Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volvo XC70 D5 - do terénu první třídou

Vzhledem k tomu, že Volvo XC70 je odvozeno od klasického kombi V70 s pohonem všech kol, ale má vyšší světlost, potom můžeme s klidem prohlásit, že se jedná terénní kombi. Kromě dvou sourozenců SUV je jeho největším konkurentem Audi Allroad quattro.

První generace z počátku nového tisíciletí nesla ještě označení cross country, které však v roce z vozu zmizelo, ale terénní schopnosti, to znamená pohon všech kol s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou Haldex a slušná světlá výška 210 mm zůstaly zachovány.
Díky elegantnímu hodně nadčasovému designu můžeme s Volvem XC70 jako třeba za kulturou, tak naopak zásluhou plastového orámování se nemusíme bát vyrazit mimo asfalt. Tmavé plasty na spodní části karosérie kombinují lakované plochy v barvě vozu, atraktivitu zvyšují plastové doplňky jako rámečky kolem mlhovek nebo ochranné kryty vpředu a vzadu.
Pod zadní elektricky výklopnou stěnou se nachází zavazadlový prostor, jenž je sice poměrně mělký, ale na druhou stranu dobře tvarovaný. Jeho objem 555 litrů lze zvětšit na 1580 litrů a délku ložné plochy tak prodloužit na 1,88 metru. Pokud potřebujeme, tak můžeme kovovou přepážku (nejde o žádný pozůstatek z doby kat.N1) sklopit. Přepravní kapacitu zvyšují střešní ližiny, na které můžeme naložit až stokilový náklad.
Z interiéru už na pohled vyřazuje skandinávský styl a kvalita použitých materiálů, což platí také o luxusním středovém panelu se všemi důležitými ovladači včetně zónové klikatice.
Pro XC 70 si můžeme vybrat mezi přeplňovaným zážehovým šestiválcem 3.0 T6 (210 kW) nebo novým vznětovým pětiválcem D5 Bi-turbo o výkonu 151 kW (205 k) nebo ve slabší verzi 2.4D (129 kW) event. také pro verzi s pohonem pouze předních kol. V našem případě byl vpředu napříč uložen D5 s přímým vstřikováním common-rail a zkombinovaný se šestistupňovým automatem Geartronic, jenž se nám zamlouval hladkým řazením. Za větší výkon 151 kW mohou dvě různě velká turbodmychadla, která pracují postupně, čímž zajišťují věší výkon v hodně širokém rozpětí otáček. Už v 1500 otáčkách můžeme využívat největší točivý moment 420 Nm, a to až 3200/min. To se projeví na pružné odezvě a dynamičtější akceleraci prakticky v jakýchkoli otáčkách.
Technologie přeplňování dvěma turbodmychadly umožnila také větší využití recirkulace výfukových plynů (EGR) v širším rozmezí otáček, než u předchozích typů. Díky tomu je zajištěno optimální využití různých vlastností obou turbodmychadel a motor dosahuje kombinace vysokého výkonu a nízké spotřeby paliva, se kterou aspiruje na titul jedničky ve své třídě.
Pokročilá technologie vstřikování paliva využívá piezoelektrických vstřikovačů. Tím je zajištěna přesná distribuce rozprášeného paliva ve spalovacím prostoru, která je předpokladem pro účinné spalování a nízké emise. Tato technologie a účinné spalování navíc vytvářejí příjemný zvukový projev připomínající benzínový šestiválec. Průměrná spotřeba se pohybovala lehce nad osm litrů, což je na takřka dvoutunové kombi víc než slušné.
S Volvem XC70 jsme se nejlépe cítili při plynulé jízdě po silnicích bez vyloženě ostrých zatáček. Na posypu, který zbyl na vozovkách po zimě, nám několikrát pomohl nejen pohon všech kol, ale také systém stabilizace DSTC aktivací brzd a úpravou točivého momentu. Při sjíždění prudkých kamenitých nebo blátivých svahů přijede vhod systém HDC. Po jeho aktivaci se můžeme věnovat jen řízení, auto si přibrzďuje samo a nepřekročí rychlost 100 km/h. Pro vyřazení z činnosti stačí sešlápnout pedál plynu nebo přeřadit.
V našem případě byl model vybaven aktivním elektronicky řízeným podvozkem FOUR-C s režimy Comfort, Sport as Advanced. Vyzkoušeli jsme pochopitelně všechny tři, ale nejvíce jsme jezdili na komfortní odpružení, které se k vozu hodí také nejlépe.
Už základní verze Kinetic je velice dobře vybavená, jak by ne, když stojí 1 272 600 Kč. Obsahuje mj. šest airbagů, systém WHIPS (ochrana páteře na předních sedadlech při nárazu zezadu), systémy ABS, EBA (brzdový asistent), EBL (rozsvícení výstražných světel při nouzovém brzdění), DSCT, vyhřívané trysky čelního skla, automatickou dvouzónovou klimatizaci, elektrickou parkovací brzdu, atd. Druhý stupeň Momentum (1 358 800 Kč) je bohatší např. o kožené čalouněné, vyhřívaná přední sedadla, elektrické otevírání zadních dveří. Náš vůz byl ve výbavě Summum za 1 447 600 Kč a měl navíc mj. elektricky nastavitelné sedadlo s pamětí, parkovací senzor vzadu, bi-xenoné světlomety atd. A k tomu navíc za další příplatky systémy BLIS pro sledování mrtvého úhlu, dále Driver Alert, který sleduje a případně upozorní na vyjetí z jízdního pruhu na dálnici. Nechyběl ani adaptivní tempomat ACC, s jehož pomocí nastavíme rychlost a odstup od před vámi jedoucího vozidla. Také podvozek FOUR-C byl za příplatek.
Bezpečnostními prvky může být tedy Volvo XC70 „prošpikované“, ale to ještě v žádném případě nevylučuje, že vás při nehodě stoprocentně ochrání, jak se mnozí domnívají. Fyzika funguje a obelstít ji nelze.
Volvo XC 70 nás nadchlo jízdním komfortem, luxusním interiérem, ale hlavně hospodárným a výkonným motorem. Ideální luxusní automobil pro každého, kdo potřebuje výkonný automobil pro nezpevněné cesty. Velká robustní karosérie a vyšší posaz navíc zvyšují pocit bezpečí.


Základní technické údaje


Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2400 cm³
Výkon: 151 kW (205 k) při 4000/min
Točivý moment: 420 Nm při 1500-3250/min
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombi.): 10/6,1/7,5 l/100 km
Rozměry: 4838 x 1870 x 1604 mm
Rozvor: 2815 mm
Světlá výška: 210 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 19º/24º
Přechodový úhel: 20º
Brodivost: 300 mm
Cena: 1 447 600 Kč (D5 Bi-turbo, Summum)

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar