Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia Carens 2.0CRDi - úsporný společník

Z předchozího modelu Carens, vyráběného v letech 2002 až 2006 si nová generace převzala v podstatě jen název a velkoprostorový koncept, všechno ostatní je zcela nové, a jak jsme se přesvědčili, plně odpovídá potřebám rodinného automobilu.

S MPV nižší třídy kompaktních rozměrů chtějí Korejci oslovit hlavně evropské zákazníky a právě tomu podřídili design i variabilitu až sedmimístného interiéru. Na zdařilém designu se podílela vývojová střediska v Koreji, USA a Německu. Podvozkově vychází ze sedanu Magentis, ovšem o 20 mm zkráceném. V porovnání s předešlým modelem navýšil nový Carens všechny rozměry: délka + 55 mm, rozvor + 130 mm, šířka + 50 mm, výška + 40 mm.
Vpředu upoutají velké světlomety a maska, s dvěma mohutnými chromovanými lištami, přecházející v nárazník s mlhovkami. Ještě více originality skrývá v sobě poněkud netradiční pojetí zadní části s nezaměnitelnou hranou na pátých dveřích.
V interiéru byly použity i některé sportovní prvky, jako například kulaté průduchy ventilace nebo výrazný středový panel s integrovaným radiem, takže již není nutné z obavy před krádeží vyjímat panel.
Z vozu je dobrý výhled nejen dopředu, ale také dozadu, k čemuž přispívají ještě velká vnější zpětná zrcátka. Volant, byť jen výškově nastavitelný, se drží dobře a řadicí páce rozhodně prospělo její přemístění do výhodnější polohy na středové konzoli. Jednak je teď blízko volantu a hlavně po ruce. Malou výhradu máme jen ke „kostrbatému“ řazení šesti stupňů mechanické převodovky. A také k nepraktickému ovládání palubního počítače za volantem, na skříňce zapalování. Zvláštností je „ruční“ brzda – levou nohou zmáčknete pedál a rukou pak uvolníte.
Výše umístěná sedala jsou velká a pohodlná, zadní lze lehce sklopit a zvětšit si zavazadlový prostor u pětimístného provedení ze 430 na 2106 litrů. V podlaze jsou umístěny ještě dvě separátní odkládací schránky. V sedmimístné verzi jsou tyto prostory určeny k uschování dvou sedadel třetí řady. V tom případě má pak zavazadlový prostor spíš jen symbolickou velikost – 72 litrů. Sedadla třetí řady lze k vozu přikoupit za..tisíce korun.
Pro Carens byly vybrány pouze dvě pohonné jednotky – benzinová 2.0/103 kW nebo vznětová 2.0 CDRi/106 kW. Obě mají takřka stejný výkon a pro charakter vozu jsou zcela dostačující.
My jsme zvolili osvědčený turbodiesel, který sází na variabilní časování ventilů a proměnnou geometrii lopatek turbodmychadla. Ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou nás plně uspokojil pružností i hospodárností. Točivý moment 305 N.m, je k dispozici v poměrně širokém rozsahu otáček již od 1800 do 2500, což umožní vozu o hmotnosti 1,7 tuny rychlost 190 km/h a na MPV také slušné zrychlení z klidu na sto za 11 sekund. Turbodiesel se vyznačuje dobrým a plynulým zátahem již z nižších otáček, takže ani nepostřehnete náběh plnicího tlaku.
Ve městě spotřeba lehce převyšovala osm litrů na sto kilometrů, při jízdě po dálnici do rychlosti zhruba 140 km/h poklesla lehce pod sedm litrů.
Kia Carens je přímo stvořená pro cestování, nejen na kratší vzdálenosti, ale pohodlně s ní lze zvládnout i delší trasy. Dobré jízdní vlastnosti zajišťují jednak dlouhý rozvor kol a víceprvková zadní náprava, proto se také v zatáčkách moc nenaklání. Vše umocňuje ještě přesné řízení a účinné kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Výtluky zvládá s přehledem a během jízdy nepociťujete žádné výraznější rázy, které by se přenášely do volantu nebo sedadel. Na tom má zásluhu také tvrdší charakteristika vinutých pružin a dusíkem plněné tlumiče.
Na českém trhu se dodává Carens ve třech výbavách – LX, EX a EX+, přičemž už v základu je vůz velice dobře vybaven – čelní, boční a hlavové airbagy, manuální klimatizace, středová konzole s úložným prostorem, systém ABS s EBD, výškově stavitelné sedalo řidiče. V našem případě měla o stupeň vyšší výbava ještě mj. mlhovky, palubní počítač, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky. Poprvé se pro Carens dodává také ESP společně s TSC, které jsou však za příplatek anebo sériově ve výbavě EX+.
Kia Carens představuje rozhodně velkoryse vybavený automobil za slušné peníze, který v pětimístném provedení poskytne nadbytek místa a s turbodieselem je také slušně výkonný a úsporný. Cenově se s bonusy pohybuje typ 2.0 CRDi v rozpětí od 489 980 Kč (LX) do 609 980 (EX+), dovozce také nabízí provedení N1 s odpočtem DPH od 433 590 Kč.

Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1991 cm³
Výkon: 106 kW při 4000/min
Točivý monet: 305 N.m při 1800 –2500/min
Rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin): 7,8/5,2/6,1 l/100 km
Rozměry: 4545 x 1820 x 1650 mm
Rozvor: 2700 mm
Cena: 549 980 Kč (EX)

Jindřich Lasík, 28.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar