SEAT Altea Freetrack 2.0 TSI - hledá soupeře
Na jarním autosalonu v Ženevě představil SEAT studii svého prvního SUV nazvanou Freetrack. Tehdy vypadal ještě hodně dobrodružně, ale stačilo pár kosmetických úprav, přemístění rezervy z pátých dveří pod podlahu a na světě byl sériový model Freetrack4.
Jak lze z názvu a označení vozu vytušit, jednak vychází z modelu Altea, respektive jeho prodloužené verze XL, a jednak je vybaven jako první SEAT v historii (když nepočítáme soutěžní verzi Cordoba WRC) pohonem všech kol. Sice jsme vůz označili za SUV, ale najdeme v něm také prvky z MPV, allroadu, takže jde spíš o crossover.
Od podzimu je na trhu se dvěma dvoulitrovými motory – zážehovým i vznětovým a prakticky v nejvyšší výbavě. My jsme zvolili výkonnější verzi, tzn. benzinový 2.0 TFSI s výkonem 200 k. S točivým momentem 280 Nm potěšil silou v širokém spektru otáček, jeho dynamika se projeví od 2000 do 6000 otáček za minutu. Tomu pochopitelně odpovídá velký rozdíl ve spotřebě, která se pohybovala od 10 do 14 litrů. Pod deset litrů jsme se nedostali ani při jízdě s lehkou nohou po běžných silnicích. Prostě něco za něco. Od 200 koňských sil pod kapotou nemůžeme chtít jezdit za nějakých osm litrů.
Když k tomu však připočteme přesné řazení šestistupňové mechanické převodovky, skvěle do ruky padnoucí tříramenný volant, ještě lepší anatomická sedadla do kterých přímo zapadnete, potom je radost z jízdy dvojnásobná. Přestože má Freetrack o 40 mm vyšší světlost (210 mm), a tím i vyšší těžiště, tak se jen minimálně naklání a na silnici se chová jako osobní automobil.
Menší vyjížďky na polní, lesní či zasněžené cesty podporuje pohon všech čtyř kol s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex, která rozděluje sílu, stejně jako u Octavie 4x4, mezi přední a zadní nápravu podle aktuálních trakčních podmínek. Za normální jízdy je využíván pouze pohon předních kol, ale v případě potřeby se automaticky může až padesát procent síly přenést mna kola zadní nápravy.
Na offroadovou jízdu můžeme sice zapomenout, ale menší terénní nerovnosti zvládne díky nájezdovým úhlům vpředu a vzadu – 22,9º a 17,6º. Oplastování kolem spodní části celé karosérie ochrání vůz před poškrábáním a zároveň mu propůjčuje robustní image. Nejvíce vynikne v kombinaci s výraznou žlutou barvou, v našem případě černé plasty skoro zanikly. Vzhled podtrhují ještě nové přední a zadní nárazníky a 17“ kola z lehké slitiny. Ochranné plasty doplňují ve spodní části ještě plasty v imitaci hliníku.
Variabilitu testovaného vozu omezovala pevná přepážka N1, jinak lze totiž zadní sedadla posouvat o 16 centimetrů a pochopitelně i sklápět. Oproti klasickému modelu Altea XL je objem zavazadlového prostoru s praktickým dvojitým dnem o 42 litrů menší. Ale i 490 litrů je dostatečných na převážení zavazadel. Důvodem je technika pohonu všech kol.
Interiér je rovněž shodný s klasickou verzí, přehledné přístrojové desce není co vytknout, snad jedinou změnou je poněkud nezvyklá hlavice řadicí páky. V poslední stropní přihrádce je zabudována 7“ LCD obrazovka multimediálního systému, ale DVD si už musí zákazník přikoupit. SEAT Freetrack se dodává v nejvyšší možné výbavě, včetně ESP, EBA a DSR, tempomatu, dvouzónové klimatizace, dešťového senzoru, parkovacího asistentu apod. Kromě DVD jsou za příplatek snad jen zadní boční airbagy, navigace nebo dvojité adaptivní světlomety
Ačkoliv nemá SEAT Altea Freetrack prakticky žádného přímého konkurenta, snad jedině Škodu Octavia Combi Scout, tak nelze očekávat žádné vysoké počty prodaných automobilů. Bezpochyby je oživením modelové řady Altea, která se vyznačuje hlavně atraktivním designem.
Verze s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem stojí 839 900 Kč, s turbodieselem ještě o 30 000 Kč více (Octavia Scout s menší výbavou je za 815 900 Kč). Ještě dodejme, že Altea Freetrack se dodává také s předním pohonem a 2.0 TDI za 769 900 Kč.
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1984 cm³
Výkon: 147 kW (200 k) při 5100/min
Točivý moment: 280 Nm při 5000/min
Rychlost: 214 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.) 12,8/7,4/9,4 l/100 km
Rozměry: 4493 x 1780 x 1622 mm
Rozvor: 2576 mm
Cena: 839 900 Kč
Jindřich Lasík, 20.12.2007
Od podzimu je na trhu se dvěma dvoulitrovými motory – zážehovým i vznětovým a prakticky v nejvyšší výbavě. My jsme zvolili výkonnější verzi, tzn. benzinový 2.0 TFSI s výkonem 200 k. S točivým momentem 280 Nm potěšil silou v širokém spektru otáček, jeho dynamika se projeví od 2000 do 6000 otáček za minutu. Tomu pochopitelně odpovídá velký rozdíl ve spotřebě, která se pohybovala od 10 do 14 litrů. Pod deset litrů jsme se nedostali ani při jízdě s lehkou nohou po běžných silnicích. Prostě něco za něco. Od 200 koňských sil pod kapotou nemůžeme chtít jezdit za nějakých osm litrů.
Když k tomu však připočteme přesné řazení šestistupňové mechanické převodovky, skvěle do ruky padnoucí tříramenný volant, ještě lepší anatomická sedadla do kterých přímo zapadnete, potom je radost z jízdy dvojnásobná. Přestože má Freetrack o 40 mm vyšší světlost (210 mm), a tím i vyšší těžiště, tak se jen minimálně naklání a na silnici se chová jako osobní automobil.
Menší vyjížďky na polní, lesní či zasněžené cesty podporuje pohon všech čtyř kol s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex, která rozděluje sílu, stejně jako u Octavie 4x4, mezi přední a zadní nápravu podle aktuálních trakčních podmínek. Za normální jízdy je využíván pouze pohon předních kol, ale v případě potřeby se automaticky může až padesát procent síly přenést mna kola zadní nápravy.
Na offroadovou jízdu můžeme sice zapomenout, ale menší terénní nerovnosti zvládne díky nájezdovým úhlům vpředu a vzadu – 22,9º a 17,6º. Oplastování kolem spodní části celé karosérie ochrání vůz před poškrábáním a zároveň mu propůjčuje robustní image. Nejvíce vynikne v kombinaci s výraznou žlutou barvou, v našem případě černé plasty skoro zanikly. Vzhled podtrhují ještě nové přední a zadní nárazníky a 17“ kola z lehké slitiny. Ochranné plasty doplňují ve spodní části ještě plasty v imitaci hliníku.
Variabilitu testovaného vozu omezovala pevná přepážka N1, jinak lze totiž zadní sedadla posouvat o 16 centimetrů a pochopitelně i sklápět. Oproti klasickému modelu Altea XL je objem zavazadlového prostoru s praktickým dvojitým dnem o 42 litrů menší. Ale i 490 litrů je dostatečných na převážení zavazadel. Důvodem je technika pohonu všech kol.
Interiér je rovněž shodný s klasickou verzí, přehledné přístrojové desce není co vytknout, snad jedinou změnou je poněkud nezvyklá hlavice řadicí páky. V poslední stropní přihrádce je zabudována 7“ LCD obrazovka multimediálního systému, ale DVD si už musí zákazník přikoupit. SEAT Freetrack se dodává v nejvyšší možné výbavě, včetně ESP, EBA a DSR, tempomatu, dvouzónové klimatizace, dešťového senzoru, parkovacího asistentu apod. Kromě DVD jsou za příplatek snad jen zadní boční airbagy, navigace nebo dvojité adaptivní světlomety
Ačkoliv nemá SEAT Altea Freetrack prakticky žádného přímého konkurenta, snad jedině Škodu Octavia Combi Scout, tak nelze očekávat žádné vysoké počty prodaných automobilů. Bezpochyby je oživením modelové řady Altea, která se vyznačuje hlavně atraktivním designem.
Verze s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem stojí 839 900 Kč, s turbodieselem ještě o 30 000 Kč více (Octavia Scout s menší výbavou je za 815 900 Kč). Ještě dodejme, že Altea Freetrack se dodává také s předním pohonem a 2.0 TDI za 769 900 Kč.
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1984 cm³
Výkon: 147 kW (200 k) při 5100/min
Točivý moment: 280 Nm při 5000/min
Rychlost: 214 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.) 12,8/7,4/9,4 l/100 km
Rozměry: 4493 x 1780 x 1622 mm
Rozvor: 2576 mm
Cena: 839 900 Kč
Jindřich Lasík, 20.12.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout