Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Andros Trophy - Alain Prost podruhé

Vítězný tandem z loňské zimy – Alain Prost a Toyota Auris obhájil také letos celkové prvenství v populárních francouzských závodech na ledě – Andros Trophy. Během čtrnácti závodů na sedmi tratích vybojoval sedm vítězství.

Ve druhé sezóně za volantem vozu Toyota Auris si Francouz vydobyl titul díky bodům, které získával stejně mistrně jako v dobách, kdy soutěžil v závodech Grand Prix a získal čtyři tituly světového šampiona. Prost je známý perfekcionista a v soutěžích Andros Trophy má na kontě již 22 vítězství. Jeho osobní naturel dokonale ladí s filozofií firmy Toyota spočívající v neustálém zdokonalování. Naskýtá se tedy otázka, zda se pokusí vyrovnat počet vítězství (51x) dosažených za volantem monopostu F1?
V dosavadní historii má na svém kontě nejvíce vítězství (48) Yvan Muller, který je zároveň desetinásobným šampionem Andros Trophy a tudíž nejúspěšnějším jezdcem.
„Zatím jsem si přesný cíl nestanovil. Mohu říci pouze to, že tento druh závodění mi naprosto vyhovuje. Náš tým je dokonale sladěn, jezdíme na špici a každý přesně zná svoji roli. Naše Toyota Auris se neustále zlepšuje a na jakémkoli ledovém povrchu se cítí jako doma. Celková úroveň soutěže je na maximu, přičemž atmosféra závodů je zdravá a veskrze sportovní. Co ještě bych si mohl přát,“ řekl po vítězné sezoně Alain Prost.
Firma Tork Engineering postavila závodní Toyotu Auris (pohon všech čtyř kol, všechna kola jsou řízena) s využitím třílitrového motoru V6 z modelu Lexus RX 300. Vůz se na ledě poprvé představil o tři měsíce dříve, než se objevil na francouzském trhu. Už v prosinci 2006 si Toyota France připsala první vítězství, což je neobvyklé pro nový model nasazený do závodů ještě před oficiálním představením. Když se Toyota Auris objevila v prodeji (zhruba před jedenácti měsíci), mohla se již chlubit svým prvním titulem. Nový model zaznamenal okamžitý úspěch: na konci prosince 2007 si Toyota ve Francii, právě i díky závodním úspěchům, připsala více než 43% nárůst prodejů v segmentu C.
Ve stejném období dobře pokračovala i Toyota Auris verze „Ice“. „Během léta jsme se nesoustředili pouze na motor,“ říká Richard Tur, technický ředitel týmu Toyota. „Zapracovali jsme i na tlumičích, což se vyplatilo při závodění na rozbrázděných tratích; možná i to nám pomohlo k udržení titulu.“
Výsledek celé soutěže byl však dlouho nejistý. O titul často bojovalo hned několik týmů, což jen dokládá, jak vyrovnané závodění Andros Trophy představuje. Před vánoci se v l’Alpe d’Huez snažil Alain Prost titul pojistit. Ovšem na konci druhého lednového týdne vyhrál dvakrát za sebou Jean-Philippe Dayraut na voze Kia Rio, který nakonec skončil celkově druhý před svým kolegou Franckem Lagorcem na stejném voze.
„První den jsem cítil, že mám vítězství v hrsti,“ říká Alain Prost, „ale udělal jsem chybičku v prvním okruhu druhého kola kvalifikace a Jean-Philippe ji využil k tomu, aby vyhrál. Byla to jen drobná chyba, ale mohla mne stát mistrovský titul!“ O necelý týden později na Isola 2000 se Prost s Toyotou Auris opět dostal do formy a oba víkendové závody vyhrál. Díky tomu mohl dojet zbytek sezony bez zbytečných stresů.
Naopak Olivier Panis v boji o titul na Andros Trophy neuspěl, patrně kvůli opakovaným menším neúspěchům, přestože téměř vždy bojoval na čelních pozicích a během čtrnácti závodů se sedmkrát dostal na stupně vítězů. Celkově čtyřikrát dojel jako třetí a třikrát druhý, přičemž první místo mu v jednom ze závodů uniklo o pouhou 1/10 sekundy. „Nic se neděje,“ říká k tomu Olivier. „Na Andros Trophy jsem se naučil trpělivosti! Je to tvrdá soutěž, protože musíte bojovat s celou řadou různých faktorů: naladěním vozu, výběrem pneumatik, vývojem stavu trati v průběhu soutěže podle počasí apod. Potřeboval jsem pouze trochu zatlačit od paní Štěstěny, ale ta se nikdy nedostavila. Takže v pohodě. V týmu Toyota jsem si to skvěle užíval ve výjimečné atmosféře, a to se počítá.“ Přestože se super finále na pařížském Stade de France do klasifikace Trophy nezapočítává, Olivier Panis spolupracující v tomto závodě s Alainem Prostem se mohl těšit z vítězství v nejsledovanějším závodu sezóny!
Prost sám nejvíce uznává důležitou roli, kterou sehrál Olivier Panis společně s Bertrandem Balasem ve zlaté Toyotě Auris, i jejich podíl na úspěchu celého týmu. Balas, který v kvalifikaci vyrazil na trať před svými stájovými kolegy, mohl podávat přesné informace o ovládání vozu vzhledem k vývoji stavu trati. Druhý titul Alaina Prosta byl plodem sklizeným za jeho vlastní talent, ale i týmovou práci, korunovanou trojicí Prost-Panis-Balas v Auvergne v posledním závodě zimní sezóny. Bylo to více než symbolické zakončení 56 dnů tvrdé dřiny.

JL, 4.3.2008



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar