Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir - potěší hlavně motorem

Automobily Fiat mají na českém trhu dlouholetou tradici, už za socialismu se tady prodávaly modely 600, 127 nebo Uno. A že Italové byli vždy mistry na malé automobily, je známá skutečnost. Dovolím si tvrdit ,že jim to zůstalo, jak ostatně dokazuje nové Punto Evo, nástupce Grande Punta.

Připomeňme si, že Fiat Punto se poprvé objevil na veřejnosti v roce 1993 a hned byl zvolen Evropským autem roku, druhá generace přišla v roce 1999, po čtyřech letech následoval facelift a konečně v roce 2005 Grande Punto. A na podzim 2009 ještě Punto Evo.
Řeknete si, to není žádná novinka. Ale nemáte pravdu. Pod lehce modernizovanými tvary se objevuje nový přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 MutiAir, označený jako Motor roku 2010. Právem jsme byli proto zvědavi na jeho schopnosti, zvláště když jej můžeme najít třeba v modelech Abarth nebo Alfa Romeo MiTo či Giullieta.
Ještě dodejme, že označení Evo v případě Punta neznamená ostrou sportovní verzi, jako například u Mitsubishi Lancer, ale „evoluzione“. Vedle designu s rychlými pruhy se nám zamlouvala sedadla se skvělým bočním tvarováním a také sportovní volant potažený kůži, který se dobře drží. Byť není Evo jako Evo, tak trocha sportovního ducha přeci jen v interiéru najdeme. A to v podobě bílých švů na volantu nebo kožené hlavici řadicí páky či ruční brzdy. Interiér hned vypadá lépe.
Palubní deska je efektně tvarovaná, přístroje umístěné v dobře stíněných tubusech jsou přehledné a hezky čitelné. Z auta je dobrý výhled, snad až na pohled šikmo vzad, naopak svoji funkci dobře plní malá trojúhelníková okénka v předních rozích a také velká zpětná zrcátka.
Po ujeté zhruba sedmi set kilometrů můžeme v klidu prohlásit, že nejsilnější stránkou je právě 1.4 MultiAir, který řadíme mezi nejpovedenější maloobjemové pohonné jednotky, srovnatelné třeba s VW 1.4 TSI, jenž jsme si prakticky ve stejné době vyzkoušeli v Audi A1, takže jsme mohli dobře srovnávat.
Připomeňme, že technologie MultiAir využívá přímé vstřikování nikoliv však paliva, ale vzduchu. V sání je konstantní tlak navýšený turbodmychadlem a teprve před vstupem do spalovacího prostoru se upravuje podle aktuálních požadavků pro každý válec zvlášť. K výhodám patří nejen nižší emise, ale i menší spotřeba benzinu a kultivovaný běh motoru. S novým systémem řízení sání je motor pružnější, a je znát, že zatahuje už z nízkých otáček až do nejvyšších, přičemž zhruba v 1800 otáčkách, kdy dosahuje největšího točivého momentu 206 Nm, je znát nástup síly. Výkon 135 k, kterého dosáhneme v 5000 otáčkách za minutu nám vyhovoval, vůz dokáže zrychlit za 8,6 sekundy. Při svižnější jízdě po běžných silnicích jsme dosahovali příznivé spotřeby pod šest litrů, v průměru jsme pak jezdili kolem 7,5 litru. Kdo se chce dostat na nižší ten může zvolit atmosferickou verzi o výkonu 75 k ve spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, zatímco námi testovaná verze se dodává pouze s pěti stupni. Přiznáme, že bychom šestku v některých okamžicích uvítali. K nižší spotřebě by měl přispívat systém Start Stop, ale nejsme si tím stoprocentně jistí.Pokud ano,tak snad ani po „deckách“ benzinu. V některých okamžicích se nám zdála prodleva při automatickém znovu nastartování dost dlouhá.
Rozhodně nás nezklamaly jízdní vlastnosti s tvrdším podvozkem, zvláště na zasněžených klikatých silničkách Křivoklátska jsme se dostatečně vyřádili. Zpočátku je třeba si jen zvyknout na rychlý nástup brzd. A stejně jako v dalších automobilech, které jsme měli v letošní, na sníh bohaté zimě, k dispozici, jsme ocenili stabilizační systém ESP. V mnoha kritických situacích dokáže pomoci vyřešit nejednu „krizovku“. A kdo si chce naopak vychutnat jízdu na sněhu, ten jej může deaktivovat. Nikdy však nezapomínejte, že ani s ESP fyzikální zákony nepřelstíte.
Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir Sport je bezpochyby zajímavým zpestřením trhu, vhodný spíš pro řidiče, kteří upřednostňují dynamickou a svižnou jízdu a jsou nenároční na vnitřní prostor. Jedinou jeho nevýhodou je snad jen vyšší cena – ale něco za něco.


Základní technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1368 cm³
Výkon: 99 kW (135 k) při 5000/min
Točivý moment: 206 Nm při 1750/min
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,3/4,6/5,6 l/100 km
Rozměry: 4065 x 1687 x 1490 mm
Rozvor kol: 2510 mm
Zav.prostor: 275/1030 l
Cena:444 900 Kč (po slevě, 1.4 MultiAir Sport)


J.Lasík, 3.1.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar