Tip na dárek: Auta našich prezidentů
RECENZE:Nejnovější publikací nakladatelství Grada je kniha známého motoristického publicisty Jana Tučka s názvem Auta našich prezidentů 1918 – 2024. Na 160 stránkách mapuje první a dosud jediná publikace vozový pak československých i českých prezidentů.
Od Tomáše Garrigua Masaryka až po Petra Pavla, resp. od prvního automobilu Laurin Klement řady M se čtyřválcem 4,7 litru a výkonem 50 k až po současný BMW 750 Li x Drive a Range Rover Sport.
Mezi legendy můžeme považovat například automobil Škoda Hispano Suiza ve francouzské licenci s řadovým šestiválcem objemu 6,6 litru nebo dvanáctiválcovou Tatru 80, kterou lze vidět v technickém muzeu v Praze.
Zatímco prezidenti Masaryk, Hácha, Beneš používali nejen české automobily Tatra, Škoda, Praga i Walter, ale také například Daimler, Mercedes Benz, tak od éry Klementa Gottwalda převážně ruské ZIL, Čajka, ale pochopitelně i česká Tatra. Ovšem i Gottwald byl vídán ve vozech Daimler nebo Cadillac, což se moc neví.
Až nástupem Václava Havla se v prezidentské kanceláři začaly vedly Škody Superb objevovat opět automobily západních značek jako Renault, BMW, Audi.
V knize nechybějí ani technické údaje vybraných automobilů, které vozily nejen naše prezidenty, ale i zahraniční při státnických návštěvách republiky.
Jan Tuček si dal takřka detektivní práci při vyhledávání kvalitních a pro tisk použitelných fotografií, které nebylo vůbec jednoduché získat. V knize je na sto třicet dobových černobílých a čtyři desátky barvených fotografií.
Auta našich prezidentů jsou vhodným dárkem pro každého, kdo se zajímá o automobilovou historii.
Další zajímavé tituly najdete na www.grada.cz
JL 27.11.2024
Mezi legendy můžeme považovat například automobil Škoda Hispano Suiza ve francouzské licenci s řadovým šestiválcem objemu 6,6 litru nebo dvanáctiválcovou Tatru 80, kterou lze vidět v technickém muzeu v Praze.
Zatímco prezidenti Masaryk, Hácha, Beneš používali nejen české automobily Tatra, Škoda, Praga i Walter, ale také například Daimler, Mercedes Benz, tak od éry Klementa Gottwalda převážně ruské ZIL, Čajka, ale pochopitelně i česká Tatra. Ovšem i Gottwald byl vídán ve vozech Daimler nebo Cadillac, což se moc neví.
Až nástupem Václava Havla se v prezidentské kanceláři začaly vedly Škody Superb objevovat opět automobily západních značek jako Renault, BMW, Audi.
V knize nechybějí ani technické údaje vybraných automobilů, které vozily nejen naše prezidenty, ale i zahraniční při státnických návštěvách republiky.
Jan Tuček si dal takřka detektivní práci při vyhledávání kvalitních a pro tisk použitelných fotografií, které nebylo vůbec jednoduché získat. V knize je na sto třicet dobových černobílých a čtyři desátky barvených fotografií.
Auta našich prezidentů jsou vhodným dárkem pro každého, kdo se zajímá o automobilovou historii.
Další zajímavé tituly najdete na www.grada.cz
JL 27.11.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout