Jakub Jirovec - Opatrně a s rozumem
Soutěžního jezdce, podnikatele, sběratele rally automobilů a velice akční osobnost, pokud jde o automobilový sport, Jiřího Jirovce zná snad každý, kdo se zajímá o motorsport. Před dvěma roky se poprvé na scéně objevil syn Jakub Jirovec, o kterém asi teď uslyšíme mnohem víc než dosud.
Třiadvacetiletý Jakub Jirovec má za sebou první sezonu s vozem Opel Adam, s nímž sbíral první zkušenosti. A také si ho připravoval sám. Pro učení a začátečníka ideální sportovní náčiní. „Každý by měl začít v malém autě a od něho se pak odrazit. Adam sice nemá moc koní, ale dobrý podvozek i převodovku, a brzdí. Navíc jde o celkem dobře finančně udržitelné závodění, proto byl Opel Adam jasnou volbou,“ vysvětluje Jakub Jirovec. V roce 2022 bude už všechno jinak, jak ostatně prozradil Setkání mistrů v Sosnové. Tady při pátečních volných jízdách najížděl první kilometry s vozem Alpina A110, který zakoupil původně jeho otec pro sebe a s kterým startoval Francoise Delecour při Invelt Rally Pačejov.
Prozraď čtenářům, proč se ve vašem týmu právě objevil vůz Alpine 110. Kromě Francie přeci jen trochu exotický automobil v záplavě škodovek R5. Po půl století, kdy ukončil kariéru Vladimír Hubáček se opět značka Alpine objeví v rally.
Taťka původně sháněl nějaký automobil pro sebe, aby měl s čím závodit, když se rozbije Porsche. Přemýšleli jsme, co by se dalo koupit, jestli třeba Ford Fiesta R5 nebo…nakonec padla volba na Alpine 110, asi jedno dnes z nejzajímavějších automobilů. Navíc se na něm dá hodně upravit. Nakonec z auta pro něj se stalo auto pro mě, když viděl jak mě rally baví. Taky nechce dát Porsche z ruky. Má rád nové výzvy, má rád svoje exoty jako byly Miník nebo právě Porsche.
Poprvé, kromě jízdy na letišti jsi alpinku řídil na sosnovském okruhu a jak jsme viděli, patřil jsi mezi nejpilnější.
Máš pravdu, hlavně za pátek jsem najezdil víc než stovku kilometrů. Byly to moc cenné kilometry, zkoušel jsem různá nastavení, různé pneumatiky i směsi. Micheliny fungovaly lépe než Pirelli. Jízdy jsem pojal jako test, abych poznal, jak auto funguje. Věděl jsem, že proti Nešetřilovi s Porsche nemám šanci, ale přesto jsem ho chtěl malinko potrápit. Celý víkend jsem jezdil dobře, ale ve finále jsem dvakrát chyboval.
Jaký pocit máš z alpinky?
Alpina mě překvapila v mnoha směrech, hlavně v chování, jak zatáčí, přestože zatím není nastavená, jak bych si představoval. Až se odladí, tak bude perfektní. Nejen já z ní mám dobrý pocit, ale také Václav Pech, jehož zkušenosti jsou k nezaplacení a mají cenu zlata. Například na jednom testovacím úseku proti kopci, samá zatáčka, byla alpinka o půl sekundy rychlejší než WRC. Pro srovnání, Porsche je víc emotivnější. Má také o sto koní větší výkon a je těžší. Podvozek je v zatáčkách stabilnější, celé auto se opře o zadní „válce“ a řídí jen předek.
Kromě Valašky jsi startoval na všech soutěžích. Můžeš tedy prozradit, jaký typ soutěží by mohl novému vozu vyhovovat?
Určitě se těším na typ soutěží, například Rally Šumava, kde jsou pěkné široké asfalty, jede se na trojku, čtyřku, pětku. Valaška asi na auto moc nebude, ani Pindula při barumce se mu nebude líbit. Kratší šotolinové úseky by neměly vadit, i když bylo auto původně vyvíjeno jako okruhové. Z auta mám respekt. Zpočátku hlavně opatrně a s rozumem. Určitě mě bude bavit a budu rád za každý slušný výsledek. A není to jen o autě. Musíme upravit i rozpis a další věci.
Měl jsi možnost svézt se s Fracoisem Delecourem. Jaký na Tebe udělal Francouz dojem?
Pozval mě na poslední testovací jízdu na bývalé rychlostní zkoušce Škůdra. Chtěl mě ukázat, co auto umí, navíc na mokru. Přiznám se, že tak rychle jsem ještě nejel. Má neuvěřitelný cit pro auto, řekl bych srovnatelný s Vaškem Pechem. Auto si nastaví už před zatáčkou a předem ví, jak se bude chovat. S volantem pracuje klidně až elegantně. Jízda s takovou ikonou světového rallysportu je to pro mě ohromná zkušenost. Teď vím, nebo si aspoň umím představit, kam až auto může bezpečně jít.
Po shakedownu byl Delecour překvapen, jak rychle se u nás jede, jak rychlé máme rychlostní zkoušky. Líbilo mu u nás a slíbil, že ještě přijede a přiveze další kamarády. Byl nadšen kvalitou soutěže, kvalitou organizací a překvapen velkou konkurencí. Skromný sympaťák.
JL 7.12.2021
Prozraď čtenářům, proč se ve vašem týmu právě objevil vůz Alpine 110. Kromě Francie přeci jen trochu exotický automobil v záplavě škodovek R5. Po půl století, kdy ukončil kariéru Vladimír Hubáček se opět značka Alpine objeví v rally.
Taťka původně sháněl nějaký automobil pro sebe, aby měl s čím závodit, když se rozbije Porsche. Přemýšleli jsme, co by se dalo koupit, jestli třeba Ford Fiesta R5 nebo…nakonec padla volba na Alpine 110, asi jedno dnes z nejzajímavějších automobilů. Navíc se na něm dá hodně upravit. Nakonec z auta pro něj se stalo auto pro mě, když viděl jak mě rally baví. Taky nechce dát Porsche z ruky. Má rád nové výzvy, má rád svoje exoty jako byly Miník nebo právě Porsche.
Poprvé, kromě jízdy na letišti jsi alpinku řídil na sosnovském okruhu a jak jsme viděli, patřil jsi mezi nejpilnější.
Máš pravdu, hlavně za pátek jsem najezdil víc než stovku kilometrů. Byly to moc cenné kilometry, zkoušel jsem různá nastavení, různé pneumatiky i směsi. Micheliny fungovaly lépe než Pirelli. Jízdy jsem pojal jako test, abych poznal, jak auto funguje. Věděl jsem, že proti Nešetřilovi s Porsche nemám šanci, ale přesto jsem ho chtěl malinko potrápit. Celý víkend jsem jezdil dobře, ale ve finále jsem dvakrát chyboval.
Jaký pocit máš z alpinky?
Alpina mě překvapila v mnoha směrech, hlavně v chování, jak zatáčí, přestože zatím není nastavená, jak bych si představoval. Až se odladí, tak bude perfektní. Nejen já z ní mám dobrý pocit, ale také Václav Pech, jehož zkušenosti jsou k nezaplacení a mají cenu zlata. Například na jednom testovacím úseku proti kopci, samá zatáčka, byla alpinka o půl sekundy rychlejší než WRC. Pro srovnání, Porsche je víc emotivnější. Má také o sto koní větší výkon a je těžší. Podvozek je v zatáčkách stabilnější, celé auto se opře o zadní „válce“ a řídí jen předek.
Kromě Valašky jsi startoval na všech soutěžích. Můžeš tedy prozradit, jaký typ soutěží by mohl novému vozu vyhovovat?
Určitě se těším na typ soutěží, například Rally Šumava, kde jsou pěkné široké asfalty, jede se na trojku, čtyřku, pětku. Valaška asi na auto moc nebude, ani Pindula při barumce se mu nebude líbit. Kratší šotolinové úseky by neměly vadit, i když bylo auto původně vyvíjeno jako okruhové. Z auta mám respekt. Zpočátku hlavně opatrně a s rozumem. Určitě mě bude bavit a budu rád za každý slušný výsledek. A není to jen o autě. Musíme upravit i rozpis a další věci.
Měl jsi možnost svézt se s Fracoisem Delecourem. Jaký na Tebe udělal Francouz dojem?
Pozval mě na poslední testovací jízdu na bývalé rychlostní zkoušce Škůdra. Chtěl mě ukázat, co auto umí, navíc na mokru. Přiznám se, že tak rychle jsem ještě nejel. Má neuvěřitelný cit pro auto, řekl bych srovnatelný s Vaškem Pechem. Auto si nastaví už před zatáčkou a předem ví, jak se bude chovat. S volantem pracuje klidně až elegantně. Jízda s takovou ikonou světového rallysportu je to pro mě ohromná zkušenost. Teď vím, nebo si aspoň umím představit, kam až auto může bezpečně jít.
Po shakedownu byl Delecour překvapen, jak rychle se u nás jede, jak rychlé máme rychlostní zkoušky. Líbilo mu u nás a slíbil, že ještě přijede a přiveze další kamarády. Byl nadšen kvalitou soutěže, kvalitou organizací a překvapen velkou konkurencí. Skromný sympaťák.
JL 7.12.2021
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout