Nissan Pathfinder 2.5 dCi - do terénu bez obav
Prakticky žádná jiná značka se nemůže pochlubit tak bohatou nabídkou modelů 4x4 jako Nissan, který v současné době vyrábí hned pět různých automobilů s pohonem všech kol. My jsme si vyzkoušeli Pathfinder 2.5 dCi.
Jako první jsme si položili otázku, kam vlastně Pathfinder, který v podstatě nahradil Terrano II, vlastně zařadit. Asi nejspíš někam mezi X-Trail (SUV) a Patrol (offroad), přičemž nesmíme zapomenout ještě na atraktivní Murano (crossover) a Navaro (pick-up). Už od pohledu upoutá nadčasovým designem takřka metrů dlouhé a skoro dva metry vysoké karosérie, jejíž robustnost zvyšují nejen velká chromovaná maska, ale také výrazné blatníky.
Když k tomu připočteme systém pohonu všech kol All Mode, krátký přední a zadní převis, slušnou světlou výšku 254 mm, tak bychom si troufli říct, že Pathfinder inklinuje sice mezi terénní automobily. Ovšem k pravověrným offroadům mu chybí například tuhé nápravy a uzávěrky diferenciálů. Přesto se nemusíme obávat výletu do terénu, neboť systémy VDC (regulace prokluzu kol), HDC (sjíždění svahů) a HAS (rozjezd na kluzkém povrchu) dokáží částečně nahradit mechanické uzávěrky a máte jistotu, že byste neměli nikde zůstat viset, pokud ovšem budete mít pro terén náležité obutí. A také pozor na malé křížení náprav. Vůz má sice žebřinový rám, ale všechna kola nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech.
Systém All Mode, který se osvědčil v X-Trailu, umožňuje čtyři jízdní režimy. V běžném provozu vystačíme s pohonem zadních kol, v dešti nebo na sněhu se vyplatí nastavit ovladač do polohy Auto, před jízdou do terénu pak raději hned navolit 4LI, kdy je síla rovnoměrně rozdělena mezi obě nápravy a na překonávání překážek máme ještě v záloze 4LO, aneb redukovaný převod.
Vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.5 je dobře sladěn se šestistupňovou mechanickou převodovkou a svým výkonem 174 k poskytuje slušnou sílu vozu o hmotnosti dvou tun. Točivý moment dosahuje největší hodnoty 403 N.m při 2000 otáčkách za minutu, ale se zátahem můžeme počítat už od 1500 otáček a v pohodě vystačíme do čtyř tisíc. Ani rozjezd mu nedělá žádné problémy a hravě si s kolosem poradí, zatímco „šestka“ udržuje motor v optimálních otáčkách bez nutnosti častého řazení. Také spotřeba je na velký automobil přijatelná, v průměru na sto kilometrů spotřebuje kolem deseti litrů nafty, takže na jednu nádrž (80 l) jsme ujeli osm stovek kilometrů.
Podvozek je naladěn spíše ve sportovním duchu, což umožní svižnou jízdu, aniž by se vůz výrazněji nakláněl v zatáčkách. Díky velkým 17“ kolům s pneumatikami 255/65 se dobře vyrovnává s nerovnostmi vozovky.
Dlouhý rozvor 2,8 metru už předem naznačuje, že uvnitř rozhodně nebudeme strádat nedostatkem místa, spíše naopak, a dokonce se do něj vejde sedm osob. Dvě samostatná sedadla třetí řady jsou totiž zcela nenápadně uschovaná v rovné podlaze, takže nic nenaznačuje jejich přítomnost. Podlaha zůstane rovná také po sklopení sedadla druhé řady, v tom případě se objem zavazadlového prostoru postupně zvěšuje ze 190 l (7 míst) přes 527 l (5 míst) až na 2091 litrů (2 místa), kdy délka úložného prostoru dosáhne dvou a půl metru. Výrobce uvádí, že interiér umožňuje 64 variant uspořádání. Sice jsme to nezkoušeli, ale nemáme důvod nevěřit.
Na „offroad“ nám připadal trochu nezvykle tříramenný volant, ale dobře padnul do ruky a svým designem navozuje atmosféru sportovního „zetka“, stejně jako moderně pojatá přístrojová deska s přehledným uspořádáním ovladačů a displejem na středovém panelu. Na něm se nám při zařazení zpátečky zobrazuje, díky couvací kameře umístěné pod chromovanou lištou, situace za vozidlem. Po usednutí za volant jsme postrádali zámek zapalování. Ke startování a ani odemknutí dveří totiž žádný klíček nepotřebujeme vyndávat z kapsy, stačí se dotknout zámku dveří nebo otočit ovladačem do příslušné polohy.
Nissan Pathfinder se sice dodává zatím pouze s jedním motorem, což však úplně stačí, ale ve zato ve třech stupních výbavy od 932 000 Kč, přičemž nejvyšší stupeň LE za 1 264 000 Kč prakticky nepostrádá nic, co bychom ke komfortní a bezpečné jízdě potřebovali. I přes pohotovostní hmotnost 2,1 tuny (celková 2,8 t) nás Pathfinder velice mile překvapil dynamikou na silnici a schopnostmi v terénu. Představuje velice zdařilý kompromis a je důkazem dlouholetých zkušeností značky Nissan stavět kvalitní automobily s pohonem 4x4.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 2488 cm³
Výkon: 128 kW(174 k) při 4000/min
Točivý moment: 403 N.m při 2000/min
Rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0-100 km: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 11,5/7,6/9,1 l/100 km
Rozměry: 4740 x 1850 x 1783 mm
Rozvor: 2850 mm
Nájezdové úhly: 33º/26º
Přechodový úhel: 24º
Cena: 1 264 000 Kč (LE)
Jindřich Lasík, 7.9.2007
Když k tomu připočteme systém pohonu všech kol All Mode, krátký přední a zadní převis, slušnou světlou výšku 254 mm, tak bychom si troufli říct, že Pathfinder inklinuje sice mezi terénní automobily. Ovšem k pravověrným offroadům mu chybí například tuhé nápravy a uzávěrky diferenciálů. Přesto se nemusíme obávat výletu do terénu, neboť systémy VDC (regulace prokluzu kol), HDC (sjíždění svahů) a HAS (rozjezd na kluzkém povrchu) dokáží částečně nahradit mechanické uzávěrky a máte jistotu, že byste neměli nikde zůstat viset, pokud ovšem budete mít pro terén náležité obutí. A také pozor na malé křížení náprav. Vůz má sice žebřinový rám, ale všechna kola nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech.
Systém All Mode, který se osvědčil v X-Trailu, umožňuje čtyři jízdní režimy. V běžném provozu vystačíme s pohonem zadních kol, v dešti nebo na sněhu se vyplatí nastavit ovladač do polohy Auto, před jízdou do terénu pak raději hned navolit 4LI, kdy je síla rovnoměrně rozdělena mezi obě nápravy a na překonávání překážek máme ještě v záloze 4LO, aneb redukovaný převod.
Vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.5 je dobře sladěn se šestistupňovou mechanickou převodovkou a svým výkonem 174 k poskytuje slušnou sílu vozu o hmotnosti dvou tun. Točivý moment dosahuje největší hodnoty 403 N.m při 2000 otáčkách za minutu, ale se zátahem můžeme počítat už od 1500 otáček a v pohodě vystačíme do čtyř tisíc. Ani rozjezd mu nedělá žádné problémy a hravě si s kolosem poradí, zatímco „šestka“ udržuje motor v optimálních otáčkách bez nutnosti častého řazení. Také spotřeba je na velký automobil přijatelná, v průměru na sto kilometrů spotřebuje kolem deseti litrů nafty, takže na jednu nádrž (80 l) jsme ujeli osm stovek kilometrů.
Podvozek je naladěn spíše ve sportovním duchu, což umožní svižnou jízdu, aniž by se vůz výrazněji nakláněl v zatáčkách. Díky velkým 17“ kolům s pneumatikami 255/65 se dobře vyrovnává s nerovnostmi vozovky.
Dlouhý rozvor 2,8 metru už předem naznačuje, že uvnitř rozhodně nebudeme strádat nedostatkem místa, spíše naopak, a dokonce se do něj vejde sedm osob. Dvě samostatná sedadla třetí řady jsou totiž zcela nenápadně uschovaná v rovné podlaze, takže nic nenaznačuje jejich přítomnost. Podlaha zůstane rovná také po sklopení sedadla druhé řady, v tom případě se objem zavazadlového prostoru postupně zvěšuje ze 190 l (7 míst) přes 527 l (5 míst) až na 2091 litrů (2 místa), kdy délka úložného prostoru dosáhne dvou a půl metru. Výrobce uvádí, že interiér umožňuje 64 variant uspořádání. Sice jsme to nezkoušeli, ale nemáme důvod nevěřit.
Na „offroad“ nám připadal trochu nezvykle tříramenný volant, ale dobře padnul do ruky a svým designem navozuje atmosféru sportovního „zetka“, stejně jako moderně pojatá přístrojová deska s přehledným uspořádáním ovladačů a displejem na středovém panelu. Na něm se nám při zařazení zpátečky zobrazuje, díky couvací kameře umístěné pod chromovanou lištou, situace za vozidlem. Po usednutí za volant jsme postrádali zámek zapalování. Ke startování a ani odemknutí dveří totiž žádný klíček nepotřebujeme vyndávat z kapsy, stačí se dotknout zámku dveří nebo otočit ovladačem do příslušné polohy.
Nissan Pathfinder se sice dodává zatím pouze s jedním motorem, což však úplně stačí, ale ve zato ve třech stupních výbavy od 932 000 Kč, přičemž nejvyšší stupeň LE za 1 264 000 Kč prakticky nepostrádá nic, co bychom ke komfortní a bezpečné jízdě potřebovali. I přes pohotovostní hmotnost 2,1 tuny (celková 2,8 t) nás Pathfinder velice mile překvapil dynamikou na silnici a schopnostmi v terénu. Představuje velice zdařilý kompromis a je důkazem dlouholetých zkušeností značky Nissan stavět kvalitní automobily s pohonem 4x4.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 2488 cm³
Výkon: 128 kW(174 k) při 4000/min
Točivý moment: 403 N.m při 2000/min
Rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0-100 km: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 11,5/7,6/9,1 l/100 km
Rozměry: 4740 x 1850 x 1783 mm
Rozvor: 2850 mm
Nájezdové úhly: 33º/26º
Přechodový úhel: 24º
Cena: 1 264 000 Kč (LE)
Jindřich Lasík, 7.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout