Aleš Loprais před Dakarem 2024: Je potřeba jít metr po metru
Do startu Rally Dakar zbývají už jen hodiny, ale ještě než se tak stane, přinášíme rozhovor s Alešem Lopraisem, Instaforex Loprais Praga Teamu. Během posledních příprav už přímo v Saudské Arábii měl právě pár volných minut a příjemně hovornou náladu.
Aleši, tak jak se pár desítek hodin před startem Dakaru 2024 máte?
Tak, jak si zasloužíme a jak jsme si to nastavili. Takže hezky.
V jakém stavu dorazila do Saúdské Arábie technika?
Lady byla v pohodě, protože se vezla na vleku. Ale při vyzvedávání aut z přístavu jsme dlouho nemohli nastartovat „bydlík“, protože místní přístavní personál nechal zapnuté baterie. Ztratili jsme přes hodinu, baterie byla úplně vybitá a dlouho nechtěla chytnout ani přes kabely, ale nakonec se to podařilo. Žádný další zádrhel nebyl.
Jak rozsáhlý byl z vaší strany privátní test před startem? Kolik jste během shakedownu najezdili?
Padesát kilometrů v úterý a asi deset kilometrů ještě ve středu, protože jsme řešili drobné vibrace kabiny a chtěli jsme vyzkoušet, jak zabraly provedené změny.
Můžete trošku nastínit, co vše je na autě od loňského Dakaru nového?
S ohledem na nové předpisy FIA jsme museli upravit nástavbu, výfukové svody a automatizovaný hasicí systém v kabině. Kromě toho jsme ve spolupráci s Romanem Krestou předělali tlumení a nový je také software manuálního řazení převodovky. Víc jsem ani předělávat nechtěl, protože podle mě je auto konkurenceschopné a funguje skvěle. Je to zkrátka naše Lady, kterou dobře známe. Zásadní změny jsem nechtěl, nové auto jsou vždycky velké otazníky.
Ve středu jste prošli druhou částí přejímek, přičemž první proběhla už před naloděním. Řada týmů řešila spoustu drobností, na které je techničtí komisaři ještě v Evropě upozorňovali. Museli jste také dořešit nějaké resty?
Měli jsme tam pár drobností, ale záměrně. Například bezpečnostní vybavení kabiny a podobně. Nikdy nevíte, co může během přepravy upoutat pozornost některých nenechavců, proto jsme měli některé věci uložené jinde, kde byly lépe zajištěné. Na středeční přejímku už bylo vše tak, jak mělo být.
Jak vypadal a vypadá váš program mezi shakedownem a pátečním prologem?
Dali jsme si test výměny pneumatik na čas a dovybavovali jsme kabinu, protože osobní věci a spoustu dalších nezbytností do ní tradičně umisťujeme až po přejímkách. Ladíme nejrůznější detaily a postupně se začínáme soustředit na páteční prolog.
Před letošním Dakarem došlo ke změně v posádce, když sedadlo palubního mechanika zaujal Jiří Stross. Ale Jirka není v posádce úplným nováčkem, protože jste společně absolvovali Dakar už v roce 2017 v Jižní Americe. Znamená to, že jste dokonale sehraní, nebo jste se za těch sedm let od předchozího společného startu oba lidsky tak posunuli, že de facto začínáte znovu od začátku? Budete potřebovat pár etap na sehrání? A je pro vás změna na postu palubního mechanika jednodušší než změna na sedačce navigátora?
Začnu od konce. Změna palubního mechanika je pro mě jednoznačně jednodušší než výměna navigátora. S navigátorem musíš být naprosto na stejné vlně, protože on často rozhoduje, kudy a jakým tempem se jede. Jeho post je strašně důležitý z hlediska bezpečnosti celé posádky. Proto jsem rád, že mám v posádce Jardu.
A co se týká Jirky, společně jsme absolvovali velmi náročný Dakar, v jehož průběhu jsme měli velmi specifické technické problémy. To jsou cenné společné zkušenosti, díky nimž teď rozhodně nejdeme do něčeho nového.
Shakedown byl velmi dobrý, nicméně stejně pojedeme první etapy s rozumem. Čeká nás opravdu dlouhá soutěž, proto na začátku uděláme maximum, aby si vše správně sedlo a v dalších dnech stoprocentně fungovalo.
Nově složená není jen posádka, ale obměnou prošel i další týmový personál. Jak na vás před startem tým a jeho chemie působí?
Atmosféra je velmi dobrá. Je tu s námi spousta nových lidí a přirovnal bych to třeba k obměně sestavy hokejového týmu, která by vždy měla přinést novou energii. V našem případě to tak je. Je cítit pozitivní energie a velký zápal pro věc, což je důležité.
Vím, že informace, které během roku poskytují organizátoři o připravené trati, berete hodně s rezervou, ale i tak se musím zeptat: je něco, co podle vás bude na letošním Dakaru nejnáročnější, nejzáludnější nebo „nejprašivější“, zkrátka něco, co tento ročník možná odliší od ostatních?
Myslím si, že to bude hlavně porce kilometrů, která tady za celé saúdskoarabské období zatím nebyla. Bude to záhul i pro asistence, které si užijí méně okružních etap, při nichž si mechanici mohli odpočinout, protože zůstávali ve stejném bivaku, ovšem letos je čeká více a delších přejezdů. Jen přesun z Pusté končiny do bivaku pro volný den bude stát za to. To tady skutečně dlouho nebylo.
Doléhá na vás ještě nervozita před startem? Nebo jste při osmnácté účasti už takový mazák, že ji vůbec nevnímáte?
Nechci se rouhat a tvrdit, že ji necítím vůbec, protože někde uvnitř to má člověk pořád. Ale největší kameny mi ze srdce vždy padají ve chvíli, kdy si v přístavu vyzvedneme auto, nastartujeme, absolvujeme shakedown a ujistíme se, že se během přepravy s technikou nic vážného nestalo. A definitivně si oddechnu, jakmile projdeme technickými a administrativními přejímkami.
Jak to tipujete, kolik se vás letos popere v kategorii kamionů o vítězství?
V úplném závěru soutěže mohou být mezi jednotlivými posádkami veliké rozdíly, ale myslím si, že dva kamiony mezi sebou bojovat budou. Teď před startem bych řekl, že tu je pět vyrovnaných favoritů, s nimiž je potřeba počítat do boje o vítězství, ale s ohledem na to, jak dlouhý Dakar bude, tak může na vítězství pomýšlet i papírově desátý jezdec. Při dlouhých Dakarech se stává, že místo boje o minuty najednou i favorité poztrácí během jediné etapy tři čtvrtě hodiny nebo hodinu. Ale uvidíme, necháme se překvapit. Bude to dlouhé a náročné. Já do toho jdu s pokorou a svým stylem.
Zdá se, že letos bude velmi náročný hned první týden, ale ani druhá polovina soutěže určitě nebude procházkou růžovou zahradou. Jak k tomu přistoupit a jak rozložit síly?
Dakar nelze vyhrát v první etapě, ale můžete ho v první etapě prohrát. Jenže prohrát ho můžete i v předposlední nebo poslední etapě. Proto nelze nic predikovat dopředu, je třeba přistupovat k tomu intuitivně, jít metr po metru a v každém okamžiku se správně rozhodnout. Mým cílem není honit etapové vavříny, ale dívat se na vše komplexně. A dá-li bůh, budeme v cíli šťastní tak, jak si přejeme.
Díky a hodně štěstí.
ZZ 5.1.2023
Tak, jak si zasloužíme a jak jsme si to nastavili. Takže hezky.
V jakém stavu dorazila do Saúdské Arábie technika?
Lady byla v pohodě, protože se vezla na vleku. Ale při vyzvedávání aut z přístavu jsme dlouho nemohli nastartovat „bydlík“, protože místní přístavní personál nechal zapnuté baterie. Ztratili jsme přes hodinu, baterie byla úplně vybitá a dlouho nechtěla chytnout ani přes kabely, ale nakonec se to podařilo. Žádný další zádrhel nebyl.
Jak rozsáhlý byl z vaší strany privátní test před startem? Kolik jste během shakedownu najezdili?
Padesát kilometrů v úterý a asi deset kilometrů ještě ve středu, protože jsme řešili drobné vibrace kabiny a chtěli jsme vyzkoušet, jak zabraly provedené změny.
Můžete trošku nastínit, co vše je na autě od loňského Dakaru nového?
S ohledem na nové předpisy FIA jsme museli upravit nástavbu, výfukové svody a automatizovaný hasicí systém v kabině. Kromě toho jsme ve spolupráci s Romanem Krestou předělali tlumení a nový je také software manuálního řazení převodovky. Víc jsem ani předělávat nechtěl, protože podle mě je auto konkurenceschopné a funguje skvěle. Je to zkrátka naše Lady, kterou dobře známe. Zásadní změny jsem nechtěl, nové auto jsou vždycky velké otazníky.
Ve středu jste prošli druhou částí přejímek, přičemž první proběhla už před naloděním. Řada týmů řešila spoustu drobností, na které je techničtí komisaři ještě v Evropě upozorňovali. Museli jste také dořešit nějaké resty?
Měli jsme tam pár drobností, ale záměrně. Například bezpečnostní vybavení kabiny a podobně. Nikdy nevíte, co může během přepravy upoutat pozornost některých nenechavců, proto jsme měli některé věci uložené jinde, kde byly lépe zajištěné. Na středeční přejímku už bylo vše tak, jak mělo být.
Jak vypadal a vypadá váš program mezi shakedownem a pátečním prologem?
Dali jsme si test výměny pneumatik na čas a dovybavovali jsme kabinu, protože osobní věci a spoustu dalších nezbytností do ní tradičně umisťujeme až po přejímkách. Ladíme nejrůznější detaily a postupně se začínáme soustředit na páteční prolog.
Před letošním Dakarem došlo ke změně v posádce, když sedadlo palubního mechanika zaujal Jiří Stross. Ale Jirka není v posádce úplným nováčkem, protože jste společně absolvovali Dakar už v roce 2017 v Jižní Americe. Znamená to, že jste dokonale sehraní, nebo jste se za těch sedm let od předchozího společného startu oba lidsky tak posunuli, že de facto začínáte znovu od začátku? Budete potřebovat pár etap na sehrání? A je pro vás změna na postu palubního mechanika jednodušší než změna na sedačce navigátora?
Začnu od konce. Změna palubního mechanika je pro mě jednoznačně jednodušší než výměna navigátora. S navigátorem musíš být naprosto na stejné vlně, protože on často rozhoduje, kudy a jakým tempem se jede. Jeho post je strašně důležitý z hlediska bezpečnosti celé posádky. Proto jsem rád, že mám v posádce Jardu.
A co se týká Jirky, společně jsme absolvovali velmi náročný Dakar, v jehož průběhu jsme měli velmi specifické technické problémy. To jsou cenné společné zkušenosti, díky nimž teď rozhodně nejdeme do něčeho nového.
Shakedown byl velmi dobrý, nicméně stejně pojedeme první etapy s rozumem. Čeká nás opravdu dlouhá soutěž, proto na začátku uděláme maximum, aby si vše správně sedlo a v dalších dnech stoprocentně fungovalo.
Nově složená není jen posádka, ale obměnou prošel i další týmový personál. Jak na vás před startem tým a jeho chemie působí?
Atmosféra je velmi dobrá. Je tu s námi spousta nových lidí a přirovnal bych to třeba k obměně sestavy hokejového týmu, která by vždy měla přinést novou energii. V našem případě to tak je. Je cítit pozitivní energie a velký zápal pro věc, což je důležité.
Vím, že informace, které během roku poskytují organizátoři o připravené trati, berete hodně s rezervou, ale i tak se musím zeptat: je něco, co podle vás bude na letošním Dakaru nejnáročnější, nejzáludnější nebo „nejprašivější“, zkrátka něco, co tento ročník možná odliší od ostatních?
Myslím si, že to bude hlavně porce kilometrů, která tady za celé saúdskoarabské období zatím nebyla. Bude to záhul i pro asistence, které si užijí méně okružních etap, při nichž si mechanici mohli odpočinout, protože zůstávali ve stejném bivaku, ovšem letos je čeká více a delších přejezdů. Jen přesun z Pusté končiny do bivaku pro volný den bude stát za to. To tady skutečně dlouho nebylo.
Doléhá na vás ještě nervozita před startem? Nebo jste při osmnácté účasti už takový mazák, že ji vůbec nevnímáte?
Nechci se rouhat a tvrdit, že ji necítím vůbec, protože někde uvnitř to má člověk pořád. Ale největší kameny mi ze srdce vždy padají ve chvíli, kdy si v přístavu vyzvedneme auto, nastartujeme, absolvujeme shakedown a ujistíme se, že se během přepravy s technikou nic vážného nestalo. A definitivně si oddechnu, jakmile projdeme technickými a administrativními přejímkami.
Jak to tipujete, kolik se vás letos popere v kategorii kamionů o vítězství?
V úplném závěru soutěže mohou být mezi jednotlivými posádkami veliké rozdíly, ale myslím si, že dva kamiony mezi sebou bojovat budou. Teď před startem bych řekl, že tu je pět vyrovnaných favoritů, s nimiž je potřeba počítat do boje o vítězství, ale s ohledem na to, jak dlouhý Dakar bude, tak může na vítězství pomýšlet i papírově desátý jezdec. Při dlouhých Dakarech se stává, že místo boje o minuty najednou i favorité poztrácí během jediné etapy tři čtvrtě hodiny nebo hodinu. Ale uvidíme, necháme se překvapit. Bude to dlouhé a náročné. Já do toho jdu s pokorou a svým stylem.
Zdá se, že letos bude velmi náročný hned první týden, ale ani druhá polovina soutěže určitě nebude procházkou růžovou zahradou. Jak k tomu přistoupit a jak rozložit síly?
Dakar nelze vyhrát v první etapě, ale můžete ho v první etapě prohrát. Jenže prohrát ho můžete i v předposlední nebo poslední etapě. Proto nelze nic predikovat dopředu, je třeba přistupovat k tomu intuitivně, jít metr po metru a v každém okamžiku se správně rozhodnout. Mým cílem není honit etapové vavříny, ale dívat se na vše komplexně. A dá-li bůh, budeme v cíli šťastní tak, jak si přejeme.
Díky a hodně štěstí.
ZZ 5.1.2023
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout