Hyundai Kona N - hračka s kouzelným tlačítkem
Automobily SUV hýbou světem, a to prakticky už od malých modelů, z nichž se ale většina „tváří“ jako by byly v terénu doma, ale opak je pravdou. Jen málokteré má totiž pohon všech kol. Ale v poslední době přicházejí do módy sportovně laděná SUV. Jedním takovým je Hyundai Kona N.
Konu můžete mít s různými pohonnými jednotkami, zážehovým 1.0 T-GDI/120 k nebo 1.6 T-GDI/198 k, případně diesel hybrid 1.6 GDI/141 k. Před časem jsme si vyzkoušeli verzi s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem objemu 1,6 litru o výkonu 177 k a s točivým momentem 265 Nm, dodávaný výhradně s dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Dnes už v nabídce není.
A nyní se nám naskytla příležitost otestovat opravdového plnokrevníka, a to Hyundai Kona N v jediné verzi N Performance. Jde o opravdovou lahůdku s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2.0 T-GDI o výkonu 206 kW, kombinovaný výhradně s pohonem předních kol a osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Největší výkon 280 k se pohybuje v rozmezí od 5500 do 6000 otáček za minutu. Mnohem zajímavější je hodnota točivého momentu takřka 400 Nm (resp. 392 Nm) už od 2100 až do 4700 otáček..
Někdo si řekne, k čemu malé SUV ve sportovní verzi, ale na druhou stranu proč ne. Sice jde „jen“ o hezkou hračku, ale kdo se s Konou N jednou sveze, ten bude nadšen.
Ale k tomu se dostaneme. Vzhledově se od běžné verze liší sportovní výrazem jako jsou specifický tvar nárazníků s velkými nasávacími otvory, difuzor, červené linky kolem celého auta, trojúhelníkové brzdové světlo ve dvojitém decentním zadním spoileru , kovaná 19palcová kola, velké koncovky výfuku a červené lakované brzdové třmeny. Poznáte ji i podle lakování. Buď v bleděmodrém Performance blue nebo bílém pastelovám Atlas.
Konu N ani nemusíte ale vidět a poznáte ji podle zvuku, který vychází z výfuků, nejen při nastartování, ale i při řazení. Jen to „práskání“ do výfuku jako u i30 N s klasickou mechanickou převodovkou není tak časté.
V interiéru moc změn nenajdeme snad až na volant s tlustým věncem s třemi specifickými tlačítky, sportovní sedadla, hliníkové pedály nebo úpravu grafiky přístrojové desky. Na panelu s mnoha tlačítky, nás potěšila klasická tlačítka k ovládání klimatizace a není třeba složitě hledat v menu.
Pro jízdu máte k dipozici tři režimy – N Power Shift zlepšuje přenos síly na asfalt, N Track Shift optimalizuje řazení převodovky pokud byste jeli po okruhu. A zbývá „kouzelné“ červené tlačítko na volantu NSG (N Grin Shift), které stisknutím maximalizuje výkony motoru a převodovky po dobu dvaceti sekund. Po stisknutí ze sebe Kona N vydá vše, co v sově skrývá. Přijde vhod třeba při předjíždění.
Pochopitelně, že si můžete nastavit odezvu motoru, charakteristiku odpružení , chování převodovky nebo elektronický samosvorný diferenciál eLSD přední nápravy nebo i zvuk výfuku. Launch controlem si můžete navolit otáčky, při nichž auto okamžitě akceleruje z klidu vpřed. Můžete sledovat boční a podélné přetížení nebo si hlídat časomíru (na okruhu).
Čtyři jízdní režimy jsou určené pro jízdu za horších podmínek. Zvolit si lze módy pro jízdu na kluzkém a zledovatělém povrchu (Snow), v hlubším sněhu (Deep Snow), blátě a bahně (Mud) či písku (Sand). Tyto režimy zjednodušeně řečeno upravují rozsah prokluzu předních kol
Tuhý podvozek disponuje nejen přepracovanou přední nápravou s elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem, ale také větším rozchodem, elektronicky ovládanými tlumiči s nastavitelnou charakteristikou odpružení a víceprvkovou zadní nápravou.
I při vyšší stavbě vozu a vyšším těžištěm je jízda po asfaltových silničkách s kvalitním povrchem velice zábavná a záleží jen na vás, jak hodně budete šlapat na plyn. Podle toho můžete jezdit třeba v průměru za 9,5 litru nebo také atakovat klidně hranici patnácti litrů.
Hyundai Kona na silnici nepřehlédnete díky atraktivnímu designu, a chválíme odvahu výrobce přijít na trh s originálními tvary a s něčím novým.
Přehled výbav na:
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/15_Kona_N_nov%C3%BDpdf
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 206 kW (280 k) při 5600-6000/min
Točivý moment: 392 Nm při 2100 až 4700/min
Převodovka: osmistupňová dvouspojková samočinná
Rychlost: 240 km(h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,5 s
Spotřeba kombinovaná: 8,5 l/100 km
Rozměry: 4215 x 1800 x 1565 mm
Rozvor kol: 2600 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1579/1575
Zavazadlový prostor: 361/1143 l
Cena: 979 990 Kč
JL 14.11.2022
A nyní se nám naskytla příležitost otestovat opravdového plnokrevníka, a to Hyundai Kona N v jediné verzi N Performance. Jde o opravdovou lahůdku s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2.0 T-GDI o výkonu 206 kW, kombinovaný výhradně s pohonem předních kol a osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Největší výkon 280 k se pohybuje v rozmezí od 5500 do 6000 otáček za minutu. Mnohem zajímavější je hodnota točivého momentu takřka 400 Nm (resp. 392 Nm) už od 2100 až do 4700 otáček..
Někdo si řekne, k čemu malé SUV ve sportovní verzi, ale na druhou stranu proč ne. Sice jde „jen“ o hezkou hračku, ale kdo se s Konou N jednou sveze, ten bude nadšen.
Ale k tomu se dostaneme. Vzhledově se od běžné verze liší sportovní výrazem jako jsou specifický tvar nárazníků s velkými nasávacími otvory, difuzor, červené linky kolem celého auta, trojúhelníkové brzdové světlo ve dvojitém decentním zadním spoileru , kovaná 19palcová kola, velké koncovky výfuku a červené lakované brzdové třmeny. Poznáte ji i podle lakování. Buď v bleděmodrém Performance blue nebo bílém pastelovám Atlas.
Konu N ani nemusíte ale vidět a poznáte ji podle zvuku, který vychází z výfuků, nejen při nastartování, ale i při řazení. Jen to „práskání“ do výfuku jako u i30 N s klasickou mechanickou převodovkou není tak časté.
V interiéru moc změn nenajdeme snad až na volant s tlustým věncem s třemi specifickými tlačítky, sportovní sedadla, hliníkové pedály nebo úpravu grafiky přístrojové desky. Na panelu s mnoha tlačítky, nás potěšila klasická tlačítka k ovládání klimatizace a není třeba složitě hledat v menu.
Pro jízdu máte k dipozici tři režimy – N Power Shift zlepšuje přenos síly na asfalt, N Track Shift optimalizuje řazení převodovky pokud byste jeli po okruhu. A zbývá „kouzelné“ červené tlačítko na volantu NSG (N Grin Shift), které stisknutím maximalizuje výkony motoru a převodovky po dobu dvaceti sekund. Po stisknutí ze sebe Kona N vydá vše, co v sově skrývá. Přijde vhod třeba při předjíždění.
Pochopitelně, že si můžete nastavit odezvu motoru, charakteristiku odpružení , chování převodovky nebo elektronický samosvorný diferenciál eLSD přední nápravy nebo i zvuk výfuku. Launch controlem si můžete navolit otáčky, při nichž auto okamžitě akceleruje z klidu vpřed. Můžete sledovat boční a podélné přetížení nebo si hlídat časomíru (na okruhu).
Čtyři jízdní režimy jsou určené pro jízdu za horších podmínek. Zvolit si lze módy pro jízdu na kluzkém a zledovatělém povrchu (Snow), v hlubším sněhu (Deep Snow), blátě a bahně (Mud) či písku (Sand). Tyto režimy zjednodušeně řečeno upravují rozsah prokluzu předních kol
Tuhý podvozek disponuje nejen přepracovanou přední nápravou s elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem, ale také větším rozchodem, elektronicky ovládanými tlumiči s nastavitelnou charakteristikou odpružení a víceprvkovou zadní nápravou.
I při vyšší stavbě vozu a vyšším těžištěm je jízda po asfaltových silničkách s kvalitním povrchem velice zábavná a záleží jen na vás, jak hodně budete šlapat na plyn. Podle toho můžete jezdit třeba v průměru za 9,5 litru nebo také atakovat klidně hranici patnácti litrů.
Hyundai Kona na silnici nepřehlédnete díky atraktivnímu designu, a chválíme odvahu výrobce přijít na trh s originálními tvary a s něčím novým.
Přehled výbav na:
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/15_Kona_N_nov%C3%BDpdf
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 206 kW (280 k) při 5600-6000/min
Točivý moment: 392 Nm při 2100 až 4700/min
Převodovka: osmistupňová dvouspojková samočinná
Rychlost: 240 km(h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,5 s
Spotřeba kombinovaná: 8,5 l/100 km
Rozměry: 4215 x 1800 x 1565 mm
Rozvor kol: 2600 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1579/1575
Zavazadlový prostor: 361/1143 l
Cena: 979 990 Kč
JL 14.11.2022
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout