Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Bravo 1.9 JTD sází na eleganci

Název je starý více než deset let, ale automobil zcela nový. Po nepříliš podejně úspěšných modelech Tipo, Bravo/Brava a Stilo očekává Fiat, že v nižší střední třídě získá s novým modelem Bravo ztracené pozice.

První test s Fiatem Bravo nás přesvědčil, že k tomu má všechny předpoklady. O zmiňovaných modelech nemůžeme rozhodně říct, že by byly špatné, všechny jsme měli možnost si vyzkoušet, ale Fiat od nich přeci jen očekával víc. Například u Stila představeného v roce 2001 třeba hodně potencionálních zákazníků neoslovil jeho design, zato jízdní vlastnosti se vznětovým čtyřválcem byly výborné.
Se svým jmenovcem, nebo spíše dvojčaty Bravo/Brava (Auto roku 1996, před tím získalo titul také Tipo - 1989) nemá nic společného, zato ze Stila převzal dvě třetiny dílů a komponentů, neboť jeho vývoj stál tehdy hodně peněz. Tím se také zkrátila doba vývoje na 18 měsíců.
Tvary nového pětidveřového hatchbacku, k němuž přibude ještě kombi, jsou návratem k pravému nefalšovanému italskému stylingu, na kterém si značka vždy zakládala. Tentokrát jsou líbivé zaoblené křivky výsledkem práce vlastního střediska Centro Stilo Fiat.
Protáhlá příď s úzkou maskou, světlomety ve stylu Grande Punto, zaoblená záď jako u dvojčat Bravo/Brava. Sportovní profil zvyšuje ponton dveří a vzadu hodně úzké okno, které však poněkud snižuje výhled. Na druhou stranu máme k dispozici velká vnější zrcátka. Přes svoji délku 4,34 metru vypadá jako pětidveřové kupé, což umocňuje ještě široký zadní sloupek. Právě atraktivní design by měl sehrát jednu z klíčových rolí při volbě vozidla.
Dodejme, že oproti Stilu je při stejném rozvoru 2,6 metru větší ve všech směrech – délka + 83 mm, šířka + 36 mm, výška + 27 mm. Už z těchto údajů vyplývá, že druhým plusem Brava je prostorný interiér i velký zavazadlový prostor. Díky většímu zadnímu převisu dosahuje objemu 400 litrů (dříve 335 l), čímž se řadí mezi největší ve své kategorii. Po sklopení opěradel zadních sedadel sice vznikne malý schod, ale objem naroste na 1175 litrů. Prostor pod podlahou neukrývá rezervního kolo, ale přihrádky na drobnosti. Zadní víko se vyklápí dost vysoko, ale lze jej odjistit buď tlačítkem na středovém panelu nebo dálkovém ovládáním a otevřít jen za jeho spodní hranu.
Stejně jako vnější design se nám zamlouvalo také provedení interiéru s mohutným středovým panelem, jako by mírně natočeným k řidiči. Po usednutí do sedadla, v našem případě v kůži (za příplatek,) zjistíme, že volant padne do ruky jako ušitý, všechno je v dosahu a přístrojová deska je přehledná. V prohlubních máme před sebou velký otáčkoměr a rychloměr, mezi nimi ukazatele paliva a teploty chladicí kapaliny a digitální palubní počítač. Jen ovladače mlhovek a výškového seřízení světel jsou trochu z ruku, a mohl by je spíš zapínat spolujezdec. Kožená sedadla by si zasloužila trochu výraznější boční vedení, které bychom uvítali zvláště při sportovnější jízdě, ke které vůz se silným turbodieselem přímo vybízí.
V první fázi Fiat vybavil Bravo benzinovým čtyřválcem 1.4 a dvěma turbodiesely 1.9 JTD s výkony 120 a 150 k. K nim přibude nyní ještě 1.4 T Jet (150 k) a koncem roku 1.4/120 k. Červený nápis Multijet na přední maska prozrazoval, že testovaný vůz pohání silnější verze. Startování probíhá bez žhavení, jeho chod je klidný a ocenili jsme plynulý nárůst otáček. Nejčastěji jsme využívali rozsah od 1500 do 4000 otáček za minutu. Se šestistupňovou mechanickou, dobře odstupňovanou převodovkou si rozumí dobře. Při ustálené rychlosti 130 km/h, to znamená zhruba ve dvou tisících otáčkách, je stejně jako podvozek, dobře odhlučněn, takže poskytuje plný komfort. Při obsazení čtyřmi osobami se spotřeba pohybovala kolem šesti litrů nafty na 100 kilometrů, což se blíží teoretickému údaji výrobce – 5,6 l/100 km. S lehčí nohou lze jezdit i za méně, hodně záleží jak tlačíme „na pilu“. K řazení ani řízení není co vytknout, při rychlosti pod 30 km/h si můžeme tlačítkem změnit charakteristiku posilovače. Potom jde řízení, zvláště při parkování, hodně lehce.
Fiat Bravo se dodává ve čtyřech stupních výbavy, přičemž nejnižší Active je k dispozici pouze pro 1.4 (369 900 Kč) a slabší z turbodieselů 1.9 (434 900 Kč). Pro silnější turbodiesel je základní výbavou Dynamic (529 900 Kč), která zahrnuje kromě prvků Active (elektrický posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, výškově a podélně stavitelný volant, ABS a EBD, čelní airbagy) dále např. manuální klimatizaci, elektrické ovládání zadních oken, mlhovky, boční a okenní airbagy.
Fiat Bravo spojuje v sobě eleganci kupé, prostor sedanu a výbornou ergonomii. Sází hlavně na design, solidní základní výbavu a kvalitní pohonné jednotky.

Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 1910 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 4000/min
Toč.moment: 305 N.m při 2000/min
Rychlost: 209 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin: 7,6/4,5/5,6 l/100 km
Rozměry: 4336 x 1792 x 1498 mm
Rozvor: 2600 mm
Cena: 584 900 Kč (Emotion)

Jindřich Lasík, 3.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar