Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dodge Nitro 2.8 CRDi - SUV, které nepřehlédnete

V polovině loňského roku se na českém trhu poprvé objevily automobily značky Dodge. Jako první, když nepočítáme Viper, odstartoval dovoz těchto amerických automobilů do Evropy i k nám, model Caliber. Nyní se nabídka rozšířila o Avenger, sedan střední třídy a Nitro z kategorie SUV.

Zatím těmito třemi vozy chce Dodge oslovit evropské trhy, další na sebe jistě nenechají dlouho čekat. Po Caliberu (viz Testy) jsme byli zvědavi, jak si povede Nitro, které na silnicích rozhodně nelze přehlédnout.
Při prvním pohledu si řeknete – zase jeden z offroadů. Omyl. Nitro sice díky mohutné karosérii vypadá jako terénní automobil, ale ve skutečnosti patří mezi SUV, a to ještě do střední velikosti. Vypadá sice větší, ale měří jen 4,6 metru.
Abychom jej mohli považovat za offroad, tak by musel mít rámovou konstrukci, redukční převodovku, případně uzávěrky diferenciálů. Nitro má však pouze tuhou zadní nápravu a mechanicky připojitelný pohon předních kol pro případ, že bychom se dostali do nesnází anebo se vydali do lehčího terénu.
Příslušnost do rodiny Dodge dokazují nezaměnitelné typické rysy jako robustní maska chladiče s mohutným chromovaným křížem a znakem berana. Dále vystouplé blatníky a vysoký ponton s poměrně malými okny. Jeho retrodesign, který ještě podtrhuje nápadný přední nárazník, budí hodně zájmu. Přeci jen se hodně odlišuje od ostatních, převážně japonských a asijských SUV.
Pro český trh se dodává buď se zážehovým V6 3.7/205 k nebo vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2.8 CRDi (177 k), dodávaným italskou firmou VM Motori. Třetí pohonná jednotka – V6 4.0/260 k se k nám nedováží. My jsme si vyzkoušeli turbodiesel 2.8, o který bude asi největší zájem. S vysokotlakým vstřikováním common-rail s piezoelektrickými vstřikovači a proměnnou geometrií lopatek dosahuje točivého momentu 460 N.m. Ovšem jen v případě pětistupňového automatu, ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou se musí spokojit „pouze“ se 410 N.m. Vzhledem k tomu, že automat je za příplatek 50 000 Kč, a také spotřeba je podstatně vyšší, potom nám vychází jako výhodnější spojení s přímo řazenou převodovkou. Po městě nám ukazoval palubní počítač spotřebu kolem 13 litrů, na silnicím zhruba o dva litry nafty méně.
Turbodiesel potěší zátahem, v nižších otáčkách je trochu hlučnější, ale při ustálené rychlosti kolem 130 km/h „narušuje“ pohodu jen nepatrný aerodynamický hluk. Pětistupňový automat řadí hladce a rychle, a dobře reaguje i na kickdown. Kdo chce, může řadit sekvenčně.
Před ostřejšími zatáčkami je třeba si lehce přibrzdit vzhledem k dvoutunové hmotnosti, ale jinak dobře drží stopu. V případě hrozícího nebezpečí zasáhne ESP a proti převrácení vás pomůže ochránit systém ERM. Na nerovném povrchu má vůz tendenci odskakovat, což je dáno tuhou zadní nápravou. Ta je také v běžném provozu poháněná, zatímco pohon předních kol přiřadíme výhradně mechanicky ovladačem vedle volicí páky. V tu chvíli využíváme pohon všech kol 4x4, přičemž síla je rovným dílem přenášena dopředu i dozadu. O zařazeném pohonu 4x4 nás informuje oranžová kontrolka. Pohon 4x4 můžeme však využít jen do rychlosti 80 km/h.
Interiér je přehledný, vpředu i vzadu místa královsky, a díky elektricky seřiditelnému sedadlu a nastavitelnému volantu si hned najdeme takovou pozici, která nám nejvíce vyhovuje. Jen přední sedadla by mohla mít lepší boční držení a spolujezdec postrádal stropní držák. Vzhledem k tomu, že se sedí poměrně vysoko, tak bychom uvítali prahové stupačky, které si lze přikoupit. Bohužel na voze chyběli, neboť kolegové před námi zkoušeli v terénu, co vůz vydrží.
Přístrojová deska je sice jednoduchá, ale přehledná a všechny ovladače ergonomicky uspořádané a dobře dosažitelné. Středový panel s radiem působí masivně.
Praktičnost zavazadlového prostoru o objemu 389 litrů zvyšuje výsuvná podlaha (výbava SXT), která unese až 180 kilogramů a usnadní manipulaci. Objem „kufru“ můžete zvětšit až na 1994 litrů, což je třeba více než u vozu Hyundai Santa Fe, který má však v základu 774 litrů.
Standardní výbava SE obsahuje mj. šest airbagů, dálkové centrální zamykání, ABS, ESP, ERM, TCS, manuální klimatizaci, kontrolu tlaku v pneumatikách, palubní počítač. Testovaný vůz s výbavou SXT měl navíc v např. samočinnou klimatizaci, parkovací senzory vzadu, tempomat, mlhovky. Za paket včetně koženého čalounění i vyhřívání předních sedadel si musíme připlatit, stejně jako za LCD monitor pro cestující na zadních sedadlech nebo atraktivní 20“ kola.
Dodge Nitro rozhodně obohatil trhu SUV, hlavně svým neokoukaným designem, o němž můžeme směle prohlásit – co je velké a hranaté, je hezké. Zcela se vymyká současné nabídce. Vznětový motor je pro něj ideální kombinací, ale spíš bychom se přiklonili k mechanické převodovce, s níž je provoz přeci jen hospodárnější. Předností je také přiřaditelný pohon 4x4.
Cena vozu se pohybuje od 783 500 Kč (V6 2.7), za diesel připlatíme 30 000 Kč, za samočinnou převodovku 50 000 Kč, a jsme na 863 500 Kč, což je základní cena za verzi 2.8 CRDI SE.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2777 cm³
Výkon: 130 kW(177 k) při 3800/min
Točivý moment: 460 N.m při 2000/min
Převodovka: pětistupňová samočinná
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení: výrobce neuvádí
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 12,2/7,8/9,4 l/100 km
Rozměry: 4584 x 1856 x 1755 mm
Rozvor kol: 2763 mm
Zavazadlový prostor: 389/1994 l
Cena: 953 500 Kč

Jindřich Lasík, 16.11.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar