Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Duster TCe 130 4x4 zvládne opravdu hodně

Od loňského roku se prodává Dacia Duster třetí generace a jen za uplynulý rok získala v Evropě více než 25 ocenění. Tato ocenění jsou uznáním designu, výkonu a přístupnosti. V současné době je Duster bezpochyby nejlepším SUV ve své kategorii v poměru cena/výkon. Naposledy jsme si vyzkoušeli verzi na LPG, nyní přišla na řadu 4x4.

V době testu nám počasí přálo celý den a v Podkrkonoší nebyla o zasněžené cesty nouze. Lepší podmínky jsme si nemohli přát. Často jsme se vydali ne cesty, kde lišky dávaj dobrou noc. A všechny jsme projeli.


Verzi s pohonem všech kol pohání pouze zážehový přeplňovaný tříválec objemu 1,2 litru s výkonem 130 k. Točivý moment 230 Nm vrcholí při 2100-3500 otáčkách za minutu. Možná si řeknete, proč jsme nezvolili diesel, možná by byl vhodnější. Odpověď je jednoduchá. Dacia jej vyřadila z nabídky. Nelze si objednat ani samočinnou převodovku, ale šestistupňová mechanická je kvalitní a žádný problém s řazením jsme nepocítili.


Jak jsme řekli, diesel už není, ale i s benzinovým motorem jsme jezdili v průměru za 6,5 až 7 litry na sto kilometrů. S nádrží na 55 litrů ujedete po silnicích hodně kilometrů, v terénu pochopitelně měně.


Tam vás potěší solidní světlá výška 217 milimetrů, která se oproti předchozí generaci navýšila o tři centimetry. Také přední nájezdový úhel je větší než u verze 2WD, tedy 24 stupňů, zadní je stejný.
Změnu jsme zaznamenali při volně pohonu. U nové generace zmizel klasický ovladač, kterým jste si mohli navolit mez 2WD, 4WD a Lock. Nyní je podobný ovladač, ale s režimy auto a eco pro silnici a pro terén se můžete rozhodovat mezi režimy sníh, bláto anebo „natvrdo“ uzavřít pohon všech kol.
V terénu oceníte systém kontrolovaného sjíždění prudkých svahů, ale hodně záleží na kvalitě pneumatik a ocenili jsme rovněž také kamerový systém 360 stupňů.


Interiér i palubní deska včetně displeje jsou shodné s ostatními verzemi. Stejně jako u vozů Renaultů si tlačítkem vlevo pod volantem přepnete nastavitelnou volbu My Safety Perso, a díky tomu si můžete „vyrušit“ nesmyslné pípání při sebemenším překročení povolené rychlosti, třeba už o 2 km/h a také systém hlídání jízdních pruhů. Ten hodně necitlivě zasahuje do řízení a může vám připravit překvapení. Po každém vypnutí motoru musíte systém aktivovat stisknutím tlačítka.


Více info na:


https://www.autokaleidoskop.cz/Testy/Dacia-Duster-ECO-G-100-na-LPG-zvladne-pres-1200-km/
https://www.autokaleidoskop.cz/Novinky/Dacia-Duster-treti-generace-bestseller-jeste-lepsi/

Ceny
Dacie Duster se pohybují od 434 000 Kč za základní verzi ECO G-100 ve výbavě Essential, resp u verzí 4x4 od 595 000 Kč (expression) přes 624 000 Kč (Journey) až do 624 000 Kč za nejvyšší výbavu Extreme, v které byl také testovaný automobil.


Přehled výbav najdete na:

https://cdn.group.renault.com/dac/cz/pdf/pricelists/new-duster-suv-price.pdf.asset.pdf/ae084c3a8c.pdf

Po ujetí asi tisícovky kilometrů, včetně zasněžených a náročných cest, se vůbec nedivíme, že Duster sbírá jedno ocenění za druhým. A dokonce i „Best buy car of Europe“ od poroty AutoBest, která oceňuje nejlepší vozidlo z hlediska poměru ceny a výkonu, designu, inovací a schopnosti uspokojit potřeby evropských zákazníků.


Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 1199 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) při 4500-5500/min
Točivý moment: 230 Nm při 2100-3500/min
Převodovka: šestistupňová mechanická
Rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s
Kombin.spotřeba: 6 l/100 km
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 31°/36°
Světlá výška: 217 mm
Zav.prostor: 456/1635 l
Rozměry: 4343 x 1813 x 1656 mm
Rozvor kol: 2657 mm
Cena: 624 000 (TCe 130 4x4 Extreme)


JL 18.3.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar