Dacia Sandrider pro Dakar a soutěže rally-raid
Dacia představila v počítačové simulaci prototyp Sandrider pro Rallye Dakar a World Rally-Raid Championship 2025. Za volant vozu, který postaví společnost Prodrive, usedne Sebastien Loeb a Nasser AlAttiyah. Přitom využije zčásti pochopitelně techniku offroadového speciálu Prodrive.
Tento inovativní prototyp využívá všech možností, které nabízejí předpisy v kategorii Ultimate T1+, a zaměřuje se především na agilitu a hmotnost. Plně splňuje základní potřeby jezdců i spolujezdců, kteří se od počátku aktivně podíleli na jeho vývoji. Od počátku projektu a před mnoha testovacími jízdami nabízeli jezdci a spolujezdci své bohaté zkušenosti a znalosti konstruktérům i inženýrům, a to především prostřednictvím praktických konstrukčních sezení s využitím virtuální reality.
Sandrider je navržen designéry společnosti Dacia a jeho exteriér není nijak složitý, takže se zaměřuje na to nejdůležitější. Vozidlo je vybaveno pouze těmi částmi karoserie, které jsou naprosto nezbytné. Nejsou zde žádné ozdobné nebo nadbytečné díly a přirozeně byl kladen zvláštní důraz na aerodynamiku, jak dokazuje krátká kapota se zkoseným designem. Antireflexní lak použitý na horní části palubní desky – technika převzatá z leteckého průmyslu – rovněž optimalizuje viditelnost.
Modulární přístrojová deska Sandrider umožňuje každému členovi posádky přizpůsobit ergonomii a uspořádání některých prvků vlastním požadavkům.
Vůz je zesílen pomocí konsolidovaného pomocného rámu a nárazníků, karbonové karoserie, dvojitého vahadlového zavěšení a převodovky 4x4, která byla zkonstruována pro extrémní požadavky soutěží rallye-raid. Inovativní elektrický systém udržuje optimální výkon veškerého palubního příslušenství i v těch nejtěžších podmínkách.
Sedadla Sabelt jsou čalouněna speciálními antibakteriálními látkami, které samoregulují vlhkost. Náhradní kola jsou nezakrytá pro snadnější manipulaci. Stejně tak má posádka přímý přístup k palubnímu nářadí, aniž by musela otevírat skříň s nářadím.
Mezi další příklady patří magnetická zóna přímo na karosérii Sandrideru, která umožňuje rychle odložit upevňovací šrouby kol a zabránit tak jejich ztrátě v písku. Tento trik byl inspirován přímo zkušenostmi řidičů týmu
Sandrider je vybaven pneumatikami BF Goodrich nové generace, které zajišťují optimální přilnavost na všech typech terénu a maximální odolnost proti nárazům a průrazům.
ECO-SMART PŘÍSTUP
Celková hmotnost vozu Sandrider byla oproti srovnatelným prototypům snížena přibližně o 15 kg. Tohoto výsledku bylo dosaženo použitím lehčího trubkového podvozku, zbavením se všech nadbytečných částí karoserie a použitím karbonu. Konstruktéři také odstranili všechny ozdobné prvky a inženýři se rozhodli pro kompaktnější a lehčí motor. Pro optimalizaci trakce a dynamických vlastností bylo vpředu výrazně zvýšeno rozložení hmotnosti mezi přední a zadní částí vozu.
Navíc byl kladen zvláštní důraz na aerodynamiku, aby se snížila spotřeba paliva a zároveň se zvýšil výkon. Konstruktérům se podařilo snížit odpor vzduchu o 10 % a vztlak o 40 % oproti srovnatelným prototypům. V rámci své práce se zaměřili zejména na přívody vzduchu, které chladí motor.
Pro udržení nízké teploty v kabině použili konstruktéři Sandrideru antiinfračervené pigmenty přímo integrované do karbonových panelů karoserie vozidla. Na tento postup byl podán patent.
Motor je poháněn syntetickým palivem dodávaným společností Aramco. Jedná se o jednoduché a cenově dostupné řešení, které snižuje jeho dopad na životní prostředí. Syntetická paliva vyvinutá společností Aramco kombinují obnovitelný vodík se sekvestrovaným CO2, čímž poskytují palivo s nižšími emisemi uhlíku, které je kompatibilní s dnešními motory.
DEBUt NAPLÁNOVANÝ NA ŘÍJEN
Sandrider nyní zahájí dlouhou sérii vývojových testů v několika zemích. Jeho motoristická premiéra se uskuteční na Rallye du Maroc 2024, marockém podniku mistrovství světa v rallye (W2RC), který se pojede od 5. do 11. října 2024.
Dacia Sandriders, oficiální tým Dacia W2RC, se zúčastní svého prvního Dakaru a dalších etap mistrovství světa v rallye-raid v roce 2025.
Dacia Sandriders pro tři
Devětačtyřicetiletý francouzský jezdec Sébastien Loeb vyhrál v letech 2004-2012 devětkrát v řadě mistrovství světa v rallye. Je nejúspěšnějším jezdcem tohoto motoristického sportu a často je považován za nejlepšího jezdce rallye všech dob. Sébastien Loeb se Dakaru účastní od roku 2016. Partnerem mu bude spolujezdec Fabian Lurquin.
Dvaatřicetiletá Cristina Gutierrez Herrero patří k předním osobnostem cross-country rallye. V letech 2017 až 2024 se zúčastnila již osmi dakarských rallye. V roce 2021 Cristina vyhrála Světový pohár v cross-country rallye v kategorii T3. V lednu 2024 se stala druhou ženou, která zvítězila v kategorii (Challenger) Rallye Dakar, po Juttě Kleinschmidtové, která dojela na prvním místě celkově. Cristininým spolujezdcem bude Pablo Moreno Huete.
Nasser Al-Attiyah je pětinásobným vítězem Světového poháru v cross-country rallye a dvojnásobným vítězem mistrovství světa v rallye. Je skutečnou dakarskou legendou, tuto velkolepou soutěž vyhrál pětkrát. (Pozn red. Po letošním Dakaru, který byl pro něho zklamáním, prohlásil, že s vozem od Prodrive už vícekrát nepojede. Sandriver by měl být zcela novým speciálem včetně třílitrového šestiválce. Nechme se tedy překvapit.)
HLAVNÍ CHARAKTERISTIKY SPECIÁLU SANDRIDER
•Třída FIA: T1+
•Podvozek: trubkový
•Karoserie: karbonová
•Motor: Motor: V6, 3 litry, dvojité přeplňování, přímé vstřikování paliva do válců
•Maximální výkon: 265 kW/360 k při 5000/min.
•Maximální točivý moment: 539 Nm při 4 250/min
•Pohon: 4X4
•Převodovka: Sekvenční šestistupňová převodovka
•Zavěšení předních/zadních kol: dvojitá vahadla
•Zdvih odpružení: 350 mm
•Kola: 17palcová hliníková
•Pneumatiky: BF Goodrich, 37 palců
•Délka x šířka x výška: 4 140 x 2 290 x 1 810 mm
•Rozvor: 3 000 mm
•Přední/zadní převis: 590/550 mm
Dacia 30.1.2024
Sandrider je navržen designéry společnosti Dacia a jeho exteriér není nijak složitý, takže se zaměřuje na to nejdůležitější. Vozidlo je vybaveno pouze těmi částmi karoserie, které jsou naprosto nezbytné. Nejsou zde žádné ozdobné nebo nadbytečné díly a přirozeně byl kladen zvláštní důraz na aerodynamiku, jak dokazuje krátká kapota se zkoseným designem. Antireflexní lak použitý na horní části palubní desky – technika převzatá z leteckého průmyslu – rovněž optimalizuje viditelnost.
Modulární přístrojová deska Sandrider umožňuje každému členovi posádky přizpůsobit ergonomii a uspořádání některých prvků vlastním požadavkům.
Vůz je zesílen pomocí konsolidovaného pomocného rámu a nárazníků, karbonové karoserie, dvojitého vahadlového zavěšení a převodovky 4x4, která byla zkonstruována pro extrémní požadavky soutěží rallye-raid. Inovativní elektrický systém udržuje optimální výkon veškerého palubního příslušenství i v těch nejtěžších podmínkách.
Sedadla Sabelt jsou čalouněna speciálními antibakteriálními látkami, které samoregulují vlhkost. Náhradní kola jsou nezakrytá pro snadnější manipulaci. Stejně tak má posádka přímý přístup k palubnímu nářadí, aniž by musela otevírat skříň s nářadím.
Mezi další příklady patří magnetická zóna přímo na karosérii Sandrideru, která umožňuje rychle odložit upevňovací šrouby kol a zabránit tak jejich ztrátě v písku. Tento trik byl inspirován přímo zkušenostmi řidičů týmu
Sandrider je vybaven pneumatikami BF Goodrich nové generace, které zajišťují optimální přilnavost na všech typech terénu a maximální odolnost proti nárazům a průrazům.
ECO-SMART PŘÍSTUP
Celková hmotnost vozu Sandrider byla oproti srovnatelným prototypům snížena přibližně o 15 kg. Tohoto výsledku bylo dosaženo použitím lehčího trubkového podvozku, zbavením se všech nadbytečných částí karoserie a použitím karbonu. Konstruktéři také odstranili všechny ozdobné prvky a inženýři se rozhodli pro kompaktnější a lehčí motor. Pro optimalizaci trakce a dynamických vlastností bylo vpředu výrazně zvýšeno rozložení hmotnosti mezi přední a zadní částí vozu.
Navíc byl kladen zvláštní důraz na aerodynamiku, aby se snížila spotřeba paliva a zároveň se zvýšil výkon. Konstruktérům se podařilo snížit odpor vzduchu o 10 % a vztlak o 40 % oproti srovnatelným prototypům. V rámci své práce se zaměřili zejména na přívody vzduchu, které chladí motor.
Pro udržení nízké teploty v kabině použili konstruktéři Sandrideru antiinfračervené pigmenty přímo integrované do karbonových panelů karoserie vozidla. Na tento postup byl podán patent.
Motor je poháněn syntetickým palivem dodávaným společností Aramco. Jedná se o jednoduché a cenově dostupné řešení, které snižuje jeho dopad na životní prostředí. Syntetická paliva vyvinutá společností Aramco kombinují obnovitelný vodík se sekvestrovaným CO2, čímž poskytují palivo s nižšími emisemi uhlíku, které je kompatibilní s dnešními motory.
DEBUt NAPLÁNOVANÝ NA ŘÍJEN
Sandrider nyní zahájí dlouhou sérii vývojových testů v několika zemích. Jeho motoristická premiéra se uskuteční na Rallye du Maroc 2024, marockém podniku mistrovství světa v rallye (W2RC), který se pojede od 5. do 11. října 2024.
Dacia Sandriders, oficiální tým Dacia W2RC, se zúčastní svého prvního Dakaru a dalších etap mistrovství světa v rallye-raid v roce 2025.
Dacia Sandriders pro tři
Devětačtyřicetiletý francouzský jezdec Sébastien Loeb vyhrál v letech 2004-2012 devětkrát v řadě mistrovství světa v rallye. Je nejúspěšnějším jezdcem tohoto motoristického sportu a často je považován za nejlepšího jezdce rallye všech dob. Sébastien Loeb se Dakaru účastní od roku 2016. Partnerem mu bude spolujezdec Fabian Lurquin.
Dvaatřicetiletá Cristina Gutierrez Herrero patří k předním osobnostem cross-country rallye. V letech 2017 až 2024 se zúčastnila již osmi dakarských rallye. V roce 2021 Cristina vyhrála Světový pohár v cross-country rallye v kategorii T3. V lednu 2024 se stala druhou ženou, která zvítězila v kategorii (Challenger) Rallye Dakar, po Juttě Kleinschmidtové, která dojela na prvním místě celkově. Cristininým spolujezdcem bude Pablo Moreno Huete.
Nasser Al-Attiyah je pětinásobným vítězem Světového poháru v cross-country rallye a dvojnásobným vítězem mistrovství světa v rallye. Je skutečnou dakarskou legendou, tuto velkolepou soutěž vyhrál pětkrát. (Pozn red. Po letošním Dakaru, který byl pro něho zklamáním, prohlásil, že s vozem od Prodrive už vícekrát nepojede. Sandriver by měl být zcela novým speciálem včetně třílitrového šestiválce. Nechme se tedy překvapit.)
HLAVNÍ CHARAKTERISTIKY SPECIÁLU SANDRIDER
•Třída FIA: T1+
•Podvozek: trubkový
•Karoserie: karbonová
•Motor: Motor: V6, 3 litry, dvojité přeplňování, přímé vstřikování paliva do válců
•Maximální výkon: 265 kW/360 k při 5000/min.
•Maximální točivý moment: 539 Nm při 4 250/min
•Pohon: 4X4
•Převodovka: Sekvenční šestistupňová převodovka
•Zavěšení předních/zadních kol: dvojitá vahadla
•Zdvih odpružení: 350 mm
•Kola: 17palcová hliníková
•Pneumatiky: BF Goodrich, 37 palců
•Délka x šířka x výška: 4 140 x 2 290 x 1 810 mm
•Rozvor: 3 000 mm
•Přední/zadní převis: 590/550 mm
Dacia 30.1.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout