SEAT Ibiza 1.2 TSI na cestě k úspěchu
Ke stěžejním modelům španělské značky SEAT patřila vždy Ibiza, která se vyrábí od poloviny 80.let minulého století, tehdy ještě jako licence Fiatu Ritmo. Poslední generace však příliš prodejních úspěchů nepřinesla, a tak bylo na čase přijít s další generací, v pořadí již čtvrtou, po níž následoval letos ještě facelift.
Asi nám dáte za pravdu, že největším přímým konkurentem Škody Fabie patří právě SEAT Ibiza, jenž nedávno prošel modernizací, viditelnou hlavně na vnějším designu. První, co upoutá, je odvážný šípovitý design s ostrými prolisy i zaoblenými rohy. Neotřelý design plný emocí má na svědomí Luc Donckerwolk, který působil jako šéfdesigner Lamborghini. Není proto divu, že vtiskl Ibize patřičnou porci dynamiky, umocněnou sportovním duchem. Zcela nová je pak přední kapoty a světlomety LED vpředu i vzadu.
Na pohled působí kompaktně, ale svojí délkou přes čtyři metry je rekordmanem třídy, když překonává své největší soupeře jako jsou Škoda Fabia, Opel Corsa, Fiat Punto, Renault Clio nebo Peugeot 208.
Rozměrově se nic nezměnilo, všechny míry zůstaly, stejně jako objem zavazadlového prostoru 292 l a po sklopení zadních sedadel až 900 litrů. Rovnou podlahu však narušuje malý schod, jak je u této kategorie běžné.
Sportovní charakter vozu se odráží rovněž v interiéru, který zůstal prakticky beze změny. Určitým oživením je dvoubarevné provedení. Tříramenný volant se silnějším věncem padne dobře do ruky, líbily se nám ukazatele v samostatných tubusech s dobře čitelnými údaji, stejně jako celkového ztvárnění přístrojové desky včetně štítu nad otáčkoměrem a rychloměrem.
Ibiza se může pochlubit bohatou nabídkou pohonných jednotek. Vybrat si můžete mezi zážehovými 1.2 MPI/ 44 kW a 51 kW, 1.2 TSI/77 kW, 1.4/63 kW nebo 1.4 TSI/110 kW (jen FR). Vznětové motory jsou k dispozici 1.2 TDI/ 55 kW a 75 kW, 1.6 TDI/66 kW a 77 kW a 2.0 TDI/110 kW (jen FR). Kdo chce hodně úspornou verzi, ten si může zvolit 1.6 LPG/59 kW. V závislosti na motorizaci mohou být kombinované s pěti – nebo šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou DSG.
My jsme testovali přeplňovanou 1.2TSI, tedy se zážehovým čtyřválcem 1.2 o výkonu 110 k, který jsme si vyzkoušeli již v jiných automobilech a vždy k plné spokojenosti. Největšího točivého momentu 175 Nm dosahuje už v 1550 otáčkách za minutu a „vydrží“ až do čtyř tisíc. V poslední době velice oblíbený motor se řídí heslem – vyšší výkon z menšího objemu (tzv. dowsizing). Překvapil nás, jak pružně zatahuje už z nízkých otáček, stejně jako velice slušnou dynamikou i výborným odhlučněním. V průměru jsme dosáhli spotřeby kolem 6,5 litrů benzinu na sto kilometrů, ale hodně záleží jak budete sami jezdit. Při hodně ostré jízdě se můžete klidně pokořit hranici osmi litrů.
Zamlouvalo se nám i tvrdší nastavení podvozku, které je zároveň ale i dostatečně komfortní. Vůz se chová v zatáčkách velice jistě a neutrálně. Využívá modifikovanou platformu VW určenou pro segment malých vozů. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena.
Řazení pětistupňové mechanické převodovky je přesné a jde lehce, dráhy poměrně krátké, tak jak je u koncernových vozů VW zvykem. Také dílenské zpracování udělalo velký skok kupředu. V tomto směru nasadila Ibiza laťku hodně vysoko.
Verze s testovaným motorem 1.2 TSI je k dispozici ve výbavě Reference (ABS, čelní a boční airbagy, elektrické ovládání předních oken, volant nastavitelný ve dvou směrech, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově stavitelné sedadlo řidiče) a Style (navíc mj. mlhovky, klimatizace, elektrické ovládání všech oken, palubní počítač, radio s CD/MP3). Připlatit musíte například za parkovací asistent nebo tempomat.
K přednostem modernizované Ibizy patří prostorný interiér vpředu i vzadu, vysoká úroveň dílenského zpracování včetně kvalitních materiálů a také odvážný design. Také pokud jde o výběr motorů, tak si asi každý najde ten nejvhodnější. Kdo je nenáročný, tak se spokojí s třemi dveřmi a s tříválcem 1.2 za 230 000 Kč (Reference). Výkonnější přeplňovaná verze 1.2 přijde v základu na 266 900 Kč, ve výbavě Style je pak o 27 000 Kč dražší.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1198 cm³
Výkon: 77 kW (110 k) při 5000/min
Toč.moment: 175 Nm při 1550-4100/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,8/4,5/5,3 l/100 km
Rozměry: 4052 x 1693 x 1445 mm
Rozvor: 2469 mm
Zav.prostor: 272/900 l
Cena: 293 900 Kč (1.2 TSI Style)
J.Lasík, 4.7.2012
Na pohled působí kompaktně, ale svojí délkou přes čtyři metry je rekordmanem třídy, když překonává své největší soupeře jako jsou Škoda Fabia, Opel Corsa, Fiat Punto, Renault Clio nebo Peugeot 208.
Rozměrově se nic nezměnilo, všechny míry zůstaly, stejně jako objem zavazadlového prostoru 292 l a po sklopení zadních sedadel až 900 litrů. Rovnou podlahu však narušuje malý schod, jak je u této kategorie běžné.
Sportovní charakter vozu se odráží rovněž v interiéru, který zůstal prakticky beze změny. Určitým oživením je dvoubarevné provedení. Tříramenný volant se silnějším věncem padne dobře do ruky, líbily se nám ukazatele v samostatných tubusech s dobře čitelnými údaji, stejně jako celkového ztvárnění přístrojové desky včetně štítu nad otáčkoměrem a rychloměrem.
Ibiza se může pochlubit bohatou nabídkou pohonných jednotek. Vybrat si můžete mezi zážehovými 1.2 MPI/ 44 kW a 51 kW, 1.2 TSI/77 kW, 1.4/63 kW nebo 1.4 TSI/110 kW (jen FR). Vznětové motory jsou k dispozici 1.2 TDI/ 55 kW a 75 kW, 1.6 TDI/66 kW a 77 kW a 2.0 TDI/110 kW (jen FR). Kdo chce hodně úspornou verzi, ten si může zvolit 1.6 LPG/59 kW. V závislosti na motorizaci mohou být kombinované s pěti – nebo šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou DSG.
My jsme testovali přeplňovanou 1.2TSI, tedy se zážehovým čtyřválcem 1.2 o výkonu 110 k, který jsme si vyzkoušeli již v jiných automobilech a vždy k plné spokojenosti. Největšího točivého momentu 175 Nm dosahuje už v 1550 otáčkách za minutu a „vydrží“ až do čtyř tisíc. V poslední době velice oblíbený motor se řídí heslem – vyšší výkon z menšího objemu (tzv. dowsizing). Překvapil nás, jak pružně zatahuje už z nízkých otáček, stejně jako velice slušnou dynamikou i výborným odhlučněním. V průměru jsme dosáhli spotřeby kolem 6,5 litrů benzinu na sto kilometrů, ale hodně záleží jak budete sami jezdit. Při hodně ostré jízdě se můžete klidně pokořit hranici osmi litrů.
Zamlouvalo se nám i tvrdší nastavení podvozku, které je zároveň ale i dostatečně komfortní. Vůz se chová v zatáčkách velice jistě a neutrálně. Využívá modifikovanou platformu VW určenou pro segment malých vozů. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena.
Řazení pětistupňové mechanické převodovky je přesné a jde lehce, dráhy poměrně krátké, tak jak je u koncernových vozů VW zvykem. Také dílenské zpracování udělalo velký skok kupředu. V tomto směru nasadila Ibiza laťku hodně vysoko.
Verze s testovaným motorem 1.2 TSI je k dispozici ve výbavě Reference (ABS, čelní a boční airbagy, elektrické ovládání předních oken, volant nastavitelný ve dvou směrech, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově stavitelné sedadlo řidiče) a Style (navíc mj. mlhovky, klimatizace, elektrické ovládání všech oken, palubní počítač, radio s CD/MP3). Připlatit musíte například za parkovací asistent nebo tempomat.
K přednostem modernizované Ibizy patří prostorný interiér vpředu i vzadu, vysoká úroveň dílenského zpracování včetně kvalitních materiálů a také odvážný design. Také pokud jde o výběr motorů, tak si asi každý najde ten nejvhodnější. Kdo je nenáročný, tak se spokojí s třemi dveřmi a s tříválcem 1.2 za 230 000 Kč (Reference). Výkonnější přeplňovaná verze 1.2 přijde v základu na 266 900 Kč, ve výbavě Style je pak o 27 000 Kč dražší.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1198 cm³
Výkon: 77 kW (110 k) při 5000/min
Toč.moment: 175 Nm při 1550-4100/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,8/4,5/5,3 l/100 km
Rozměry: 4052 x 1693 x 1445 mm
Rozvor: 2469 mm
Zav.prostor: 272/900 l
Cena: 293 900 Kč (1.2 TSI Style)
J.Lasík, 4.7.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout