Renault Kerax - ideální pro stavebnictví
Do povědomí odborníků se Renault Kerax uvedl jako stavební vozidlo par excellence. Po faceliftu v roce 2006 se nyní představuje faliftovaná verze s novým motorem DXi13 poskytující vyšší výkon. Řada Kerax zahrnuje provedení podvozku i tahače v konfiguracích 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 a 8x4.
Renault Kerax má za sebou bohaté zkušenosti ze všech koutů světa, v těch nejnáročnějších podmínkách. Modely 6x6 jsou používané při těžbě dřeva na Borneu, sklápěče 8x4 v Itálii nebo chilských Andách, kde jsou v nadmořské výšce 4500 m vozidla 8x4 používána pro těžební práce.
Řadový šestiválec DXi11 s elektronickým vstřikováním (čerpadlo-tryska) je nabízen ve třech výkonových verzích:
243 kW/ 330 k (1650 Nm) pro Euro 3
279 kW/379 k (1800 Nm) pro Euro 4
321 kW/440 k (2040 Nm) pro Euro 4
270 kW/370 k (1735 Nm) pro Euro 5
295 kW/410 k (1900 Nm) pro Euro 5
331 kW/450 k (2140 Nm) pro Euro 5
Motory jsou dodávány standardně s výfukovou brzdou, nabízející zpomalení výkonu 175 kW při 2300/min na kolo a motorovou brzdou Optibrake, nejvýkonnější tlakovou brzdou na trhu, se zpomalovacím výkonem 275 kW při 2300/min. Výkon zůstává vysoký dokonce i při nízkých otáčkách motoru: 160 kW při 1500/min.
Řadový šestiválec Dxi13 nabízí výkony
339 kW/460 k (2300 Nm)
368 kW/500 k (2450 Nm)
Oba motory jsou přeplňované turbodmychadlem s obtokovým ventilem (Wastegate) pro výkony 410 a 450 k. K dispozici jsou motorové brzdy Optibrake nebo Optibrake+ se zpomalovacím výkonem 332 kW při 2300/min (při malých otáčkách zůstává výkon vysoký: 198 kW při 1500/min), resp. Optibrake+ se zpomalovacím výkonem 381 kW při 2300/min (výkon je vyšší než 200 kW při 1500/min).
Úroveň hluku obou motorů je srovnatelná se standardními silničními vozidly vzhledem ke svým akustickým kvalitám, tužšímu bloku válců, monoblokové hlavě válců, zesílené olejové vaně a krytu hlavy válců, a optimalizovanému seřízení vstřikování.
Lze volit ze čtyř 16-stupňových manuálních převodovek ZF a dvou automatizovaných převodovek Optidriver+ v závislosti na výkonu motoru a použití vozidla. Manuální převodovky, kombinované s Dxi11, jsou vybaveny posilovačem řazení Servoshift se systémem lanovodů s pneumatickou podporou pro snížení času a námahy při řazení. Ovládání lanovody zabraňuje také přeskakování rychlosti a snižují přenos vibrací.
Všechny převodovky mají systém SUPER H (superpozice rychlostí) pro bezpečné ovládání díky elektro-pneumatickému zařízení, které systém chrání proti chybnému řazení. SUPER H tak zabraňuje přetížení motoru a usnadňuje pohodlné řazení rychlostí při maximálním využití výkonu.
Převodovka Optidriver+ je lehčí a kompaktnější s ideální volbou pro široký rozsah použití, až do 70 tun celkové hmotnosti vozidla. Řidič si může nastavit mapování převodovky (pro rychlejší změny) tlačítkem na palubní desce, aby udržel mobilitu v každé situaci.
I při plném zatížení umožňuje vůz výborný rozjezd do kopce, neboť je vybaven systémem Hill Start Aid.
Uzávěra, volitelné připojení automatizované převodovky Optidriver+ s retardérem Voith je vhodná pro těžké použití, dovoluje použít automatický režim téměř ve všech situacích.
Hydraulický retardér Intarder je integrován do manuální převodovky a má zpomalovací výkon 500 kW. Společný systém mazání s převodovkou umožňuje výměnu po 300 000 km. Intarder poskytuje trvalé brzdění, také při jízdě s kopce dolů, čímž předchází přerušovanému brzdění kvůli řazení, nabízí příjemnější řízení a brání přehřátí brzd. Až trojnásobně zvyšuje životnost brzdového obložení.
Pro maximální světlou výšku má Kerax novou plochou nápravu, bez vyosení, instalovanou pro konfigurace 4x2, 6x4 a 8x4. Úchyty per jsou připojeny k horní části, aby se zabránilo jejich poškození při obtížných manévrech. Náprava poskytuje vpředu světlou výšku 385 mm, vzadu 370 mm za použití pneumatik 13 R 22.5.
Celá řada je vybavena novou generací hnacích náprav „Mechanika C9"
P995 přední náprava pro 4x4 a 6x6
P1395 zadní náprava pro 4x2 a 4x4.
Tandemové hnací nápravy: P2695, P3395 a P 3396
Kerax nabízí řadu jednotek pomocných pohonů pro přídavné agregáty, které mohou být připojeny podle potřeby k převodovce, motoru nebo mezi motor a převodovku, čímž promění vozidlo ve sklápěč, jeřáb či domíchávač. Kerax přizpůsobil pomocné pohony pro každou aplikaci, ať chvilkový odběr, trvalý odběr nebo odběr vysokého výkonu. K dispozici je deset verzí pomocných pohonů s připojením k převodovce. Vůz nabízí výkonný pomocný pohon mezi motorem a převodovkou s točivým momentem 2000 Nm, který lze kombinovat s pomocnými pohony na převodovce.
Rám podvozku je navržen s novou konfigurací podélníků a odsazením nápravy více vpředu, umístěné pod kabinou pro ulehčení konstrukce nástavby. Šíře vpředu 1080 mm a vzadu 850 mm dodávají větší stabilitu a lepší chování na silnici.
Pro Kerax jsou k dispozici dva druhy podvozků – střední pro běžné použití na stavbě a těžký pro náročnější terén. Podvozek vykazuje jednotnou výšku pro jeho boční členy (300 mm) a jednotnou tloušťku vrstvy (8 mm) podélníku. Přední příčník, obecně používaný jako tažný závěs, byl zesílen a jeho přípustné zatížení se zvýšilo ze 20 na 25 tun, při zachování „1/4 otáčky“. K dispozici je široká paleta rozvorů jak ve verzi podvozek, tak tahače od 3200 mm do 5800 mm.
Variabilita podvozku umožňuje přidání mj. kufru (55 nebo 125 l), klínů kol, přídavné lávky, bedny s nářadím, držáku na rezervní kolo, opěra zvedáku. Sada nádrží z oceli nebo z hliníku existuje v objemu od 210 do 630 litrů. Nádrže AdBlue jsou k dispozici s objemem 36, 40 a 60 litrů. Točnice mají možnost dodatečného posunu + - 200 mm.
Brzdová soustava kombinuje běžné bubnové brzdy se sofistikovanou technologií EBS (Elektronický brzdný systém), umožňující přizpůsobit brzdění každého kola podle přilnavosti vozovky. Je k dispozici ve verzích EBS basic a EBS Basic+, která nabízí následující vlastnosti: protiblokovací systém kol ABS, ovládání motorové brzdy, ovládání uzávěrky diferenciálu, kontrola trakce návěsu, systém ASR a pomocné zařízení pro rozjezd ve svahu Hill Start Aid.
Různé brzdové systémy (provozní brzdy, motorová brzda, retardéry) mohou být použity společně. Elektronické ovládání celého systému výroby a rozvádění vzduchu APM umožňuje oproti mechanické výrobě vzduchu úsporu spotřeby nafty, úsporu jednoho vzduchojemu, automatické plnění vzduchojemu, upřednostňuje vzduchový okruh brzd a upozorní na nutnost výměny náplně.
Přední náprava verze 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 má dvoulistové parabolické mechanické pérování (8 tun) nebo zesílená listová pérování (9 t). Tahače 4x2 a 6x4 mohou být vybaveny 7,1 tunovým pérováním vpředu pro větší komfort.
Na verzích 8x4 je dvoulistové pérování na první nápravě a třílistové na druhé nápravě (8 t) nebo zesílené, dvoulistové pérování na první nápravě a čtyřlistové na druhé nápravě (9 t). Vzadu je mechanické pérování pro jednoduché poháněné nápravy.
K dispozici jsou dvě nosnosti ve třech verzích:
- čtyřlistové parabolické pérování (přípustné zatížení 13 nebo 15 t)
- zesílená verze se čtyřlistovými parabolickým pérováním a koncovými dorazy (přísputné zatížení 15 t)
Nové zadní pérování pro tandemové hnací nápravy, s bezúdržbovými centrálními čepy je ve třech verzích:
-třílistové parabolické pérování (přípustné zatížení 26 t)
-devíti nebo jedenáctilistové poloeliptické pérování (přípustné zatížení 32 t)
-čtyřlistové parabolické pérování (přípustné zatížení 38 t pro náročné aplikace a mezinárodní export).
Ve verzích tahač 6x4 a 6x6 je devítilistové poloeliptické pérování (přípustné zatížení 26 a 32 t) .
Každá část vozidla, jako motor, brzdový systém, pérování, vzduchotechnika, udržuje kontrolu své vlastní funkce a je spojena s ostatními. Tato elektronická konfigurace umožňuje mimo jiné díky systému INFOMAX optimální využití vozidla a celkového vozového parku.
Tahače a podvozky nabízejí bohaté vybavení a množství speciálních vlastností pro přizpůsobení různým aplikacím. Podvozky jsou připraveny pro montáž nějrůznějších nástaveb, pro maximální délku nástavby byly zlepšeny příznivějšími vstupními rozměry podvozku a volba převisu.
Kabina je k dispozici ve třech verzích – Krátká, Global a Hluboká. Je robustní a kompaktní, s novou mřížkou chladiče pro lepší průtok vzduchu, bočními deflektory proti zašpinění a pro zlepšení aerodynamických vlastností. Pro snížení poškození jsou přední světlomety zapuštěny a odděleny od nárazníku, s ochranou kovovou mřížkou.
Kabina může být vybavena dveřmi Vision (dolní polovina prosklená) na straně řidiče a/nebo na straně spolujezdce. Kabina Global může mít rovněž prosklené části zadní stěny. Obě kabiny mají sklo na zadní stěně (na přání na kabině Hluboké). K dispozici je rovněž manuální nebo elektrické střešní okno, plné nebo prosklené.
Pérování kabiny lze přizpůsobit každému typu aplikace: čtyřbodové mechanické pérování pro podvozek a čtyřbodové pneumatické pérování pro tahače (na přání pro podvozek).
Kerax je vybaven regulací volnoběžných otáček ovládané z palubní desky. Řídící systém nastaví automaticky otáčky motoru na 1500/min, pokud je zapojen pomocný pohon. Centrální část má ovládací prvky retardéru, otáčkoměru, systému pomocných pohonů, uzávěrky diferenciálu mezi koly a mezi nápravami, výstražných světel a zvýšení volnoběžných otáček. Rovněž má ovládání pro Optidriver+ pro volbu provozního režimu na silnici nebo mimo silnici.
Vlastnost rychlého volnoběhu dovoluje řidiči udržovat konstantní rychlost do 20 km/h v obtížném terénu mimo silnici. Může být aktivována rovněž pokud je zapojen pomocný pohon.
Ve verzi Utility, je sedadlo řidiče vybaveno dlouhým posuvem, boční skladovací přihrádkou a zadní skladovací přihrádkou. Za sedadlem spolujezdce je mobilní skladovací přihrádka. Noční verze Night má jednodílné skládací lůžko a pod ním skladovací přihrádku. Nové neprůhledné vnitřní závěsy byly instalovány kvůli většímu soukromí lůžkové části. Celková atmosféra kabiny byla vylepšena instalací šesti časově zpožděných světel v moderním designu.
V nabídce je rovněž nové skládací lůžko, 2022 mm dlouhé, 780 mm široké a 150 mm silné je rovněž v nabídce.
JL, 19.5.2008
Řadový šestiválec DXi11 s elektronickým vstřikováním (čerpadlo-tryska) je nabízen ve třech výkonových verzích:
243 kW/ 330 k (1650 Nm) pro Euro 3
279 kW/379 k (1800 Nm) pro Euro 4
321 kW/440 k (2040 Nm) pro Euro 4
270 kW/370 k (1735 Nm) pro Euro 5
295 kW/410 k (1900 Nm) pro Euro 5
331 kW/450 k (2140 Nm) pro Euro 5
Motory jsou dodávány standardně s výfukovou brzdou, nabízející zpomalení výkonu 175 kW při 2300/min na kolo a motorovou brzdou Optibrake, nejvýkonnější tlakovou brzdou na trhu, se zpomalovacím výkonem 275 kW při 2300/min. Výkon zůstává vysoký dokonce i při nízkých otáčkách motoru: 160 kW při 1500/min.
Řadový šestiválec Dxi13 nabízí výkony
339 kW/460 k (2300 Nm)
368 kW/500 k (2450 Nm)
Oba motory jsou přeplňované turbodmychadlem s obtokovým ventilem (Wastegate) pro výkony 410 a 450 k. K dispozici jsou motorové brzdy Optibrake nebo Optibrake+ se zpomalovacím výkonem 332 kW při 2300/min (při malých otáčkách zůstává výkon vysoký: 198 kW při 1500/min), resp. Optibrake+ se zpomalovacím výkonem 381 kW při 2300/min (výkon je vyšší než 200 kW při 1500/min).
Úroveň hluku obou motorů je srovnatelná se standardními silničními vozidly vzhledem ke svým akustickým kvalitám, tužšímu bloku válců, monoblokové hlavě válců, zesílené olejové vaně a krytu hlavy válců, a optimalizovanému seřízení vstřikování.
Lze volit ze čtyř 16-stupňových manuálních převodovek ZF a dvou automatizovaných převodovek Optidriver+ v závislosti na výkonu motoru a použití vozidla. Manuální převodovky, kombinované s Dxi11, jsou vybaveny posilovačem řazení Servoshift se systémem lanovodů s pneumatickou podporou pro snížení času a námahy při řazení. Ovládání lanovody zabraňuje také přeskakování rychlosti a snižují přenos vibrací.
Všechny převodovky mají systém SUPER H (superpozice rychlostí) pro bezpečné ovládání díky elektro-pneumatickému zařízení, které systém chrání proti chybnému řazení. SUPER H tak zabraňuje přetížení motoru a usnadňuje pohodlné řazení rychlostí při maximálním využití výkonu.
Převodovka Optidriver+ je lehčí a kompaktnější s ideální volbou pro široký rozsah použití, až do 70 tun celkové hmotnosti vozidla. Řidič si může nastavit mapování převodovky (pro rychlejší změny) tlačítkem na palubní desce, aby udržel mobilitu v každé situaci.
I při plném zatížení umožňuje vůz výborný rozjezd do kopce, neboť je vybaven systémem Hill Start Aid.
Uzávěra, volitelné připojení automatizované převodovky Optidriver+ s retardérem Voith je vhodná pro těžké použití, dovoluje použít automatický režim téměř ve všech situacích.
Hydraulický retardér Intarder je integrován do manuální převodovky a má zpomalovací výkon 500 kW. Společný systém mazání s převodovkou umožňuje výměnu po 300 000 km. Intarder poskytuje trvalé brzdění, také při jízdě s kopce dolů, čímž předchází přerušovanému brzdění kvůli řazení, nabízí příjemnější řízení a brání přehřátí brzd. Až trojnásobně zvyšuje životnost brzdového obložení.
Pro maximální světlou výšku má Kerax novou plochou nápravu, bez vyosení, instalovanou pro konfigurace 4x2, 6x4 a 8x4. Úchyty per jsou připojeny k horní části, aby se zabránilo jejich poškození při obtížných manévrech. Náprava poskytuje vpředu světlou výšku 385 mm, vzadu 370 mm za použití pneumatik 13 R 22.5.
Celá řada je vybavena novou generací hnacích náprav „Mechanika C9"
P995 přední náprava pro 4x4 a 6x6
P1395 zadní náprava pro 4x2 a 4x4.
Tandemové hnací nápravy: P2695, P3395 a P 3396
Kerax nabízí řadu jednotek pomocných pohonů pro přídavné agregáty, které mohou být připojeny podle potřeby k převodovce, motoru nebo mezi motor a převodovku, čímž promění vozidlo ve sklápěč, jeřáb či domíchávač. Kerax přizpůsobil pomocné pohony pro každou aplikaci, ať chvilkový odběr, trvalý odběr nebo odběr vysokého výkonu. K dispozici je deset verzí pomocných pohonů s připojením k převodovce. Vůz nabízí výkonný pomocný pohon mezi motorem a převodovkou s točivým momentem 2000 Nm, který lze kombinovat s pomocnými pohony na převodovce.
Rám podvozku je navržen s novou konfigurací podélníků a odsazením nápravy více vpředu, umístěné pod kabinou pro ulehčení konstrukce nástavby. Šíře vpředu 1080 mm a vzadu 850 mm dodávají větší stabilitu a lepší chování na silnici.
Pro Kerax jsou k dispozici dva druhy podvozků – střední pro běžné použití na stavbě a těžký pro náročnější terén. Podvozek vykazuje jednotnou výšku pro jeho boční členy (300 mm) a jednotnou tloušťku vrstvy (8 mm) podélníku. Přední příčník, obecně používaný jako tažný závěs, byl zesílen a jeho přípustné zatížení se zvýšilo ze 20 na 25 tun, při zachování „1/4 otáčky“. K dispozici je široká paleta rozvorů jak ve verzi podvozek, tak tahače od 3200 mm do 5800 mm.
Variabilita podvozku umožňuje přidání mj. kufru (55 nebo 125 l), klínů kol, přídavné lávky, bedny s nářadím, držáku na rezervní kolo, opěra zvedáku. Sada nádrží z oceli nebo z hliníku existuje v objemu od 210 do 630 litrů. Nádrže AdBlue jsou k dispozici s objemem 36, 40 a 60 litrů. Točnice mají možnost dodatečného posunu + - 200 mm.
Brzdová soustava kombinuje běžné bubnové brzdy se sofistikovanou technologií EBS (Elektronický brzdný systém), umožňující přizpůsobit brzdění každého kola podle přilnavosti vozovky. Je k dispozici ve verzích EBS basic a EBS Basic+, která nabízí následující vlastnosti: protiblokovací systém kol ABS, ovládání motorové brzdy, ovládání uzávěrky diferenciálu, kontrola trakce návěsu, systém ASR a pomocné zařízení pro rozjezd ve svahu Hill Start Aid.
Různé brzdové systémy (provozní brzdy, motorová brzda, retardéry) mohou být použity společně. Elektronické ovládání celého systému výroby a rozvádění vzduchu APM umožňuje oproti mechanické výrobě vzduchu úsporu spotřeby nafty, úsporu jednoho vzduchojemu, automatické plnění vzduchojemu, upřednostňuje vzduchový okruh brzd a upozorní na nutnost výměny náplně.
Přední náprava verze 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 má dvoulistové parabolické mechanické pérování (8 tun) nebo zesílená listová pérování (9 t). Tahače 4x2 a 6x4 mohou být vybaveny 7,1 tunovým pérováním vpředu pro větší komfort.
Na verzích 8x4 je dvoulistové pérování na první nápravě a třílistové na druhé nápravě (8 t) nebo zesílené, dvoulistové pérování na první nápravě a čtyřlistové na druhé nápravě (9 t). Vzadu je mechanické pérování pro jednoduché poháněné nápravy.
K dispozici jsou dvě nosnosti ve třech verzích:
- čtyřlistové parabolické pérování (přípustné zatížení 13 nebo 15 t)
- zesílená verze se čtyřlistovými parabolickým pérováním a koncovými dorazy (přísputné zatížení 15 t)
Nové zadní pérování pro tandemové hnací nápravy, s bezúdržbovými centrálními čepy je ve třech verzích:
-třílistové parabolické pérování (přípustné zatížení 26 t)
-devíti nebo jedenáctilistové poloeliptické pérování (přípustné zatížení 32 t)
-čtyřlistové parabolické pérování (přípustné zatížení 38 t pro náročné aplikace a mezinárodní export).
Ve verzích tahač 6x4 a 6x6 je devítilistové poloeliptické pérování (přípustné zatížení 26 a 32 t) .
Každá část vozidla, jako motor, brzdový systém, pérování, vzduchotechnika, udržuje kontrolu své vlastní funkce a je spojena s ostatními. Tato elektronická konfigurace umožňuje mimo jiné díky systému INFOMAX optimální využití vozidla a celkového vozového parku.
Tahače a podvozky nabízejí bohaté vybavení a množství speciálních vlastností pro přizpůsobení různým aplikacím. Podvozky jsou připraveny pro montáž nějrůznějších nástaveb, pro maximální délku nástavby byly zlepšeny příznivějšími vstupními rozměry podvozku a volba převisu.
Kabina je k dispozici ve třech verzích – Krátká, Global a Hluboká. Je robustní a kompaktní, s novou mřížkou chladiče pro lepší průtok vzduchu, bočními deflektory proti zašpinění a pro zlepšení aerodynamických vlastností. Pro snížení poškození jsou přední světlomety zapuštěny a odděleny od nárazníku, s ochranou kovovou mřížkou.
Kabina může být vybavena dveřmi Vision (dolní polovina prosklená) na straně řidiče a/nebo na straně spolujezdce. Kabina Global může mít rovněž prosklené části zadní stěny. Obě kabiny mají sklo na zadní stěně (na přání na kabině Hluboké). K dispozici je rovněž manuální nebo elektrické střešní okno, plné nebo prosklené.
Pérování kabiny lze přizpůsobit každému typu aplikace: čtyřbodové mechanické pérování pro podvozek a čtyřbodové pneumatické pérování pro tahače (na přání pro podvozek).
Kerax je vybaven regulací volnoběžných otáček ovládané z palubní desky. Řídící systém nastaví automaticky otáčky motoru na 1500/min, pokud je zapojen pomocný pohon. Centrální část má ovládací prvky retardéru, otáčkoměru, systému pomocných pohonů, uzávěrky diferenciálu mezi koly a mezi nápravami, výstražných světel a zvýšení volnoběžných otáček. Rovněž má ovládání pro Optidriver+ pro volbu provozního režimu na silnici nebo mimo silnici.
Vlastnost rychlého volnoběhu dovoluje řidiči udržovat konstantní rychlost do 20 km/h v obtížném terénu mimo silnici. Může být aktivována rovněž pokud je zapojen pomocný pohon.
Ve verzi Utility, je sedadlo řidiče vybaveno dlouhým posuvem, boční skladovací přihrádkou a zadní skladovací přihrádkou. Za sedadlem spolujezdce je mobilní skladovací přihrádka. Noční verze Night má jednodílné skládací lůžko a pod ním skladovací přihrádku. Nové neprůhledné vnitřní závěsy byly instalovány kvůli většímu soukromí lůžkové části. Celková atmosféra kabiny byla vylepšena instalací šesti časově zpožděných světel v moderním designu.
V nabídce je rovněž nové skládací lůžko, 2022 mm dlouhé, 780 mm široké a 150 mm silné je rovněž v nabídce.
JL, 19.5.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout