Nissan Qashqai 1.5 dCi - příjemné překvapení
V roce 2004 v Ženevě představená studie terénního automobilu poutala pozornost jak avantgardními tvary, tak nezvyklým názvem Qashqai, nad jehož vyslovením si mnozí lámají ještě dnes hlavu. Pro ty, kteří snad nevědí, se vyslovuje „kaškaj“.
Ze studie kupodivu zbyl právě název a futuristické hranaté tvary dostaly civilnější zaoblenější podobu. Výsledkem je Nissan Qashqai, jenž se u nás prodává od jara loňského roku. Musíme přiznat, že z fotografií nás příliš neoslovil, ale s přibývajícími kilometry, kterých bylo nakonec přes tisíc dvě stě se nám zamlouval víc a víc. Vzhledově i prostorově připomíná spíš SUV, což umocňuje ještě světlá výška 200 mm. Na designu lze vystopovat prvky z Murana nebo Infiniti FX, možná může někomu připomínat zmenšené Murano. Ukazuje se však nemíří do segmentu SUV, aby konkuroval třeba Toyotě RAV4 nebo Hondě CR-V, ale spíš mezi kompakty, i když ani tam stoprocentně nepatří. Velikostí a vlastnostmi je tedy někde mezi. Ale to zákazníka nemusí zas ani tolik zajímat, důležité je jaký Qashqai ve skutečnosti je.
Dodává se buď ve verzi 4x4 se systémem převzatým z modelu X-Trail, ale v tom případě pouze s dvěma dvoulitrovými motory anebo jako v našem případě s pohonem předních kol. Pak má zákazník na výběr dva zážehové čtyřválce 1.6/114 k a 2.0/141 k a dva vznětové 1.5 dCi/106 k a 2.0 dCi/150 k. Pro test jsme zvolili slabší z dieselových verzí, tedy známý a osvědčený motor Renault používaný mj. také v Dacii Logan.
První kilometry ukázaly, že svým výkonem 78 kW/106 k a ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou s vhodně uvolenými stupni a kratším stálým převodem je docela slušně živý. I když nějaký ten kilowatt navíc by se přeci jen hodil. Na druhou stranu můžeme počítat příznivou spotřebu Při klidné jízdě po normálních silnicích a po dálnici do 130 až 140 km/h jsme se dostali pod šest litrů nafty.
Příznivé je rovněž spektrum využitelných otáček, už při „devadesátce“ můžeme jet na šestku, turboefekt se projeví prakticky jen při rozjíždění. Nejvýhodnější je držet motor zhruba na úrovni dvou a půl tisíce otáček za minutu.
Připomínku nemáme ani k nastavení podvozku, který Nissan umí vždy naladit na úrovni. K výborným jízdním vlastnostem přispívá osvědčená zadní víceprvková náprava multilink převzatá z Almery, vpředu jsou pružicí vzpěry McPherson. Ani větší světlost nemá vliv na větší naklánění karoserie v rychlých zatáčkách, právě díky multilinku. Podvozek je pevný a stabilní, dovoluje svižnou jízdu srovnatelnou s vozem střední třídy. Řazení je přesné po krátkých drahách, řízení je spíše citlivější a výhradu nemáme ani k brzdám.
Příjemným dojmem působí také interiér, který navíc opticky může zvětšovat ještě panoramatická prosklená střecha s elektricky posuvnou deskou. Všechno dobře lícuje, plasty nepůsobí nikterak lacině a za volantem si rychle najdete pohodlnou pozici. A to hlavně zásluhou v obou směrech nastavitelnému tříramenného volantu s osmi ovladači. Již v základním provedení vás chrání čelní, boční a okenní airbagy, na všech sedadlech je slušná nabídka místa. Základní objem zavazadlového prostoru, pod jehož podlahou se ukrývá plnohodnotná rezerva, je 410 litrů, po sklopení zadních sedadlech s mírným schodem pak 1513 litrů. Kolmé stěny a uložení vinutých pružin zlepšují ještě jeho využitelnost.
Nissan Qashqai se pohybuje někde na rozhraní mezi SUV a hatchbackem, spojuje prostornost sedanu, užitečné zatížení kombi, případně terénní vlastnosti, i když Nissan Motor Manufacturing počítá, že větší podíl budou představovat verze s pohonem předních kol. Na jaře příštího roku by se měla objevit ještě prodloužený model se sedmi sedaly.
Název Qashqai zdědil po kočovném kmeni žijící v poušti nedaleko pohoří Zagros v jihozápadním Iránu, to jen na vysvětlení, odkud pochází ten zvláštní název.
Cenově začíná na 531 900 Kč za verzi 1.6 Visia, resp. na 576 900 Kč za 1.5 dCi Visia, testovaný vůz v nejvyšším stupni výbavy Tekna je k mání za 606 900 Kč, za metalízu, ESP, tempomat, parkovací senzor, prosklenou střechu a měnič na 6CD je třeba si ještě připlatit.
Základní technické údaje
Motor: vznětový řadový čtyřválec
Objem: 1461 cm³
Výkon: 78 kW při 4000/min
Točivý moment: 240 N.m při 2000/min
Rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/5,0/5,4 l/100 km
Rozměry: 4315 x 1785 x 1605 mm
Rozvor: 2630 mm
Cena: 606 900 Kč
Jindřich Lasík, 6.8.2007
Dodává se buď ve verzi 4x4 se systémem převzatým z modelu X-Trail, ale v tom případě pouze s dvěma dvoulitrovými motory anebo jako v našem případě s pohonem předních kol. Pak má zákazník na výběr dva zážehové čtyřválce 1.6/114 k a 2.0/141 k a dva vznětové 1.5 dCi/106 k a 2.0 dCi/150 k. Pro test jsme zvolili slabší z dieselových verzí, tedy známý a osvědčený motor Renault používaný mj. také v Dacii Logan.
První kilometry ukázaly, že svým výkonem 78 kW/106 k a ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou s vhodně uvolenými stupni a kratším stálým převodem je docela slušně živý. I když nějaký ten kilowatt navíc by se přeci jen hodil. Na druhou stranu můžeme počítat příznivou spotřebu Při klidné jízdě po normálních silnicích a po dálnici do 130 až 140 km/h jsme se dostali pod šest litrů nafty.
Příznivé je rovněž spektrum využitelných otáček, už při „devadesátce“ můžeme jet na šestku, turboefekt se projeví prakticky jen při rozjíždění. Nejvýhodnější je držet motor zhruba na úrovni dvou a půl tisíce otáček za minutu.
Připomínku nemáme ani k nastavení podvozku, který Nissan umí vždy naladit na úrovni. K výborným jízdním vlastnostem přispívá osvědčená zadní víceprvková náprava multilink převzatá z Almery, vpředu jsou pružicí vzpěry McPherson. Ani větší světlost nemá vliv na větší naklánění karoserie v rychlých zatáčkách, právě díky multilinku. Podvozek je pevný a stabilní, dovoluje svižnou jízdu srovnatelnou s vozem střední třídy. Řazení je přesné po krátkých drahách, řízení je spíše citlivější a výhradu nemáme ani k brzdám.
Příjemným dojmem působí také interiér, který navíc opticky může zvětšovat ještě panoramatická prosklená střecha s elektricky posuvnou deskou. Všechno dobře lícuje, plasty nepůsobí nikterak lacině a za volantem si rychle najdete pohodlnou pozici. A to hlavně zásluhou v obou směrech nastavitelnému tříramenného volantu s osmi ovladači. Již v základním provedení vás chrání čelní, boční a okenní airbagy, na všech sedadlech je slušná nabídka místa. Základní objem zavazadlového prostoru, pod jehož podlahou se ukrývá plnohodnotná rezerva, je 410 litrů, po sklopení zadních sedadlech s mírným schodem pak 1513 litrů. Kolmé stěny a uložení vinutých pružin zlepšují ještě jeho využitelnost.
Nissan Qashqai se pohybuje někde na rozhraní mezi SUV a hatchbackem, spojuje prostornost sedanu, užitečné zatížení kombi, případně terénní vlastnosti, i když Nissan Motor Manufacturing počítá, že větší podíl budou představovat verze s pohonem předních kol. Na jaře příštího roku by se měla objevit ještě prodloužený model se sedmi sedaly.
Název Qashqai zdědil po kočovném kmeni žijící v poušti nedaleko pohoří Zagros v jihozápadním Iránu, to jen na vysvětlení, odkud pochází ten zvláštní název.
Cenově začíná na 531 900 Kč za verzi 1.6 Visia, resp. na 576 900 Kč za 1.5 dCi Visia, testovaný vůz v nejvyšším stupni výbavy Tekna je k mání za 606 900 Kč, za metalízu, ESP, tempomat, parkovací senzor, prosklenou střechu a měnič na 6CD je třeba si ještě připlatit.
Základní technické údaje
Motor: vznětový řadový čtyřválec
Objem: 1461 cm³
Výkon: 78 kW při 4000/min
Točivý moment: 240 N.m při 2000/min
Rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/5,0/5,4 l/100 km
Rozměry: 4315 x 1785 x 1605 mm
Rozvor: 2630 mm
Cena: 606 900 Kč
Jindřich Lasík, 6.8.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout