Citroën C5 2.0 HDi Tourer - cestování v luxusu
Jestliže předchozí generace modelu C5 byla na vysoké úrovni, estetické i komfortní, potom druhá generace posouvá laťku ještě výše a těžko bude hledat ve střední třídě konkurenci. Takový luxus se opravdu hned tak v této třídě nevidí. Celý název zní Citroën C5 Tourer 2.0 HDi 16V AT Exclusive.
O tom, že je opravdu hodně pohodlný, nás hned přesvědčila bohatě polstrovaná sedadla nebo spíš bychom měli říct křesla. Testované provedení bylo v nejvyšší výbavě, a tak nechybělo mj. elektricky seřiditelné sedadlo řidiče s pamětí (tlačítka jsou na dveřích), navíc ještě jsme si mohli ještě nechat masírovat bederní část těla. O vyhřívání není třeba se snad ani zmiňovat. Přední sedadla mají skvělé boční držení a rozhodně je můžeme zařadit do kategorie těch nejlepších. Místa je na rozdávání, zvláště když ještě došlo k vykrojení přístrojové desky v oblasti kolen. Vzadu je možná místa trochu méně, než bychom čekali, ale to je daň za panoramatické střešní okno, za které si musíte připlatit 21 000 Kč.
Zavazadlový prostor, celý čalouněný, má sice menší objem – 505 l oproti dřívějším 536 l, ale i tak je pro rodinu dostačující. Po sklopení opěradel vznikne rovná podlaha a objem naroste na 1462 litrů (1658 l dříve). V tom případě je jeho délka 1,7 m a šířka mezi podběhy 1,1 metru. Tlačítkem na pravém straně si můžeme regulovat světlost při nakládání zavazadel. Páté dveře se ovládají elektricky tlačítkem na spodní hraně víka zavazadlového prostoru. Praktická je rovněž síťka, kterou můžeme vytáhnout z rolety.
Palubní deska, respektive její střední část je však plná nejrůznějších tlačítek, zpočátku jsme se jich až zalekli a chvilku nám trvalo k čemu všechny slouží. Ale když si někdo „cé-pětku“ koupí, tak si jejich ovládání jednou nastuduje a má vystaráno. Zvláště panel radia a klimatizace je dost nepřehledný. Spoustu tlačítek najdeme také na volantu s pevným středem, což nám neustále připomíná, že sedíme v Citroënu.
Kouzelná tlačítka najdemeještě na středovém panelu u volicí páky. Tlačítky se ovládá hydropneumatické pružení a případně automatická elektrická parkovací brzda. Právě odpružení Hydractive III+ je velkou předností řady C5, ale poprvé se po padesáti letech se v nižších výbavách Base a Dynamique objevují také vinuté pružiny. Hydractive III+ reaguje na změny stylu jízdy v reálném čase a nerovnosti vozovky eliminuje takovým způsobem, že jsme si často mysleli, jak rovné silnice u nás máme. Posádka si tak užívá komfortu plnými doušky. Udržuje stále stejnou světlou výšku bez ohledu na zatížení vozu. Do 10 km/h lze světlou výšku ručně zvyšovat, než se karosérie během několika sekund zvedne o 10 cm.
Testovaný automobil poháněl vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0, přičemž pro Tourer jsou ještě na výběr benzinový 2.0/143 k a vznětové 1.6 HDi/110 k, 2.0 HDi/143 k, 2.2. HDi/173 k a 2.7 HDi V6/208 k. Větší dynamiku omezuje sice hmotnost vozu, ale 136 k a 320 Nm jsou vyhovující a přímo předurčeny pro jízdu na dlouhé cesty po dálnicích. Zvláště, když je spojen se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Vyznačuje se tichým a vyváženým během motoru a měkkým přechodem z nízkých do středních otáček. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 8 litrů na 100 kilometrů, ale mimo město se lze dostat i na nějakých sedm litrů. S mechanickou převodovkou by byla pochopitelně nižší a ještě by zákazník ušetřil 50 000 Kč. Ovšem to už záleží na vkusu řidiče, čemu dá přednost.
Jízdní vlastnosti pozitivně ovlivňují příčná lichoběžníková ramena vpředu a víceprvkové zavěšení kol vzadu a pochopitelně také už zmíněné hydropneumatické pérování s možností volby sportovního nastavení.
Vzhledem k takřka pětimetrové délce jsou proporce vyvážené a vozu určitě prospělo nepatrné snížení a rozšíření karosérie. Dlouhý přední převis opticky zmenšují velkoplošné světlomety zasahující do kapoty. Luxus zvyšuje metalická barva Bourrasque a hlavně pak chromované lišty, především na bocích a 18“ kola.
Verze 2.0 HDi se samočinnou převodovkou se dodává ve výbavě Confort nebo o 100 000 Kč dražší Exclusive. Už Confort zahrnuje mj. přední, hlavové airbagy pro obě řady a kolenní pro řidiče (boční jsou v Paketu Bezpečnost),dále systémy ABS, ESP, ASR, EBD a EBA, systém Hill Start, automatickou parkovací brzdu, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, elektricky sklopná vnější zrcátka (po zamknutí vozu), automatickou klimatizaci atd. Vyšší výbava má mj. zadní parkovací čidla, samočinně sklopná zrcátka při couvání, bixenonové samonatáčecí světlomety, výsuvné ostřikovače světlometů, sedadlo řidiče s masážní funkcí, vyhřívaná přední sedala (tři stupně intenzity), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče atd. Více na www.citroën.cz
Komfortem, prostorem a také francouzským šarmem osloví asi hodně zákazníků. Nechceme se nikoho dotknout, každý máme jiný vkus, ale Citroën C5 Tourer považujeme za nejhezčí vůz střední třídy, o čemž svědčí i zájem, jaký na silnicích vzbuzoval.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 100 kW (136 k) při 4000/min
Točivý monet: 320 Nm při 2000/min
Rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,0/5,6/7,2 l/100 km
Rozměry: 4839 x 1780 x 1513 mm
Rozvor kol: 2750 mm
Cena: 854 900 Kč (Exclusive)
Jindřich Lasík, 4.12.2008
Zavazadlový prostor, celý čalouněný, má sice menší objem – 505 l oproti dřívějším 536 l, ale i tak je pro rodinu dostačující. Po sklopení opěradel vznikne rovná podlaha a objem naroste na 1462 litrů (1658 l dříve). V tom případě je jeho délka 1,7 m a šířka mezi podběhy 1,1 metru. Tlačítkem na pravém straně si můžeme regulovat světlost při nakládání zavazadel. Páté dveře se ovládají elektricky tlačítkem na spodní hraně víka zavazadlového prostoru. Praktická je rovněž síťka, kterou můžeme vytáhnout z rolety.
Palubní deska, respektive její střední část je však plná nejrůznějších tlačítek, zpočátku jsme se jich až zalekli a chvilku nám trvalo k čemu všechny slouží. Ale když si někdo „cé-pětku“ koupí, tak si jejich ovládání jednou nastuduje a má vystaráno. Zvláště panel radia a klimatizace je dost nepřehledný. Spoustu tlačítek najdeme také na volantu s pevným středem, což nám neustále připomíná, že sedíme v Citroënu.
Kouzelná tlačítka najdemeještě na středovém panelu u volicí páky. Tlačítky se ovládá hydropneumatické pružení a případně automatická elektrická parkovací brzda. Právě odpružení Hydractive III+ je velkou předností řady C5, ale poprvé se po padesáti letech se v nižších výbavách Base a Dynamique objevují také vinuté pružiny. Hydractive III+ reaguje na změny stylu jízdy v reálném čase a nerovnosti vozovky eliminuje takovým způsobem, že jsme si často mysleli, jak rovné silnice u nás máme. Posádka si tak užívá komfortu plnými doušky. Udržuje stále stejnou světlou výšku bez ohledu na zatížení vozu. Do 10 km/h lze světlou výšku ručně zvyšovat, než se karosérie během několika sekund zvedne o 10 cm.
Testovaný automobil poháněl vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0, přičemž pro Tourer jsou ještě na výběr benzinový 2.0/143 k a vznětové 1.6 HDi/110 k, 2.0 HDi/143 k, 2.2. HDi/173 k a 2.7 HDi V6/208 k. Větší dynamiku omezuje sice hmotnost vozu, ale 136 k a 320 Nm jsou vyhovující a přímo předurčeny pro jízdu na dlouhé cesty po dálnicích. Zvláště, když je spojen se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Vyznačuje se tichým a vyváženým během motoru a měkkým přechodem z nízkých do středních otáček. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 8 litrů na 100 kilometrů, ale mimo město se lze dostat i na nějakých sedm litrů. S mechanickou převodovkou by byla pochopitelně nižší a ještě by zákazník ušetřil 50 000 Kč. Ovšem to už záleží na vkusu řidiče, čemu dá přednost.
Jízdní vlastnosti pozitivně ovlivňují příčná lichoběžníková ramena vpředu a víceprvkové zavěšení kol vzadu a pochopitelně také už zmíněné hydropneumatické pérování s možností volby sportovního nastavení.
Vzhledem k takřka pětimetrové délce jsou proporce vyvážené a vozu určitě prospělo nepatrné snížení a rozšíření karosérie. Dlouhý přední převis opticky zmenšují velkoplošné světlomety zasahující do kapoty. Luxus zvyšuje metalická barva Bourrasque a hlavně pak chromované lišty, především na bocích a 18“ kola.
Verze 2.0 HDi se samočinnou převodovkou se dodává ve výbavě Confort nebo o 100 000 Kč dražší Exclusive. Už Confort zahrnuje mj. přední, hlavové airbagy pro obě řady a kolenní pro řidiče (boční jsou v Paketu Bezpečnost),dále systémy ABS, ESP, ASR, EBD a EBA, systém Hill Start, automatickou parkovací brzdu, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, elektricky sklopná vnější zrcátka (po zamknutí vozu), automatickou klimatizaci atd. Vyšší výbava má mj. zadní parkovací čidla, samočinně sklopná zrcátka při couvání, bixenonové samonatáčecí světlomety, výsuvné ostřikovače světlometů, sedadlo řidiče s masážní funkcí, vyhřívaná přední sedala (tři stupně intenzity), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče atd. Více na www.citroën.cz
Komfortem, prostorem a také francouzským šarmem osloví asi hodně zákazníků. Nechceme se nikoho dotknout, každý máme jiný vkus, ale Citroën C5 Tourer považujeme za nejhezčí vůz střední třídy, o čemž svědčí i zájem, jaký na silnicích vzbuzoval.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 100 kW (136 k) při 4000/min
Točivý monet: 320 Nm při 2000/min
Rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,0/5,6/7,2 l/100 km
Rozměry: 4839 x 1780 x 1513 mm
Rozvor kol: 2750 mm
Cena: 854 900 Kč (Exclusive)
Jindřich Lasík, 4.12.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout