VW Passat 2.0 TDI 4Motion - ideální kombinace
Mezi nejvýznamnější modelové řady značky Volkswagen patří vedle Golfu také Passat, který se vyrábí nepřetržitě od roku 1973. Od té doby se jich na silnice celého světa dostalo přes 14,6 milionu včetně současné šesté generace, jenž je v nabídce zhruba dva roky.
O přízeň zákazníků soupeří od samého začátku s Fordem, nejdříve s modelem Taunus, poté Sierra a od roku 1993 s Mondeem. Proto také, jak VW tak Ford, patří ve střední třídě mezi nejoblíbenější automobily.
Sice ještě nezačala pravá zima, přesto jsme neodmítli nabídku vyzkoušet si Passat 2.0 TDI 4Motion. Když jsme si vůz přebírali, tak jsme litovali, že jsou silnice většinou suché. To jsme ještě netušili, že za pár dní se situace změní. Při cestě do rakouského automobilového muzea Heldenberg nás na Vysočině zastihly mokré silnice se zbytky sněhu, a rázem jsme byli rádi, že jedeme se „čtyřkolkou“, neboť co naplat pohon všech čtyř kol je vždy na takovém povrchu bezpečnější. Poprvé se zkratka 4Motion objevila na Passatu v roce 1984.
Od svých sourozenců se na pohled vůbec neliší, pouze na víku zavazadlového prostoru najdeme decentní označení 4Motion. To hlavní se skrývá uvnitř – elektronicky řízená viskozní spojka Haldex, která plynule rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v závislosti na adhezních podmínkách. Při běžné jízdě se 90 procent síly převádí na přední kola, teprve při jejich prokluzu se může až polovina točivého moment převést na kola zadní nápravy, čímž dostaneme rozdělení 50:50.
Systém 4Motion se dodává vedle testovaného turbodieselu 2.0 TDI ještě do zážehového čtyřválce 2.0 FSI a vidlicového šestiválce 3.2. Tím také cena vozu narůstá zhruba o 56 tisíc korun. Modely 4Motion jsou standardně vybavené stabilizačním systémem ESP, a tak se vůz chová v kritických situacích velice klidně.
K výborným jízdním vlastnostem přispívá rovněž podvozek, v základu převzatý z Golfu V, respektive konstrukce náprav upravených speciálně pro Passat. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na spodních trojúhelníkových příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu jsou čtyřprvkové závěsy. Pérování obstarávají vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Přesné řízení s elektromechanickým posilovačem a relativně tuhé, ale velice komfortně nastavené pružiny, tlumiče a příčné stabilizátory, poskytují jistotu při řízení. Brzdové kotouče, vpředu s vnitřním chlazením, dostaly efektivní systém osušování. Při jízdě v dešti se na kotoučích vytváří tenký film vody, který při náhlém brzdění zpomaluje nástup plného účinku. Zařízení pro vysoušení brzd zhruba v pětiminutových intervalech zlehka přitiskne brzdové destičky ke kotoučům, které zbaví vody a osuší, aby mohly v případě nutnosti okamžitě účinně zpomalit. Tento jev vůbec nepostřehnete.
Dvoulitrový turbodiesel představuje ve spojení s pohonem všech kol ideální kombinací, jejímž výsledkem je jednak větší míra bezpečnosti, ale na druhé straně i velice přijatelná spotřeba, která je zhruba jen o 0,7 litru na sto kilometrů vyšší než u verze s pohonem předních kol. Při svižnější jízdě včetně dálnice a silnic první třídy jsme se pohybovali na hranici sedmi litrů nafty, nebo i lehce pod. To znamená, že na jednu nádrž bychom teoreticky mohli ujet takřka tisíc kilometrů, což je pro velký automobil velice dobré vysvědčení.
Už v 1750 otáčkách za minutu dosahuje čtyřválec 2.0 TDI největšího točivého momentu 320 N.m, přičemž výkon 140 k vrcholí ve 4000 otáčkách. Jízda je tak velice příjemná a pohodlná za každého počasí a po jakémkoliv povrchu.
Vůz se startuje vsunutím siluety klíčku do šachty vpravo od volantu a zamáčknutím, stejným způsobem se také vypíná. I při teplotě kolem nuly stupňů naskočil ihned.
Vlevo od volantu je tlačítko elektromechanické parkovací brzdy, v zorném poli řidiče otáčkoměr, rychloměr, ukazatel teploty, palivoměr a ukazatel palubního počítače. Celá přístrojová deska je uspořádaná ergonomicky a přehledně. Řazení šestistupňové mechanické převodovky jde lehce a přesně, volant se drží dobře a nejvhodnější polohu k řízení usnadní elektricky nastavitelné sedadlo do šesti poloh(v sériové výbavě od druhého stupně Comfortline). V pohodlných a bohatě dimenzovaných sedadlech jsme necítili únavu ani po několika stovkách kilometrů, cestující vzadu mají místa na rozdávání. Také objem zavazadlového prostoru 485 litrů je naprosto dostačující. Jedinou malou nevýhodou je jeho poměrně značná hloubka, která ztěžuje přístup k věcem uloženým u zadních sedadel.
VW Passat se dodává ve čtyřech stupních výbavy, přičemž už základní Trendline je bohatá – mj. čelní, boční a hlavové airbagy (vpředu i vzadu), dvouzónová klimatizace Climatronic, startování Press-Drive, ukazatel vnější teploty, nastavitelný volant. Výbava Comfortline má navíc například elektricky ovládaná okna i vzadu, tempomat, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, hlavici řadicí páky v kůži, více odkládacích přihrádek a úložných prostorů apod. Přehledný výčet najdete na www.volkswagen.cz
K přednostem Volkswagenu Passat patří kvalitní zpracování, přesné řazení a řízení, prostorný interiér, vysoká užitná hodnota a kvalitní pohonné jednotky. V případě 4Motion ještě vyšší bezpečnost a s turbodiesel 2.0 také nízká spotřeba. Za kvalitu ovšem zaplatíme odpovídající cenu, v případě Trendline 872 500 Kč, u Comfortline 898 700 Kč.
Passat je prostě ideální společník na dlouhé cesty, v případě verze 4Motion vhodný pro každého, kdo tráví hodně času na horách.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 N.m při 1750 – 2500/min
Rychlost: 204 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 8,8/5,6/6,7 l/100 km
Rozměry: 4765 x 1820 x 1472 mm
Rozvor: 2709 mm
Rozchod: 1552/1551 mm
Cena: 872 500 Kč (Trendline)
Jindřich Lasík, 30.10.2007
Sice ještě nezačala pravá zima, přesto jsme neodmítli nabídku vyzkoušet si Passat 2.0 TDI 4Motion. Když jsme si vůz přebírali, tak jsme litovali, že jsou silnice většinou suché. To jsme ještě netušili, že za pár dní se situace změní. Při cestě do rakouského automobilového muzea Heldenberg nás na Vysočině zastihly mokré silnice se zbytky sněhu, a rázem jsme byli rádi, že jedeme se „čtyřkolkou“, neboť co naplat pohon všech čtyř kol je vždy na takovém povrchu bezpečnější. Poprvé se zkratka 4Motion objevila na Passatu v roce 1984.
Od svých sourozenců se na pohled vůbec neliší, pouze na víku zavazadlového prostoru najdeme decentní označení 4Motion. To hlavní se skrývá uvnitř – elektronicky řízená viskozní spojka Haldex, která plynule rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v závislosti na adhezních podmínkách. Při běžné jízdě se 90 procent síly převádí na přední kola, teprve při jejich prokluzu se může až polovina točivého moment převést na kola zadní nápravy, čímž dostaneme rozdělení 50:50.
Systém 4Motion se dodává vedle testovaného turbodieselu 2.0 TDI ještě do zážehového čtyřválce 2.0 FSI a vidlicového šestiválce 3.2. Tím také cena vozu narůstá zhruba o 56 tisíc korun. Modely 4Motion jsou standardně vybavené stabilizačním systémem ESP, a tak se vůz chová v kritických situacích velice klidně.
K výborným jízdním vlastnostem přispívá rovněž podvozek, v základu převzatý z Golfu V, respektive konstrukce náprav upravených speciálně pro Passat. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na spodních trojúhelníkových příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu jsou čtyřprvkové závěsy. Pérování obstarávají vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Přesné řízení s elektromechanickým posilovačem a relativně tuhé, ale velice komfortně nastavené pružiny, tlumiče a příčné stabilizátory, poskytují jistotu při řízení. Brzdové kotouče, vpředu s vnitřním chlazením, dostaly efektivní systém osušování. Při jízdě v dešti se na kotoučích vytváří tenký film vody, který při náhlém brzdění zpomaluje nástup plného účinku. Zařízení pro vysoušení brzd zhruba v pětiminutových intervalech zlehka přitiskne brzdové destičky ke kotoučům, které zbaví vody a osuší, aby mohly v případě nutnosti okamžitě účinně zpomalit. Tento jev vůbec nepostřehnete.
Dvoulitrový turbodiesel představuje ve spojení s pohonem všech kol ideální kombinací, jejímž výsledkem je jednak větší míra bezpečnosti, ale na druhé straně i velice přijatelná spotřeba, která je zhruba jen o 0,7 litru na sto kilometrů vyšší než u verze s pohonem předních kol. Při svižnější jízdě včetně dálnice a silnic první třídy jsme se pohybovali na hranici sedmi litrů nafty, nebo i lehce pod. To znamená, že na jednu nádrž bychom teoreticky mohli ujet takřka tisíc kilometrů, což je pro velký automobil velice dobré vysvědčení.
Už v 1750 otáčkách za minutu dosahuje čtyřválec 2.0 TDI největšího točivého momentu 320 N.m, přičemž výkon 140 k vrcholí ve 4000 otáčkách. Jízda je tak velice příjemná a pohodlná za každého počasí a po jakémkoliv povrchu.
Vůz se startuje vsunutím siluety klíčku do šachty vpravo od volantu a zamáčknutím, stejným způsobem se také vypíná. I při teplotě kolem nuly stupňů naskočil ihned.
Vlevo od volantu je tlačítko elektromechanické parkovací brzdy, v zorném poli řidiče otáčkoměr, rychloměr, ukazatel teploty, palivoměr a ukazatel palubního počítače. Celá přístrojová deska je uspořádaná ergonomicky a přehledně. Řazení šestistupňové mechanické převodovky jde lehce a přesně, volant se drží dobře a nejvhodnější polohu k řízení usnadní elektricky nastavitelné sedadlo do šesti poloh(v sériové výbavě od druhého stupně Comfortline). V pohodlných a bohatě dimenzovaných sedadlech jsme necítili únavu ani po několika stovkách kilometrů, cestující vzadu mají místa na rozdávání. Také objem zavazadlového prostoru 485 litrů je naprosto dostačující. Jedinou malou nevýhodou je jeho poměrně značná hloubka, která ztěžuje přístup k věcem uloženým u zadních sedadel.
VW Passat se dodává ve čtyřech stupních výbavy, přičemž už základní Trendline je bohatá – mj. čelní, boční a hlavové airbagy (vpředu i vzadu), dvouzónová klimatizace Climatronic, startování Press-Drive, ukazatel vnější teploty, nastavitelný volant. Výbava Comfortline má navíc například elektricky ovládaná okna i vzadu, tempomat, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, hlavici řadicí páky v kůži, více odkládacích přihrádek a úložných prostorů apod. Přehledný výčet najdete na www.volkswagen.cz
K přednostem Volkswagenu Passat patří kvalitní zpracování, přesné řazení a řízení, prostorný interiér, vysoká užitná hodnota a kvalitní pohonné jednotky. V případě 4Motion ještě vyšší bezpečnost a s turbodiesel 2.0 také nízká spotřeba. Za kvalitu ovšem zaplatíme odpovídající cenu, v případě Trendline 872 500 Kč, u Comfortline 898 700 Kč.
Passat je prostě ideální společník na dlouhé cesty, v případě verze 4Motion vhodný pro každého, kdo tráví hodně času na horách.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon: 103 kW (140 k) při 4000/min
Točivý moment: 320 N.m při 1750 – 2500/min
Rychlost: 204 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 8,8/5,6/6,7 l/100 km
Rozměry: 4765 x 1820 x 1472 mm
Rozvor: 2709 mm
Rozchod: 1552/1551 mm
Cena: 872 500 Kč (Trendline)
Jindřich Lasík, 30.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout