Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volvo XC60 D5 - vrchol bezpečnosti

Jestliže automobily značky Volvo jsou všeobecně považovány za nejbezpečnější už několik desetiletí, potom nejnovější přírůstek Volvo XC60 za vůbec nejbezpečnější, o čemž vás přesvědčí pohled do seznamu základní i nejvyšší výbavy. Najdete v něm všechny důležité bezpečnostní prvky.

Jen se vyznat ve všech zkratkách a vědět co se za nimi ukrývá. Vedle běžných systémů ABS, DSTC (stabilizační systém a kontrola trakce), EBA (brzdový asistent), elektronicky řízeného pohonu všech kol AWD a systému pro bezpečné sjíždění svahů HDC, alarm s náklonovým čidlem nechybí pochopitelně ani šest airbagů, systém Isofix na zadních sedadlech nebo WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla).
Teď se dostáváme k prvkům, které zatím nejsou u konkurenčních značek zas takovou samozřejmostí nejsou, nebo alespoň ne v takovém množství. Například City Safety, jehož radar sleduje překážky před vozidlem, a dokáže úplně zastavit vozidlo při rychlosti do 30 km/h, při vyšší jej výrazně zpomalí. Užitečný pomocník hlavně ve městě.
K bezpečné jízdě nám pomáhá dále ještě Blis (kontrola mrtvého úhlu), adaptivní tempomat, hlídání vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, hlídání jízdního pruhu nebo kontrola bdělosti. Většinu z těchto systémů můžeme deaktivovat příslušným tlačítkem.
Tolik tedy k bezpečnosti, ale přesto nezapomínejte, že ani nejchytřejší automobil nedokáže obelstít fyzikální zákony, ale v nejlepším případě pouze zmírnit důsledky.
Ačkoliv světlá výška dosahuje, na SUV nevídané hodnoty 230 mm, a výrobce uvádí také brodivost 350 mm nebo nájezdové či přechodový úhel, tak není model XC 60 žádným offroadem, ale z kategorie SUV. Přiřaditelný pohon zadních kol vám pomůže na mokru nebo na sněhu, ale také v lehčím terénu. Zajišťuje jej elektronicky řízená mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace, která pracuje opravdu bleskurychle. Trochu zbytečný nám pak připadá systém kontrolovaného sjíždění prudkých svahů. Ten asi jen těžko někdy využijeme.
Testovaný model poháněl vznětový přeplňovaný pětiválec common rail s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Výkon 205 k i točivý moment 420 Nm jsou pro 1,8 tuny těžký automobil dostačující pro pohodlné cestování „první třídou“. Největší síly dosahuje už od nějakých 1500 otáček, ale také ještě ve středních otáčkách do 2750/min je dostatečně živý. Při dynamické jízdě vyžaduje častější řazení. Vyniká tichým chodem i při vyšších rychlostech a se šestistupňovou mechanickou převodovkou spolupracuje optimálně. Řazení jde lehce a přesně. Stovku kilometrů jsme v průměru ujeli za osm litrů nafty, na dálnici a při ustálené rychlosti 130 až 140 km/h se můžete dostat i k sedmi litrům. Ve městě naopak musíte počítat až s deseti litry.
Na výběr je ještě zážehový třílitrový přeplňovaný pětiválec T6 (285 k) a 3.2 (238 k) nebo vznětový 2.4 D (163 k).
Volvo XC60 nás překvapilo, ale hlavně potěšilo komfortním podvozkem, který si nezadá třeba s Fordem Focus. Precizně tlumí nerovnosti, v zatáčkách se chová také velice slušně, byť jeho jízdní schopnosti omezuje vpředu uložený těžký turbodiesel a také vyšší těžiště. Rozhodně není třeba připlácet za aktivní podvozek Four-c s třemi jízdními režimy. Takřka padesát tisíc korun si klidně můžete ušetřit.
Tentokrát jsme si nakonec nechali design a interiér. Někomu by se mohlo zdát, že Volvo XC60 vypadá trochu jako kupé, což způsobuje boční klínovitý profil s okenní linií. Stylem jej zase můžeme zařadit mezi kombi a velká SUV. Tradiční maska s velkým logem značky připomíná větší model XC890. Zajímavým designerským prvkem jsou zadní protáhlé svítilny zasahující do boků.
Zatímco design je spíš dynamický, pro někoho možná agresivnější, potom interiér se nese v duchu tradice značky a představuje klasiku a švédskou čistotu.Vyniknou hlavně dvoubarevná kožená sedadla, jejichž šití připomíná „X“. V nejvyšší výbavě je u řidiče elektricky nastavitelné, obě jsou pak pohodlná a mají optimální rozměr. Přední sedadla jsou o 13 centimetrů usazeny výše než v kombi V70, takže výhled z vozu je výborný. Pozici za volantem si najdete rychle a zdá se, jako by vám jej ušili na míru.Vzadu jsou tři samostatná sedadla dělená v poměru 40/20/40. Po jejich sklopení se zvětší objem zavazadlového prostoru z 495 na 1455 litrů. Sklopit lze i opěradlo předního spolujezdce. Podprůměrný objem ovšem vyvažuje jeho pravidelná tvar, stejně jako malé omezení podběhy kol. Nakládací hrana je ve výšce 745 mm nad zemní, zadní dveře jsou jednodílné a otevírají se lehce a vysoko.
Přístrojová deska s tenkou středovou konzolí působí jednoduše a celý vnitřní prostor je dobře využitelný. Zpočátku se trochu hůře orientujeme ve změti tlačítek, ale majitel si zvykne rychle. Interiér vám nabídne prakticky vše, co od Volva očekáváte.
Za špičkové provedení (seznam všech výbav na www.volvo.cz) Summum s testovaným motorem D5 zaplatíte sice 1 215 000 Kč, ale v nejnižší výbavě stojí 1 029 000 Kč. Výbava Summum má oproti ostatním navíc ještě audiosystém Performance, automatickou dvouzónovou klimatizaci, obložení s hliníkovým dekorem, kůží potažený volant a hlavici řadící páky, stříbrné střešní ližiny, kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, parkovací asistent vzadu, aktivní DUAL-xenonové světlomety, vysokotlaké ostřikovače světlometů nebo kola z lehké slitiny 7.5x18". Levnější, ovšem prakticky se stejně bohatou výbavou je pouze 2.4D (175 k) za 939 900 Kč, ale pouze s pohonem předních kol.
Cena naprosto odpovídá bezpečnostní výbavě, protože prakticky za nic už nemusíte připlácet, pokud si vyloženě nebude vymýšlet „zbytečnosti“. A zelná barva mu rozhodně sluší


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2398 cm³
Výkon: 151 kW (205 k) při 4000/min
Točivý moment: 420 Nm při 1500-2750/min
Rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,2/5,6/6,9
Rozměry: 4628 x 1891 x 1713 mm
Rozvor kol: 2774 mm
Objem zav.prostoru: 495/1455 l
Světlá výška: 230 mm
Brodivost: 350 mm
Nájezdový úhel vpředu/ vzadu: 22º/27º
Přechodový úhel: 22º
Cena: 1 215 000 Kč (D5 Summum)



Jindřich Lasík, 24.6.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar