Subaru Impreza 1.5 R - osvědčená technika v hatchbacku
Když se řekne Impreza, tak si většina z nás vybaví úspěšný soutěžní automobil, který v 45 rallye světového šampionátu projel vítězně cíle. Až do loňska se vyráběl jako sedan nebo kombi, při uvedení třetí generace se Japonci rozhodli dobýt Evropu pětidveřovým hatchbackem.
Sedan zůstal ve výrobním programu i nadále, ale je určen pro Ameriku. Během testu jsme zjistili, že zásadní změna rozdělila motoristy na dva tábory. Jedni tvrdí, že nová Impreza už není Impreza co bývala, druhým se design hatchbacku líbí. Subaru však chce oslovit co nejvíce zákazníků, a právě proto se rozhodlo pro hatchback, který je v Evropě přeci jen žádanější a oblíbenější než sedan. Nutno dodat, že pod kapotou zůstalo vše při starém, to znamená zážehový motor boxer a systém pohonu všech kol.
My jsme si vyzkoušeli nejslabší verzi 1.5 R, která sice neoplývá zázračnou dynamikou, ale na druhé straně umožní mnoha řidičům, kteří vždy toužili po Subaru, splnit si konečně sen. Za vůz s bohatou výbavou zaplatí od 498 800 Kč. Zkoušený automobil měl navíc ještě černé ochranné lišty vpředu, vzadu a na boku za příplatek čtyř tisíc korun.
V případě Imprezy byl kladen důraz hlavně na běžné cestování, k čemuž přispělo komfortnější nastavení nového podvozku včetně prodloužení rozvoru takřka o 10 centimetrů. Tím získali více místa hlavně cestující na zadních sedadlech. Zmizel také další tradiční znak vozů Subaru – bezrámová okna dveří. Vstup do vozu ulehčují dveře, které se otevírají pod širokým úhlem, sedadla umístěná v optimální výšce jsou pohodlná, dobře tvarovaná, u řidiče navíc výškově nastavitelná.
Volant si můžeme nastavit v obou směrech, dobře se drží, řadicí páka je po ruce, řazení jde hladce a poměrně přesně. Zajímavostí je redukční převodovka, která se dodává pouze v kombinaci s mechanickou převodovkou. U nejslabší motorizace ji využijeme asi jen málokdy, navíc, když vůz není svojí světlou výškou 155 mm stavěn pro jízdu mimo asfaltové silnice, maximálně pro rovné polní cesty.
Přístrojová deska je jednoduchá, ale přehledná, v zorném poli je trojice kruhových přístrojů, uprostřed pak displej s venkovní teplotou, ukazatelem průměrné spotřeby a hodiny.
Pod výklopnými pátými dveřmi se ukrývá zavazadlový prostor, který svým objemem 301 litrů sice nedosahuje ani průměru této třídy, ale konstruktérům se podařilo vyřešit podběhy zadních kol, takže byť je poměrné mělký, tak je dobře využitelný. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1216 litrů. Za příplatek si lze objednat praktickou gumovou podložku ulehčující údržbu.
Impreza je zatím k dispozici s benzinovými čtyřválci 1.5 a 2.0, pro sportovní verze WRX a WRX STI pak ještě s objemem 2.5, a letos by se měl objevit ještě nový vznětový čtyřválec boxer.
Nejslabší motor 1,5 litru disponuje výkonem 107 k, kterého dosahuje při 6000 otáčkách za minutu. Točivý moment má největší hodnotu 142 Nm při 3200/min. Je tedy vhodný pro vyznavače klidné jízdy bez větších nároků na dynamiku. V nízkých a středních otáčkách žádnou převratnou silou neoplývá, takže pozor hlavně při předjíždění, kdy je třeba motor více točit, tak do 4000/min. Také v kopcích je třeba častěji řadit. S vozem jsme najeli zhruba osm stovek kilometrů, přičemž necelou polovinu po dálnicích. Průměrná spotřeba se nám poklidnou jízdou ustálila na 8 litrech na sto kilometrů. Při svižnější jízdě budete muset sáhnout častěji do peněženky. Kdo požaduje od Subaru větší radost z jízdy, určitě sáhne po výkonnější variantě.
Subaru se vždy pyšnilo také kvalitním podvozkem včetně symetrického pohonu všech kol, jehož mezinápravový diferenciál doplňuje viskózní spojka se samosvornou funkcí, rozdělující síly rovnoměrně mezi nápravy. Nový podvozek však nepřináší jen dobré držení stopy, přesné řízení, ale také vyšší míru komfortu. Zadní nápravu tvoří dvojitá příčná ramena s novou kinematikou. Pohon 4WD oceníme nejen na klikatých silničkách, ale hlavně na mokru. Jízdní vlastnosti Imprezy prostě dosahují v nižší střední vrcholu. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením.
Nejlevnější verze 1.5 Active stojí 498 800 Kč, kdo by chtěl 2.0 R Active si musí připlatit rovných 100 000 Kč a provedení 2.5 WRX stojí 848 800 Kč. V současné době je v prodeji také nejvýkonnější verze WRX STI, o níž jsme informovali v rubrice Novinky.
Základní výbava Active obsahuje mj. ABS, čelní, boční a hlavové airbagy, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná okna, ukazatel spotřeby paliva, stereo CD audio, aktivní opěrky na předních sedadlech.
Subaru Impreza 1.5 R splnila v podstatě naše očekávání, a jak ukázaly výsledků prodejů v prvním letošním měsíci v ČR, vydalo se Subaru s novým hatchbackem správnou cestou.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec s protilehlými válci
objem: 1498 cm³
Výkon: 79 kW (107 k) při 6000/min
Točivý moment: 142 N.m při 3200/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 14 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,6/6,3/7,5 l/100 km
Rozměry: 4415 x 1740 x 1475 mm
Rozvor: 2620 mm
Cena: 498 800 Kč (Active), 440 001 Kč (N1, bez DPH)
Jindřich Lasík, 29.2.2008
My jsme si vyzkoušeli nejslabší verzi 1.5 R, která sice neoplývá zázračnou dynamikou, ale na druhé straně umožní mnoha řidičům, kteří vždy toužili po Subaru, splnit si konečně sen. Za vůz s bohatou výbavou zaplatí od 498 800 Kč. Zkoušený automobil měl navíc ještě černé ochranné lišty vpředu, vzadu a na boku za příplatek čtyř tisíc korun.
V případě Imprezy byl kladen důraz hlavně na běžné cestování, k čemuž přispělo komfortnější nastavení nového podvozku včetně prodloužení rozvoru takřka o 10 centimetrů. Tím získali více místa hlavně cestující na zadních sedadlech. Zmizel také další tradiční znak vozů Subaru – bezrámová okna dveří. Vstup do vozu ulehčují dveře, které se otevírají pod širokým úhlem, sedadla umístěná v optimální výšce jsou pohodlná, dobře tvarovaná, u řidiče navíc výškově nastavitelná.
Volant si můžeme nastavit v obou směrech, dobře se drží, řadicí páka je po ruce, řazení jde hladce a poměrně přesně. Zajímavostí je redukční převodovka, která se dodává pouze v kombinaci s mechanickou převodovkou. U nejslabší motorizace ji využijeme asi jen málokdy, navíc, když vůz není svojí světlou výškou 155 mm stavěn pro jízdu mimo asfaltové silnice, maximálně pro rovné polní cesty.
Přístrojová deska je jednoduchá, ale přehledná, v zorném poli je trojice kruhových přístrojů, uprostřed pak displej s venkovní teplotou, ukazatelem průměrné spotřeby a hodiny.
Pod výklopnými pátými dveřmi se ukrývá zavazadlový prostor, který svým objemem 301 litrů sice nedosahuje ani průměru této třídy, ale konstruktérům se podařilo vyřešit podběhy zadních kol, takže byť je poměrné mělký, tak je dobře využitelný. Po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1216 litrů. Za příplatek si lze objednat praktickou gumovou podložku ulehčující údržbu.
Impreza je zatím k dispozici s benzinovými čtyřválci 1.5 a 2.0, pro sportovní verze WRX a WRX STI pak ještě s objemem 2.5, a letos by se měl objevit ještě nový vznětový čtyřválec boxer.
Nejslabší motor 1,5 litru disponuje výkonem 107 k, kterého dosahuje při 6000 otáčkách za minutu. Točivý moment má největší hodnotu 142 Nm při 3200/min. Je tedy vhodný pro vyznavače klidné jízdy bez větších nároků na dynamiku. V nízkých a středních otáčkách žádnou převratnou silou neoplývá, takže pozor hlavně při předjíždění, kdy je třeba motor více točit, tak do 4000/min. Také v kopcích je třeba častěji řadit. S vozem jsme najeli zhruba osm stovek kilometrů, přičemž necelou polovinu po dálnicích. Průměrná spotřeba se nám poklidnou jízdou ustálila na 8 litrech na sto kilometrů. Při svižnější jízdě budete muset sáhnout častěji do peněženky. Kdo požaduje od Subaru větší radost z jízdy, určitě sáhne po výkonnější variantě.
Subaru se vždy pyšnilo také kvalitním podvozkem včetně symetrického pohonu všech kol, jehož mezinápravový diferenciál doplňuje viskózní spojka se samosvornou funkcí, rozdělující síly rovnoměrně mezi nápravy. Nový podvozek však nepřináší jen dobré držení stopy, přesné řízení, ale také vyšší míru komfortu. Zadní nápravu tvoří dvojitá příčná ramena s novou kinematikou. Pohon 4WD oceníme nejen na klikatých silničkách, ale hlavně na mokru. Jízdní vlastnosti Imprezy prostě dosahují v nižší střední vrcholu. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením.
Nejlevnější verze 1.5 Active stojí 498 800 Kč, kdo by chtěl 2.0 R Active si musí připlatit rovných 100 000 Kč a provedení 2.5 WRX stojí 848 800 Kč. V současné době je v prodeji také nejvýkonnější verze WRX STI, o níž jsme informovali v rubrice Novinky.
Základní výbava Active obsahuje mj. ABS, čelní, boční a hlavové airbagy, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná okna, ukazatel spotřeby paliva, stereo CD audio, aktivní opěrky na předních sedadlech.
Subaru Impreza 1.5 R splnila v podstatě naše očekávání, a jak ukázaly výsledků prodejů v prvním letošním měsíci v ČR, vydalo se Subaru s novým hatchbackem správnou cestou.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec s protilehlými válci
objem: 1498 cm³
Výkon: 79 kW (107 k) při 6000/min
Točivý moment: 142 N.m při 3200/min
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 14 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,6/6,3/7,5 l/100 km
Rozměry: 4415 x 1740 x 1475 mm
Rozvor: 2620 mm
Cena: 498 800 Kč (Active), 440 001 Kč (N1, bez DPH)
Jindřich Lasík, 29.2.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout