Toyota Verso 1.8 - sázka na jistotu
Označení Verso používala Toyota až do nedávna pro automobily s větším vnitřním prostorem, ať to byly Yaris, Corolla nebo Avensis. Po dvou generacích Corolly Verso přišlo už jen Verso, které se však vydalo vlastní cestou, úplně novou.
Podlahová plošina je sice nová, ale většina pohonných jednotek pochází z Avensisu. Od předchozí verze se nové Verso příliš neliší, snad jen přídí, která je nyní výraznější. Záměrem vývoje bylo především sjednotit výhody všech předchozích modelů s označením Verso do jednoho vozidla. Víc než na design se tentokrát hledělo na velikost interiéru a praktickou stránku vozu. Design vozu je spíš uhlazený a hodně nadčasový, a tak nebylo třeba nic moc měnit.
V našem případě se jednalo o pětimístnou verzi, u níž můžeme druhou řadu tří samostatných sedadel posouvat až o 19 centimetrů, a tím variabilně měnit objem zavazadlového prostoru ze 450 na 530 litrů. Po jejich sklopení (druhou řadu nelze vyjmout) se zvětší až na 1645 litrů, bohužel přepravní schopnosti zčásti omezují vystouplé podběhy kol. Za dvě další sedadla si musíte připlatit 20 000 Kč.
V předu se nám sedělo pohodlně, sedadla mají dobrý tvar i tuhost. Přístrojová deska je přehledná, kvalitně zpracovaná a oranžové podsvícení v noci neruší. Přístroje mají přehledné stupnice. Modré šipky nám signalizují nejvhodnější okamžik k přeřazení. Většinou jsme je ani nepotřebovali, neboť jsme se takřka vždy trefili správně. Ale někomu se mohou hodit.
V samostatných tubusech je rychloměr a otáčkoměr, displej s údaji z palubního počítače a zmíněný systém optimálního řazení Al-Shift. Řadicí páka má své místo na zvýšené kulise, takže je dobře a lehce dosažitelná, řazení si zaslouží jedničku.
Z pěti pohonných jednotek jsme zvolili silnější ze zážehových čtyřválců o objemu 1,8 litru a proměnným časováním ventilů Valvematic. Dosahuje plně dostačujícího výkonu 147 k při 6400 otáčkách za minutu a točivý moment vykazuje 180 Nm při 4000/min Tyto hodnoty jej opravňují na 190 km/h. Se šestistupňovou manuální převodovkou, mimochodem velice přesnou, jsme jezdili v průměru kolem osmi litrů benzinu na sto kilometrů, a mimo město ukazoval palubní počítač zhruba o litr méně.
Systém Valvematic je v podstatě pokračováním vývoje variabilního časování sacích i výfukových ventilů Dual VVTI. Ovšem nyní se může pochlubit také proměnnou výškou zdvihu sacích ventilů a variabilní délkou sacího traktu v závislosti na otáčkách.
Motor se dobře vytáčí z nízkých otáček, je tichý a pro Verso i velice vhodný. Kdo však hodně jezdí, sáhne s největší pravděpodobností po turbodieselu 2.0 D o výkonu 125 k nebo 2.2 D s výkonem 150 nebo 180 k.
Jízdní vlastnosti jsou na velice slušné úrovni a patří asi mezi nejlepší, co současná MPV nabízejí. Bez problémů drží stopu, nastavení tlumičů je pro pohodlnou a poklidnou jízdu, právě pro jakou je Toyota Verse určena.
Toyota Verso se dodává ve čtyřech stupních výbavy od 499 900 Kč (1.6 Terra), resp. od 579 900 Kč (2.0 D) až po špičkově vybavené provedení za 819 900 Kč (2.2 D-CAT/180 k). Námi testovaná verze s druhým stupněm výbavy Luna zahrnovala mj,. výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant včetně hlavice řadicí páky, systémy ABS + EBD + BA a stabilizační systém VSC včetně řízení trakční síly TRC, sedm airbagů včetně kolenního u řidiče, vyhřívání předních sedadel, podélné střešní nosiče atd.
Toyota Verso je ideálním společníkem pro rodiny s malými dětmi, které upřednostňují velký a variabilní vnitřní prostor třeba před atraktivnějším designem. Jen bychom asi dali přednost úspornější vznětové pohonné jednotce. Velmi ceníme opravdu špičkové dílenské zpracování a přesné lícování, s jakým se nesetkáváme každý den. Ne nadarmo patří Toyoty podle výzkumů mezi nejspolehlivější automobily, a to je velké plus.
Základní technické údaje
Motor. Řadový zážehový čtyřválec
Objem: 1790 cm³
Výkon: 108 kW (147 k) při 6400/min
Točivý moment: 180 Nm při 4000/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,9/5,7/6,9 l/100 km
Rozměry: 4470 x 1790 x 1620 mm
Rozvor kol: 2780 mm
Rozchod kol: 1535/1545 mm
Cena: 584 900 Kč
Jindřich Lasík, 22.9.2009
V našem případě se jednalo o pětimístnou verzi, u níž můžeme druhou řadu tří samostatných sedadel posouvat až o 19 centimetrů, a tím variabilně měnit objem zavazadlového prostoru ze 450 na 530 litrů. Po jejich sklopení (druhou řadu nelze vyjmout) se zvětší až na 1645 litrů, bohužel přepravní schopnosti zčásti omezují vystouplé podběhy kol. Za dvě další sedadla si musíte připlatit 20 000 Kč.
V předu se nám sedělo pohodlně, sedadla mají dobrý tvar i tuhost. Přístrojová deska je přehledná, kvalitně zpracovaná a oranžové podsvícení v noci neruší. Přístroje mají přehledné stupnice. Modré šipky nám signalizují nejvhodnější okamžik k přeřazení. Většinou jsme je ani nepotřebovali, neboť jsme se takřka vždy trefili správně. Ale někomu se mohou hodit.
V samostatných tubusech je rychloměr a otáčkoměr, displej s údaji z palubního počítače a zmíněný systém optimálního řazení Al-Shift. Řadicí páka má své místo na zvýšené kulise, takže je dobře a lehce dosažitelná, řazení si zaslouží jedničku.
Z pěti pohonných jednotek jsme zvolili silnější ze zážehových čtyřválců o objemu 1,8 litru a proměnným časováním ventilů Valvematic. Dosahuje plně dostačujícího výkonu 147 k při 6400 otáčkách za minutu a točivý moment vykazuje 180 Nm při 4000/min Tyto hodnoty jej opravňují na 190 km/h. Se šestistupňovou manuální převodovkou, mimochodem velice přesnou, jsme jezdili v průměru kolem osmi litrů benzinu na sto kilometrů, a mimo město ukazoval palubní počítač zhruba o litr méně.
Systém Valvematic je v podstatě pokračováním vývoje variabilního časování sacích i výfukových ventilů Dual VVTI. Ovšem nyní se může pochlubit také proměnnou výškou zdvihu sacích ventilů a variabilní délkou sacího traktu v závislosti na otáčkách.
Motor se dobře vytáčí z nízkých otáček, je tichý a pro Verso i velice vhodný. Kdo však hodně jezdí, sáhne s největší pravděpodobností po turbodieselu 2.0 D o výkonu 125 k nebo 2.2 D s výkonem 150 nebo 180 k.
Jízdní vlastnosti jsou na velice slušné úrovni a patří asi mezi nejlepší, co současná MPV nabízejí. Bez problémů drží stopu, nastavení tlumičů je pro pohodlnou a poklidnou jízdu, právě pro jakou je Toyota Verse určena.
Toyota Verso se dodává ve čtyřech stupních výbavy od 499 900 Kč (1.6 Terra), resp. od 579 900 Kč (2.0 D) až po špičkově vybavené provedení za 819 900 Kč (2.2 D-CAT/180 k). Námi testovaná verze s druhým stupněm výbavy Luna zahrnovala mj,. výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant včetně hlavice řadicí páky, systémy ABS + EBD + BA a stabilizační systém VSC včetně řízení trakční síly TRC, sedm airbagů včetně kolenního u řidiče, vyhřívání předních sedadel, podélné střešní nosiče atd.
Toyota Verso je ideálním společníkem pro rodiny s malými dětmi, které upřednostňují velký a variabilní vnitřní prostor třeba před atraktivnějším designem. Jen bychom asi dali přednost úspornější vznětové pohonné jednotce. Velmi ceníme opravdu špičkové dílenské zpracování a přesné lícování, s jakým se nesetkáváme každý den. Ne nadarmo patří Toyoty podle výzkumů mezi nejspolehlivější automobily, a to je velké plus.
Základní technické údaje
Motor. Řadový zážehový čtyřválec
Objem: 1790 cm³
Výkon: 108 kW (147 k) při 6400/min
Točivý moment: 180 Nm při 4000/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,9/5,7/6,9 l/100 km
Rozměry: 4470 x 1790 x 1620 mm
Rozvor kol: 2780 mm
Rozchod kol: 1535/1545 mm
Cena: 584 900 Kč
Jindřich Lasík, 22.9.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout