Subaru Impreza 2.0D - radost s dieselem boxer
Když se řekne Subaru, tak si většina z nás hned vybaví sportovní úspěchy modelu Impreza ve světových rallye, motor boxer s protilehlými válci a symetrický pohon všech kol. Jediné, co Subaru dlouho chybělo, byl vznětový motor, ale to už déle než rok neplatí.
Vývoj vznětového čtyřválce boxer trval devět let, protože Japonci nechtěli nic uspěchat, ale definitivní podoba rozhodně stojí zato. Vyzkoušeli jsme jej již v několika modelech, naposledy v Impreze, a musíme říct pouze jediné – nemá chybu. Ani pokud jde o dynamiku, ani spotřebu.
První generace Imprezy z roku 1992 se díky rallye stala legendou, a když sedan v roce 2007 vystřídal pětidveřový hatchback nižší střední třídy, tak jej mnozí přijali s rozpaky. Často tvrdili – to už není stará dobrá Impreza. Časy se mění a s ním i názory, a dnes se za ní však ohlédne kdekdo, zvláště když je červená, vpředu na kapotě má velký nasávací otvor a spoiler, na boku nástavce prahů, vzadu nárazník s deflektorem a 17“ kola. Dodejme, že v našem případě se jednalo o výbavu Edition, tedy nejvyšší, určenou pro verzi 2.0 D.
Rozepisovat se o interiéru by bylo asi nošením dříví do lesa (viz Testy). A tak jen ve stručnosti. Změna koncepce karosérie ze sedanu na hatchback se projevila víc než příznivě a rozhodně si nemůžeme stěžovat na nedostatek místa vpředu ani vzadu. Sportovní přední sedadla s integrovanou opěrkou hlavy poskytnou výbornou oporu. Variabilitu zvyšuje možnost sklopení zadních sedadel. Zavazadlový prostor je svými 301 litry spíš průměrný, ale stačí.
Mnohem důležitější je přeci charakteristika motoru a nastavení podvozku. Obojí má Impreza na výborné úrovni. Umožňuje nám sportovní jízdu srovnatelnou s benzinovou verzí. Vznětový čtyřválec boxer s elektronicky řízeným turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a přímým vstřikováním dosahuje stejných hodnot jako benzinový dvoulitr, v mnohém jej i předčí. S výkonem 110 kW (150 k) při 3600 otáčkách za minutu a točivým momentem 350 Nm v 1800/min je skvěle vybaven pro sportovní jízdu, včetně zrychlení z 0 na 100 km/ za 9 sekund a největší rychlosti 205 km/h.
Po nastartování tlačítkem vlevo pod volantem (pro spouštění ani otevírání dveří nepotřebujeme klíček, ale stačí nám tzv. inteligentní klíč) se neozývá z motoru žádné klepání a jen krátké bliknutí kontrolky žhavení nás utvrdí v tom, že pod kapotou máme diesel boxer. Skvělé odhlučnění mají na svědomí čtyři protilehlé válce a absence vyvažovacích hřídelů, naopak pomohlo pružné uložení v čepech a umístění turbodmychadla pod blokem motoru, blíže k výfukovým ventilům.
Po sešlápnutí plynového pedálu Impreza doslova vystřelí a v 1500 otáčkách dosahuje zhruba devadesáti procent točivého momentu. Dokonce můžeme akcelerovat i na pětku. Motor zrychluje plynule, a tak jsme ani nepostřehli nežádoucí turboefekt. Další překvapení nás čekalo při pohledu na palubní počítač, který při svižné jízdě ukazoval průměrnou spotřebu kolem sedmi litrů nafty. Pokud zvolníte a pojede rekreačně, což jde s Imprezou jen těžko, tak se můžete dostat klidně na hodnotu 6,5 litru. Jak jsme však řekli, pomalu a s ohledem na stav peněženky se jezdit nedá.
Zvláště, když díky symetrickému pohonu všech kol sedí jako přibitá a můžeme si dopřávat rychlejší projíždění zatáček, než bychom si troufli s jiným vozem. Ale vždy je dobré mít na paměti, že fyzikální zákony ošidit nelze.
Nízké těžiště při slušné světlé výšce, symetrický pohon 4WD a pružný dvoulitr přináší opravdovou radost z jízdy, přestože máme pod kapotou vznětový boxer. Elektronicky stabilizační systém, který můžeme vypnout, zasahuje podstatně později než u jiných automobilů, a proto jsme si jízdu s Imprezou užívali plnými doušky. Podvozek bychom označili za kompromis mezi sportovním a komfortním, ale spíš bychom řekli, že převažuje sportovní nastavení. Řazení šestistupňové převodovky je po krátkých a přesných drahách a jde lehce.
Už základní výbava Edition obsahuje snad všechno, nač si vzpomenete, výčet všech prvků by byl hodně dlouhý, a tak jen pár těch nejdůležitějších – šest airbagů, automatická klimatizace, systémy ABS, VDC, Hill Asist Systém, kožený volant nastavitelný v obou směrech, elektrické vyhřívání předních sedadel atd.
Akční paket Edition nabízí mj. bi-xenonové světlomety, volant Momo s ovládáním audiosoustavy a tempomatem, 17” kola ve speciální barvě, střešní okno, rádio s CD a 10 repro, mlhovky, kožený interiér se sportovními sedadly, systém bezklíčkového otevírání dveří a startování tlačítkem Start/Stop, tónovaná skla, přední a boční spoilery, zadní difuzor a chromová koncovka výfuku. To vše v celkové hodnotě 300 000 Kč, ale za příplatek jen 210 000 Kč, tedy ušetříte 90 000 Kč. Levnější provedení stojí 624 800 Kč, ve výbavě Edition pak 834 800 Kč.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec typu boxer
Objem: 1998 cm³
Kompresní poměr: 16,3:1
Výkon: 110 kW(150 k) při 3600/min
Točivý moment: 350 Nm při 1800-2400/min
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,0/5,2/5,9 l/100 km
Rozměry: 4415 x 1740 x 1470 mm
Rozvor kol: 2620 mm
Rozchod kol: 1495/100 mm
Poh./celk. hmotnost: 1455/1600 kg
Cena: 834 800 Kč
První generace Imprezy z roku 1992 se díky rallye stala legendou, a když sedan v roce 2007 vystřídal pětidveřový hatchback nižší střední třídy, tak jej mnozí přijali s rozpaky. Často tvrdili – to už není stará dobrá Impreza. Časy se mění a s ním i názory, a dnes se za ní však ohlédne kdekdo, zvláště když je červená, vpředu na kapotě má velký nasávací otvor a spoiler, na boku nástavce prahů, vzadu nárazník s deflektorem a 17“ kola. Dodejme, že v našem případě se jednalo o výbavu Edition, tedy nejvyšší, určenou pro verzi 2.0 D.
Rozepisovat se o interiéru by bylo asi nošením dříví do lesa (viz Testy). A tak jen ve stručnosti. Změna koncepce karosérie ze sedanu na hatchback se projevila víc než příznivě a rozhodně si nemůžeme stěžovat na nedostatek místa vpředu ani vzadu. Sportovní přední sedadla s integrovanou opěrkou hlavy poskytnou výbornou oporu. Variabilitu zvyšuje možnost sklopení zadních sedadel. Zavazadlový prostor je svými 301 litry spíš průměrný, ale stačí.
Mnohem důležitější je přeci charakteristika motoru a nastavení podvozku. Obojí má Impreza na výborné úrovni. Umožňuje nám sportovní jízdu srovnatelnou s benzinovou verzí. Vznětový čtyřválec boxer s elektronicky řízeným turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a přímým vstřikováním dosahuje stejných hodnot jako benzinový dvoulitr, v mnohém jej i předčí. S výkonem 110 kW (150 k) při 3600 otáčkách za minutu a točivým momentem 350 Nm v 1800/min je skvěle vybaven pro sportovní jízdu, včetně zrychlení z 0 na 100 km/ za 9 sekund a největší rychlosti 205 km/h.
Po nastartování tlačítkem vlevo pod volantem (pro spouštění ani otevírání dveří nepotřebujeme klíček, ale stačí nám tzv. inteligentní klíč) se neozývá z motoru žádné klepání a jen krátké bliknutí kontrolky žhavení nás utvrdí v tom, že pod kapotou máme diesel boxer. Skvělé odhlučnění mají na svědomí čtyři protilehlé válce a absence vyvažovacích hřídelů, naopak pomohlo pružné uložení v čepech a umístění turbodmychadla pod blokem motoru, blíže k výfukovým ventilům.
Po sešlápnutí plynového pedálu Impreza doslova vystřelí a v 1500 otáčkách dosahuje zhruba devadesáti procent točivého momentu. Dokonce můžeme akcelerovat i na pětku. Motor zrychluje plynule, a tak jsme ani nepostřehli nežádoucí turboefekt. Další překvapení nás čekalo při pohledu na palubní počítač, který při svižné jízdě ukazoval průměrnou spotřebu kolem sedmi litrů nafty. Pokud zvolníte a pojede rekreačně, což jde s Imprezou jen těžko, tak se můžete dostat klidně na hodnotu 6,5 litru. Jak jsme však řekli, pomalu a s ohledem na stav peněženky se jezdit nedá.
Zvláště, když díky symetrickému pohonu všech kol sedí jako přibitá a můžeme si dopřávat rychlejší projíždění zatáček, než bychom si troufli s jiným vozem. Ale vždy je dobré mít na paměti, že fyzikální zákony ošidit nelze.
Nízké těžiště při slušné světlé výšce, symetrický pohon 4WD a pružný dvoulitr přináší opravdovou radost z jízdy, přestože máme pod kapotou vznětový boxer. Elektronicky stabilizační systém, který můžeme vypnout, zasahuje podstatně později než u jiných automobilů, a proto jsme si jízdu s Imprezou užívali plnými doušky. Podvozek bychom označili za kompromis mezi sportovním a komfortním, ale spíš bychom řekli, že převažuje sportovní nastavení. Řazení šestistupňové převodovky je po krátkých a přesných drahách a jde lehce.
Už základní výbava Edition obsahuje snad všechno, nač si vzpomenete, výčet všech prvků by byl hodně dlouhý, a tak jen pár těch nejdůležitějších – šest airbagů, automatická klimatizace, systémy ABS, VDC, Hill Asist Systém, kožený volant nastavitelný v obou směrech, elektrické vyhřívání předních sedadel atd.
Akční paket Edition nabízí mj. bi-xenonové světlomety, volant Momo s ovládáním audiosoustavy a tempomatem, 17” kola ve speciální barvě, střešní okno, rádio s CD a 10 repro, mlhovky, kožený interiér se sportovními sedadly, systém bezklíčkového otevírání dveří a startování tlačítkem Start/Stop, tónovaná skla, přední a boční spoilery, zadní difuzor a chromová koncovka výfuku. To vše v celkové hodnotě 300 000 Kč, ale za příplatek jen 210 000 Kč, tedy ušetříte 90 000 Kč. Levnější provedení stojí 624 800 Kč, ve výbavě Edition pak 834 800 Kč.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec typu boxer
Objem: 1998 cm³
Kompresní poměr: 16,3:1
Výkon: 110 kW(150 k) při 3600/min
Točivý moment: 350 Nm při 1800-2400/min
Rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,0/5,2/5,9 l/100 km
Rozměry: 4415 x 1740 x 1470 mm
Rozvor kol: 2620 mm
Rozchod kol: 1495/100 mm
Poh./celk. hmotnost: 1455/1600 kg
Cena: 834 800 Kč
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout