Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ohlédnutí za Legendami 2024

Motoristická slavnost Legendy, jejíž desátý očník proběhl koncem května na holešovickém výstavišti se nesla ve znamení diskusí. Její letošní náplň měla své zastánce i odpůrce, jak už to bývá. Ale stále platí, že kdo nic nedělá, nic nezkazí.

Svým způsobem je obdivuhodné, že Lubor Kos, zakladatel slavnosti Legendy, se ještě pouští se svým elánem do tak velké výstavy. Sami víme, jak je v dnešní době složité něco pořádat. Smlouva, dohoda prakticky nic neznamená. A tak se něco podaří víc, něco méně a bez ochotných importérů jako byly Mercedes Benz, Subaru, Ford, MG, IMFA, Renault apod a domácí automobilky Škoda by to vůbec nešlo.




Pravda letošní ročník ovlivnilo bohužel silně počasí, venkovní plochy neustále zkrápěly přeháňky a dokud neproběhne revitalizace všech ploch, tak to asi lepší nebude.



Stěžejní expozice, jako supersporty, britské automobily nebo vozy Lotus byly sice v Křižíkových pavilonech, ale návštěvníci si museli vystát dlouhé fronty.



Ale i na volné ploše bylo hodně zajímavého. Například společnost Clubmaniac představila novou cenově dostupnou, lehkou, univerzální a moderní obytnou nástavbu na všechny evropské i americké typy pickupů. Čtyřmístná nástavba přijde dle výbavy od 390 000 Kč do 600 000 Kč bez DPH. Modulární nábytek umožňuje postupné dovybavování a jednoduchou změnu dispozice.



Firmy Dajbych 4X4 vystavila offroad Ineos Grenadier. Pěknou přehlídku připravil Fiat klub a nechyběl ani stálý vystavovatel Petr Žáček se závodním Audi Quattro Sport atd.



Podívejme se na několik nejzajímavějších exponátů, k Mercedesům se vrátíme samostatným článkem.


Ferrari Daytona SP3

Nejnovější limitovaný model právě na tento totální triumf „placek“ z Maranella odkazuje. Proto dostal konečně oficiálně jméno okruhu na Floridě. Představuje rovněž třetí model tzv. Icona Series po speedsterech Monza SP1 a SP2 z roku 2018. Byl oficiálně představen na okruhu v Mugellu v rámci akce Ferrari Finali Mondiali. I on má technický základ v řadě 812.

Exotický supersport navrhl tým vedený Flaviem Manzonim, Nechali se inspirovat právě závodními klasiky 330 P3 (1966), 330 P4 (1967) a také pozdější 312 P a 512 S (1969), dále pak stroje pro Can-Am s čísly 350 (1967) a 712 (1971). Linky jsou samozřejmě agresivnější, ostřejší a modernější.
Pod kovovým krytem s centrální páteří, která zlepšuje chlazení, se nachází atmosferický vidlicový dvanáctiválec z 812 Competizione, válce svírají úhel 65 stupňů.Z objemu 6496 cm3 nabízí výkon 618 kW (840 k) v 9250 otáčkách, červené pole začíná o 250 otáček výše. Úpravy se dotkly hlavně sání a výfuku, ojnice jsou z lehkého titanu, zhubl i klikový hřídel. Nic výkonnějšího v oblasti zážehových motorů v sériové produkci dosud Ferrari nenabídlo. Silnější už jsou jen hybridy.

O přenos 697 N.m v 7250/min na zadní kola se stará sedmistupňová dvouspojková skříň F1, také z 812 Competizione „Hardware“ dokáže 4686 mm dlouhou, 2050 mm širokou a 1485 kg vážící Daytonu katapultovat z klidu na stovku za 2,85 s (ano, pro větší přesnost uvádí Ferrari oficiálně zrychlení na setiny) a na dvojnásobné tempo se střela dostane během 7,4 s. Pravda, oficiální hodnota váhy je suchá, tedy bez provozních kapalin. Což je trochu nesmysl, ale číslo prostě vypadá na papíře lépe. Na přední nápravu připadá 44 procent, na zadní 56. Maximální rychlost přesahuje 340 km/h.


McLaren Senna

McLaren Senna, součást firemní Ultimate Series, má sice také silniční homologaci, ale nejlépe se bude cítit spíše na okruhu. Je proto náležitě vybaven.
Auto má ultimativní design, což lze poznat už na masivním předním splitteru, chladicích otvorech takřka po celé karoserii, mohutném zadním křídle s aktivními prvky i dvojitém difuzoru pod ním. Masivní spoiler se v základní poloze nachází 1219 mm nad vozovkou. Nejzajímavějším prvkem jsou určitě částečně průhledné dveře.
Za zády dvoučlenné posádky trůní vlastní motor M840TR se dvěma turby. Nemá tedy původních 3,8 l, ale rovnou čtyři litry jako dříve představený 720S a 800 k (588 kW), což z něj dělá nejvýkonnější vůz značky pro běžný provoz, kterému nepomáhá elektromotor. Točivý moment vrcholí 800 N.m, které putují prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky na zadní kola. Kromě plně samočinného základního nastavení lze řadit i páčkami.



Lagonda

Lagonda jako jedna z neslavnějších a nejexkluzivnějších značek historie byla založena roku 1899, Aston Martin byl založen roku 1913 a v roce 1947 Lagondu koupil. Postupně docházelo k oživování této legendy a v sedmdesátých letech se navždy značka zapsala vesmírnou lodí Lagonda II. Zaujala futuristickým designem, výbavou budoucnosti, kterou zajistil letecký institut a ti nejšílenější inženýři.

V roce 1976 se představilo auto s digitálními ukazateli ze stíhačky F15, dotykovými tlačítky a astronomickou cenou. V polovině osmdesátých let se představila modernizovaná generace III. A v roce 1987 přepracovaná Lagonda IV. s novou karosérií, palubním štítem a cenou, která čtyřnásobně přesahovala cenu tehdejšího Mercedesu 560SEL.

Během tří let bylo postaveno pouze 105 exemplářů tohoto modelu. V této éře automobilismu již neměla tak malá série vozů obdoby, tato vesmírná loď byla zcela ručně vyrobena, pod kapotou je osmiválec 5.3l Aston Martin.

Prvním majitelem byl pan Monteverdi v Londýně, Filip Turek jej získal do své sbírky po smrti zakladatele Aston Martin Antverpy z jeho exkluzivní kolekce. Jedná se o zcela první vyrobený exemplář Lagondy IV, druhý vyrobený kus



Zonda Utopia

Když nějaká automobilka během své existence představí pouze tři typy, je každému jasné, že jde buďto o velmi mladou značku, nebo o něco opravdu velmi exkluzivního – v tomto případě platí tak trochu obojí.

Karoserie je z „karbonového vlákna nejvyšší jakosti“, jak říká Pagani. Jde o evoluci materiálu kombinujícího karbon a titan (tzv. „karbotanium“). Auto váží jen 1 280 kg, titanový výfuk s keramickým povlakem má pouhých 6 kg.

Pagani Utopia pohání jeden z nejimpozantnějších motorů v automobilovém průmyslu – 6,0l V12 biturbo z dílen Mercedes-AMG. Díky naladění od Pagani teď dává výkon 864 k při 6 000/min a zátah 1 100 Nm od 2 800 až 5 900/min.

Kovaná kola jsou nesmírně lehká a jejich turbínový tvar pomáhá odvádět teplo od brzd. Vpředu jsou 21palcové, vzadu najdeme dvaadvacítky. Karbon-keramické brzdy jsou jak jinak než zakázková výroba od firmy Brembo.


JL 17.6.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar