 nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky.
Jak byl systém CMBS hodnocen?
Pro stanovení účinnosti systému CMBS provedli technici dva testy – v obou případech se jednalo o simulaci situací ze skutečného provozu. Pro ověření správné funkčnosti systému se zkušební jezdci s vozidly blížili ke stacionárním i pohyblivým překážkám, aby bylo možné ověřit, zda systém reaguje podle předpokladů: sluchové a vizuální upozornění vydané ve vhodném okamžiku, hmatové upozornění pomocí bezpečnostního pásu a následné nouzové brzdění. Aby bylo možné určit odezvu řidiče na tyto výstrahy, byli dobrovolníci při jízdě za maketou vozidla, která náhle začala brzdit, úmyslně rozptylováni. Tito dobrovolníci nevěděli, že maketa vozidla může být před skutečnou srážkou z jízdní dráhy bezpečně odstraněna. Každého dobrovolníka bylo možné použít pouze jednou, aby se zajistilo, že nebude kritickou situaci předvídat. Kombinací výsledků testů funkčnosti a účinnosti se konstruktérům společnosti Honda podařilo ověřit a odhadnout účinnost systému ve skutečném provozu.
Dostupnost
Systém CMBS je ve většině evropských zemí součástí standardní výbavy modelu Honda Legend. U modelů CR-V a Accord je systém k dispozici jako volitelná položka pro nejvyšší verze výbav. Dostupnost volitelné výbavy se může v jednotlivých zemích lišit. V ČR je pro tyto modely:
Honda Legend – ve standardní výbavě
Honda Accord – ve výbavě Top Executive
Honda CR-V – ve výbavě Top Executive
7.10.2010
Honda byla oceněna za systém pro zmírňování následků kolize CMBS, což je autonomní radarový systém umožňující nouzové brzdění.
Systém CMBS
Jedná se o autonomní radarový systém umožňující nouzové brzdění. Při rychlostech nad 15 km/h zaznamenává pohybující se i stojící vozidla v jízdní dráze přibližně 100 m před vozidlem. Pokud zjistí, že hrozí srážka s některou z těchto překážek, je aktivován proces složený ze tří fází.
V první fázi, obvykle ca 3 sekundy před nárazem, je řidič na hrozící nebezpečí upozorněn vizuálním a zvukovým výstražným signálem.
Ve druhé fázi, pokud systém zjistí, že riziko kolize stále přetrvává, (ca 2 s před nárazem) je třikrát silně přitažen bezpečnostní pás řidiče a automobil začne automaticky mírně brzdit.
V konečné fázi, kdy je nehoda nevyhnutelná, přitáhne systém CMBS bezpečnostní pásy cestujících na předních sedadlech (za pomoci vratných předpínačů, které mají odlišnou konstrukci než pyrotechnická zařízení aktivovaná při samotné kolizi) a začne intenzivně brzdit. Na tomto brzdění se může podílet i řidič tak, aby bylo dosaženo maximálního brzdného účinku, jakého je vůz schopen.
Všechny činnosti systému CMBS jsou vratné: pokud je nehodě zabráněno, např. vozidlo se v posledním okamžiku překážce vyhne, je napětí bezpečnostních pásů uvolněno a vizuální výstrahy ustanou.
Přínos pro bezpečnost
Účelem systému CMBS je pomáhat předcházet kolizím se stojícími vozidly a s vozidly pohybujícími se stejným směrem. Několik studií prokázalo, že jednou z příčin velké většiny nehod je nepozornost řidiče. Cílem je upozornit řidiče na hrozící srážku jak při nízkých rychlostech, tak při vyšších rychlostech na silnicích a dálnicích. Při takových nehodách jsou nejčastějšími úrazy poranění krční páteře, tkání hrudníku a kolen. Na základě studia statistik nehod v Německu a po přepočtu získaných údajů na celou EU Honda odhaduje, že pokud by systémem CMBS byly vybaveny všechny automobily, bylo by možné každý rok zcela předejít 200 000 až 250 000 nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky.
Jak byl systém CMBS hodnocen?
Pro stanovení účinnosti systému CMBS provedli technici dva testy – v obou případech se jednalo o simulaci situací ze skutečného provozu. Pro ověření správné funkčnosti systému se zkušební jezdci s vozidly blížili ke stacionárním i pohyblivým překážkám, aby bylo možné ověřit, zda systém reaguje podle předpokladů: sluchové a vizuální upozornění vydané ve vhodném okamžiku, hmatové upozornění pomocí bezpečnostního pásu a následné nouzové brzdění. Aby bylo možné určit odezvu řidiče na tyto výstrahy, byli dobrovolníci při jízdě za maketou vozidla, která náhle začala brzdit, úmyslně rozptylováni. Tito dobrovolníci nevěděli, že maketa vozidla může být před skutečnou srážkou z jízdní dráhy bezpečně odstraněna. Každého dobrovolníka bylo možné použít pouze jednou, aby se zajistilo, že nebude kritickou situaci předvídat. Kombinací výsledků testů funkčnosti a účinnosti se konstruktérům společnosti Honda podařilo ověřit a odhadnout účinnost systému ve skutečném provozu.
Dostupnost
Systém CMBS je ve většině evropských zemí součástí standardní výbavy modelu Honda Legend. U modelů CR-V a Accord je systém k dispozici jako volitelná položka pro nejvyšší verze výbav. Dostupnost volitelné výbavy se může v jednotlivých zemích lišit. V ČR je pro tyto modely:
Honda Legend – ve standardní výbavě
Honda Accord – ve výbavě Top Executive
Honda CR-V – ve výbavě Top Executive
7.10.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout