Solaris Bus & Coach v České a Slovenské republice
Česká republika byla prvním exportním trhem firmy Solaris Bus & Coach. V roce 2000 byl do Ostravy exportován Solaris Urbino 15 a od této chvíle je český trh jedním z významnějších exportních trhů firmy. Do konce května 2008 bylo českým a slovenským odběratelům dodáno 247 autobusů a trolejbusů.
Firma Solaris Bus & Coach S.A. má své zastoupení v České republice. Akreditovaným zástupcem je společnost: Solaris Czech v Ostravě, která realizuje prodej vozidel, provádění záručního i pozáručního servisu, dodávky náhradních dílů a v neposlední řadě poradenskou službu.
Solaris Urbino Hybrid nové generace
V září 2006 představila společnost Solaris Bus & Coach v Evropě první sériově vyráběný autobus na hybridní pohon – Solaris Urbino 18 Hybrid. Od té doby jezdí v Drážďanech, Lipsku, Bochumi a také v Lenzburgu (Švýcarsko). Díky dvouletým poznatkům z provozování těchto hybridních autobusů, vypracovala firma Solaris další generaci Solarisu Urbino 18 Hybrid, která je ekonomičtější a ekologičtější. Inovace hybridního autobusu druhé generace se týká především použití menšího spalovacího motoru a umístění celého pohonného systému do zadní části autobusu.
Solaris Urbino 18 s hybridním pohonem těží z dosavadního nerezového skeletu používaného v celé „rodině” nízkopodlažních městských autobusů Urbino.
Inovovaný pohon hybridního Solarisu tvoří spalovací motor Cummins ISBe5 6.7 o výkonu 178 kW a točivém momentu 1005 Nm při 1500/min a dva elektrické motory.
Dalším prvkem hnacího systému je moduł EV Drive zkonstruovaný společností Aliison Transmission, hlavní prvek hybridního pohonu. V něm dochází ke sčítání výkonů vznětového motoru a elektromotoru. Skládá se ze dvou elektromotorů, dvou synchronních spojek a tří planetových převodů. Modul EV vypadá jako tradiční převodovka, váží cca 417 kg.
Ve speciálních bateriích, umístěných na střeše, se ukládá energie získaná při brždění (rekuperaci) vozidla. Díky tomuto principu nepotřebují baterie nabíjení z vnějšího zdroje. Doba životnosti v provozu NiMH baterií je ca 6 let v závislosti na provozních podmínkách. Baterie váží 410 kg.
Díky použití elektrických motorů se dosáhlo snížení spotřeby paliva o 15 až 30 procent.
Výhody použití hybridního pohonu:
*snížení spotřeby paliva od 15 do 30 %, snížení emisí CO2
*snížení obsahu škodlivých částic NOx ve spalinach o 10 až 39 %
*snížení množství pevných částic ve spalinach o 51 až 97 %
*menší hluk jak vně tak uvnitř autobusu
*autobus brzdí elektrickými motory
*snížení potřeby výměny oleje v naftovém motoru, který je méně využíván
Díky výše uvedenému jsou hybridní autobusy značky Solaris příznivé k životnímu prostředí, jízda hybridním autobusem je komfortní a ekonomická. Čím větší intenzita provozu, členitější terén a vyšší zatížení vozidla, tím jsou výhody z používání hybridního pohonu větší.
Řídící jednotku tvoří dva moduly Allison, série 1000/2000. První jednotka má za úkol kontrolovat a řídit práci hybridního pohonu, zatímco druhá jednotka odpovídá za spolupráci s ostatními systémy vozidla.
Co se týče techniky jízdy a obsluhy vozidla, neznamená řízení hybridního autobusu pro řidiče žádné radikální změny. Díky novýmu technickému řešení je ještě snadnější. Ovládací klávesnice, umístěná na palubní desce řidiče, je obdobná jako u tradičných autobusů. K ovládání pohonu je použito tlačítek DNR (Drive, Neutral, Reverse). V autobusu s hybridním pohonem se skoro nepoužívá brzd. Brždění probíhá totiž sejmutím nohy z pedálu plynu. Síla brždění se reguluje za pomocí ovládače DNR. Dodatečně ovladač DNR umožňuje hlavní diagnostiku pohonného systému. Solaris Urbino 18 Hybrid
Solaris Alpino 8.9 LE
Maximální obsaditelnost při minimální velikosti vozidla – to bylo hlavním cílem konstruktérů při projektování Solarisu Alpino 8,9 LE. Nízkopodlažní autobus třídy MIDI nabízí cestujícím až 29 míst k sezení. Autobus o délce 8,9 metru a šířce 2,4 metru je neobvykle obratný, díky čemu se dokonale hodí k jízdě v přeplněných centrech měst.
Solaris Alpina 8,9 LE je v přední části plně nízkopodlažní. Autobus je vybaven místy pro postižené, umístěnými proti středním dveřím. V zadní části jsou všechna sedadla situována ve směru jízdy. Autobus pohání vntěový motor Cummins o výkonu 178 kW, event. 220 kW.
Solaris Urbino 15 LE
Ve verzi Low Entry je dokonalé a ekonomické řešení pro přetížené komunikace. Tento autobus v sobě spojuje výhody nízkopodlažních autobusů s tradičním řešením hnacího systému, zabudovaným v zadní části vozidla. Cestující mohou vstoupit dveřmi bez schodů. Sedadla umístěná v zadní části autobusu jsou uspořádána ve směru jízdy. Solaris Urbino 15 LE se 61 místy k sezení může plnit roli klasického autobusu, ale rovněž autobusu školního. Pro pohon byl vybrán motor DAF PR 265 o výkonu 265 kW.
(Délka 14,5 m, šířka 2,5 m, výška 3,0 m, vnitřní výška 2,4 m)
Solaris Urbino 18
Návštěvníci brněnského Autotecu si mohli prohlédnout autobus Solaris Urbino 18 III. generace, připravený pro Plzeňské městské dopravní podniky, jako již 23. vozidlo této značky. Všechny autobusy řady Solaris Urbino jsou nízkopodlažní. Autobus je vybaven funkcí „pokleku”, umožňující na zastávce dodatečné snížení nástupní hrany o dalších 7 cm, dále je vybaven nájezdovou rampou pro invalidní vozíky a kočárky i speciálními místy určenými pro bezpečné ukotvení vozíku. Charakteristickým rysem všech autobusů značky Solaris je na pravou stranu se snižující linie předního okna. Není to pouze designový prvek, ale řešení umožňující lepší přehled, díky němuž řidič lépe vidí děti čekající na zastávce blízko okraje. Pohon obstarává rovněž motor DAF PR 228 o výkonu 228 kW.
Charakteristickým rysem městských autobusů Solaris je na autobusu viditelný jezevčík. „Jezevčík je symbolem našich vozidel, protože je dlouhý jako autobus mezi jinými vozidly, má krátké nožky tak, jak je náš autobus nízkopodlažní, je zelený, protože naše vozidla jsou ekologická a ekonomická, a především je věrný, protože my, jako rodinná firma, jsme velmi spoutáni s našimi zákazníky” – vyjasňuje význam symbolu Solarisů Solange Olszewská, místopředseda představenstva Solaris Bus & Coach S.A.
(Délka 18 m, šířka 2,5 m, výška 2,8 m, vnitřní výška 2,3 m)
JL, 11.6.2008
Solaris Urbino Hybrid nové generace
V září 2006 představila společnost Solaris Bus & Coach v Evropě první sériově vyráběný autobus na hybridní pohon – Solaris Urbino 18 Hybrid. Od té doby jezdí v Drážďanech, Lipsku, Bochumi a také v Lenzburgu (Švýcarsko). Díky dvouletým poznatkům z provozování těchto hybridních autobusů, vypracovala firma Solaris další generaci Solarisu Urbino 18 Hybrid, která je ekonomičtější a ekologičtější. Inovace hybridního autobusu druhé generace se týká především použití menšího spalovacího motoru a umístění celého pohonného systému do zadní části autobusu.
Solaris Urbino 18 s hybridním pohonem těží z dosavadního nerezového skeletu používaného v celé „rodině” nízkopodlažních městských autobusů Urbino.
Inovovaný pohon hybridního Solarisu tvoří spalovací motor Cummins ISBe5 6.7 o výkonu 178 kW a točivém momentu 1005 Nm při 1500/min a dva elektrické motory.
Dalším prvkem hnacího systému je moduł EV Drive zkonstruovaný společností Aliison Transmission, hlavní prvek hybridního pohonu. V něm dochází ke sčítání výkonů vznětového motoru a elektromotoru. Skládá se ze dvou elektromotorů, dvou synchronních spojek a tří planetových převodů. Modul EV vypadá jako tradiční převodovka, váží cca 417 kg.
Ve speciálních bateriích, umístěných na střeše, se ukládá energie získaná při brždění (rekuperaci) vozidla. Díky tomuto principu nepotřebují baterie nabíjení z vnějšího zdroje. Doba životnosti v provozu NiMH baterií je ca 6 let v závislosti na provozních podmínkách. Baterie váží 410 kg.
Díky použití elektrických motorů se dosáhlo snížení spotřeby paliva o 15 až 30 procent.
Výhody použití hybridního pohonu:
*snížení spotřeby paliva od 15 do 30 %, snížení emisí CO2
*snížení obsahu škodlivých částic NOx ve spalinach o 10 až 39 %
*snížení množství pevných částic ve spalinach o 51 až 97 %
*menší hluk jak vně tak uvnitř autobusu
*autobus brzdí elektrickými motory
*snížení potřeby výměny oleje v naftovém motoru, který je méně využíván
Díky výše uvedenému jsou hybridní autobusy značky Solaris příznivé k životnímu prostředí, jízda hybridním autobusem je komfortní a ekonomická. Čím větší intenzita provozu, členitější terén a vyšší zatížení vozidla, tím jsou výhody z používání hybridního pohonu větší.
Řídící jednotku tvoří dva moduly Allison, série 1000/2000. První jednotka má za úkol kontrolovat a řídit práci hybridního pohonu, zatímco druhá jednotka odpovídá za spolupráci s ostatními systémy vozidla.
Co se týče techniky jízdy a obsluhy vozidla, neznamená řízení hybridního autobusu pro řidiče žádné radikální změny. Díky novýmu technickému řešení je ještě snadnější. Ovládací klávesnice, umístěná na palubní desce řidiče, je obdobná jako u tradičných autobusů. K ovládání pohonu je použito tlačítek DNR (Drive, Neutral, Reverse). V autobusu s hybridním pohonem se skoro nepoužívá brzd. Brždění probíhá totiž sejmutím nohy z pedálu plynu. Síla brždění se reguluje za pomocí ovládače DNR. Dodatečně ovladač DNR umožňuje hlavní diagnostiku pohonného systému. Solaris Urbino 18 Hybrid
Solaris Alpino 8.9 LE
Maximální obsaditelnost při minimální velikosti vozidla – to bylo hlavním cílem konstruktérů při projektování Solarisu Alpino 8,9 LE. Nízkopodlažní autobus třídy MIDI nabízí cestujícím až 29 míst k sezení. Autobus o délce 8,9 metru a šířce 2,4 metru je neobvykle obratný, díky čemu se dokonale hodí k jízdě v přeplněných centrech měst.
Solaris Alpina 8,9 LE je v přední části plně nízkopodlažní. Autobus je vybaven místy pro postižené, umístěnými proti středním dveřím. V zadní části jsou všechna sedadla situována ve směru jízdy. Autobus pohání vntěový motor Cummins o výkonu 178 kW, event. 220 kW.
Solaris Urbino 15 LE
Ve verzi Low Entry je dokonalé a ekonomické řešení pro přetížené komunikace. Tento autobus v sobě spojuje výhody nízkopodlažních autobusů s tradičním řešením hnacího systému, zabudovaným v zadní části vozidla. Cestující mohou vstoupit dveřmi bez schodů. Sedadla umístěná v zadní části autobusu jsou uspořádána ve směru jízdy. Solaris Urbino 15 LE se 61 místy k sezení může plnit roli klasického autobusu, ale rovněž autobusu školního. Pro pohon byl vybrán motor DAF PR 265 o výkonu 265 kW.
(Délka 14,5 m, šířka 2,5 m, výška 3,0 m, vnitřní výška 2,4 m)
Solaris Urbino 18
Návštěvníci brněnského Autotecu si mohli prohlédnout autobus Solaris Urbino 18 III. generace, připravený pro Plzeňské městské dopravní podniky, jako již 23. vozidlo této značky. Všechny autobusy řady Solaris Urbino jsou nízkopodlažní. Autobus je vybaven funkcí „pokleku”, umožňující na zastávce dodatečné snížení nástupní hrany o dalších 7 cm, dále je vybaven nájezdovou rampou pro invalidní vozíky a kočárky i speciálními místy určenými pro bezpečné ukotvení vozíku. Charakteristickým rysem všech autobusů značky Solaris je na pravou stranu se snižující linie předního okna. Není to pouze designový prvek, ale řešení umožňující lepší přehled, díky němuž řidič lépe vidí děti čekající na zastávce blízko okraje. Pohon obstarává rovněž motor DAF PR 228 o výkonu 228 kW.
Charakteristickým rysem městských autobusů Solaris je na autobusu viditelný jezevčík. „Jezevčík je symbolem našich vozidel, protože je dlouhý jako autobus mezi jinými vozidly, má krátké nožky tak, jak je náš autobus nízkopodlažní, je zelený, protože naše vozidla jsou ekologická a ekonomická, a především je věrný, protože my, jako rodinná firma, jsme velmi spoutáni s našimi zákazníky” – vyjasňuje význam symbolu Solarisů Solange Olszewská, místopředseda představenstva Solaris Bus & Coach S.A.
(Délka 18 m, šířka 2,5 m, výška 2,8 m, vnitřní výška 2,3 m)
JL, 11.6.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout