Tomáš Tomeček s Tatrou na Africa Eco Race opět sám a výborně
Před startem Africa Eco Race pořadatelé odhadovali, že obhájce vítězství mezi kamiony Tomáš Tomeček padne a pozici nejrychlejšího kamionu převezme nizozemská posádka Aada van Velsena. Stát se to samozřejmě ještě může, ale stav po prvních pěti etapách se vyvinul jasně ve prospěch českého jezdce na českém stroji.
Tomáš Tomeček si na své konkurenty vybudoval nemalý náskok a nijak jej nepřibrzdily ani problémy jedné z Tater jeho týmu ve službách pořadatele.
Klíčovým pojmem dálkových soutěží je navigace. O to více, pokud v kabině závodního kamionu sedíte zcela sám. "Musím si na to zase zvyknout, navigace mi trochu dělá problémy," přiznává Tomeček. "Stačí se na vteřinku nepodívat na roadbook, a můžu udělat chybu. V první etapě jsem bloudil, ve druhé také. Takových dvacet, podruhé asi pětadvacet kilometrů." Přesto z toho byl nejrychlejší čas v první etapě o tři minuty před Belgičanem Cedricem Ferynem na Ginafu. Dvacet minut ztratil van Velsen, za ním dojely dva italské Mercedesy.
Na výsledky druhé etapy jsme poměrně dlouho čekali. Oranžová Tatra s číslem 400 z nich na čas dokonce úplně zmizela. "Upadla mi jedna anténa Iritracku, to se může stát. Trvalo to, než byly publikovány výsledky, ale to je normální," komentuje čekání Tomeček. "Jsme zvyklí, že vše je online, hned, ale toto je Afrika a dříve to bylo přece úplně běžné, že se muselo čekat." V oficiální klasifikaci se česká vlajka nakonec objevila na druhém místě s nicotnou ztrátou na van Velsena.
Třetí a čtvrtá etapa svými délkami přes 460 závodních kilometrů tvoří nejdelší duo v soutěži. Třetí rychlostní test byl extra výživný. Start byl na písku, pokračovalo se pásem vegetace, kamením, dunami a rychlými pistami. Takové střídání rytmu vyžaduje veškerý um a zkušenosti pilota i navigátora. Tomáš Tomeček oboje zvládá sám. Do cíle dorazil po téměř osmi hodinách z kamionů nejrychleji. A protože van Velsen na dunách musel kopat, najel na něj více než hodinu. V pozici nejbližšího Tomečkova soka jej vystřídal Feryn. "Někde jsem přišel o pravé zrcátko. Chtěl jsem se do něj podívat, ale nebylo tam," kroutí hlavou Tomeček. "Horší bylo, že jsem zaznamenal ono klasické pff, pff. Prorazil jsem levé přední kolo, ještě k tomu z boku. Ale Tatra jej zvládla celých 350 kilometrů do cíle dohušťovat." Nepříjemná zpráva dorazila v noci. Oranžová Tatra odtahovka "balai" s otcem a synem Foltýnovými se i s jedním naloženým závodním vozem převrátila v dunách. Na pomoc se jí vydala bílá Tatra balai Leopolda Paďoura a Metoděje Tomečka. Ve čtyři ráno se podařilo vůz kolegů vrátit na kola. Zprávy jsou ale stále dost kusé. Hovoří o tom, že oba vozy Tom Racingu se snaží dohnat závod tak, aby dorazily do bivaku po čtvrté etapě.
Do něj mezitím dojel Tomáš Tomeček. Tentokrát dříve, než jeho vlastní asistence. "Aspoň jsem stačil natankovat, než kluci přijeli," komentoval to s úsměvem pilot. "Závodní Tatra je v pořádku. Probíhá běžná údržba, jen svařujeme některé utržené konzoly. V etapě jsem špatně odbočil. Předjel mě van Velsen, tak jsem se nechal vyvést zpět na trať. Pak jsem dlouho jel na dohled za ním," přibližuje Tomeček taktické manévry. "Ke konci etapy mě do kabiny kontaktoval Manfred Krois, vedoucí PC kursu, a požádal mě, abych na kola postavil jednu buginu." V ten moment se stalo, že závodní Tatra v podstatě zastoupila nepřítomná baléčka. Cílový čas Tomečkovi proto ještě bude drobně upraven. I tak platí, že van Velsen dokázal najet jen několik minut. Sice se dokázal vrátit na průběžné druhé místo před Feryna, ale jeho ztráta na českou závodící legendu stále vysoce přesahuje hodinu.
Následovala pátá etapa s cílem u Dakhly, hlavního města Marokem okupované Západní Sahary. Na ni Tomečkův tým nemá nejpříjemnější vzpomínky. V roce 2019 zažil obrovské drama s ukroucenou spojkovou hřídelí závodní Tatry a divokou jízdou dvojice Paďour, Kletenský 1500 kilometrů zpět do Zagory pro díl z odstavené Tatry Petra Čapky. V letošním roce se nic podobného neopakovalo. Když tedy nebudeme počítat tři pneumatiky za čtyř, které utrpěly poškození včetně separace běhounu, a musely se následně v bivaku vyměnit. Tomeček průběžné vedení ještě navýšil.
Průběžné výsledky kamionů po 5. etapě:
1. Tomeček (ČR/Tatra) 26:53:48,
2. van Velsen (Niz./Scania) +1:25:31,
3. Feryn (Bel./Ginaf) +3:49:40,
4. Cabini (It./Mercedes) +12:15:11,
5. Verzeletti (It./Mercedes) +13:09:28,
6. Coquide (Fr./Renault) +18:25:13.
Patnáctý ročník dálkového závodu Africa Eco Race se koná v klasickém dakarském termínu 2. až 14. ledna 2024. Pořadatelé v čele s rodinou Jeana-Louise Schlessera se hlásí k odkazu závodění podle Thierryho Sabina. Trasa z Evropy vede do Maroka, přes území Západní Sahary do Mauritánie a končí v Senegalu u Růžového jezera poblíž města Dakar. Na účastníky čeká 5891 kilometrů, z nichž většina, 3963 kilometrů, bude závodních.
PR 8.1.2024
Klíčovým pojmem dálkových soutěží je navigace. O to více, pokud v kabině závodního kamionu sedíte zcela sám. "Musím si na to zase zvyknout, navigace mi trochu dělá problémy," přiznává Tomeček. "Stačí se na vteřinku nepodívat na roadbook, a můžu udělat chybu. V první etapě jsem bloudil, ve druhé také. Takových dvacet, podruhé asi pětadvacet kilometrů." Přesto z toho byl nejrychlejší čas v první etapě o tři minuty před Belgičanem Cedricem Ferynem na Ginafu. Dvacet minut ztratil van Velsen, za ním dojely dva italské Mercedesy.
Na výsledky druhé etapy jsme poměrně dlouho čekali. Oranžová Tatra s číslem 400 z nich na čas dokonce úplně zmizela. "Upadla mi jedna anténa Iritracku, to se může stát. Trvalo to, než byly publikovány výsledky, ale to je normální," komentuje čekání Tomeček. "Jsme zvyklí, že vše je online, hned, ale toto je Afrika a dříve to bylo přece úplně běžné, že se muselo čekat." V oficiální klasifikaci se česká vlajka nakonec objevila na druhém místě s nicotnou ztrátou na van Velsena.
Třetí a čtvrtá etapa svými délkami přes 460 závodních kilometrů tvoří nejdelší duo v soutěži. Třetí rychlostní test byl extra výživný. Start byl na písku, pokračovalo se pásem vegetace, kamením, dunami a rychlými pistami. Takové střídání rytmu vyžaduje veškerý um a zkušenosti pilota i navigátora. Tomáš Tomeček oboje zvládá sám. Do cíle dorazil po téměř osmi hodinách z kamionů nejrychleji. A protože van Velsen na dunách musel kopat, najel na něj více než hodinu. V pozici nejbližšího Tomečkova soka jej vystřídal Feryn. "Někde jsem přišel o pravé zrcátko. Chtěl jsem se do něj podívat, ale nebylo tam," kroutí hlavou Tomeček. "Horší bylo, že jsem zaznamenal ono klasické pff, pff. Prorazil jsem levé přední kolo, ještě k tomu z boku. Ale Tatra jej zvládla celých 350 kilometrů do cíle dohušťovat." Nepříjemná zpráva dorazila v noci. Oranžová Tatra odtahovka "balai" s otcem a synem Foltýnovými se i s jedním naloženým závodním vozem převrátila v dunách. Na pomoc se jí vydala bílá Tatra balai Leopolda Paďoura a Metoděje Tomečka. Ve čtyři ráno se podařilo vůz kolegů vrátit na kola. Zprávy jsou ale stále dost kusé. Hovoří o tom, že oba vozy Tom Racingu se snaží dohnat závod tak, aby dorazily do bivaku po čtvrté etapě.
Do něj mezitím dojel Tomáš Tomeček. Tentokrát dříve, než jeho vlastní asistence. "Aspoň jsem stačil natankovat, než kluci přijeli," komentoval to s úsměvem pilot. "Závodní Tatra je v pořádku. Probíhá běžná údržba, jen svařujeme některé utržené konzoly. V etapě jsem špatně odbočil. Předjel mě van Velsen, tak jsem se nechal vyvést zpět na trať. Pak jsem dlouho jel na dohled za ním," přibližuje Tomeček taktické manévry. "Ke konci etapy mě do kabiny kontaktoval Manfred Krois, vedoucí PC kursu, a požádal mě, abych na kola postavil jednu buginu." V ten moment se stalo, že závodní Tatra v podstatě zastoupila nepřítomná baléčka. Cílový čas Tomečkovi proto ještě bude drobně upraven. I tak platí, že van Velsen dokázal najet jen několik minut. Sice se dokázal vrátit na průběžné druhé místo před Feryna, ale jeho ztráta na českou závodící legendu stále vysoce přesahuje hodinu.
Následovala pátá etapa s cílem u Dakhly, hlavního města Marokem okupované Západní Sahary. Na ni Tomečkův tým nemá nejpříjemnější vzpomínky. V roce 2019 zažil obrovské drama s ukroucenou spojkovou hřídelí závodní Tatry a divokou jízdou dvojice Paďour, Kletenský 1500 kilometrů zpět do Zagory pro díl z odstavené Tatry Petra Čapky. V letošním roce se nic podobného neopakovalo. Když tedy nebudeme počítat tři pneumatiky za čtyř, které utrpěly poškození včetně separace běhounu, a musely se následně v bivaku vyměnit. Tomeček průběžné vedení ještě navýšil.
Průběžné výsledky kamionů po 5. etapě:
1. Tomeček (ČR/Tatra) 26:53:48,
2. van Velsen (Niz./Scania) +1:25:31,
3. Feryn (Bel./Ginaf) +3:49:40,
4. Cabini (It./Mercedes) +12:15:11,
5. Verzeletti (It./Mercedes) +13:09:28,
6. Coquide (Fr./Renault) +18:25:13.
Patnáctý ročník dálkového závodu Africa Eco Race se koná v klasickém dakarském termínu 2. až 14. ledna 2024. Pořadatelé v čele s rodinou Jeana-Louise Schlessera se hlásí k odkazu závodění podle Thierryho Sabina. Trasa z Evropy vede do Maroka, přes území Západní Sahary do Mauritánie a končí v Senegalu u Růžového jezera poblíž města Dakar. Na účastníky čeká 5891 kilometrů, z nichž většina, 3963 kilometrů, bude závodních.
PR 8.1.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout