Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veletrh Abenteur&Allrad - největší v Evropě

Dvanáctý ročník největšího evropského offroadového veletrhu přilákal do lázeňského města na dvě stovky vystavovatelů nejen z Německa, ale i ze zahraničí. Takže nabídka offroadu a outdooru byla opět bohatá.

Po loňské premiéře zabral i letos největší plochu Land Rover, jenž vystavil nejen kompletní modelovou řadu, ale zájemce vozil i po terénní dráze. Zároveň vybíral adepty pro Expedici Bolívie, která se uskuteční v příštím roce. Přilákat potenciální kupce se snažil také Jeep, ale tím výčet automobilových firem v podstatě končí. Jiná automobilka se na veletrhu přímo neangažoval, jen několik modelů Suzuki bylo k vidění na stánku místního prodejce. Americké pickupy a SUV vystavovala tradičně firma Busching.
U firmy Hoffman, která se zabývá úpravami podvozku jsme objevili také novou Dacii Duster, pro níž nabízí mj. rozšíření rozchodu kol vpředu o 16 mm, vzadu o 28 mm, zvýšení podvozku o 25 mm a pneumatiky 235/16 R16 na sériových ráfcích. Druhý Duster využili „gumaři“ firmy Sava pro prezentaci svých novinek.
Když to shrneme, tak největší procento z celého veletrhu zaujímaly nejrůznější přestavby ať terénních, užitkových nebo i nákladních automobilů pro expediční cesty do dalekých krajů. Většinou k tomu využívají legendární Land Rover Defender nebo nejrůznější Toyoty.
Ale našli jsme i jeden velice zajímavý obytný terénní automobil Unicat U5000 postavený na bázi Mercedesu Benz Unimog s rozvorem 3250 mm. Vznětový přeplňovaný čtyřválec OM 924A o objemu 4801 cm³ disponuje výkonem 160 kW (218 k), který může být zvýšen na 235 kW (320 k), točivý moment dosahuje hodnoty 810 Nm. Je kombinován s inteligentní automatizovanou převodovkou, přiřaditelným pohonem všech kol, kotoučovými brzdami a uzávěrkami diferenciálu na přední i zadní nápravě. Pětidveřová karosérie ukrývá čtyři hydraulicky odpružená sedadla a čtyřmístnou zadní lavici. Standardně používá pneumatiky 365/85 R20 Michelin XZL, na objednávku pak 395/85 R20.
Druhý speciálem byl Terra Cross TC59 Family na podvozku MAN TGM 18.330 s pohonem všech kol a poháněný motorem o výkonu 176 kW (240 k) až do 240 kW (326 k) v kombinaci s devítistupňovou mechanickou převodovkou nebo dvanáctistupňovou Tipmatic. S redukční převodovkou i uzávěrkami diferenciálu přední i zadní nápravy se s ním můžete vydat do nejtěžšího terénu. Interiér je vybaven vším, co potřebuje pro cestu do dalekých krajů.
Za 75 tisíc euro, ve veletržní slevě o 8 000 eur levněji, jste si mohli zakoupit prototyp terénního speciálu Victory, vhodný pro nejrůznější sportovní podniky jako je Croatia Trophy, Dresden – Breslav, Baja Saxonia, GORM apod. V trubkové konstrukci je uložen šestilitrový motor GM JS2 o výkonu 450 k spojený s pětistupňovou mechanickou převodovkou a rozdělovací převodovkou Dana 300. Nápravy pocházejí z Volva C303, pneumatiky jsou značky Simex Exterm Trekker 36x12, 5x16, vpředu je naviják WARN 8274, vzadu Giggipin GP4 a celé monstrum váží 1200 až 1400 kilogramů. Šasi trubkového rámu bylo z bezpečnostních důvodů zesíleno a uzpůsobeno ve stylu Trophy Trucků americké závodní série SCORE.
Podstatně levnější, za necelých třicet tisíc euro, byl k mání nebo jen k pronajmutí speciál Tomcat T1 z roku 2008, který se v loňském roce zúčastnil Rally Dakar. Vůz je postaven podle předpisů FIA pro třídu T1. Všechna kola pohání vidlicový osmiválec Land Rover 4.0 se vstřikováním Bosch a kombinovaný s automatickou převodovkou 4 HP22. Točivý moment rozděluje mezinápravový diferenciál Torsen, vpředu je uzávěrka diferenciálu Maxi Drive, vzadu Tomcat Torsen Quaife. Skořepinový sedadla i sportovní volant pocházejí od firmy Sabelt. Pro větší dojezd byl objem palivové nádrže zvýšen na 300 litrů. Vůz poutal zaslouženou pozornost na stánku British Garage z polské Wieliczky.
Jak jsme se už zmínili specializované firmy, které se zabývají nástavbami nebo přestavbami, využívají v hojné míře nezničitelné vozy Land Rover Defender, jako třeba DefenSuTec. Ta v premiéře vystavila model označený jako DefenSuTec Hermit 300. Jde o expediční vozidlo na bázi Defenderu 130 s pevnou, plně isolovanou obytnou nástavbou z oceli a hliníku, takže je dostatečně robustní a vydrží mnoho let. Vystavená varianta nabízí mj. alkovnu pro 2+1.
K tradičním vystavovatelům patří firma Tom ś Fahrzeugtechnik, která na ploše čtyř set metrů čtverečných představila bohatou nabídkou expedičních vozidel pro daleké cesty. Převážně jde o Toyoty, ale nechyběl ani Bremach nebo Mercedes Benz Vito.


J. Lasík, 10.6.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar