Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volvo S60 D3 - čtyřdveřové kupé má šmrnc

O modelu S60 tvrdí švédská automobilka Volvo, patřící ale pod křídla čínské společnosti, že jde o nejsportovnější vůz v její historii. Proto jsme byli zvědavi, do jaké míry se jejich tvrzení zakládá na pravdě. Pokud by se jednalo pouze o tvary karosérie, tak určitě ano.

Design připomíná kupé, z detailů naopak vyzařuje prémiovost. Už první generace v roce 2000 se zbavila hran z předchozích modelů a začala éru zaoblených karosérií. Provedené změny na přídi jsou v souladu se stylem současných C30 a C70, krátká záď působí dynamicky.
V masce chladiče je dobře viditelné radarové čidlo aktivního tempomatu, které slouží pro systém varující před chodci ve vozovce. Na délku se prodloužilo o 25 mm (4268 mm), v rozvoru dokonce o 61 mm 2776 mm), z čehož profituje nejvíce vnitřní prostor, méně už zavazadlový prostor, ale podle nás je 380 litrů dostačující.
Automobily Volvo se vždy vyznačovaly prvotřídní kvalitou, jak je ostatně patrné také po otevření lehkých dveří. Kam oko dohlédne jen samé špičkové materiály, v testované verzi navíc kožené čalounění Beech-Offblack, které dokonale harmonizuje s metalickým lakem v odstínu mědi. Právě tato barva ještě zvyšuje krásu „šedesátky“, a není divu, že se za ní ohlédl nejeden člověk.
Zatímco sedadla jsou jednobarevná, tak obložení dveří je dvoubarevné, a volant v kombinaci černé kůže a hliníku. Příjemně padne do ruky, stejně jako řadicí páka. Nechybí pro Volva typická tenká středová konzole, mírně natočená k řidiči. Sice je plná tlačítek a ovladačů, ale během chvilky zjistíte, že jsou přehledně uspořádané a na ovládání jednoduché. Úplně dole jsou tlačítka pro případnou deaktivaci systému mrtvého úhlu, opuštění jízdního pruhu, parkovacího asistenta a aktivního tempomatu. Parkovací brzda je elektrická, startuje se tlačítkem, ale až po zasunutí klíčku. Dva analogové přístroje jsou dobře čitelné a celá přístrojová deska na nás působila jednoduchým dojmem. Centrálně umístěný displej má výbornou grafiku a informace se nám zobrazují v češtině.
Sedadla jsou příjemně tuhá, boční vedení dostatečné a hlavně elektricky nastavitelná v širokém rozsahu ve všech směrech. Sportovní duch připomíná i nízký posez.
Bohatá nabídka pohonných jednotek zahrnuje zážehové čtyřválce – 2.0 T/203 k, T3/150 k, T4/180 k a T5/240 k a šestiválec T6 AWD/304 k. Ze vznětových motorů jsou na výběr pětiválce D3/163 k, D5/206 k a úsporná D2 Drive/115 k. Takže nabídka je opravdu bohatá. My jsme zvolili přeplňovaný vznětový pětiválec s objemem dvou litrů a se vstřikováním common rail. Překvapil nás svojí pružností, když už ve 1400 otáčkách za minutu můžeme využívat největší točivý moment 400 Nm a to až do 2850/min (V tomto okamžiku také dosahuje největšího výkonu 163 k.), a pak nějakých devadesát procent až do čtyř tisíc. V tomto okamžiku také dosahuje největšího výkonu 163 k. Někdo si řekne, to jsou sice pěkné hodnoty, ale co spotřeba. Výrobce udává průměr 5,2 litru, ale při klidné jízdě budete jezdit do šesti litrů. Jenže koňské síly pod kapotou přímo vybízejí ke svižné jízdě, potom se nám průměrná spotřeba vyšplhala na 6,5 litru. Jak je vidět nový pětiválec je nejen silný, ale také pěkně úsporný. Na jednu nádrž můžete najezdit skoro tisíc kilometrů, a to s plným komfortem. Musíme ale také pochválit přesné a lehké řazení šestistupňové mechanické převodovky, s jejímž odstupňováním je pětiválec výborně sladěn. To platí rovněž o elektrohydraulickém řízení, s nímž získáme výborný kontakt s vozovkou, jenž je u S60 nezbytný.
Platforma je shodná například s Fordem Mondeo, vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava. V zatáčkách jsme žádný extrémní náklon nepociťovali a když je nejhůř, tak zasáhne citlivě stabilizace DSTC.
O Volvech se prakticky od nepaměti traduje, že jsou nejen kvalitní, ale především bezpečná, tak o S60 to platí minimálně dvojnásob. Posuďte sami osm airbagů, stabilizace DSTC, hlídání mrtvého úhlu, hlídání jízdních pruhů, Driver Alert, Pedestration Detector nebo aktivní tempomat. Tyhle všechny systémy vám pomůžou zvýšit bezpečnost, a také třeba zmírnit možné následky kolizí. Ale žádný systém není dokonalý a ani vás nemůže ochránit stoprocentně, fyzikální zákony nedokáže „obelstít“. A to bychom měli mít vždy na paměti.
Například Driver Alert rozpozná chodce, který vstoupí nečekaně do vozovky nebo před vámi jedoucí vozidlo. Nejdříve vás upozorní akusticky, poté blikáním červených diod a nakonec před překážkou zastaví do 35 km/h nebo zpomalí při vyšší rychlosti.
Volvo S60 nás nadchlo jak elegancí, klidně jej můžeme označit za čtyřdveřové kupé, ale také technikou, kterou najdeme pod kapotou a samozřejmě bohatou výbavou včetně mnoha bezpečnostních systémů. A s tvrzením o sportovním charakteru musíme jen souhlasit. Po tisícovce kilometrů jsme se s S60 loučili s těžkým srdcem.
Ještě si řekněme, že ceny začínají na 697 500 (D2 Drive/115 k), respektive od 765 000 za T3/150 k. Provedení S60 D3 přijde v základu na 820 000 Kč, testovaná verze v nejvyšší výbavě Summum je dražší o 160 tisíc korun.



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 1984 cm³
Výkon: 120 kW (163 k) při 2900/min
Točivý moment: 400 Nm při 1400-2850/min
Rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
Spotřeba: 7,2/4,2/5,3 l/100 km
Rozměry: 4268 x 1865 x 1479 mm
Rozvor kol: 2776 mm
Rozchod kol: 1590/1585 mm
Zav.prostor: 380 l
Cena: 981 000 Kč (D3 Summum)



J.Lasík, 30.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar