Konec přepážek v Čechách?
Typický znak vozidel označovaných jako malé nákladní automobily N1 – tedy mřížka, oddělující prostor pro posádku od nákladového prostoru, se brzy stane minulostí.
Popularita dělících přepážek v Česku je pochopitelná a logická; pokud si lze pořídit na firmu Porsche či Jaguár s citelnou slevou v podobě odečtené daně z přidané hodnoty, proč váhat. Jen vám nesmí vadit, že pohled do zpětného zrcátka trochu připomíná výhled z vězeňského autobusu. Ale jde jen o zvyk.
Přitom se jedná o specialitu českého automobilového trhu. Je svým způsobem jedním z příkladů pokřivené legislativy; v tomto případě konkrétně vlastně přímo nabádá firmy do jakéhosi paskvilu, pokud chtějí ušetřit na pořizovací ceně firemního vozu. Zatímco v jiných evropských zemích je běžný odpočet DPH u služebních vozů od 50 % až do plné výše 100 % (například v Německu), v Česku zvolili legislativci cestu po našem.
Upravené vozidlo kategorie N1 musí dnes splňovat hmotnostní vzorec podle vyhlášky. Naplnění tohoto vzorce laicky řečeno znamená, že užitečná hmotnost vozidla musí být pro náklad větší než pro posádku. Potud je vše v pořádku. Pokud se do vzorce vůz vejde, musí ale mít za poslední řadou sedadel pevnou přepážku.
A druhý typický rys: okna ve stěnách a bočních dveřích v prostoru pro náklad musí být znehodnocena a pevnostně zabezpečena. Za takovou úpravu se ale považuje i bezpečnostní folie v kombinaci s neprůhlednou barevnou folií (černou či v barvě karosérie).
Každopádně od dubna 2009 už nebudou muset mít vozy v přestavbě N1 tyto úpravy. Od tohoto data totiž vstoupí v platnost směrnice EU pro jednotné schvalování typů vozidel. Nejprve jako nepovinná možnost a od října 2010 pak jako povinná. Pokud si potom tedy budou chtít podnikatelé z ceny vozu odečíst DPH, nebudou už muset mít mříž za zadními sedadly a zatemněná zadní skla.
Rozhodujícím kriteriem, které od roku 2010 vše zjednoduší a bude platit obecně pro celou EU, zůstane jedině poměr užitečné hmotnosti připadající na posádku a hmotnosti pro náklad; tedy rozumí se, že pro náklad bude muset být tato hodnota vyšší. Teoreticky vzato, za dva roky nastane doba, kdy bude možné v tomto směru něco, co doposud ne – tedy zpětná přestavba z vozu N1 na osobní. Zatímco nyní musí být pro tento účel vozidlo upraveno, pak půjde v některých případech jen vrátit zpátky demontované bezpečnostní pásy pro pátou osobu na zadních sedadlech... a mávnutím kouzelného proutku se například pro případ prodeje z nákladního Porsche stane zase luxusní SUV.
BVV, 9.6.2008
Přitom se jedná o specialitu českého automobilového trhu. Je svým způsobem jedním z příkladů pokřivené legislativy; v tomto případě konkrétně vlastně přímo nabádá firmy do jakéhosi paskvilu, pokud chtějí ušetřit na pořizovací ceně firemního vozu. Zatímco v jiných evropských zemích je běžný odpočet DPH u služebních vozů od 50 % až do plné výše 100 % (například v Německu), v Česku zvolili legislativci cestu po našem.
Upravené vozidlo kategorie N1 musí dnes splňovat hmotnostní vzorec podle vyhlášky. Naplnění tohoto vzorce laicky řečeno znamená, že užitečná hmotnost vozidla musí být pro náklad větší než pro posádku. Potud je vše v pořádku. Pokud se do vzorce vůz vejde, musí ale mít za poslední řadou sedadel pevnou přepážku.
A druhý typický rys: okna ve stěnách a bočních dveřích v prostoru pro náklad musí být znehodnocena a pevnostně zabezpečena. Za takovou úpravu se ale považuje i bezpečnostní folie v kombinaci s neprůhlednou barevnou folií (černou či v barvě karosérie).
Každopádně od dubna 2009 už nebudou muset mít vozy v přestavbě N1 tyto úpravy. Od tohoto data totiž vstoupí v platnost směrnice EU pro jednotné schvalování typů vozidel. Nejprve jako nepovinná možnost a od října 2010 pak jako povinná. Pokud si potom tedy budou chtít podnikatelé z ceny vozu odečíst DPH, nebudou už muset mít mříž za zadními sedadly a zatemněná zadní skla.
Rozhodujícím kriteriem, které od roku 2010 vše zjednoduší a bude platit obecně pro celou EU, zůstane jedině poměr užitečné hmotnosti připadající na posádku a hmotnosti pro náklad; tedy rozumí se, že pro náklad bude muset být tato hodnota vyšší. Teoreticky vzato, za dva roky nastane doba, kdy bude možné v tomto směru něco, co doposud ne – tedy zpětná přestavba z vozu N1 na osobní. Zatímco nyní musí být pro tento účel vozidlo upraveno, pak půjde v některých případech jen vrátit zpátky demontované bezpečnostní pásy pro pátou osobu na zadních sedadlech... a mávnutím kouzelného proutku se například pro případ prodeje z nákladního Porsche stane zase luxusní SUV.
BVV, 9.6.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout