Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Focus kombi 1.6 - bestseller za skvělou cenu

Během více než deseti let jsme vyzkoušeli různé modely Fordu Focus a musíme na rovinu prohlásit, že nás nezklamal ani jeden. A to platí také pro poslední generaci. Ford Focus, to je stálice a bestseller nižší střední třídy.

Ve svém segmentu musí Focus kombi bojovat o přízeň svých zákazníků nejen s vozy Škoda Octavia, Renault Megane Grandtour, Peugeot 308 SW, VW Golf, Opel Astra Caravan, ale v poslední době také třeba s vozy Kia Ceed SW nebo Hyundai i30. Jak jsme se však přesvědčili, bát se jich rozhodně nemusí.
Již první generace v roce 1998 sklidila uznání za vynikající jízdní vlastnosti a nadčasový, tzv. kinetický design, jenž je i po letech stále líbivý. O kvalitě Fordu Focus svědčí i skutečnost, že jako jeden ze dvou automobilů získal titul Auto roku jak v Evropě, tak v USA. Po šesti letech přišla druhá generace a za další čtyři roky, to znamená koncem roku 2007, důkladný facelift.
Zatím co jeho největší konkurenti – VW Golf Variant a Opel Astra Caravan už své řady obměnily, nový Focus kombi by měl vyjet v příštím roce. Možná trochu ostřejším designem připomíná Mondeo, ale jinak Ford pozměnil celý vůz, který nepostrádá dynamiku. Přes stejné rozměry působí nyní větším a mohutnějším dojmem. Dvoudílná příď s trojúhelníkovou mřížkou budí dojem širšího vozu, než ve skutečnosti.
V případě Focusu vsadil Ford na hodně rozmanitou modelovou řadu, jakou se může pochlubit jen málokterý vůz. Můžete si vybrat mezi tří nebo pětidveřovým hatchbackem, čtyřdveřovým sedanem, kombi, kupé kabrioletem CC nebo sportovními verzemi ST či RS. Zvolit si můžete ze čtyř stupních výbavy, jedenácti pohonných jednotek spojených s pěti nebo šestistupňovými manuálními převodovkami nebo dvouspojkovou šestistupňovou Powershift.
Dobře a pohodlně jsme se cítili v prostorném interiéru, pochvalu zaslouží kvalitní sedadla vpředu i vzadu. Přístrojovou desku s rychloměrem, otáčkoměrem, palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny oživuje stříbrný panel. Všechny ovladače jsou na svém místě, rozhodně se nám zamlouval pěkný tříramenný volant, který se skvěle drží. Za velkými zadními dveřmi se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 482 litrů, který po sklopení zadních sedadel zvětšíme na 1525 litrů. Někdo si řekne, žádná převratná hodnota. Má pravdu, ale díky jeho využitelnosti, rovné podlaze a rozměrům (délka 1042/1669 mm, šířka mezi podběhy 1159 mm, výška 890 mm) se do něj hodně vejde.
Řada zákazníků při výběru váhá jestli zvolit raději dražší a úspornější diesel nebo levnější benzinovou, ale zase o trochu více žíznivější. Těžko radit, záleží kolik kilometrů najezdíte. Pokud jich není mnoho, potom určitě stačí zážehový čtyřválec Duratec 1.6, jenž se nám zdá pro kombi a normálního motoristu asi jako nejvhodnější. Svojí konstrukcí sice nepatří mezi nejmodernější, ale svůj standard si zachovává stále vysoký. Modernější Duratec 1.6 Ti-VCT s variabilním časováním sacích a výfukových ventilů má o 15 k větší výkon.
Slabší varianta disponuje dostačujícím výkonem 100 k a největšího točivého momentu 150 Nm dosahuje při 4000 otáčkách za minutu. Na sto kilometrů mimo město musíte počítat se spotřebou lehce nad 7 litrů, pokud pojedete rychleji, pak zhruba o litr větší. Požitek z jízdy vám umocní tříramenný volant, přesné řazení a řízení, ale hlavně excelentní podvozek s vyhlášenou zadní víceprvkovou nápravou. Podvozek byl a je stále silnou stránkou Focusu od první generace. Dobře sedí v zatáčkách a s menšími nerovnostmi se vyrovná bezchybně.
Jako jeden z mála nabízí Ford už v základu systém ESP, dále pak ABS, čelní a boční airbagy, denní světla, výškově stavitelné sedadlo řidiče, radio, volant stavitelný ve čtyřech směrech. Trend má navíc mj. manuální klimatizaci, kožený tříramenný volant, palubní počítač, okenní airbagy, kotoučové brzdy na všech kolech, dálkové ovládání autoradia na sloupku řízení, mlhovky atd.
S Fordem Focus kombi jsme ujeli necelou tisícovku kilometrů a ani tentokrát nás nezklamal. Ač jsme hledali nějaké nedostatky, tak jsme nic zásadního neobjevily. Stále si udržuje vysoký standard a skvělý podvozek a k tomu ještě více než zajímavá cena s bohatou výbavou.
V současné době, do konce června platí na verzi Trend 1.6 velice zajímavá cena 374 990 Kč – viz ceníky www.ford.cz


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1596 cm³
Výkon: 74 kW (100 k) při 6000/min
Točivý moment: 150 Nm při 4000/min
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,7/5,5/6,7 l/100 km
Rozměry: 4468 x 1839 x 1503 mm
Rozvor: 2640 mm
Objem zav. prostoru: 503/1546 l
Akční cena: 374 990 (Trend)


Jindřich Lasík, 19.5.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar