VW startoval na Baja 1000
Premiéru extrémně těžkého offroadového závodu Baja 1000 zvládl speciál VW Baja Race Touareg TDi relativně dobře. Američané Mark Miller a Ryan Arciero dojeli třináctí v kategorii Profi Truck, kde startovalo 26 speciálů z celkového počtu 369 účastníků ze 24 zemí.
Poprvé v 41leté historii absolvoval závod v prestižní třídě prototyp s dieselovou technologií. „Cílem první účasti na Baja 1000 bylo soutěž s Touaregem TDI dokončit, což se nám podařilo. Proto můžeme být spokojeni“, říkal v cíli Kris Nissen, šéf týmu VW Motorsport. Zadní kola speciálu s trubkovým příhradovým rámem poháněl vznětový přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec 5.5 o výkonu 550 k, mechanická převodovka se ovládá tlačítky na volantu.
„Byla to nejnáročnější Baja, kterou jsem kdy jel, trať byla nesmírně tvrdá“, svěřil se v cíli Mark Miller, několikanásobný vítěz Baja 1000.
Po celou dobu tisíc kilometrů dlouhé soutěže si vedl Touareg dobře. Jen defekt těsnění převodovky zapříčinil časovou ztrátu, když následně bylo nutné ještě vyměnit i převodovku. „Tento defekt nás překvapil, ještě jsme se s ním nesetkali. Před cílem jsme ještě vyměnili diferenciál zadní nápravy. Už z testů jsme věděli, že by tento díl mohl být extrémně namáhaný. Ale už pracujeme na vylepšené verzi“, vysvětloval Don Tebbe, odpovědný za celý projekt.
Jako první odstartoval do závodu Ryan Arciero (35), navigovaný Benny Metcalfem jr., které s příchodem noci vystřídali Mark Miller (46) a Willie Valdez jr. „Dojížděl jsem hodně pomalejších vozidel, většinou v úzkých pasážích a hlavně v noci jsem musel při předjíždění dávat pozor, protože jsem nechtěl riskovat“.
Jestliže je Rallye Dakar nejtvrdší rallye, potom Baja 1000 v Mexiku je nevšední závod. Jede se non stop, bez přestávky 630 mil na tom nejbrutálnějším povrchu. Pole závodu tvoří nejrůznější automobily, motocykly a quady. Před 41 lety, přesně 19.dubna 1967, se na mexickém poloostrově Baja California uskutečnil první ročník, který vyhráli Vic Wilson a ted Mangels s vozem VW Manx Meyers, praotcem všech pouštních bugin. Tehdy potřebovali na zdolání 27 hodin a 38 minut.
Z Baja 100 se mezitím vykrystalizoval jeden z nejvýznamnějších offroadových závodů Ameriky, srovnatelný s Dakarem. Zároveň začala dlouhá úspěšná tradice značky Volkswagen na Baja 1000. Jezdci využívající technologie robustních Brouků vybojovali ve svých třídách 13 vítězství. Minimálně osm kategorií je stále ještě otevřených pro šasi, motory nebo celá vozidla značky VW libovolného věku výroby. To byl dostatečný důvod, aby se VW v tomto závodě angažoval.
Už vloni se dva Race Touaregy v „dakarském provedení“ s 2.5 TDI zúčastnily závodu Baja 500, „malé sestře“ Baja 1000. Bez zastávky na tankování zvládli 420 mil (676 km) tovární jezdci Mark Miller a Giniel de Villiers na prvních dvou místech ve třídě a celkově na 11. a 16 příčce v konkurenci 273 vozidel.
Baja 1000 se mezitím stala kultovním závodem na západním pobřeží USA, kde jsou terénní automobily velice oblíbené. V minulosti zde startovali například Steve McQueen, Paul Newman, Sebastien Bourdais, Parnelli Jones, Danny Sulivan, Gunnar Nilsson nebo Rob Gordon.
Soutěž se jede po kamenitých cestách, ve vyschlých korytech řek, nechybějí trialové sekce nebo písek, přičemž největší obavy mají všichni z jemného „pudrového“ písku, na kterém si častou „vylámou zuby“ i největší favorité.
Na 629,74 mil (1013,47 km) dlouhý závod je stanoven maximální limit 31 hodin, což odpovídá přibližně dvěma dakarským etapám. Servis lze provázet kdekoliv na tratí, každé zastavení na tankování nebo výměnu jezdců či opravy se započítávají do jízdního času. Trénink je povolen se speciálními vozidly od chvíle oznámení tratě, servisní i doprovodná vozidla, stejně jako helikoptéra jsou povoleny.
Také technické předpisy jsou poměrně volné, ve třídě Trophy Truck například zakázány jen přeplňované benzinové motory. Zatímco palivová nádrž může mít v případě benzinových automobilů libovolný objem, u dieselových je omezena na 65 galonů (246 l). Stavbu a vlastní účast svěřil Volkswagen firmě Arciero-Miller-Racing, motor připravili specialisté VW. Opticky odpovídá sériovému provedení, ale ve všech proporcích je o více než deset procent (5410 x 2337 x 1981 mm, rozvor 3175 mm).
Jindřich Lasík, 24.11.2008
„Byla to nejnáročnější Baja, kterou jsem kdy jel, trať byla nesmírně tvrdá“, svěřil se v cíli Mark Miller, několikanásobný vítěz Baja 1000.
Po celou dobu tisíc kilometrů dlouhé soutěže si vedl Touareg dobře. Jen defekt těsnění převodovky zapříčinil časovou ztrátu, když následně bylo nutné ještě vyměnit i převodovku. „Tento defekt nás překvapil, ještě jsme se s ním nesetkali. Před cílem jsme ještě vyměnili diferenciál zadní nápravy. Už z testů jsme věděli, že by tento díl mohl být extrémně namáhaný. Ale už pracujeme na vylepšené verzi“, vysvětloval Don Tebbe, odpovědný za celý projekt.
Jako první odstartoval do závodu Ryan Arciero (35), navigovaný Benny Metcalfem jr., které s příchodem noci vystřídali Mark Miller (46) a Willie Valdez jr. „Dojížděl jsem hodně pomalejších vozidel, většinou v úzkých pasážích a hlavně v noci jsem musel při předjíždění dávat pozor, protože jsem nechtěl riskovat“.
Jestliže je Rallye Dakar nejtvrdší rallye, potom Baja 1000 v Mexiku je nevšední závod. Jede se non stop, bez přestávky 630 mil na tom nejbrutálnějším povrchu. Pole závodu tvoří nejrůznější automobily, motocykly a quady. Před 41 lety, přesně 19.dubna 1967, se na mexickém poloostrově Baja California uskutečnil první ročník, který vyhráli Vic Wilson a ted Mangels s vozem VW Manx Meyers, praotcem všech pouštních bugin. Tehdy potřebovali na zdolání 27 hodin a 38 minut.
Z Baja 100 se mezitím vykrystalizoval jeden z nejvýznamnějších offroadových závodů Ameriky, srovnatelný s Dakarem. Zároveň začala dlouhá úspěšná tradice značky Volkswagen na Baja 1000. Jezdci využívající technologie robustních Brouků vybojovali ve svých třídách 13 vítězství. Minimálně osm kategorií je stále ještě otevřených pro šasi, motory nebo celá vozidla značky VW libovolného věku výroby. To byl dostatečný důvod, aby se VW v tomto závodě angažoval.
Už vloni se dva Race Touaregy v „dakarském provedení“ s 2.5 TDI zúčastnily závodu Baja 500, „malé sestře“ Baja 1000. Bez zastávky na tankování zvládli 420 mil (676 km) tovární jezdci Mark Miller a Giniel de Villiers na prvních dvou místech ve třídě a celkově na 11. a 16 příčce v konkurenci 273 vozidel.
Baja 1000 se mezitím stala kultovním závodem na západním pobřeží USA, kde jsou terénní automobily velice oblíbené. V minulosti zde startovali například Steve McQueen, Paul Newman, Sebastien Bourdais, Parnelli Jones, Danny Sulivan, Gunnar Nilsson nebo Rob Gordon.
Soutěž se jede po kamenitých cestách, ve vyschlých korytech řek, nechybějí trialové sekce nebo písek, přičemž největší obavy mají všichni z jemného „pudrového“ písku, na kterém si častou „vylámou zuby“ i největší favorité.
Na 629,74 mil (1013,47 km) dlouhý závod je stanoven maximální limit 31 hodin, což odpovídá přibližně dvěma dakarským etapám. Servis lze provázet kdekoliv na tratí, každé zastavení na tankování nebo výměnu jezdců či opravy se započítávají do jízdního času. Trénink je povolen se speciálními vozidly od chvíle oznámení tratě, servisní i doprovodná vozidla, stejně jako helikoptéra jsou povoleny.
Také technické předpisy jsou poměrně volné, ve třídě Trophy Truck například zakázány jen přeplňované benzinové motory. Zatímco palivová nádrž může mít v případě benzinových automobilů libovolný objem, u dieselových je omezena na 65 galonů (246 l). Stavbu a vlastní účast svěřil Volkswagen firmě Arciero-Miller-Racing, motor připravili specialisté VW. Opticky odpovídá sériovému provedení, ale ve všech proporcích je o více než deset procent (5410 x 2337 x 1981 mm, rozvor 3175 mm).
Jindřich Lasík, 24.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout