Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tereza Machová - rychlá slečna s Normou

Závody do vrchu mají u nás více letou tradici. Vždyť poprvé se jelo po trati Ecce Homo ve Šternberku už v roce 1905 v rámci jízdy Vídeň – Vratislav - Vídeň. První oficiální závod pak v roce 1921 a závod Zbraslav – Jíloviště začal psát historii v roce 1905. Závody nebyly výsadou mužů, ale tu a tam se objevila i žena, jako například Eliška Junková.

A nejinak je tomu i dnes. V minulých letech jsme na kopcích vídali například Editu Práškovou, Gabrielu Jermanovou Sajlerovou, Veroniku Cichou nebo Denisu Bauerovou Schneider. V poslední době ale na sebe dost upozorňuje Tereza Machová z Nového Města nad Metují, která zasedla za volant speciálu Norma.


A protože její tatínek startoval několik let v Edda Cupu do vrchu, tak měla k závodům hodně blízko. První zkušenosti získávala za volantem jedničkového Golfu, z něhož vedla cesta k rychlé Suzuki Swift třídy do 1400 cm.


Prvním samostatným závodem Terezy byl v roce 2014 Hradec Králové v rámci Edda Cupu se soutěžním Golfem GTi. Od poloviny sezony 2015 už závodila se svou Suzuki Swift také v Edda Cupu.
Ve stejném roce se přihlásila do Rallye talentu pořádaného Autoklubem ČR. Jako jediná dívka postoupila mezi dvanáct nejlepších do finále, a následně se stala členkou Junior Teamu Autoklubu ČR, díky čemuž začala startovat v roce 2016 v Mistrovství České republiky.


O dva roky později se zúčastnila Autoklub Peugeot Rally Talentu a opět se zařadila mezi dvanáct nejúspěšnějších. Zároveň přesedlala ze sériové Suzuki Swift do upravené, kterou postavil její otec. Karosérie byla kompletně odlehčená, měla motor o výkonu 200 k, sekvenční převodovku atd. Tereza se stala několikrát vicemistryní MČR ve třídě E1 – 1400.


„Poté co mi GMS Racing Team umožnil svést se v monopostu Lucchini, jsem začala přemýšlet nad formulí či monopostem. Chtěla jsem se dále posunout a dosáhnout lepších úspěchů v absolutním pořadí. V té době se zrovna naskytla možnost koupit od Dušana Nevěřila Normu M 20 F z roku 2008, a nakonec to klaplo,“ vysvětluje Tereza Machová.


V roce 2021 se s monopostem seznamovala a jela vybrané závody do vrchu, v nadcházející sezoně již jela celý seriál. S nastavením vozu jí pomáhá zkušený Miloš Beneš.


Na domácích tratích se jí vloni dařilo. Celkově vyhrála Junior Trophy i Dámský pohár, ve třídě skončila třetí a absolutně v MČR desátá. S rychlou Normou se vydala i na legendární Ecce Homo, které je součástí mistrovství Evropy. Jedna jízda na takřka osmikilometrové dlouhé trati vydá hned za několik závodů. Ve své třídě skončila třetí a celkově na krásném 29. místě v konkurenci dvou stovek jezdců z celé Evropy.


Na konci sezony si ještě zajela kopec v chorvatském Buzetski Dani, který bohužel pro technickou potuchu nedokončila, i když v první jízdě byla ve své třídě nejrychlejší. V letošní sezoně ji čeká mistrovství České republiky a minimálně několik evropských podniků. Zůstává věrná speciálu Norma, pokud ještě nedojde ke změně předpisů pro tzv. placky. Talent, skromnost ani rychlost Tereze Machové určitě nechybí a ještě o ní jistě uslyšíme.


Dvě otázky

Jak hodnotíte tratě, na kterých jste závodila?


Srdcovka je určitě Ústecká 21, i když jsem se s plackou bála, že se na této trati v zatáčkách nevytočím. Nakonec mi ale i s plackou tato trať sedla a pokořila jsem zde dámský rekord. Skvělá trať je v Lanškrouně. Z Ecce Homo mám respekt. Veškeré nerovnosti na trati jsou v placce znát a dost vás rozhodí, ale celkově je to nádherná a dlouhá trať. Své kouzlo má i Zámecký vrch. Přestože je trať krátká, je pro mě velmi zábavná a lidé v Náměšti vždy vytvářejí skvělou atmosféru. Velmi mě také nadchla trať v chorvatském Buzetu. Ráda bych také závodila v italském Trentu, kam jsem chtěla už vloni. Tato trať je ale velmi náročná. Velmi zde záleží na podmínkách, nejen na počasí, ale i na událostech na trati.



Nepřemýšlela jste někdy o rallye nebo o závodech na okruhu.


O rallye jsem dříve přemýšlela hodně, ale je finančně mnohem náročnější. Navíc jsem velmi ráda, že kopci jedu sama a nenesu za nikoho odpovědnost. Okruhy mě příliš neoslovily, i když jízda po Severní smyčce Nürburgringu pro mě byla velkým zážitkem. Kopce jsem si ale oblíbila natolik, že mě nyní nic jiného příliš neláká. V příští sezóně bych ráda objela co nejvíce závodů evropského šampionátu, tak snad se mi to podaří.


JL 4.3.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar