Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Filante Record - laboratoř na kolech

Renault Filante Record 2025 není obyčejný koncept. Je to demonstrační elektromobil, spojující bohaté dědictví značky s futuristickou vizí elektrické mobility. Vzdává také hold historii a dědictví značky, která od počátků využívala motoristický sport a rekordy k ověřování svých inovací, než je aplikovala na své sériové modely.

Tento jednomístný vůz, inspirovaný legendárním rekordním modelem 40 CV (1925-1926), rekordním modelem Nervasport (1934) a modelem Etoile Filante (1956), jako by byl vytvarován vzduchem, v sobě spojuje styl, výjimečnou aerodynamickou efektivitu a nejmodernější technologie, což podtrhuje závazek společnosti Renault vyvíjet nejpokročilejší technologie. Byl vyvinut s cílem posunout hranice aerodynamiky a energetické účinnosti, chce stanovit nové rekordy. Jeho odvážný vzhled je inspirován leteckými designérskými prvky a historií značky.


Návrat k historickým vlivům

Renault Filante Record 2025 má novou ultrafialově modrou barvu, která mění odlesky karoserie z modré na fialovou v závislosti na úhlu pohledu. Tato barva připomíná barvu rekordního vozu 40 CV, ale byla vytvořena speciálně pro Filante Record 2025. Mnoho dalších detailů připomíná ikonické modely, které inspirovaly design předváděcího vozu: kulaté světlomety a kola oddělená od karoserie (40 CV des records a Nervasport des records), kapotáže kol (Etoile Filante), špičatá mřížka chladiče, poloha kabiny a popruh pro nastavení sedadla (40 CV des records) atd. Tolik tvarů a prvků, které evokují minulost a zároveň dokonale splývají s moderností Renaultu Filante Record 2025.

Hlavní inspirace siluety pochází z letectví. Kabina pod ochrannou aerodynamickou kupolí připomíná stíhačku, zatímco každý detail karoserie je optimalizován pro snížení odporu vzduchu a vizuální prvky připomínají křivky a tvary vysokovýkonných letadel.

Dalším výrazným prvkem je kapotáž předních a zadních kol, která je jak stylistickým prvkem, tak aerodynamickým řešením. Pomáhá posílit monolitický vzhled vozu a zároveň zlepšuje jeho pronikání vzduchem. V kombinaci s širokými bočními lemy kol pomáhá tato volba také vytvářet plynulou siluetu bez vizuálního rušení.

Na cestě za efektivitou a výkonem

Lehkost byla rovněž prioritou při navrhování vozu, což se odráží i v detailech zpracování. Použití viditelných šroubů na karoserii je inspirováno leteckými konstrukčními technikami a má za cíl nejen snížit hmotnost vozu, ale také vytvořit moderní a technický vizuální dojem.
Design je výsledkem rozsáhlého výzkumu efektivity a výkonu. Každý prvek, od aerodynamického tvaru kapotáže až po lehkost karoserie, byl navržen tak, aby maximalizoval energetickou účinnost, zatímco integrace historických prvků a letecké inspirace dodává tomuto vozu jedinečnou osobnost, která se odhodlaně dívá do budoucnosti.

Kokpit navržený pro výkon

Interiér byl navržen ve stejném duchu jako exteriér, s kokpitem evokujícím svět letectví a vesmíru, kde byl každý detail promyšlen tak, aby maximalizoval výkon, komfort a efektivitu. V tomto úsporném prostředí je každý prvek (bezpečnostní a otevírací ovladače, tempomat, plynový pedál, brzdový systém atd.) na dosah ruky, přičemž design je zaměřen na ergonomii a snížení hmotnosti. Této filozofii odpovídá i výběr materiálů. Například sedadlo řidiče bylo navrženo jako napnuté plátno připomínající houpací síť, aby bylo maximálně lehké a zároveň zaručovalo optimální oporu.

Oporu zajišťují tenké karbonové lamely potažené technickou textilií, což je volba opět inspirovaná leteckým a kosmickým průmyslem. Ovládací prvky a přístroje jsou integrovány plynule a minimalisticky. Každá funkce je zobrazena na ultratenkém digitálním displeji.

Volant je viditelnou součástí inovativní řídicí architektury: jeho rukojeti ovládají akceleraci, brzdění a řízení pomocí plně elektronických technologií „steer by wire“ a „brake by wire“, které jsou rafinovaně integrovány do surové 3D tištěné struktury Scalmalloy. Ve středu volantu se nachází flexibilní panoramatická obrazovka obtočená kolem válce, která poskytuje jasný a okamžitý přehled o základních údajích, jako je rychlost, dojezd a jízdní parametry. Nakonec je volant připevněn k ochranné kupoli kokpitu: zvedá se spolu s kupolí, aby řidiči usnadnil nastupování a vystupování z vozu.

Kokpit je za jízdy odvětráván důmyslným systémem cirkulace vzduchu, aniž by byly zapotřebí další technické prvky, opět kvůli úspoře hmotnosti a energie. Co se týče pozice řidiče, inspirované F1, kombinuje ergonomii, výhled a umístění nohou nad bateriemi s ohledem na architektonické provedení vozu.

Aerodynamika a nízká hmotnost

Práce aerodynamických inženýrů se soustředila na optimalizaci proudění vzduchu kolem vozu, přičemž zvláštní pozornost byla věnována zvládnutí přechodu mezi jednotlivými částmi vozu. Klíčovou roli hrál protáhlý tvar jednomístného vozu, protože delší vůz umožňuje lépe řídit aerodynamické proudění, a tím omezit rušivé vlivy.

Kola byla pečlivě zefektivněna, aby se minimalizoval jejich vliv na výkon. Konstruktéři nejprve použili zjednodušené tvary, poté design zdokonalili tak, aby nabídl co nejlepší kompromis mezi stylistickým záměrem a aerodynamickými vlastnostmi.

Zapracováno bylo také na ramenech zavěšení a přidány byly kapotáže, jejichž tvar respektuje aerodynamickou logiku.

Simulace a ověřování v aerodynamickém tunelu

Zatímco vývoj aerodynamiky se v této fázi řídil nejmodernějšími numerickými simulacemi, inženýři plánují provést testy v aerodynamickém tunelu. Tyto testy potvrdí výsledky simulací a provedou nezbytné úpravy pro zdokonalení konstrukce vozu.

Hlavním cílem při vývoji byla nižší hmotnost, aby se maximalizovala jeho energetická účinnost, a tím i dojezd. K dosažení tohoto cíle byla použita inovativní kombinace ultralehkých materiálů a pokročilých výrobních technik.

Díky maximálnímu využití uhlíkových vláken, klíčového materiálu pro snížení hmotnosti součástí podvozku a karoserie, aniž by byla ohrožena jejich strukturální pevnost, se konstruktérům podařilo udržet hmotnost pod 1 000 kg a zároveň optimalizovat tuhost a bezpečnost vozidla.

Podvozek byl optimalizován na základě důkladných výpočtů a kombinací materiálů. Hliníkové, uhlíkové a ocelové slitiny byly zkombinovány tak, aby se zredukovaly tloušťky součástí na minimum nutné pro odolání mechanickému namáhání při zachování maximální pevnosti.

Díky těmto materiálům bylo možné snížit hmotnost, aniž by byla ohrožena pevnost podvozku, což je zásadní faktor pro zajištění stability vozidla při jízdě na okruhu.

Pro další optimalizaci snížení hmotnosti použily týmy konstruktérů technologii „scalmalloy“, vysoce odolnou hliníkovou slitinu speciálně navrženou pro 3D tisk. Tento proces umožňuje vyrábět složité díly s mimořádnou přesností a zároveň snížit celkovou hmotnost vozidla

Další klíčovou inovací, která výrazně snížila hmotnost vozidla, je optimalizace topologie. Tato metoda spočívá v ponechání materiálu pouze tam, kde je to nutné, tj. v oblastech vystavených specifickému mechanickému namáhání. Pomocí pokročilých počítačových výpočtů byli inženýři schopni určit oblasti, kde je nutné materiál zachovat, aby byla zaručena pevnost demonstračního vozu, a oblasti, kde jej lze odstranit, aby se konstrukce odlehčila, aniž by to mělo vliv na funkčnost. Tento přístup, umožněný simulačním softwarem poháněným umělou inteligencí, znamená, že lze vytvořit díly, které jsou lehké a zároveň pevné pouze tam, kde je to potřeba.


Žádné mechanické spojení

Technologie „steer by wire“ a „brake by wire“ nahrazují tradiční mechanické ovládací prvky plně elektronickým řešením, které nabízí bohatší zážitek z jízdy a zároveň snižuje počet mechanických součástí. Tím se uvolňuje prostor pro nové pojetí architektury vozidla a optimalizaci hmotnosti.
„Řízení po drátě“ představuje významný pokrok v ovládání řízení. Na rozdíl od tradičních systémů, které využívají mechanický sloupek řízení pro spojení volantu s koly, je tato technologie založena na elektronické komunikaci mezi volantem a motory hřebenového řízení.

Když řidič otáčí volantem, elektrické signály jsou vysílány do centrálního počítače, který určuje nejlepší způsob zatáčení vozu, a to nejen předními koly, ale i dalšími komponenty, jako je motor, brzdy a odpružení. Celá platforma může být uvedena do provozu.

Tato technologie navíc nabízí větší flexibilitu, protože umožňuje umístit prvky ovládání řízení - včetně volantu - kamkoli si přejete. To znamená, že lze překonat mnohá architektonická a standardizační omezení a optimalizovat tak uspořádání kokpitu.

Technologie „brzdění po drátě“ funguje na podobném principu, ale je aplikována na brzdový systém. Renault Filante Record 2025 nemá tradiční pedály. Místo toho brzdnou sílu řídí elektronická řídicí jednotka. Když ji řidič aktivuje, je do brzdového systému vyslán elektrický signál, který optimálně rozdělí brzdnou sílu na kola. I v tomto případě lze výhody spatřovat ve flexibilitě platformy a architektury kokpitu.

Články jsou integrovány přímo do akumulátoru, aniž by procházely tradičními moduly. Díky této technice je paket baterií nejen lehčí, ale také se optimalizuje jeho tvar a dostupný prostor - což je velká výzva vzhledem k tomu, že demonstrační vůz je široký pouhých 1,71 metru.
Tato nová architektura také umožnila snížit celkovou hmotnost vozidla tím, že snížila hmotnost baterie na 600 kg, takže celková hmotnost vozu nepřesáhla 1 000 kg. Ke snížení hmotnosti přispívá také plášť baterie vyrobený z karbonu, který zároveň poskytuje větší pevnost a ochranu.

Inovativní pneumatiky

Demonstrační vůz je vybaven 19palcovými pneumatikami Michelin speciálně navrženými tak, aby maximalizovaly čistý výkon vozidla a zároveň poskytovaly velmi vysoký dojezd. Pneumatiky hrají v tomto typu projektu klíčovou roli, protože jejich vliv na provoz vozidla činí přibližně 20 %.
V rámci snahy o efektivitu tyto pneumatiky opět posouvají hranice valivého odporu. Nabízejí koeficient snížený téměř o 40 %, který se v podmínkách používání vozidla blíží 4 kg/t, zatímco koeficient běžné pneumatiky pro vozidla se pohybuje kolem 6,5 kg/t.


Renault Filante Record 2025 bude vystaven na výstavě Retromobile v Paříži od 5. do 9. února 2025, než se v první polovině roku vydá překonat rekord v efektivitě.


Renault 31.1.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar