Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bohemia Rally Mladá Boleslav ve zpětném zrcátku

Prakticky tři měsíce uplynuly od cíle letošního již 51. ročníku Bohemia Rally Mladá Boleslav. Určitě je zajímavé malé ohlédnutí a říci si, jaká vlastně byla. A kdo povolanější byl měl soutěž zhodnotit než sám ředitel Petr Pavlát.

Co bylo největším kladem letošní Bohemky?

Největším kladem každé soutěže je, když se nic mimořádného nestane, když všechno běží podle harmonogramu a daří se zvládat drobné kolize na trati bez větších zásahů do průběhu soutěže. Když se nemusí zrušit žádná rychlostní zkouška a po soutěži nemusí pořadatel řešit žádné zásadní škody na majetku místních obyvatel. A to vše se myslím s přispěním toho nahoře letos podařilo.


Jak hodnotíte počet a kvalitu startovního pole, včetně M ČR historiků?

Startovní pole je každým rokem kvalitní, neboť se účastní kompletní česká špička jak soudobá, tak historická. Vloni jsme poskytli slevu historikům, letos soudobým v nižších třídách a myslím, že to posádky uvítaly. Tím, že se soutěž koná druhý červencový víkend je možná účast o něco slabší, než kdyby byla v jiném než prázdninovém termínu. Na druhou stranu je v našem regionu tolik akcí, že udělat zásadní změnu termínu by přineslo komplikace v mnoha obcích, kde mají svoje tradiční události.


Máte nějakou zpětnou vazbu od posádek, případně členů organizačního výboru, na nový koncept soutěže?

Posádky již delší dobu volaly po zkrácení soutěže na dva dny, a tak jsme se jim snažili vyhovět. Koncept se Sosnovou v sobotu večer sice přinesl určité organizační problémy, i z pohledu diváků byla účast v Sosnové menší. Ale i přesto si myslím, že formát splnil očekávání.“


Nastaly během příprav nebo samotného průběhu nějaké potíže?

Potíže jsou při organizování akce takového rozsahu naprosto běžná věc a bez nich by mě to asi ani nebavilo. Přípravy, jednání s obcemi a dalšími složkami přináší neustále hledání kompromisů, navrhování řešení přijatelných pro všechny a řešení změn tak, aby to zásadním způsobem nenarušilo soutěž. Ale nenastalo nic, co bychom nedokázali vyřešit a dohodnout se možná i proto, že už se tady za ta léta vzájemně známe a snažíme se vyhovět si.


Komu byste chtěl nejvíce poděkovat za pomoc, spolupráci?

Poděkovat musím úplně všem, kteří se na akci s více než dvěma tisíci pořadateli podílí. Každý má svůj nezastupitelný úkol, který když splní, tak všechno zapadá do sebe. Možná to zní jako klišé, ale v dnešní době, kdy každý do všeho vnáší svojí vlastní invenci, která mnohdy není v souladu s tím, co se očekává, je opravdu moc důležité, aby každý splnil svůj úkol. Je to podobné, jako když se staví dům. Stačí aby chyběla jedna cihla a může to celé spadnout i když všechny ostatní cihly jsou správně na svém místě. Tedy poděkování všem pořadatelům na parkovištích, u trati, vedoucím úseku, vedení rychlostních zkoušek, které odvádí skvělou práci, časoměřičům, technikům, sportovním komisařům, všem členům organizačního výboru, všem obcím a dalším institucím, ale i všem obyvatelům měst a obcí, kteří jsou konáním rally omezeni. Velký dík také patří našim partnerům v čele s městem Mladá Boleslav a automobilkou Škoda. Bez partnerů by se rally neuskutečnila.

Co je nejtěžší při přípravách, koordinaci soutěže?
Postupem času se to mění. Dnes vidím jako největší problém to, že nikdo nemá čas. Když svolám jednou za čas organizační výbor, tak polovina členů nedorazí, protože každý má v dnešní hektické době svých starostí dost. Jenže já potřebuji, aby všichni navnímali, jak ty věci budou fungovat v jiných oblastech, aby mohli v té své oblasti dělat správná rozhodnutí. Tedy, aby ti, co řídí určitý úsek soutěže měli veškeré informace.

Jestli to není tajemstvím, na kolik takové uspořádání soutěže vyjde, a co je největší položkou v rozpočtu?

Tajemství to není, u nás je hustě obydlená oblast a myslím, že máme nejvyšší počet pořadatelů na rychlostních zkouškách v České republice. A s tím souvisí i největší položka, a to jsou odměny pořadatelům, které dosahují více než dva miliony korun. Další velká položka jsou záchranné složky, z nichž nejdražší jsou sanity vybavené podle řádů s kvalitními doktory. Dohromady tato položka čítá cca osm set tisíc. Další větší položkou je propagace partnerů v médiích, hlavně pak v České televizi, bannery, rampa a vše co s tím souvisí (cca 600 tisíc). Dopravní značení je také rok od roku dražší, protože stoupají nároky dopravních odborů na zabezpečení uzavírek. Tam, kde u místní komunikace ještě nedávno stačila páska (mlíko), musí být dnes zábrana a dopravní značka zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou a pořadatel. Tedy dalších čtyři sta tisíc. Odměny pro činovníky (časoměřiči, technici, sportovní komisaři, dispečink a zpracovatelé výsledků) včetně jejich ubytování cca šest set tisíc. A pak je tu bambilion menších položek do sta tisíc jako třeba opravy tratí povrchu erzet před i po rally, doprava materiálu, elektrocentrály v servisním areálu, mobilní toalety, odvoz a likvidace odpadu při rally, tedy dohromady vyjde naše soutěž na necelých deset milionů.


Chystá se na příští rok nějaká větší změna, nějaký nový úsek rychlostní zkoušky?

Chtěli bychom opět po letech zařadit rychlostní zkoušku vedoucí přes navarovské údolí, ale bohužel ještě nebude opravená silnice, a tak musíme návrat o nějaký čas odložit. Co víme jistě, tak se nepojede RZ Sosnová, protože majitel areálu avizoval v době rally rekonstrukci, a tak hledáme novou lokalitu vhodnou k televiznímu přenosu, která by poskytla VIPům podobné zážitky z rally, jako tomu bylo doposud na autodromu v Sosnové.


V poslední době jsou zejména na zahraničních rally problémy s chováním diváků. Co byste řekl na dresu těch na letošní Bohemce?

Na letošní Bohemce jsme žádné zásadní problémy s diváky, kvůli kterým bychom museli rušit, či posouvat start RZ nezaznamenali, za což jsem rád, a ještě jednou děkuji pořadatelům u tratě RZ, že vše zvládli a dovedli si s diváky poradit. Jejich dostatečný počet a včasný nástup na RZ je základem ke zdárnému průběhu závodu. Bez pořadatelů na trati se totiž žádná soutěž neuskuteční i kdyby byla sebe líp naplánovaná. Už teď začínáme plánovat a chystat další ročník a věříme, že bude stejně úspěšný, jako ten letošní.


Díky za rozhovor a věřím, že Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025 bude opět důstojnou součástí seriálu mistrovství republiky v automobilových soutěžích.

Pavel Vydra 11.10.2024
Foto: JL

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar