Kia Sportage 1.6 T-GDI 6AT 4x4 HEV jako full hybrid
Pod, možná pro někoho trochu složitém, označením se skrývá zážehový přeplňovaný čtyřválec, objem 1,6 litru, pohon všech kol, samočinná šestistupňová převodovka, a to nejdůležitější hybridní ústrojí bez možnosti externího dobíjení.
Automobilka KIA a její sesterský Hyundai jsou jedny z mála, kdo dnes nabízí některé své modely se všemi možnými pohonnými jednotkami. Například model Sportage můžete zatím stále mít se zážehovým i vznětovým čtyřválcem nebo jako mildhybrid, hybrid či plug-in hybrid, všechny v kombinaci se zážehovou 1.6. Zatím stoprocentní elektromotor v nabídce není.
Když už jsme ve výčtu pohonných jednotek, tak dodejme, že 1.6 je k dispozici s výkonem 160 k, diesel 1.6 s výkonem 136 k. Kromě mechanické převodovky 6MT mohou být různé verze s převodovkami 7DCT a 6AT nebo s pohonem 4x2 či 4x4. Celkem jsme napočítali pětadvacet variant.
První KIA Sportage se objevila na silnicích už v roce 1994, jako jeden z prvních modelů. Dnes už máme pátou generaci, přičemž každá nová se odlišuje od předchozí. Ta poslední má například uhlazenější a méně robustní design. Nezaměnitelní tvary jsou dílem šéfdesignera Karima Habiba, který přišel od BMW. Výrazná černá mřížka zabírá celou příď, a po stranách ji zakončují skoro bychom řekli až futuristické LED denní světla.
Interiér je moderní a zaujme dvěma digitálními přístroji o velikosti 12,3 palců, jeden pro budíky, druhý pro infotainment. V přístrojovém štítu v zorném poli řidiče se po stranách zobrazuje mimo jiné při odbočování obraz z kamery, stejně jako to známe z automobilů Hyundai. Potěšily nás klasické dotykové plošky pod středovým displejem k ovládání důležitých funkcí. Na středovém displeji se mimochodem ukazuje také třeba předpověď počasí na několik dní dopředu. A když sněží, tak vám přístrojový štít „zasypou“ i vločky.
Přední sedadla s dobrým bočním vedením jsou pohodlná i na dlouhé cesty. Zadní jsou dělená v poměru 40-20-40 a mají nastavitelný sklon opěradla. Zavazadlový prostor má základním objem 540 litrů, a to díky tomu, že baterie je umístěná pod zadními sedadly. Sice je větších rozměrů, ale nezabírá místo ani pro posádku ani pro zavazadla. Naopak se ale snížil objem nádrže na 42 litrů.
Výhled dozadu trošku omezují zadní sloupky, a proto jsme se při couvání spíš zaměřili na obraz z parkovací kamery včetně systému varování před překážkou.
Asi největší novinkou Sportage je hybridní pohon, který tvoří zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 180 k při 5500/min a točivým momentem 265 Nm v rozmezí 1500-4500/min. V kombinaci s elektromotorem (60 k, 264 Nm) poskytuje systémový výkon 230 k a točivý moment 350 N.m. Průměrná spotřeba se pohybovala mezi 6,5 až 7 litry benzinu.
Testovaná Kia Sportage disponovala pohonem všech kol, rozdělující točivý moment v poměru 100:0 až 50:50.Otočným ovladačem na středovém panelu si lze navolit i jaký povrch chcete upřednostnit. V technických pasážích nám vyhovoval spíš tvrdší podvozek s minimálním náklonem v zatáčkách a dobrou stabilitou.
Ve výbavě najdeme i elektronický asistent sjíždění z kopců, kdy elektronika ovládá vůz, respektive brzdy, za vás. Ale kola se otáčení a vůz je ovladatelný. Pochybuji, že by se někdo vydal se Sportage do extrémního terénu. Jízdu v terénu si můžete také navolit ovladačem na středové konzole, stejně jako silniční, sportovní nebo ekonomický režim.
KIA Sportage páté generace se opravdu povedla po všech stránkách, výběr verzí je značný a komfort zaručený. Hybridní verze jsou zajímavou alternativou ke stávajícím spalovacím motorům.
Nejlevnější KIA Sportage (1.6T-GDI 4x2) s výbavou Comfort se prodává dnes za 654 980 Kč, diesel 1.6 CRDI (136 k) ve stejné výbavě a 2WD stojí 809 980 Kč. Provedení 4x4 ve druhé výbavě Exclusive (1.6 T-GDi) přijde na 919 980 Kč, verze s pohonem pouze předních kol je o 50 000 Kč levnější. Hybridní provedení HEV začíná na 908 980 Kč s výbavou Exclusive a končí na 1 109 980 Kč za špičkové provedení GT-Line.
Přehled cen a výbav
https://dam.kia.cz/dokumenty/ceniky/Sportage-cenik.pdf
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 132 kW (180 k) při 5500/min
Točivý moment: 265 N.m při 1500-4500/min
Elektromotor s perm.magnety
Výkon: 44 kW (60 k) při 1600-2000/min
Točivý moment elektromotoru: 264 Nm při 0-1600/min
Systémový výkon: 169 kW (230 k) při 5500/min
Systémový točivý moment: 350 Nm při 1500-4500/min
Převodovka: šestistupňová automatická
Pohon: 4x4
Zrychlení 0-100 km/h:8,3 s
Rychlost: 192 km/h
Průměrná spotřeba (WLTP): 6,2 l/100 km
Rozměry: 4515 × 1865 × 1650 mm
Rozvor: 2680 mm
Objem zav.prostoru: 587/1776 l
Cena: 1 109 980 Kč (GT-Line 4x4)
JL 16.4.2024
Když už jsme ve výčtu pohonných jednotek, tak dodejme, že 1.6 je k dispozici s výkonem 160 k, diesel 1.6 s výkonem 136 k. Kromě mechanické převodovky 6MT mohou být různé verze s převodovkami 7DCT a 6AT nebo s pohonem 4x2 či 4x4. Celkem jsme napočítali pětadvacet variant.
První KIA Sportage se objevila na silnicích už v roce 1994, jako jeden z prvních modelů. Dnes už máme pátou generaci, přičemž každá nová se odlišuje od předchozí. Ta poslední má například uhlazenější a méně robustní design. Nezaměnitelní tvary jsou dílem šéfdesignera Karima Habiba, který přišel od BMW. Výrazná černá mřížka zabírá celou příď, a po stranách ji zakončují skoro bychom řekli až futuristické LED denní světla.
Interiér je moderní a zaujme dvěma digitálními přístroji o velikosti 12,3 palců, jeden pro budíky, druhý pro infotainment. V přístrojovém štítu v zorném poli řidiče se po stranách zobrazuje mimo jiné při odbočování obraz z kamery, stejně jako to známe z automobilů Hyundai. Potěšily nás klasické dotykové plošky pod středovým displejem k ovládání důležitých funkcí. Na středovém displeji se mimochodem ukazuje také třeba předpověď počasí na několik dní dopředu. A když sněží, tak vám přístrojový štít „zasypou“ i vločky.
Přední sedadla s dobrým bočním vedením jsou pohodlná i na dlouhé cesty. Zadní jsou dělená v poměru 40-20-40 a mají nastavitelný sklon opěradla. Zavazadlový prostor má základním objem 540 litrů, a to díky tomu, že baterie je umístěná pod zadními sedadly. Sice je větších rozměrů, ale nezabírá místo ani pro posádku ani pro zavazadla. Naopak se ale snížil objem nádrže na 42 litrů.
Výhled dozadu trošku omezují zadní sloupky, a proto jsme se při couvání spíš zaměřili na obraz z parkovací kamery včetně systému varování před překážkou.
Asi největší novinkou Sportage je hybridní pohon, který tvoří zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 180 k při 5500/min a točivým momentem 265 Nm v rozmezí 1500-4500/min. V kombinaci s elektromotorem (60 k, 264 Nm) poskytuje systémový výkon 230 k a točivý moment 350 N.m. Průměrná spotřeba se pohybovala mezi 6,5 až 7 litry benzinu.
Testovaná Kia Sportage disponovala pohonem všech kol, rozdělující točivý moment v poměru 100:0 až 50:50.Otočným ovladačem na středovém panelu si lze navolit i jaký povrch chcete upřednostnit. V technických pasážích nám vyhovoval spíš tvrdší podvozek s minimálním náklonem v zatáčkách a dobrou stabilitou.
Ve výbavě najdeme i elektronický asistent sjíždění z kopců, kdy elektronika ovládá vůz, respektive brzdy, za vás. Ale kola se otáčení a vůz je ovladatelný. Pochybuji, že by se někdo vydal se Sportage do extrémního terénu. Jízdu v terénu si můžete také navolit ovladačem na středové konzole, stejně jako silniční, sportovní nebo ekonomický režim.
KIA Sportage páté generace se opravdu povedla po všech stránkách, výběr verzí je značný a komfort zaručený. Hybridní verze jsou zajímavou alternativou ke stávajícím spalovacím motorům.
Nejlevnější KIA Sportage (1.6T-GDI 4x2) s výbavou Comfort se prodává dnes za 654 980 Kč, diesel 1.6 CRDI (136 k) ve stejné výbavě a 2WD stojí 809 980 Kč. Provedení 4x4 ve druhé výbavě Exclusive (1.6 T-GDi) přijde na 919 980 Kč, verze s pohonem pouze předních kol je o 50 000 Kč levnější. Hybridní provedení HEV začíná na 908 980 Kč s výbavou Exclusive a končí na 1 109 980 Kč za špičkové provedení GT-Line.
Přehled cen a výbav
https://dam.kia.cz/dokumenty/ceniky/Sportage-cenik.pdf
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 132 kW (180 k) při 5500/min
Točivý moment: 265 N.m při 1500-4500/min
Elektromotor s perm.magnety
Výkon: 44 kW (60 k) při 1600-2000/min
Točivý moment elektromotoru: 264 Nm při 0-1600/min
Systémový výkon: 169 kW (230 k) při 5500/min
Systémový točivý moment: 350 Nm při 1500-4500/min
Převodovka: šestistupňová automatická
Pohon: 4x4
Zrychlení 0-100 km/h:8,3 s
Rychlost: 192 km/h
Průměrná spotřeba (WLTP): 6,2 l/100 km
Rozměry: 4515 × 1865 × 1650 mm
Rozvor: 2680 mm
Objem zav.prostoru: 587/1776 l
Cena: 1 109 980 Kč (GT-Line 4x4)
JL 16.4.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout