Hyundai RN24 - experimentální sportovní elektromobil
Značka Hyundai představila novou generaci „pojízdné laboratoře“ s označením RN24. Divize sportovních vozů N tak ukazuje možnosti pro budoucí výkonné elektromobily.
Hyundai N na každoroční akci N Day přitahuje pozornost svými inovacemi a snahou používat ve svých výkonných vozech – a především v elektromobilech – výjimečná technická řešení, která se již osvědčila v motoristickém sportu. Zdůrazňuje tím tři pilíře své strategie: dravost v zatáčkách, připravenost pro jízdu na závodním okruhu a možnost užít si vlastnosti sportovních vozů i v každodenním provozu. V těchto pilířích se zrcadlí úsilí značky nabízet zákazníkům prostřednictvím technicky vyspělých elektromobilů jedinečné zážitky a potěšení z podmanivé sportovní jízdy.
Coby nová generace pojízdné laboratoře značky Hyundai N je RN24 nejnovější evolucí v sérii inovativních testovacích vozů, které překlenují mezeru mezi technikou z motorsportu a sériově vyráběnými modely N
Vysoký výkon
Světová premiéra experimentálního vozu RN24 prezentuje vizi značky N pro blízkou budoucnost. Inspirací pro jeho vznik byla touha vtěsnat nejvýkonnější elektrický pohon do co nejmenšího vozu. Hyundai N použil systém výkonové elektroniky a dvou elektromotorů z modelu IONIQ 5 N, který je připraven pro motorsport a poskytuje celkový nejvyšší výkon 650 koní. Pohonná soustava byla namontována do kompaktního elektromobilu inspirovaného soutěžními vozy WRC (World Rally Championship). Výsledkem je kompaktní, lehký a agilní elektromobil pro „N-adšence“.
Tato pojízdná laboratoř je víc než jen zkušebním vozem. Je platformou, která otevře nové diskuze o další generaci výkonných elektromobilů. Zrcadlí odvážný duch značky Hyundai N, která pokračuje v hledání nových způsobů, jak vylepšit zážitky z řízení elektromobilu – nejen pouhým zvýšením výkonu a rychlosti, ale také důsledným zaměřením na snadnou ovladatelnost a precizní řízení.
Vůz RN24 je poháněn systémem z modelu IONIQ 5 N na platformě E-GMP. Nově zkonstruovaná sada akumulátorů si zachovává kapacitu sériově vyráběného modelu (84 kWh), ale současně umožnila zkrátit rozvor náprav o 340 mm, tedy na úroveň vozů segmentu B, porovnatelnou s hybridními soutěžními vozy i20 N Rally1 Hybrid, s nimiž se Hyundai Motorsport úspěšně účastní mistrovství světa v rallye (WRC).
Podvozek inspirovaný WRC
Podvozek se může chlubit nově zkonstruovaným zavěšením kol po vzoru WRC s tlumiči pro soutěžní vozy a mimořádně tuhými pomocnými rámy.
Unikátní pojízdná laboratoř je také vybavena vyspělým systémem řízení pohonu WRC Powertrain Drive Control Logic. Ten řidiči pomocí tlačítek na volantu umožňuje měnit nastavení charakteristiky pohonu, citlivosti pedálu plynu, intenzity rekuperačního brzdění a rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Podobné ovládací funkce mají ve vozech Hyundai k dispozici také soutěžní jezdci ve WRC.
Dostatečné chlazení akumulátorů a elektromotorů ve voze RN24 zajišťuje upravený vyspělý systém z modelu IONIQ 5 N. Ještě vyšší agility bylo dosaženo strmějším převodem řízení, které poskytuje pohotové reakce na úrovni soutěžních vozů.
Vůz je současně vybaven výkonným externím akustickým systémem, který k systému N Active Sound+ z modelu IONIQ 5 N přidává dva boční reproduktory. Zvukový doprovod ve voze RN24 umocňuje konstrukce zadních blatníků, které plní funkci resonanční ozvučnice. Fanoušci motorsportu se tak mohou těšit na podmanivé akustické zážitky, jež doprovázejí mimořádně sportovní jízdu s tímto vozem.
Mezi četné nejmodernější patří i Rally Mode pro regulaci točivého momentu elektromotorů. Tato klíčová funkce optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi všechna kola podobně jako systém pohonu všech kol, který Hyundai používá v soutěžních vozech i20 N Rally1 Hybrid. Systém elektronického řízení točivého momentu elektromotorů napodobuje v režimu Rally Mode činnost mechanického systému soutěžních vozů. Inženýrům se tento složitý a nákladný systém podařilo zjednodušit a zlevnit, takže výhled na jeho využití v budoucích sériově vyráběných vozech je nyní výrazně realističtější.
Další technologií inspirovanou 10letou účastí Hyundai N ve WRC je e-Handbrake. Přispívá ke snížení hmotnosti, protože eliminuje potřebu používat fyzické brzdy při procesech, jako je předehřívání určitých částí brzd, a obejde se bez dosud obvyklé montáže hydraulických rozvodů. Hyundai tuto inovativní technologii nedávno testoval i v Česku v rámci Středoevropské rallye.
Vizuálně RN24 definuje odhalená konstrukce prostorového ochranného rámu, který vyniká mimořádnou tuhostí a svým vzhledem připomíná exoskelet. Rám inspirovaný koncepty WRC nejen zajišťuje bezpečnost posádky, ale zároveň posouvá na vyšší úroveň jízdní vlastnosti vozu a jeho stabilitu při manévrech ve vysokých rychlostech.
Ze sortimentu sportovních dílů N Performance Parts vybrali inženýři matně černá, kovaná 19“ kola pro model Elantra N, která umocňují estetickou přitažlivost vozu a přispívají k jeho výjimečným sportovním výkonům.
Experimentální vůz RN24 je také vybaven spoilerem ze závodních cestovních vozů připravovaných oddělením Hyundai Motorsport pro kategorii TCR (Touring Car Racing). Optimalizuje aerodynamické vlastnosti a zvyšuje jak agilitu, tak stabilitu. RN24 využívá rovněž speciální výztuhy, které jsou vyráběny aditivní metodou (tzv. 3D tisk), zvyšují tuhost a snižují hmotnost.
Tato kombinace inovativních prvků definuje RN24 i přístup Hyundai N k designu a sportovním výkonům a současně posouvá hranice techniky
Hyundai 2.11.2024
Coby nová generace pojízdné laboratoře značky Hyundai N je RN24 nejnovější evolucí v sérii inovativních testovacích vozů, které překlenují mezeru mezi technikou z motorsportu a sériově vyráběnými modely N
Vysoký výkon
Světová premiéra experimentálního vozu RN24 prezentuje vizi značky N pro blízkou budoucnost. Inspirací pro jeho vznik byla touha vtěsnat nejvýkonnější elektrický pohon do co nejmenšího vozu. Hyundai N použil systém výkonové elektroniky a dvou elektromotorů z modelu IONIQ 5 N, který je připraven pro motorsport a poskytuje celkový nejvyšší výkon 650 koní. Pohonná soustava byla namontována do kompaktního elektromobilu inspirovaného soutěžními vozy WRC (World Rally Championship). Výsledkem je kompaktní, lehký a agilní elektromobil pro „N-adšence“.
Tato pojízdná laboratoř je víc než jen zkušebním vozem. Je platformou, která otevře nové diskuze o další generaci výkonných elektromobilů. Zrcadlí odvážný duch značky Hyundai N, která pokračuje v hledání nových způsobů, jak vylepšit zážitky z řízení elektromobilu – nejen pouhým zvýšením výkonu a rychlosti, ale také důsledným zaměřením na snadnou ovladatelnost a precizní řízení.
Vůz RN24 je poháněn systémem z modelu IONIQ 5 N na platformě E-GMP. Nově zkonstruovaná sada akumulátorů si zachovává kapacitu sériově vyráběného modelu (84 kWh), ale současně umožnila zkrátit rozvor náprav o 340 mm, tedy na úroveň vozů segmentu B, porovnatelnou s hybridními soutěžními vozy i20 N Rally1 Hybrid, s nimiž se Hyundai Motorsport úspěšně účastní mistrovství světa v rallye (WRC).
Podvozek inspirovaný WRC
Podvozek se může chlubit nově zkonstruovaným zavěšením kol po vzoru WRC s tlumiči pro soutěžní vozy a mimořádně tuhými pomocnými rámy.
Unikátní pojízdná laboratoř je také vybavena vyspělým systémem řízení pohonu WRC Powertrain Drive Control Logic. Ten řidiči pomocí tlačítek na volantu umožňuje měnit nastavení charakteristiky pohonu, citlivosti pedálu plynu, intenzity rekuperačního brzdění a rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Podobné ovládací funkce mají ve vozech Hyundai k dispozici také soutěžní jezdci ve WRC.
Dostatečné chlazení akumulátorů a elektromotorů ve voze RN24 zajišťuje upravený vyspělý systém z modelu IONIQ 5 N. Ještě vyšší agility bylo dosaženo strmějším převodem řízení, které poskytuje pohotové reakce na úrovni soutěžních vozů.
Vůz je současně vybaven výkonným externím akustickým systémem, který k systému N Active Sound+ z modelu IONIQ 5 N přidává dva boční reproduktory. Zvukový doprovod ve voze RN24 umocňuje konstrukce zadních blatníků, které plní funkci resonanční ozvučnice. Fanoušci motorsportu se tak mohou těšit na podmanivé akustické zážitky, jež doprovázejí mimořádně sportovní jízdu s tímto vozem.
Mezi četné nejmodernější patří i Rally Mode pro regulaci točivého momentu elektromotorů. Tato klíčová funkce optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi všechna kola podobně jako systém pohonu všech kol, který Hyundai používá v soutěžních vozech i20 N Rally1 Hybrid. Systém elektronického řízení točivého momentu elektromotorů napodobuje v režimu Rally Mode činnost mechanického systému soutěžních vozů. Inženýrům se tento složitý a nákladný systém podařilo zjednodušit a zlevnit, takže výhled na jeho využití v budoucích sériově vyráběných vozech je nyní výrazně realističtější.
Další technologií inspirovanou 10letou účastí Hyundai N ve WRC je e-Handbrake. Přispívá ke snížení hmotnosti, protože eliminuje potřebu používat fyzické brzdy při procesech, jako je předehřívání určitých částí brzd, a obejde se bez dosud obvyklé montáže hydraulických rozvodů. Hyundai tuto inovativní technologii nedávno testoval i v Česku v rámci Středoevropské rallye.
Vizuálně RN24 definuje odhalená konstrukce prostorového ochranného rámu, který vyniká mimořádnou tuhostí a svým vzhledem připomíná exoskelet. Rám inspirovaný koncepty WRC nejen zajišťuje bezpečnost posádky, ale zároveň posouvá na vyšší úroveň jízdní vlastnosti vozu a jeho stabilitu při manévrech ve vysokých rychlostech.
Ze sortimentu sportovních dílů N Performance Parts vybrali inženýři matně černá, kovaná 19“ kola pro model Elantra N, která umocňují estetickou přitažlivost vozu a přispívají k jeho výjimečným sportovním výkonům.
Experimentální vůz RN24 je také vybaven spoilerem ze závodních cestovních vozů připravovaných oddělením Hyundai Motorsport pro kategorii TCR (Touring Car Racing). Optimalizuje aerodynamické vlastnosti a zvyšuje jak agilitu, tak stabilitu. RN24 využívá rovněž speciální výztuhy, které jsou vyráběny aditivní metodou (tzv. 3D tisk), zvyšují tuhost a snižují hmotnost.
Tato kombinace inovativních prvků definuje RN24 i přístup Hyundai N k designu a sportovním výkonům a současně posouvá hranice techniky
Hyundai 2.11.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout