Švédská rally - Latvala a Focusy WRC
Teprve dvaadvacetiletý jezdec továrního týmu Ford přepsal ve Švédsku dějiny světové rally. Jari-Matti Latvala, jehož navigoval Mikka Anttila, se stal nejmladším vítězem světové rallye. Týmový kolega Mikko Hirvonen dojel s dalším Focusem RS WRC druhý a triumf završil Gigi Galli z týmu Stobart.
Úvodní etapa Švédské rally se nesla ve znamení finské dvojice Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila, která vyhrála šest zkoušek, zbývající dvě pak Solberg a Galli. Na konci dne vedli s náskokem 48,2 sekundy před týmovým kolegou Mikkou Hirvonenem, přičemž také další dvě příčky patřily Fordům řízených H.Solbergem a Gallim. Na pátém místě se držel Petter Solberg se Subaru, když největší favorit Loeb „šel přes střechu“ a odstoupil ze 4.místa. Do závodu se pak sice vrátil ještě v sobotu, vyhrál dvě zkoušky a pak vzdal pro poruchu motoru.
Švédská rally má nálepku jediné zimní soutěže a Skandinávcům se na ní tradičně daří. Letošní ročník má ale naprosto jinou charakteristiku. Teploty se držely nad nulou a v centru soutěže v Karlstadu nebylo po sněhu ani památky. V regionu Varmland, kde se odehrával páteční program, naopak zpočátku sníh ležel, ale chyběl promrzlý podklad a po dopoledních průjezdech se na vystupující šotolině jezdcům trhaly hroty z jejich pneumatik.
Do páteční etapy startoval Latvala jako desátý, což jeho vozu dopřávalo na rozježděném sněhu lepší přilnavost než soupeřům před ním. „Je to nádherný pocit. Měl jsem dobrou startovní pozici a věděl jsem, že bych z ní měl těžit. Zároveň jsem absolutně věřil svému Focusu. Loni jsem tu zajel pár dobrých časů, ale pátek byl snad nejlepším dnem mé kariéry. Jsem překvapen, jaký mám náskok. Ráno jsem si prožil pár horkých chvilek, když jsem občas jezdil moc zeširoka. Odpoledne jsem musel jet ve vyjetých kolejích jako vlak. Podmínky pro mě nebyly vůbec jednoduché a neumím si představit, jak těžké to měli jezdci přede mnou,“ přiznal Latvala.
O tom by mohl naopak vyprávět Mikko Hirvonen, který startoval jako druhý, ale přesto se propracoval na druhé místo. „Latvala jel skvěle a vůbec se nedivím, že vede. Trochu překvapený jsem ale z toho, jak velký je mezi námi odstup. Samozřejmě bych tu chtěl vyhrát, ale nehodlám kvůli vidině vítězství riskovat nějakou chybu. Celý den se mi dařilo držet čistou stopu. Ráno jsem jel na sněhu a odpoledne se jelo po cestách, které se od ranních hodně lišily, protože byly plné výmolů od všech aut po prvních průjezdech. Podmínky s břečkou, kalužemi a šotolinou byly hodně záludné,“ hodnotil pátek Hirvonen.
Skvělou pozici si Fordy držely také během sobotní etapy, včele byl stále Latvala s náskokem 50 s před Hirvonenem. Mezi šest vozů Ford Focus se dokázal protlačit pouze čtvrtý Solberg se Subaru. Za úvodní dvojící se po odpadnutí H.Solebrga dostal Galli, za Solbergem byli už Wilson a Mikkelsena, teprve za nimi Sordo s Citro¨nem a Gardemeister se Suzuki.
Sobota zůstala daleko za očekáváním, pokud jde o počasí a příděl sněhu. Kdo si myslel, že situace již nemůže být horší, jej přesvědčil o opaku. Teploty vystoupaly až na pět stupňů nad nulou a šotolinové rychlostní zkoušky byly bez sněhu a ledu. Odpoledne byly podmínky už tak špatné, že museli organizátoři zrušit druhý průjezd úvodního úseku dne. Hroty pneumatik soutěžních vozů šotolinový povrch během prvního průjezdu totálně zdevastovaly.
Latvala navýšil páteční náskok 48,2 sekundy před Hirvonenem hned po prvních dvou zkouškách na více než minutu. V polovině dne pak dělilo oba jezdce 53,9 sekundy. Hirvonen byl nejrychlejší na závěrečném měřeném úseku a rozestup se upravil na téměř shodnou hodnotu, s jakou ráno oba Finové odstartovali.
„První startovní pozice na první erzetě nebyla jednoduchá, protože sníh hodně tál a úvodní tři kilometry jsme se klouzali od bariéry k bariéře. Pak už jsme jeli jen po šotolině. Přilnavost byla sice skvělá, ale pneumatiky s hroty hodně trpěly. Když jsem mířil na start první zkoušky, srdce mi hodně bušilo. Po dalším dni už jsem se ale zase vrátil do pohody. Jel jsem naplno, nicméně v obtížných úsecích jsem zpomaloval. Sledoval jsem Mikkovy mezičasy a podle nich jsem upravoval svou rychlost. Na tratích byla spousta kaluží a rozbředlého sněhu. Na takovémto povrchu jsem na zimních pneu s hroty ještě nejel. Je to parádní vzrušení, ale více se už hecovat nechci,“říkal Latvala..
Hirvonen měl v úmyslu se přibližovat vedoucímu Latvalovi. Postupem času si však uvědomoval, že má na dosah osm bodů do hodnocení jednotlivců za druhé místo. Díky odstoupení Loeba jsou pro něj velmi cenné. Rozhodl se proto neriskovat a hlídal si 46,1s náskok před třetím Gigi Gallim.
Poslední den patřil Hennigu Solbergovi, který vyhrál všech pět zkoušek, když jedna byla opět pro nepřízeň počasí zrušena. Tím se posunul z 18. místa až na 13. příčku. V sobotu totiž na jedné zkoušce havaroval, čímž přišel o třetí příčku, o níž se přetahoval s Gallim a vzhledem k tomu, že zbývající dvě zkoušky již neabsolvoval byl zatížen penalizací. Díky systému Superally však nastoupil do závěrečné etapy, kde předvedl brilantní výkon.
Jari-Matti Latvala svým vítězstvím překonal bezmála 28 let starý rekord. Dosud nejmladším vítězem byl od roku 1980 jeho legendární krajan Henri Toivonen, který vyhrál britskou RAC rally ve čtyřiadvaceti letech. Maximální bodový zisk ze Švédska vynesl BP Ford Abu Dhabi tým do čela tabulky hodnocení značek a Mikko Hirvonen se usadil na prvním místě průběžného pořadí šampionátu jezdců.
„Henri Toivonen je mým velikým vzorem a snil jsem o tom, že bych mohl jeho rekord jednou překonat. Hrozně moc to pro mne znamená. Na vítězství při svém druhém startu za tovární tým jsem si nedovolil ani pomyslet, zvláště po zklamání z výsledku v Monte Carlu. Opravdu nemám dost slov abych popsal, jak se cítím. V pátek se mi podařilo dobře odstartovat. Potom jsem nechyboval a mohl jsem si kontrolovat svou rychlost. S autem jsem byl naprosto spokojený a důvod k oslavě má dnes celý tým,“ řekl v cíli Latvala.
JL, 11.2.2008
Švédská rally má nálepku jediné zimní soutěže a Skandinávcům se na ní tradičně daří. Letošní ročník má ale naprosto jinou charakteristiku. Teploty se držely nad nulou a v centru soutěže v Karlstadu nebylo po sněhu ani památky. V regionu Varmland, kde se odehrával páteční program, naopak zpočátku sníh ležel, ale chyběl promrzlý podklad a po dopoledních průjezdech se na vystupující šotolině jezdcům trhaly hroty z jejich pneumatik.
Do páteční etapy startoval Latvala jako desátý, což jeho vozu dopřávalo na rozježděném sněhu lepší přilnavost než soupeřům před ním. „Je to nádherný pocit. Měl jsem dobrou startovní pozici a věděl jsem, že bych z ní měl těžit. Zároveň jsem absolutně věřil svému Focusu. Loni jsem tu zajel pár dobrých časů, ale pátek byl snad nejlepším dnem mé kariéry. Jsem překvapen, jaký mám náskok. Ráno jsem si prožil pár horkých chvilek, když jsem občas jezdil moc zeširoka. Odpoledne jsem musel jet ve vyjetých kolejích jako vlak. Podmínky pro mě nebyly vůbec jednoduché a neumím si představit, jak těžké to měli jezdci přede mnou,“ přiznal Latvala.
O tom by mohl naopak vyprávět Mikko Hirvonen, který startoval jako druhý, ale přesto se propracoval na druhé místo. „Latvala jel skvěle a vůbec se nedivím, že vede. Trochu překvapený jsem ale z toho, jak velký je mezi námi odstup. Samozřejmě bych tu chtěl vyhrát, ale nehodlám kvůli vidině vítězství riskovat nějakou chybu. Celý den se mi dařilo držet čistou stopu. Ráno jsem jel na sněhu a odpoledne se jelo po cestách, které se od ranních hodně lišily, protože byly plné výmolů od všech aut po prvních průjezdech. Podmínky s břečkou, kalužemi a šotolinou byly hodně záludné,“ hodnotil pátek Hirvonen.
Skvělou pozici si Fordy držely také během sobotní etapy, včele byl stále Latvala s náskokem 50 s před Hirvonenem. Mezi šest vozů Ford Focus se dokázal protlačit pouze čtvrtý Solberg se Subaru. Za úvodní dvojící se po odpadnutí H.Solebrga dostal Galli, za Solbergem byli už Wilson a Mikkelsena, teprve za nimi Sordo s Citro¨nem a Gardemeister se Suzuki.
Sobota zůstala daleko za očekáváním, pokud jde o počasí a příděl sněhu. Kdo si myslel, že situace již nemůže být horší, jej přesvědčil o opaku. Teploty vystoupaly až na pět stupňů nad nulou a šotolinové rychlostní zkoušky byly bez sněhu a ledu. Odpoledne byly podmínky už tak špatné, že museli organizátoři zrušit druhý průjezd úvodního úseku dne. Hroty pneumatik soutěžních vozů šotolinový povrch během prvního průjezdu totálně zdevastovaly.
Latvala navýšil páteční náskok 48,2 sekundy před Hirvonenem hned po prvních dvou zkouškách na více než minutu. V polovině dne pak dělilo oba jezdce 53,9 sekundy. Hirvonen byl nejrychlejší na závěrečném měřeném úseku a rozestup se upravil na téměř shodnou hodnotu, s jakou ráno oba Finové odstartovali.
„První startovní pozice na první erzetě nebyla jednoduchá, protože sníh hodně tál a úvodní tři kilometry jsme se klouzali od bariéry k bariéře. Pak už jsme jeli jen po šotolině. Přilnavost byla sice skvělá, ale pneumatiky s hroty hodně trpěly. Když jsem mířil na start první zkoušky, srdce mi hodně bušilo. Po dalším dni už jsem se ale zase vrátil do pohody. Jel jsem naplno, nicméně v obtížných úsecích jsem zpomaloval. Sledoval jsem Mikkovy mezičasy a podle nich jsem upravoval svou rychlost. Na tratích byla spousta kaluží a rozbředlého sněhu. Na takovémto povrchu jsem na zimních pneu s hroty ještě nejel. Je to parádní vzrušení, ale více se už hecovat nechci,“říkal Latvala..
Hirvonen měl v úmyslu se přibližovat vedoucímu Latvalovi. Postupem času si však uvědomoval, že má na dosah osm bodů do hodnocení jednotlivců za druhé místo. Díky odstoupení Loeba jsou pro něj velmi cenné. Rozhodl se proto neriskovat a hlídal si 46,1s náskok před třetím Gigi Gallim.
Poslední den patřil Hennigu Solbergovi, který vyhrál všech pět zkoušek, když jedna byla opět pro nepřízeň počasí zrušena. Tím se posunul z 18. místa až na 13. příčku. V sobotu totiž na jedné zkoušce havaroval, čímž přišel o třetí příčku, o níž se přetahoval s Gallim a vzhledem k tomu, že zbývající dvě zkoušky již neabsolvoval byl zatížen penalizací. Díky systému Superally však nastoupil do závěrečné etapy, kde předvedl brilantní výkon.
Jari-Matti Latvala svým vítězstvím překonal bezmála 28 let starý rekord. Dosud nejmladším vítězem byl od roku 1980 jeho legendární krajan Henri Toivonen, který vyhrál britskou RAC rally ve čtyřiadvaceti letech. Maximální bodový zisk ze Švédska vynesl BP Ford Abu Dhabi tým do čela tabulky hodnocení značek a Mikko Hirvonen se usadil na prvním místě průběžného pořadí šampionátu jezdců.
„Henri Toivonen je mým velikým vzorem a snil jsem o tom, že bych mohl jeho rekord jednou překonat. Hrozně moc to pro mne znamená. Na vítězství při svém druhém startu za tovární tým jsem si nedovolil ani pomyslet, zvláště po zklamání z výsledku v Monte Carlu. Opravdu nemám dost slov abych popsal, jak se cítím. V pátek se mi podařilo dobře odstartovat. Potom jsem nechyboval a mohl jsem si kontrolovat svou rychlost. S autem jsem byl naprosto spokojený a důvod k oslavě má dnes celý tým,“ řekl v cíli Latvala.
1.Latvala – Anttila | Ford Focus WRC | 2:46.41,2 |
2.Hirvonen – Lehtinen | Ford Focus WRC | +0.58,3 |
3.Galli – Bernacchini | Ford Focus WRC | +2.23,2 |
4.Solberg – Mills | Subaru Impreza WRC | +2.59,4 |
5.Mikkelsen – Floene | Ford Focus WRC | +5.46,0 |
6.Sordo – Marti | Citroëm C4 WRC | +7.13,1 |
7.Gardemeister – Tuominen | Suzuki SX4 | +10.35,3 |
8.Hänninen – Markkula (1.N) | Mitsubishi Lancer | +12.27,5 |
9.Östberg – Unnerud | Subaru Impreza WTR | +13.28,5 |
10.Ketomaa – Teiskonen | Subaru Impreza (2.N) | +13.50,7 |
JL, 11.2.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout