Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Loprais startuje s osvědčenou technikou a obměněnou sestavou

Instaforex Loprais Praga Team nastupuje do Rally Dakar 2024 s osvědčeným vozem Praga V4S DKR, ale do Saúdské Arábie tentokrát odcestoval v pozměněné sestavě. Ambice však zůstávají stejné. Po příletu do Saúdské Arábie, vyzvednutí soutěžní i doprovodné techniky z přístavu a relativně dlouhém přesunu do úvodního bivaku v Al Ule absolvoval závěrečné testování.

Ve středu prošel přejímkami a čtvrtek věnuje posádka nácviku výměny pneumatik. Další členové týmu se mezitím soustředí na doladění veškerých detailů. Všichni zároveň postupně přesouvají svou pozornost k úvodnímu prologu, jenž v pátek otevře již 46. ročník slavného pouštního maratonu.


Aleš Loprais se na jeho start postaví už poosmnácté, přičemž popáté bude spoléhat na soutěžní kamion Praga V4S DKR, který v průběhu loňského roku prošel důkladnou repasí. Dalšího zlepšení jízdních vlastností bylo dosaženo instalací nového softwaru převodovky, citlivým vyladěním podvozku i úpravou dalších komponentů.


Změny se dotkly také složení posádky. Jaroslav Valtr mladší sice bude frenštátského závodníka navigovat již potřetí v řadě, ovšem palubní mechanik Jiří Stross se v kabině pragovky objeví poprvé. Přesto nebude po Lopraisově boku úplným nováčkem, neboť v roce 2017 společně vybojovali sedmé místo na Dakaru ještě v Jižní Americe.


„S Jardou už jsme společně něco zažili, jsme dost sladění a v kabině nám to funguje skvěle. S Jirkou je to stejné, protože se s Jardou také dobře znají. Myslím si, že jsme jako posádka dobře nastavení,“ věří Aleš Loprais.


„S Jirkou jsme se snažili připravit co nejdůkladněji a věřím, že jsme to zvládli. Ovšem na Dakaru vás vždy překvapí něco, na co připravení dopředu nejste, a pak musíte improvizovat. Ale vlastně i na to jsme připravení alespoň mentálně,“ doplňuje s úsměvem Jaroslav Valtr ml., který ani před svým čtvrtým dakarským startem neztrácí přiměřený respekt. „Určitě se necítím jako mazák, nicméně jsem rád, že se můžu opřít o předchozí zkušenosti, které mírní předstartovní nervozitu. Ale té v mém případě nebývá moc. Většinou jen bezprostředně před startem, protože jakmile se auto rozjede, už není čas přemýšlet o čemkoliv jiném a musí se pracovat.“


Lady, jak dakarské pragovce v Lopraisově týmu přezdívají, se poprvé naostro rozjede v pátek 5. ledna, kdy je na programu 27tikilometrový prolog nedaleko Al Uly. V následujících 14 dnech čeká závodníky 12 etap o celkové délce 7 967 km, z nichž by se 4 720 km mělo jet na čas v rámci rychlostních zkoušek. Do cíle v Janbu dorazí úspěšní pokořitelé všech nástrah Dakaru 2024 v pátek 19. ledna.


„Organizátoři na letošní Dakar připravili několik zajímavých prvků, ale na základě svých zkušeností už nic konkrétního nečekám. V reálu totiž Dakar vždycky vypadá trošku jinak, než jak jej organizátoři prezentují během předchozího roku. Nicméně vždycky vás něčím překvapí a nikdy není jednoduchý. Ale právě taková má být nejtěžší maratonská rally světa,“ míní Aleš Loprais. „Osobně si vždy večer vyslechnu navigátora, který nám přinese z brífinku informace, co nás čeká následující den. Jen na ten se budu soustředit a budu brát každý metr trati tak, jak bude přicházet. Půjdeme metr po metru, kilometr po kilometru a uvidíme, co nám následující dva týdny přinesou. Budou velmi dlouhé a stát se může cokoliv.“


V kategorii kamionů je do Rally Dakar 2024 přihlášeno 47 vozidel. Oficiální startovní listina a startovní pořadí pro prolog budou zveřejněny po ukončení technických a administrativních přejímek ve čtvrtek 4. ledna večer.


Víte, že…
Aleš Loprais je přesně o rok starší než jeho palubní mechanik Jiří Stross?
Oba navíc oslaví své narozeniny v průběhu dakarské rally. Aleši Lopraisovi bude 10. ledna 44 let, Jiří Stross se narodil ve stejný den, jen o rok později. Čas na party však bude až po soutěži. Hned 11. ledna totiž startuje dvoudenní etapa v novém formátu, označovaná organizátory jako Chrono 48. V jejím průběhu budou posádky bivakovat ve velmi improvizovaných podmínkách bez možnosti asistence i komunikace s vnějším světem.


PR 3.1.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar