Ford Galaxy 2.0 TDCi - kvalitní po všech stránkách
První generace Fordu Galaxy vznikla v roce 1995 společným vývojem s VW Sharan a SEAT Alhambra. Od té doby se jich prodalo, včetně modernizované verze v roce 2000, na půl milionu. Vloni byl představen nový Galaxy, vyvinutý již výhradně Fordem.
Galaxy však nevznikl sám, ale hned dostal sourozence v podobě modelu S-Max, který jsme nedávno představili v testu. Na pohled vypadají dost podobně, a protože mají hodně společných prvků, tak si je můžeme lehce splést. S-Max je však jakousi zmenšeninou Galaxy, který se vyznačuje hlavně rovnou střechou a kolmými pátými dveřmi, jinou maskou nebo umístěním mlhovek (S-Max je má vysoko na předním nárazníku). Zatímco S-Max je v koncipován jako pětimístný (3. řada za příplatek), potom Galaxy je výhradně sedmimístný.
Vůz se svěžím dynamicky působícím designem je oproti S-Maxu o 69 mm vyšší a také o 50 mm delší. Od první generace narostl v délce o 179 mm (4820 mm) a rozšířil o 60 mm (1854 mm). Jen výška se snížila o 14 mm (1676 mm).
Velkou roli při výběru velkoprostorového vozu hraje u zákazníka vždy variabilita interiéru. U obou modelů Ford nabízí flexibilní systém sedadel FoldFlat System. Sedadla druhé řady lze podélně posouvat a sklápět do podlahy, nabízejí luxusní prostor i komfort ve všech směrech. Dvě sedadla třetí řady se rovněž zasouvají do podlahy, která je pak rovná. V žádném případě je nemůžeme z vozu vyjmout. Složením do podlahy se zvětšuje objem zavazadlového prostoru od 435 l přes 580 l až po 2335 litrů. Na jednu stranu tento systém možná o nějaký litr omezuje úložný prostor, na druhou stranu se s nimi nemusíme nikam vláče. Druhá řada poskytuje doslova královský prostor k sezení, a ani třetí řada nepůsobí nikterak nouzově, a mohou na nich cestovat také osoby vysoké 1,8 metru.
Vlastní kokpit se liší hlavně spodní částí středové konzole, S-Max má středový box, zatímco u Galaxy klesá konzole ostřeji a mezi sedadly nechává průchod dozadu. Sportovní nádech „es-maxu“ dodává imitace kovu na přístrojové desce. Luxusní prostředí Galaxy v provedení Ghia dotváří imitace dřeva. Interiér nabízí celkově o 30 procent více místa než první generace, což je hned znát. Kdo chce, může si přikoupit ještě třeba panoramatickou střechu, kterou podélně rozděluje střešní konzole s pěti odkládacími schránkami na drobnosti.
Do opěrek předních sedadel si lze objednat displeje, které jsou součástí multimediálního DVD systém s přehrávačem umístěným pod sedadlem spolujezdce, dále vybaveným infračerveným dálkovým ovládáním a dvěma páry sluchátek s bezdrátovým přenosem. Tato „maličkost“ přijde na 75 000 Kč.
Galaxy se dodává ve třech stupních výbavy - Core, Trend a Ghia, přičemž některé je možné ještě rozšířit o nadstandardní výbavu X-Pack nebo Sports Pack, které uspokojí všechny potřeby zákazníků. Už základní verze je velice dobře vybavena mj. sedmi airbagy, systémy ABS, ESP, kontrolou systému tlaku v pneumatikách. Za příplatek lze u testované verze Ghia získat mj. parkovací asistent, adaptivní tempomat, xenonové světlomety, stahovací rolety pro 2. a 3. řadu, konstantní nastavení světlé výšky a také, co nás u vozu za milion korun hodně překvapilo, kryt zavazadlového prostoru za 6900 Kč.
Dodejme, že S-Max i Galaxy mají společné jednu benzinovou (2.0 Duratoec/145 k) a tři vznětové pohonné jednotky (1.8 TDCi/125 k, 2.0 TDi/130 k a 140 k). K dispozici je navíc zážehový čtyřválec 1.8 Duratorq TDCi/100k.
My jsme vyzkoušeli vznětový přeplňovaný dvoulitr, nejsilnější turbodiesel v nabídce a zároveň velice zdařilý motor s výkonem 140 koní při 4000/min. Rozhodně nás nezklamal, naopak. Dostatečnou sílu poskytuje jeho 320 N.m, krátkodobě díky funkci overboost až 340 N.m, což využijeme hlavně při předjíždění. Ale už od nějakých 1600 otáček za minutu je znát jeho zátah, ve 2000 dosahuje největšího točivého momentu 320 N.m.
Potěšilo nás jeho bezvadné sladění se šestistupňovou mechanickou převodovkou s krátkými drahami. Řazení je přesné a jde lehce.
Jeho předností je jednak slušná dynamika, „stovku udělal“ za 10,5 sekundy, ale hlavně spotřebou. Na jednu nádrž můžete ujet i tisíc kilometrů, což odpovídá průměru sedmi litrů. Ale spíš počítejte s nepatrně menším dojezdem, neboť my jsme se pohybovali kolem 7,2 litru, což je však na tak velký automobil více než dobré. Ve městě se navýší zhruba o litr nafty.
Ideální tuhé nastavení podvozku dobře filtruje nerovnosti a přesné vedení kol nedovoluje větší boční náklon v zatáčkách.
Systém interaktivního řízení jízdní dynamiky IVDC, dodávaný na přání, spolu s plynulou regulací tlumičů CCD zajišťují lepší ovládání, komfort, stabilitu a zkrácení brzdné dráhy. Systém CCD nabízí řidiči výběr ze tří různých režimů - komfortní, normální nebo sportovní. Nastavení tlumičů na vyšší tuhost, každou desetinu sekundy, zajišťuje přiměřenou a okamžitou regulaci měnících se jízdních podmínek. Nejčastěji jsme využívali režim sport, který nám vyhovoval nejvíce.V zájmu zlepšení dynamického chování vozidla spolupracuje se systémem ESP. Řízení ulehčuje také asistent pro rozjezd do kopce HLA, k bezpečnosti přispívá systém sledování tlaku v pneumatikách TPMS.
Jak jsme se přesvědčili mají oba typy specifické jízdní vlastnosti. S-Max s benzinovým pětiválcem 2.5 a tvrdším nastavením uspokojí každého sportovně založeného řidiče. K tomu přispívá i mírně snížené těžiště, než u jeho sourozence. Galaxy naopak odpovídá charakteru rodinného automobilu se vším všudy, a kdybychom se měli rozhodnout, tak bychom si zvolili verzi, kterou jsme testovali. Brali bychom ji všemi deseti a jen těžko jsme se s ní loučili. Prostě nám vyhovoval ve všech směrech.
Nejlevnější verze Galaxy přijde na 849 990 Kč (2.0 Core), ceny provedení Ghia se pohybují od 955 990 (2.0/145 k) až po 1 050 900 Kč (2.0 TDCi/140 k).
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 N.m při 2000/min
Rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.) 8,2/5,5/6,5 l/100 km
Základní cena: 1 050 900 Kč
Porovnání rozměrů
Jindřich Lasík, 30.5.2007
Vůz se svěžím dynamicky působícím designem je oproti S-Maxu o 69 mm vyšší a také o 50 mm delší. Od první generace narostl v délce o 179 mm (4820 mm) a rozšířil o 60 mm (1854 mm). Jen výška se snížila o 14 mm (1676 mm).
Velkou roli při výběru velkoprostorového vozu hraje u zákazníka vždy variabilita interiéru. U obou modelů Ford nabízí flexibilní systém sedadel FoldFlat System. Sedadla druhé řady lze podélně posouvat a sklápět do podlahy, nabízejí luxusní prostor i komfort ve všech směrech. Dvě sedadla třetí řady se rovněž zasouvají do podlahy, která je pak rovná. V žádném případě je nemůžeme z vozu vyjmout. Složením do podlahy se zvětšuje objem zavazadlového prostoru od 435 l přes 580 l až po 2335 litrů. Na jednu stranu tento systém možná o nějaký litr omezuje úložný prostor, na druhou stranu se s nimi nemusíme nikam vláče. Druhá řada poskytuje doslova královský prostor k sezení, a ani třetí řada nepůsobí nikterak nouzově, a mohou na nich cestovat také osoby vysoké 1,8 metru.
Vlastní kokpit se liší hlavně spodní částí středové konzole, S-Max má středový box, zatímco u Galaxy klesá konzole ostřeji a mezi sedadly nechává průchod dozadu. Sportovní nádech „es-maxu“ dodává imitace kovu na přístrojové desce. Luxusní prostředí Galaxy v provedení Ghia dotváří imitace dřeva. Interiér nabízí celkově o 30 procent více místa než první generace, což je hned znát. Kdo chce, může si přikoupit ještě třeba panoramatickou střechu, kterou podélně rozděluje střešní konzole s pěti odkládacími schránkami na drobnosti.
Do opěrek předních sedadel si lze objednat displeje, které jsou součástí multimediálního DVD systém s přehrávačem umístěným pod sedadlem spolujezdce, dále vybaveným infračerveným dálkovým ovládáním a dvěma páry sluchátek s bezdrátovým přenosem. Tato „maličkost“ přijde na 75 000 Kč.
Galaxy se dodává ve třech stupních výbavy - Core, Trend a Ghia, přičemž některé je možné ještě rozšířit o nadstandardní výbavu X-Pack nebo Sports Pack, které uspokojí všechny potřeby zákazníků. Už základní verze je velice dobře vybavena mj. sedmi airbagy, systémy ABS, ESP, kontrolou systému tlaku v pneumatikách. Za příplatek lze u testované verze Ghia získat mj. parkovací asistent, adaptivní tempomat, xenonové světlomety, stahovací rolety pro 2. a 3. řadu, konstantní nastavení světlé výšky a také, co nás u vozu za milion korun hodně překvapilo, kryt zavazadlového prostoru za 6900 Kč.
Dodejme, že S-Max i Galaxy mají společné jednu benzinovou (2.0 Duratoec/145 k) a tři vznětové pohonné jednotky (1.8 TDCi/125 k, 2.0 TDi/130 k a 140 k). K dispozici je navíc zážehový čtyřválec 1.8 Duratorq TDCi/100k.
My jsme vyzkoušeli vznětový přeplňovaný dvoulitr, nejsilnější turbodiesel v nabídce a zároveň velice zdařilý motor s výkonem 140 koní při 4000/min. Rozhodně nás nezklamal, naopak. Dostatečnou sílu poskytuje jeho 320 N.m, krátkodobě díky funkci overboost až 340 N.m, což využijeme hlavně při předjíždění. Ale už od nějakých 1600 otáček za minutu je znát jeho zátah, ve 2000 dosahuje největšího točivého momentu 320 N.m.
Potěšilo nás jeho bezvadné sladění se šestistupňovou mechanickou převodovkou s krátkými drahami. Řazení je přesné a jde lehce.
Jeho předností je jednak slušná dynamika, „stovku udělal“ za 10,5 sekundy, ale hlavně spotřebou. Na jednu nádrž můžete ujet i tisíc kilometrů, což odpovídá průměru sedmi litrů. Ale spíš počítejte s nepatrně menším dojezdem, neboť my jsme se pohybovali kolem 7,2 litru, což je však na tak velký automobil více než dobré. Ve městě se navýší zhruba o litr nafty.
Ideální tuhé nastavení podvozku dobře filtruje nerovnosti a přesné vedení kol nedovoluje větší boční náklon v zatáčkách.
Systém interaktivního řízení jízdní dynamiky IVDC, dodávaný na přání, spolu s plynulou regulací tlumičů CCD zajišťují lepší ovládání, komfort, stabilitu a zkrácení brzdné dráhy. Systém CCD nabízí řidiči výběr ze tří různých režimů - komfortní, normální nebo sportovní. Nastavení tlumičů na vyšší tuhost, každou desetinu sekundy, zajišťuje přiměřenou a okamžitou regulaci měnících se jízdních podmínek. Nejčastěji jsme využívali režim sport, který nám vyhovoval nejvíce.V zájmu zlepšení dynamického chování vozidla spolupracuje se systémem ESP. Řízení ulehčuje také asistent pro rozjezd do kopce HLA, k bezpečnosti přispívá systém sledování tlaku v pneumatikách TPMS.
Jak jsme se přesvědčili mají oba typy specifické jízdní vlastnosti. S-Max s benzinovým pětiválcem 2.5 a tvrdším nastavením uspokojí každého sportovně založeného řidiče. K tomu přispívá i mírně snížené těžiště, než u jeho sourozence. Galaxy naopak odpovídá charakteru rodinného automobilu se vším všudy, a kdybychom se měli rozhodnout, tak bychom si zvolili verzi, kterou jsme testovali. Brali bychom ji všemi deseti a jen těžko jsme se s ní loučili. Prostě nám vyhovoval ve všech směrech.
Nejlevnější verze Galaxy přijde na 849 990 Kč (2.0 Core), ceny provedení Ghia se pohybují od 955 990 (2.0/145 k) až po 1 050 900 Kč (2.0 TDCi/140 k).
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 N.m při 2000/min
Rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.) 8,2/5,5/6,5 l/100 km
Základní cena: 1 050 900 Kč
Porovnání rozměrů
Model | Galaxy | S-Max |
Délka | 4820 | 4768 |
Šířka | 1884 | 1884 |
Výška | 1764 | 1658 |
Rozvor | 2850 | 2850 |
Jindřich Lasík, 30.5.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout