Renault Espace E-Techno full hybrid 200 - z MPV je dnes SUV
Před čtyřiceti roky, v roce 1984, se svět poprvé seznámil s Renaultem Espace, který můžeme považovat na průkopníka velkoprostorových rodinných automobilů MPV. Až do loňského roku vyjelo na silnice pět generací , ale za tu doby se požadavky motoristů změnily a výrobci se přeorientovali na SUV.
A to je i případ Renaultu Espace, který se celý převtělili z MPV na SUV a zůstal jen název. Ruku na srdce, potřebujeme tolik automobilů kategorie SUV, které se mezitím staly spíš modní záležitostí. Vždyť jen málokterý má pohon všech kol nebo vznětový motor.
Nový Espace prakticky navazuje na model Austral, s nímž má dosti podobný design i použitou techniku, včetně platformy CMF-D. Liší nejen tím, že Espace může být i sedmimístný za stejnou cenu jako pětimístný. A je také delší o 212 mm (4722 mm), a v rozvoru o 74 mm (2738 mm). Tím se samozřejmě získal větší prostor pro cestující i pro zavazadla (581- 777/1818 l). Velikost kufru můžeme ještě variabilně měnit díky posuvným zadním sedadlům o 220 mm, přičemž opěradla lze sklopit až pod úhlem 31 stupňů.
Také interiér má hodně společného s Australem. Hlavní údaje sed zobrazují na dvou obrazovkách, respektive na 12,3“ digitální přístrojové desce a 12“ obrazovce na infotainmentu. Ale musíme Renault pochválit, že i v době digitalizace nezapomněl na klasická fyzická tlačítka pro nejdůležitější funkce.
Renault Espace full hybrid je nabízen pouze se zážehovým tříválcem 1.2, vyladěným na 130 k při 4500 otáčkách za minutu a točivý moment dosahuje hodnoty 205 Nm při 1750/min. Spolupracuju s trakčním elektromotorem s výkonem 50 kW a vysokonapěťovým startér-generátorem s 18 kilowatty, jehož úkolem je startování spalovacího motoru a volba rychlostních stupňů. Součástí je ještě i 2kWh lithium-iontový akumulátor a díky tomu mají obě elektrické jednotky dostatek síly a energie, což se v praxi projevuje častou jízdou bez spalovacího agregátu. Celý systém pak dokáže vyvinout systémový výkon až 200 k. Potěšil nás jednak svojí dynamikou, ale hlavně také spotřebou. V průměru jsme jezdili mezi 5,5 a maximálně šesti litry benzinu na sto kilometrů.
Při jízdě pouze na elektrickou energii je tichý, zátah elektromotoru plynulý. Zajímavostí je multimodová automatická převodovka šestistupňová, druhé generace, když čtyři stupně jsou pro zážehový tříválec 1,2 litru a dva pro elektromotor, umístěný v převodovce. Vůz pochopitelně nemá spojku ani měnič.
K příjemné jízdě napomáhá zadní víceprvková náprava a systém řiditelných zadních kol 4Control advanced (od druhé výbavy). Zadní kola se natáčela proti směru předních kol nyní až o pět stupňů (dříve 3,5 stupňů), což ulehčuje v určitých okamžicích, například ve stístěných prostorech manévrování. 4 Control reaguje na sebemenší pohyb volantem.
Během testu se ukázalo, že i s malým benzinovým tříválcem „jedna-dva“, ovšem ve spojení s hybridní technikou, dokáže být jízda zábavná a svižná. A navíc i hospodárná, přestože Espace váží přes 1,6 tuny bez externího dobíjení, byť se podařilo ušetřit 215 kg oproti předchůdci (platforma-40 kg, poh. jednotka-50 kg…). Ukazuje se, že cesta tzv. full hybridů nebo mild hybridů rozhodně není špatná volba.
Renaut Espace se dodává ve třech verzích od 999 000 Kč (Techno) až po 1 059 000 Kč (Iconic) a již nejnižší je velice slušně vybavená. Ostatně přehled najdete na
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/espace-price.pdf.asset.pdf/a892276059.pdf
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 1199 cm³
Výkon spal.motor: 96 kW (130 k) při 4500/min
Točivý moment spal.motor: 205 Nm při 1750/min
Výkon el.motor: 50 kW+ 25 kW startér/generátor
Toč.moment el.motor: 205 Nm + 50 kW startér/generátor
Systémový výkon: 126 kW (200 k)
Převodovka: 6AT
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8s
Kombin.spotřeba: 4,7/100 km
Rozměry: 4722 x 1825 x 2645 mm
Rozvor: 2738 mm
Zavazadlový prostor: 581- 777/1818 l
Cena: 1 009 000 Kč (Esprit Alpine)
JL 3.7.2024
Nový Espace prakticky navazuje na model Austral, s nímž má dosti podobný design i použitou techniku, včetně platformy CMF-D. Liší nejen tím, že Espace může být i sedmimístný za stejnou cenu jako pětimístný. A je také delší o 212 mm (4722 mm), a v rozvoru o 74 mm (2738 mm). Tím se samozřejmě získal větší prostor pro cestující i pro zavazadla (581- 777/1818 l). Velikost kufru můžeme ještě variabilně měnit díky posuvným zadním sedadlům o 220 mm, přičemž opěradla lze sklopit až pod úhlem 31 stupňů.
Také interiér má hodně společného s Australem. Hlavní údaje sed zobrazují na dvou obrazovkách, respektive na 12,3“ digitální přístrojové desce a 12“ obrazovce na infotainmentu. Ale musíme Renault pochválit, že i v době digitalizace nezapomněl na klasická fyzická tlačítka pro nejdůležitější funkce.
Renault Espace full hybrid je nabízen pouze se zážehovým tříválcem 1.2, vyladěným na 130 k při 4500 otáčkách za minutu a točivý moment dosahuje hodnoty 205 Nm při 1750/min. Spolupracuju s trakčním elektromotorem s výkonem 50 kW a vysokonapěťovým startér-generátorem s 18 kilowatty, jehož úkolem je startování spalovacího motoru a volba rychlostních stupňů. Součástí je ještě i 2kWh lithium-iontový akumulátor a díky tomu mají obě elektrické jednotky dostatek síly a energie, což se v praxi projevuje častou jízdou bez spalovacího agregátu. Celý systém pak dokáže vyvinout systémový výkon až 200 k. Potěšil nás jednak svojí dynamikou, ale hlavně také spotřebou. V průměru jsme jezdili mezi 5,5 a maximálně šesti litry benzinu na sto kilometrů.
Při jízdě pouze na elektrickou energii je tichý, zátah elektromotoru plynulý. Zajímavostí je multimodová automatická převodovka šestistupňová, druhé generace, když čtyři stupně jsou pro zážehový tříválec 1,2 litru a dva pro elektromotor, umístěný v převodovce. Vůz pochopitelně nemá spojku ani měnič.
K příjemné jízdě napomáhá zadní víceprvková náprava a systém řiditelných zadních kol 4Control advanced (od druhé výbavy). Zadní kola se natáčela proti směru předních kol nyní až o pět stupňů (dříve 3,5 stupňů), což ulehčuje v určitých okamžicích, například ve stístěných prostorech manévrování. 4 Control reaguje na sebemenší pohyb volantem.
Během testu se ukázalo, že i s malým benzinovým tříválcem „jedna-dva“, ovšem ve spojení s hybridní technikou, dokáže být jízda zábavná a svižná. A navíc i hospodárná, přestože Espace váží přes 1,6 tuny bez externího dobíjení, byť se podařilo ušetřit 215 kg oproti předchůdci (platforma-40 kg, poh. jednotka-50 kg…). Ukazuje se, že cesta tzv. full hybridů nebo mild hybridů rozhodně není špatná volba.
Renaut Espace se dodává ve třech verzích od 999 000 Kč (Techno) až po 1 059 000 Kč (Iconic) a již nejnižší je velice slušně vybavená. Ostatně přehled najdete na
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/espace-price.pdf.asset.pdf/a892276059.pdf
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 1199 cm³
Výkon spal.motor: 96 kW (130 k) při 4500/min
Točivý moment spal.motor: 205 Nm při 1750/min
Výkon el.motor: 50 kW+ 25 kW startér/generátor
Toč.moment el.motor: 205 Nm + 50 kW startér/generátor
Systémový výkon: 126 kW (200 k)
Převodovka: 6AT
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8s
Kombin.spotřeba: 4,7/100 km
Rozměry: 4722 x 1825 x 2645 mm
Rozvor: 2738 mm
Zavazadlový prostor: 581- 777/1818 l
Cena: 1 009 000 Kč (Esprit Alpine)
JL 3.7.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout