Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 - líbivé SUV jako kupé
V současné době tvoří nabídku automobilky Renault čtrnáct modelů osobních vozů, od Clia až po Kangoo, které se po delší odmlce vrátilo. Z toho je polovina z kategorie SUV nebo crossover – Captur, Arkana, Symbioz, Scenic, Austral, Espace a Rafale. Na pohled by se dalo říct, že jsou si hodně podobní, ale ve skutečnosti je každý jiný.
My jsme využili možnost vyzkoušet si Renault Rafele v provedení E-Tech full hybrid 200, přičemž nabídku koncem roku obohatil ještě E-Tech 4x4 300. Nejdříve vysvětlíme, kde se vzal název Rafale. I když se Renault na rozdíl od jiných značek dvakrát příliš neangažoval v letectví, tak Rafale má svůj původ v tomto odvětví. Jde o stíhací letoun Caudron Renault Rafale s řadovým šestiválcem Renault objemu 7,95 litru a výkonu 246 kW. V roce 1934 dosáhl rychlosti 445 km/h, čímž vytvořil rekord ve své třídě. Později se název Rafale objevil ještě u stíhačky Dassault.
Ačkoliv Rafale E-Tech full hybrid představuje vrchol nabídky, tak přední kola pohání pouze zážehový tříválec 1.2, vyladěný na 130 k při 4500 otáčkách za minutu. Točivý moment dosahuje hodnoty 205 Nm při 1750/min. Možná bychom pod kapotou viděli raději silnější čtyřválec, ale jak se ukázalo, tak si přesto můžete užit i slušně dynamickou jízdu.
Spalovací motor spolupracuje s trakčním elektromotorem s výkonem 50 kW a vysokonapěťovým startér-generátorem s 25 kilowatty, jehož úkolem je startování spalovacího motoru a volba rychlostních stupňů. Součástí je ještě i 2kWh lithium-iontový akumulátor a díky tomu mají obě elektrické jednotky dostatek síly a energie, což se v praxi projevuje častou jízdou bez spalovacího agregát, hlavně pak ve městě. Celý systém pak dokáže vyvinout systémový výkon až 200 k.
Součástí hybridní systému je také, z jiných modelů známá, multimodová převodovka, která má čtyři rychlosti pro spalovací motor a dvě pro elektromotor. Volba převodů probíhá sice hladce, ale v některých okamžicích jako by auto ztrácelo sílu. Hlavně během předjíždění s tím musíte počítat. Potěšil nás jednak svojí dynamikou, ale hlavně také spotřebou. V průměru jsme jezdili mezi 5,5 a maximálně do šesti litrů benzinu na sto kilometrů.
Rafale využívá platformu jako například Renault Austral nebo Espace, případně Nissany X-trail a Qashqai. Například oproti Espace je o dvanáct milimetrů kratší, přičemž rozvor mají oba stejný. Tim je zaručen prostorný interiér, kam se v pohodě usadí i vyšší osoby. Jedině, když si připlatíte za panoramatickou střechu Solarbay, tak přijdete o nějaký ten centimetr.
Interiér je moderní s kvalitními materiály a prakticky stejný se ostatními modely. Ovládání nelze nic vytknout, naopak chválíme vypínání nepříjemného „pípání“ (tzv režim MySafety Perso) při překročení rychlosti. Ten je u automobilů vyrobených od 7.řervence povinný. Stačí ale dvakrát stisknout tlačítko vlevo od volantu a hned máte klid. Úkon bohužel musíte opakovat po každém vypnutí motoru. Také ventilace se ovládá stále klasicky a není třeba ji složitě hledat v menu.
Konstruktéři odvedli dobrou práci při nastavení podvozku, který se výborně vypořádá s nerovnosti na silnicích nižších tříd. A to i na velkých dvacetipalcových kolech. K tomu přispívá o dva centimetry rozšířený rozchod kol oproti Espace. Přepracován byl systém natáčení zadních kol 4Control Advanced. Dokáže natočit kola do pěti stupňů oproti předním, čímž se zlepší manévrování ve městě.
Renault řadí Rafale mezi SUV-kupé, což ostatně dokazují líbivé tvary, navíc třeba v kombinaci s červeným lakováním. Pod zadním víkem se ukrývá dostatečně velký zavazadlový prostor 630 litrů. Hodnotu po sklopení zadních opěradel v poměru 40-20-40 výrobce neuvádí, ale musíte počítat s menším schodem. Drobnosti můžete ukrýt také pod podlahu, doporučujeme koupit si za pět tisíc rezervní kolo. Nikdy nevíte, kdy se bude hodit.
Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 se prodává ve výbavě Techno bez jedné koruny za milion, vyšší výbava Esprit Alpine, v níž byl i testovaný automobil, je o sto tisíc dražší.
Přehled výbav:
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/rafale-price.pdf.asset.pdf/91ed9bdd99.pdf
Stručné technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 1199 cm³
Výkon spal.motor: 96 kW (130 k) při 4500/min
Točivý moment spal.motor: 205 Nm při 1750/min
Výkon el.motor: 50 kW+ 25 kW startér/generátor
Toč.moment el.motor: 205 Nm + 50 kW startér/generátor
Systémový výkon: 126 kW (200 k)
Převodovka: multimodová automatická
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8, 9s
Kombin.spotřeba: 4,7/100 km
Rozměry: 4710 x 1866 x 1613 mm
Rozvor: 2738 mm
Zavazadlový prostor:630 l
Cena: 1 099 000 Kč (Esprit Alpine)
JL 18.12.2024
Ačkoliv Rafale E-Tech full hybrid představuje vrchol nabídky, tak přední kola pohání pouze zážehový tříválec 1.2, vyladěný na 130 k při 4500 otáčkách za minutu. Točivý moment dosahuje hodnoty 205 Nm při 1750/min. Možná bychom pod kapotou viděli raději silnější čtyřválec, ale jak se ukázalo, tak si přesto můžete užit i slušně dynamickou jízdu.
Spalovací motor spolupracuje s trakčním elektromotorem s výkonem 50 kW a vysokonapěťovým startér-generátorem s 25 kilowatty, jehož úkolem je startování spalovacího motoru a volba rychlostních stupňů. Součástí je ještě i 2kWh lithium-iontový akumulátor a díky tomu mají obě elektrické jednotky dostatek síly a energie, což se v praxi projevuje častou jízdou bez spalovacího agregát, hlavně pak ve městě. Celý systém pak dokáže vyvinout systémový výkon až 200 k.
Součástí hybridní systému je také, z jiných modelů známá, multimodová převodovka, která má čtyři rychlosti pro spalovací motor a dvě pro elektromotor. Volba převodů probíhá sice hladce, ale v některých okamžicích jako by auto ztrácelo sílu. Hlavně během předjíždění s tím musíte počítat. Potěšil nás jednak svojí dynamikou, ale hlavně také spotřebou. V průměru jsme jezdili mezi 5,5 a maximálně do šesti litrů benzinu na sto kilometrů.
Rafale využívá platformu jako například Renault Austral nebo Espace, případně Nissany X-trail a Qashqai. Například oproti Espace je o dvanáct milimetrů kratší, přičemž rozvor mají oba stejný. Tim je zaručen prostorný interiér, kam se v pohodě usadí i vyšší osoby. Jedině, když si připlatíte za panoramatickou střechu Solarbay, tak přijdete o nějaký ten centimetr.
Interiér je moderní s kvalitními materiály a prakticky stejný se ostatními modely. Ovládání nelze nic vytknout, naopak chválíme vypínání nepříjemného „pípání“ (tzv režim MySafety Perso) při překročení rychlosti. Ten je u automobilů vyrobených od 7.řervence povinný. Stačí ale dvakrát stisknout tlačítko vlevo od volantu a hned máte klid. Úkon bohužel musíte opakovat po každém vypnutí motoru. Také ventilace se ovládá stále klasicky a není třeba ji složitě hledat v menu.
Konstruktéři odvedli dobrou práci při nastavení podvozku, který se výborně vypořádá s nerovnosti na silnicích nižších tříd. A to i na velkých dvacetipalcových kolech. K tomu přispívá o dva centimetry rozšířený rozchod kol oproti Espace. Přepracován byl systém natáčení zadních kol 4Control Advanced. Dokáže natočit kola do pěti stupňů oproti předním, čímž se zlepší manévrování ve městě.
Renault řadí Rafale mezi SUV-kupé, což ostatně dokazují líbivé tvary, navíc třeba v kombinaci s červeným lakováním. Pod zadním víkem se ukrývá dostatečně velký zavazadlový prostor 630 litrů. Hodnotu po sklopení zadních opěradel v poměru 40-20-40 výrobce neuvádí, ale musíte počítat s menším schodem. Drobnosti můžete ukrýt také pod podlahu, doporučujeme koupit si za pět tisíc rezervní kolo. Nikdy nevíte, kdy se bude hodit.
Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 se prodává ve výbavě Techno bez jedné koruny za milion, vyšší výbava Esprit Alpine, v níž byl i testovaný automobil, je o sto tisíc dražší.
Přehled výbav:
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/rafale-price.pdf.asset.pdf/91ed9bdd99.pdf
Stručné technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 1199 cm³
Výkon spal.motor: 96 kW (130 k) při 4500/min
Točivý moment spal.motor: 205 Nm při 1750/min
Výkon el.motor: 50 kW+ 25 kW startér/generátor
Toč.moment el.motor: 205 Nm + 50 kW startér/generátor
Systémový výkon: 126 kW (200 k)
Převodovka: multimodová automatická
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8, 9s
Kombin.spotřeba: 4,7/100 km
Rozměry: 4710 x 1866 x 1613 mm
Rozvor: 2738 mm
Zavazadlový prostor:630 l
Cena: 1 099 000 Kč (Esprit Alpine)
JL 18.12.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout