Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTD - radost s DNA
Už jen při vyslovení magického názvu Alfa Romeo se každému příznivci rychlých vozů zatají dech. Za sto let dala slavná italská značka světu mnoho krásných automobilů. A to platí pochopitelně také o modelu Giulietta, zatím nejmladším přírůstku.
Ačkoliv jde „jen“ o vůz nižší střední třídy, tak se svými tvary řadí mezi nejelegantnější modely nejen této kategorie. Ostatně italská karosářská škola je pověstná a nezapře se. I když v černé barvě, v níž byl testovaný automobil, nám připadalo, že ladné křivky tolik nevyniknou, jako třeba v červené nebo vínové barvě. Toho jsou si Italové dobře vědomi, proto také většina jejich exponátů na autosalonech je lakována v červené. Alfa Romeo a červená patřily vždy k sobě.
Model Giulietta má v historii automobilky své nezastupitelné místo, první verze se objevila už v letech 1955 až 1965 a druhá pak 1977 až 85.
Přídi vévodí klasická trojúhelníková maska chladiče, bodové mlhovky a přehlédnout nemůžeme ani pás diod denních světel v hlavních světlometech, které jsou vysoce atraktivní. O ztvárnění zádě nemůžeme říct nic jiného než se opravdu povedla včetně grafiky diodových svítilen a střešního spoileru.
Po otevření dveří (zadní se otevírají klikou ukrytou ve sloupku C) nám padnou do oka světle hnědé sedačky, připomínající staré klasické italské vozy. Sedí se v nich pohodlně, možná bychom uvítali trochu větší oporu, ale spíš jen při nastavení režimu Dynamic (k němu se ještě dostaneme). Vpředu je místa dost, vzadu se pohodlně usadí osoby vysoké kolem 1,80 metru.
Líbil se nám volant a přehledné analogové přístroje v samostatných tubusech. Řadicí páka zakončená kovovou koulí se dobře drží a dráhy šestistupňové mechanické převodovky jsou krátké. Zajímavým prvkem jsou vystouplá tlačítka na středovém panelu k ovládání třeba mlhovek nebo vypínání systému start stop. Někomu se líbí, jinému už ne. Je to čistě věc názoru.
Na vůz nižší střední třídy má Giulietta poměrně velký zavazadlový prostor – 350 litrů. Její předchůdce, model 147, zdaleka takových hodnoty nedosahoval.
Giuliettu můžete mít se zážehovými motory – 1.4T/120 k, 1.4 Multiair/170 k a výkonným 1750 Tbi/275 k nebo vznětovými 1.6 JTD/105 k či 2.0 JTD/170 k. Právě nejvýkonnější přeplňovaný vznětový čtyřválec s poslední generací vstřikování Multijet a variabilní geometrií lopatek poháněl přední kola vozu, který jsme si mohli vyzkoušet.
Někdo si možná řekne. Alfa Romeo a diesel – to přeci nejde k sobě. Možná před deseti lety by to byla pravda, ale dneska je už všechno jinak. Kdyby nic jiného, tak minimálně budete jezdit za méně litrů na sto kilometrů, než v případě benzinu. Ovšem svým způsobem záleží v jakém režimu. K tomu nám slouží „kouzelný“ kolébkový přepínač, umístěný za řadicí pákou. Výrobce jej nazývá jako DNA – to znamená Dynamic, Normal a „bezpečný“ All Wheater. Ovlivňuje reakce motoru, převodovky, posilovače řízení, stabilizačního systému a elektronické funkce diferenciálu Q2, který nahrazuje funkci samosvorného diferenciálu. Posledně jmenovaný režim využijeme asi nejméně, snad jen na sněhu. Kdo upřednostňuje hospodárnou jízdu, bude jezdit na N, ale dynamika patří nerozlučně k Alfě Romeo. V tom případě se točivý moment navýší z 320 na 350 Nm, které můžete využít už od 1750 otáček za minutu a plynule narůstá do vysokých otáček. Pochopitelně s odpovídajícím zvukovým projevem. V tu chvíli jako by vůz „vystřelil“ kupředu. Úplně jinak reaguje na sešlápnutí pedálu plynu, také řízení je tužší, brzdy nastupují rychleji (při silnějším sešlápnutí brzd se rozblikají varovné blikače) Připadáte si jako ve sportovním voze. Pochopitelně vzroste i spotřeba, ale ta vám požitek z jízdy zcela vyrovná. V režimu N se spotřeba pohybovala v průměru pod šest litrů, při delší jízdě na D byla asi o litr vyšší.
Jízdní vlastnosti těží především ze zadní víceprvkové nápravy Multilink, jenž společně s nastavením tlumičů dobře přispívá ke stabilitě vozu při vyšších rychlostech a ani karosérie se nenaklání.
Verze s dvoulitrovým turbodieselem se dodává pouze v třetím stupni výbavy Distinctive a najdete v ní snad všechno, co potřebujete „k životu“, za 652 000 Kč. Vypisovat všechny položky by zabralo hodně místa a najdete je společně s nabídkou volitelné výbavy na www.alfaromeo.cz Nejlevnější Giulietta 1.4 T ve výbavě Progression přijde na 454 000 Kč, včetně pětileté záruky nebo do 100 000 km.
Alfa Romeo Guilietta rozhodně nezklamala a zvláště si nás získala systémem DNA, respektive režimem D. Přesně tak nějak si představujeme sportovně laděný model. Jedničku zaslouží nejen design, ale přesně v jeho duchu vytvořený i interiér včetně kvalitních materiálů a výborného zpracování.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1956 cm³
Výkon: 125 kW (170 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750/min
Rychlost: 218 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,8/4,1/4,7 l/100 km
Rozměry: 4351 x 1798 x 1465 mm
Rozvor kol: 2634 mm
Zav.prostor: 350 l
Cena: 652 000 Kč
J.Lasík 10.6.2011
Model Giulietta má v historii automobilky své nezastupitelné místo, první verze se objevila už v letech 1955 až 1965 a druhá pak 1977 až 85.
Přídi vévodí klasická trojúhelníková maska chladiče, bodové mlhovky a přehlédnout nemůžeme ani pás diod denních světel v hlavních světlometech, které jsou vysoce atraktivní. O ztvárnění zádě nemůžeme říct nic jiného než se opravdu povedla včetně grafiky diodových svítilen a střešního spoileru.
Po otevření dveří (zadní se otevírají klikou ukrytou ve sloupku C) nám padnou do oka světle hnědé sedačky, připomínající staré klasické italské vozy. Sedí se v nich pohodlně, možná bychom uvítali trochu větší oporu, ale spíš jen při nastavení režimu Dynamic (k němu se ještě dostaneme). Vpředu je místa dost, vzadu se pohodlně usadí osoby vysoké kolem 1,80 metru.
Líbil se nám volant a přehledné analogové přístroje v samostatných tubusech. Řadicí páka zakončená kovovou koulí se dobře drží a dráhy šestistupňové mechanické převodovky jsou krátké. Zajímavým prvkem jsou vystouplá tlačítka na středovém panelu k ovládání třeba mlhovek nebo vypínání systému start stop. Někomu se líbí, jinému už ne. Je to čistě věc názoru.
Na vůz nižší střední třídy má Giulietta poměrně velký zavazadlový prostor – 350 litrů. Její předchůdce, model 147, zdaleka takových hodnoty nedosahoval.
Giuliettu můžete mít se zážehovými motory – 1.4T/120 k, 1.4 Multiair/170 k a výkonným 1750 Tbi/275 k nebo vznětovými 1.6 JTD/105 k či 2.0 JTD/170 k. Právě nejvýkonnější přeplňovaný vznětový čtyřválec s poslední generací vstřikování Multijet a variabilní geometrií lopatek poháněl přední kola vozu, který jsme si mohli vyzkoušet.
Někdo si možná řekne. Alfa Romeo a diesel – to přeci nejde k sobě. Možná před deseti lety by to byla pravda, ale dneska je už všechno jinak. Kdyby nic jiného, tak minimálně budete jezdit za méně litrů na sto kilometrů, než v případě benzinu. Ovšem svým způsobem záleží v jakém režimu. K tomu nám slouží „kouzelný“ kolébkový přepínač, umístěný za řadicí pákou. Výrobce jej nazývá jako DNA – to znamená Dynamic, Normal a „bezpečný“ All Wheater. Ovlivňuje reakce motoru, převodovky, posilovače řízení, stabilizačního systému a elektronické funkce diferenciálu Q2, který nahrazuje funkci samosvorného diferenciálu. Posledně jmenovaný režim využijeme asi nejméně, snad jen na sněhu. Kdo upřednostňuje hospodárnou jízdu, bude jezdit na N, ale dynamika patří nerozlučně k Alfě Romeo. V tom případě se točivý moment navýší z 320 na 350 Nm, které můžete využít už od 1750 otáček za minutu a plynule narůstá do vysokých otáček. Pochopitelně s odpovídajícím zvukovým projevem. V tu chvíli jako by vůz „vystřelil“ kupředu. Úplně jinak reaguje na sešlápnutí pedálu plynu, také řízení je tužší, brzdy nastupují rychleji (při silnějším sešlápnutí brzd se rozblikají varovné blikače) Připadáte si jako ve sportovním voze. Pochopitelně vzroste i spotřeba, ale ta vám požitek z jízdy zcela vyrovná. V režimu N se spotřeba pohybovala v průměru pod šest litrů, při delší jízdě na D byla asi o litr vyšší.
Jízdní vlastnosti těží především ze zadní víceprvkové nápravy Multilink, jenž společně s nastavením tlumičů dobře přispívá ke stabilitě vozu při vyšších rychlostech a ani karosérie se nenaklání.
Verze s dvoulitrovým turbodieselem se dodává pouze v třetím stupni výbavy Distinctive a najdete v ní snad všechno, co potřebujete „k životu“, za 652 000 Kč. Vypisovat všechny položky by zabralo hodně místa a najdete je společně s nabídkou volitelné výbavy na www.alfaromeo.cz Nejlevnější Giulietta 1.4 T ve výbavě Progression přijde na 454 000 Kč, včetně pětileté záruky nebo do 100 000 km.
Alfa Romeo Guilietta rozhodně nezklamala a zvláště si nás získala systémem DNA, respektive režimem D. Přesně tak nějak si představujeme sportovně laděný model. Jedničku zaslouží nejen design, ale přesně v jeho duchu vytvořený i interiér včetně kvalitních materiálů a výborného zpracování.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1956 cm³
Výkon: 125 kW (170 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 Nm při 1750/min
Rychlost: 218 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,8/4,1/4,7 l/100 km
Rozměry: 4351 x 1798 x 1465 mm
Rozvor kol: 2634 mm
Zav.prostor: 350 l
Cena: 652 000 Kč
J.Lasík 10.6.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout