Oliver Solberg - elektromobilem Enyaq RS Race bokem
Elektrický koncept závodního speciálu Enyaq RS Race není jen technická a designová studie. Kromě nových řešení, která si mohou najít cestu do rallyových speciálů i silničních vozů, je to i mimořádně zábavné auto. To potvrzují i dojmy soutěžního jezdce Olivera Solberga, který usedl za jeho volant.
Inženýři u auta i díky využití biokompozitních materiálů a dalších odlehčených komponentů uspořili 316 kilogramů hmotnosti. Díky tomu je i přes výkon sériového pohonného ústrojí s 250 kW (je tu i sériová baterie s kapacitou 82 kWh) Enyaq RS Race velmi hbitý a zábavný sportovní vůz. Maximální rychlost i nadále činí 180 km/h.
To ostatně potvrzují i první dojmy Olivera Solberga, který za volant konceptu Enyaq RS Race usedl jako jeden z prvních. Ve voze si O. Solberg ihned všímá závodního interiéru s bezpečnostním rámem, sestavou pedálů inspirovanou pedály ve Fabii RS Rally2 i výrazného odlehčení dalšími prvky (sedadla, hasicí systém) z rallyových speciálů. „Ta nejzábavnější věc, kterou máme v rally voze k dispozici je hydraulická ruční brzda. Jsem vážně zvědav, jak bude fungovat v tomto autě,“ přemítá Oliver Solberg před první jízdou s konceptem.
„Nikdy jsem si nemyslel, že budu jezdit elektromobilem bokem,“ usmívá se záhy po prvním svezení. „Tohle auto funguje opravdu skvěle,“ dodává. Oliver Solberg to připisuje přepracované kinematice, geometrii a dalším úpravám podvozku. Nové jsou také karbon-keramické brzdy, které se speciálními sportovními ráfky pomáhají snižovat hmotnost vozu, především neodpružené hmoty.
Celkově dosahuje Enyaq RS Race snížení hmotnosti a těžiště kombinací částečného odstrojení interiéru a použitím polykarbonátových bočních oken (i zadního). Dalším významným příspěvkem ke snížení hmotnosti je pak využití nových biokompozitních materiálů na bázi lnu. Ty používá auto na náraznících, blatnících vpředu i vzadu, zadním difuzoru, prazích, na střeše, zadním přítlačném křídle, či některých prvcích v interiéru.
Materiály nahrazují tradiční uhlíkové kompozity a ukazují cestu k udržitelnějším řešením v motorsportu. Jejich použití snižuje v porovnání s karbonovými díly emise z jejich životního cyklu o 85 %. K dalšímu snížení emisí při stavbě vozidla přispěl i 3D tisk. Touto metodou vznikly desítky částí vozu, přičemž mnohé jsou vytištěny z recyklovaných materiálů jako nylon nebo CO2 neutrální biopolymery.
„Musím říct, že první dojmy z auta jsou neuvěřitelné. Nepřipadá mi jako SUV, je stabilní, má řízení se strmějším převodem a nově namapovaným posilovačem, díky tomu příď velmi hbitě reaguje na povely volantem. Můžete s ním jet opravdu rychle. Je to elektromobil, takže nástup výkonu je okamžitý, skvěle se řídí a je stabilní při brždění. V kokpitu je vše, jak bych chtěl, pedály, hydraulická ruční brzda, je to zábava,“ hodnotí Oliver Solberg svezení se speciálem Enyaq RS Race.
Zajímavostí jsou v tomto případě už samotné parametry auta, například zrychlení z 0 na 100 km/h zabere pouze 4,6 sekundy. Pro zlepšení ovladatelnosti dostal Enyaq RS Race nastavitelné sportovní tlumiče a pružiny, podvozek je snížen o 70 mm na 116 mm, stabilitu zlepšuje i širší rozchod kol, a tedy navýšení přední šířky o 72 mm a zadní šířky o 116 mm.
Podle Olivera Solberga je tento koncept skvělou kombinací sériového pohonu vozu a závodních úprav, které přináší stabilní podvozek a čitelné a precizní chování. „Enyaq RS Race ukazuje, jak skutečně jde přenášet DNA motorsportu do silničních vozů. Inženýři Škoda Motorsport se elektrického pohonu nezalekli a vytvořili skvělé auto, které je radost řídit,“ uzavírá testovací jezdec Škoda Motorsport své dojmy.
Škoda Auto 12.10.2024
To ostatně potvrzují i první dojmy Olivera Solberga, který za volant konceptu Enyaq RS Race usedl jako jeden z prvních. Ve voze si O. Solberg ihned všímá závodního interiéru s bezpečnostním rámem, sestavou pedálů inspirovanou pedály ve Fabii RS Rally2 i výrazného odlehčení dalšími prvky (sedadla, hasicí systém) z rallyových speciálů. „Ta nejzábavnější věc, kterou máme v rally voze k dispozici je hydraulická ruční brzda. Jsem vážně zvědav, jak bude fungovat v tomto autě,“ přemítá Oliver Solberg před první jízdou s konceptem.
„Nikdy jsem si nemyslel, že budu jezdit elektromobilem bokem,“ usmívá se záhy po prvním svezení. „Tohle auto funguje opravdu skvěle,“ dodává. Oliver Solberg to připisuje přepracované kinematice, geometrii a dalším úpravám podvozku. Nové jsou také karbon-keramické brzdy, které se speciálními sportovními ráfky pomáhají snižovat hmotnost vozu, především neodpružené hmoty.
Celkově dosahuje Enyaq RS Race snížení hmotnosti a těžiště kombinací částečného odstrojení interiéru a použitím polykarbonátových bočních oken (i zadního). Dalším významným příspěvkem ke snížení hmotnosti je pak využití nových biokompozitních materiálů na bázi lnu. Ty používá auto na náraznících, blatnících vpředu i vzadu, zadním difuzoru, prazích, na střeše, zadním přítlačném křídle, či některých prvcích v interiéru.
Materiály nahrazují tradiční uhlíkové kompozity a ukazují cestu k udržitelnějším řešením v motorsportu. Jejich použití snižuje v porovnání s karbonovými díly emise z jejich životního cyklu o 85 %. K dalšímu snížení emisí při stavbě vozidla přispěl i 3D tisk. Touto metodou vznikly desítky částí vozu, přičemž mnohé jsou vytištěny z recyklovaných materiálů jako nylon nebo CO2 neutrální biopolymery.
„Musím říct, že první dojmy z auta jsou neuvěřitelné. Nepřipadá mi jako SUV, je stabilní, má řízení se strmějším převodem a nově namapovaným posilovačem, díky tomu příď velmi hbitě reaguje na povely volantem. Můžete s ním jet opravdu rychle. Je to elektromobil, takže nástup výkonu je okamžitý, skvěle se řídí a je stabilní při brždění. V kokpitu je vše, jak bych chtěl, pedály, hydraulická ruční brzda, je to zábava,“ hodnotí Oliver Solberg svezení se speciálem Enyaq RS Race.
Zajímavostí jsou v tomto případě už samotné parametry auta, například zrychlení z 0 na 100 km/h zabere pouze 4,6 sekundy. Pro zlepšení ovladatelnosti dostal Enyaq RS Race nastavitelné sportovní tlumiče a pružiny, podvozek je snížen o 70 mm na 116 mm, stabilitu zlepšuje i širší rozchod kol, a tedy navýšení přední šířky o 72 mm a zadní šířky o 116 mm.
Podle Olivera Solberga je tento koncept skvělou kombinací sériového pohonu vozu a závodních úprav, které přináší stabilní podvozek a čitelné a precizní chování. „Enyaq RS Race ukazuje, jak skutečně jde přenášet DNA motorsportu do silničních vozů. Inženýři Škoda Motorsport se elektrického pohonu nezalekli a vytvořili skvělé auto, které je radost řídit,“ uzavírá testovací jezdec Škoda Motorsport své dojmy.
Škoda Auto 12.10.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout