Volvo FH16 - nejsilnější sériový truck
Sedmý leden je pro všechny příznivce nákladních vozů velkým dnem. Právě včera totiž společnost Volvo Trucks uvedla na trh nejvýkonnější sériově vyráběný nákladní vůz na světě – Volvo FH16 s motorem o výkonu 700 k a točivým momentem 3150 Nm.
Společnost Volvo Trucks se stala prvním výrobcem nákladních vozů na světě, který se může pochlubit sériovým vozem o výkonu 700 k. Motor D16G vychází z předchozích 16litrových motorů Volvo o výkonu 660 koní. Těm bylo přidáno dalších 40 k a Volvo Trucks se stal prvním výrobcem nákladních vozů, který prolomil hranici 700 koní.
Výkon a točivý moment jsou důležité, největší část úspěchu však spočívá v tom, že se konstruktérům motoru Volvo podařilo tento vysoký výkon zkombinovat s nižší úrovní emisí a nezměněnou úspornou spotřebou pohonných hmot.
Jedním ze základních požadavků na nový nákladní vůz bylo splnění normy Euro 5, která vstoupí v platnost 1. října 2009. Konstruktéři se tak ocitli před klasickým dilematem. Má-li se snížit spotřeba pohonných hmot, je třeba dosáhnout co nejúčinnějšího spalování. S vyšší efektivitou spalování však motor produkuje více oxidů dusíku. Vyřešení problému vyžadovalo zvýšení kapacity systému dočišťování výfukových plynů. Vývoj a vylepšování motorů spočívá především v tvorbě optimálního řešení, od vstřikování paliva až po výfukové potrubí.
Tým vývojářů se tři roky zabýval testováním a hodnocením různých řešení, od konceptů k prototypům, laboratorním zkouškám a terénním testům. Jelikož je vůz Volvo FH16 určen k náročné přepravě nejtěžších nákladů, prováděly se terénní testy v prostředích, pro něž jsou typické drsné až extrémní podmínky.
„Nový vůz Volvo FH16 převážel dlouhé nákladní soupravy přes australské pouště, sloužil při svozu dřeva v severním Švédsku, jezdil za velkých mrazů a byl otestován i ve Skalnatých horách v nadmořských výškách přesahujících 3600 metrů,“ vypráví Henrik Lindeberg.
Cílem bylo zajistit nejlepší výkon, ale také nejúspornější spotřebu pohonných hmot v této třídě. I přes zvýšení výkonu se podařilo udržet spotřebu na stejné úrovni jako předtím.
Motor Volvo D16G se také dodává ve výkonových verzích 600 a 540 koní.
Prostřednictvím různých opatření, např. nové konstrukce pístů, dosáhli inženýři optimálního procesu spalování a zajistili tak vysoký výkon motoru v kombinaci s efektivním využitím pohonných hmot, nízkými emisemi a dlouhou životností. Díky maximálnímu výkonu a točivému momentu je rozsah otáček motoru větší než dříve, takže se motor vyznačuje vynikajícími jízdními vlastnostmi. Motor je také vybaven novým olejovým termostatem, který má rovněž příznivý vliv na spotřebu.
Další důležitou změnou u dvou nejvýkonnějších variant motoru je nový a výkonnější systém dočišťování výfukových plynů. Dokáže si poradit s větším průtokem výfukových plynů, takže dochází ke snížení protitlaku a omezení energetických ztrát. Vyšší kapacita systému zaručuje účinnější čištění. Stejně jako dříve je použit systém selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction), který se efektivně vypořádá se škodlivými emisemi.
Motor Volvo D16G je standardně vybaven novou, elektronicky ovládanou výfukovou brzdou EPG s výkonem 230 kW. Elektronické ovládání umožňuje snížit počet pohyblivých součástí, takže přináší jednodušší provoz, vyšší spolehlivost a nižší hmotnost. Je také možné použít motorovou brzdu VEB+ (Volvo Engine Brake) s brzdným výkonem 425 kW.
JL, 8.1.2009
Výkon a točivý moment jsou důležité, největší část úspěchu však spočívá v tom, že se konstruktérům motoru Volvo podařilo tento vysoký výkon zkombinovat s nižší úrovní emisí a nezměněnou úspornou spotřebou pohonných hmot.
Jedním ze základních požadavků na nový nákladní vůz bylo splnění normy Euro 5, která vstoupí v platnost 1. října 2009. Konstruktéři se tak ocitli před klasickým dilematem. Má-li se snížit spotřeba pohonných hmot, je třeba dosáhnout co nejúčinnějšího spalování. S vyšší efektivitou spalování však motor produkuje více oxidů dusíku. Vyřešení problému vyžadovalo zvýšení kapacity systému dočišťování výfukových plynů. Vývoj a vylepšování motorů spočívá především v tvorbě optimálního řešení, od vstřikování paliva až po výfukové potrubí.
Tým vývojářů se tři roky zabýval testováním a hodnocením různých řešení, od konceptů k prototypům, laboratorním zkouškám a terénním testům. Jelikož je vůz Volvo FH16 určen k náročné přepravě nejtěžších nákladů, prováděly se terénní testy v prostředích, pro něž jsou typické drsné až extrémní podmínky.
„Nový vůz Volvo FH16 převážel dlouhé nákladní soupravy přes australské pouště, sloužil při svozu dřeva v severním Švédsku, jezdil za velkých mrazů a byl otestován i ve Skalnatých horách v nadmořských výškách přesahujících 3600 metrů,“ vypráví Henrik Lindeberg.
Cílem bylo zajistit nejlepší výkon, ale také nejúspornější spotřebu pohonných hmot v této třídě. I přes zvýšení výkonu se podařilo udržet spotřebu na stejné úrovni jako předtím.
Motor Volvo D16G se také dodává ve výkonových verzích 600 a 540 koní.
Prostřednictvím různých opatření, např. nové konstrukce pístů, dosáhli inženýři optimálního procesu spalování a zajistili tak vysoký výkon motoru v kombinaci s efektivním využitím pohonných hmot, nízkými emisemi a dlouhou životností. Díky maximálnímu výkonu a točivému momentu je rozsah otáček motoru větší než dříve, takže se motor vyznačuje vynikajícími jízdními vlastnostmi. Motor je také vybaven novým olejovým termostatem, který má rovněž příznivý vliv na spotřebu.
Další důležitou změnou u dvou nejvýkonnějších variant motoru je nový a výkonnější systém dočišťování výfukových plynů. Dokáže si poradit s větším průtokem výfukových plynů, takže dochází ke snížení protitlaku a omezení energetických ztrát. Vyšší kapacita systému zaručuje účinnější čištění. Stejně jako dříve je použit systém selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction), který se efektivně vypořádá se škodlivými emisemi.
Motor Volvo D16G je standardně vybaven novou, elektronicky ovládanou výfukovou brzdou EPG s výkonem 230 kW. Elektronické ovládání umožňuje snížit počet pohyblivých součástí, takže přináší jednodušší provoz, vyšší spolehlivost a nižší hmotnost. Je také možné použít motorovou brzdu VEB+ (Volvo Engine Brake) s brzdným výkonem 425 kW.
JL, 8.1.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout