Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Verso -MPV bez kompromisu

Nejnovější model Toyoty spojuje moderní designové provedení vnějšku i interiéru s maximem prostoru, pohodlí, praktičnosti a užitné hodnoty. K dispozici je pět pohonných jednotek, tři převodovky a pět stupňů výbavy, ceny začínají na 539 900 Kč.

Oproti předchůdci je Verso delší o 70 mm (4440 mm) a širší o 20 mm (1790 mm), zatímco výška zůstala beze změny (1620 mm). Čelní partii charakterizuje maska chladiče s vodorovným dvojitým žebrováním, velké a výkonné sdružené světlomety vytažené vzad až do blatníků a hluboký přední spoiler.
Nová je také konstrukce přístrojové desky s výborným ergonomickým rozmístění ovládacích prvků společně s řadicí pákou, která se přesunula blíže k volantu. Dominantní středová konzola odděluje zónu řidiče od útulné a pohodlné zóny spolujezdce. Kaplička přístrojů se samostatnými tubusy rychloměru a otáčkoměru nyní takřka nepřekáží řidiči ve výhledu, ale zároveň zůstala co nejlépe usazena v jeho zorném poli. Luxusním doplňkem jsou ozdobné prvky titanového zbarvení na přístrojovém panelu, středové konzole, volantu a klikách dveří. Vzdušnou atmosféru akcentuje největší jednodílná panoramatická střecha v kategorii MPV nižší střední třídy. Střešní okno o délce 1160 mm a šířce 1180 mm sahá od horní hrany čelního skla až za B sloupky a je vybaveno elektricky ovládanými žaluziemi, které lze otevírat do libovolné polohy po celé délce okna.
Systém sedadel Toyota Easy Flat-7 nabízí na 32 různých kombinací uspořádání interiéru a je považován za jedno z nejpraktičtějších řešení svého druhu. U nové verze byl systém přepracován, aby využil prodloužení rozvoru nového MPV o 30 mm. Ve druhé i třetí řadě najdeme samostatná sedadla, jejichž ovládání je nyní jednodušší, sedadla lze posouvat ve větším rozsahu, zvětšil se prostor pro nohy a zvýšilo pohodlí všech cestujících. Do druhé řady se nastupuje dveřmi stejně velkými jako vpředu. Délka posuvu sedadel druhé řady se prodloužila o 30 mm, čímž narostl prostor pro nohy cestujících a zlepšila přístupnost třetí řady sedadel. Všechna tři sedadla v prostřední řadě lze nezávisle posouvat v podélném směru v rozsahu 195 mm. Díky paměti se opěradlo vrací do předešlé polohy. Všechna sedadla ve druhé i třetí řadě lze nezávisle sklápět zcela do roviny. Sklápění sedadel ve třetí řadě se zjednodušilo použitím nového mechanizmu a celou operaci lze provést jediným pohybem ruky. S ohledem na vyšší pohodlí cestujících ve třetí řadě lze nastavovat sklon opěradel.
Po sklopení sedadel druhé a třetí řady do roviny se zavazadlový prostor prodlouží o 185 mm na 1830 mm a rozšíří o 240 mm na 1585 mm. Objem při obsazení sedmi cestujícími narostl z 63 na 178 l, což je jedna z nejlepších hodnot v této třídě.
Toyotu Verso může pohánět jedna z pěti pohonných jednotek s technologií Optimal Drive, jenž je ukázkou kombinace celého spektra pokrokových technologií a snah o zlepšení zaměřených na výkon a jízdní dynamiku, nicméně při co nejnižší spotřebě paliva a hladině emisí CO2. Všechny základní technologie se zaměřují na tři klíčové aspekty – snížení hmotnosti hnací jednotky použitím velmi lehkých a vysoce kompaktních převodovek a komponent motoru, minimalizaci mechanických ztrát nasazením technologie Valvematic a co nejvyšší účinnost spalování paliva.
Vznětové motory D-4D těží z modernizovaného systému vstřikování paliva, jsou vybaveny novými vstřikovacími ventily s piezoelektrickou technologií a systémem rozvodu paliva typu common rail s pracovním tlakem 200 MPa.
Motory mohou být spojeny s manuální převodovkou, automatickou (bě šestistupňové) nebo Multidrive. Nový šestistupňový automat zaručuje rychlé a hladké řazení a využívá systém Toyota AI-SHIFT založený na algoritmech umělé inteligence. Řídicí systém AI-SHIFT neustále sleduje úhel otevření škrticí klapky, povely od brzdového pedálu, rychlost vozu i otáčky motoru, a v závislosti na tom upravuje i způsob řazení v souladu se stylem jízdy řidiče.
Systém AI-SHIFT disponuje režimem Sport, kdy můžete řadit i manuálně, buď pohybem páky sekvenčního řazení směrem vpřed a vzad, nebo páčkami pod volantem. Ruční řazení je doplněné o režim Sports direct shift response (sportovní režim s přímým řazením), kdy si řidič vychutná pocity přímého řazení s „uzamčením“ převodového poměru od druhého do šestého stupně, kdy je k dispozici široké pásmo otáček až do červeného pole, včetně krátkých impulsů plynu generovaných při řazení dolů.
Multidrive S je ukázkou nejnovější bezestupňové převodovky Toyota. Prostřednictvím dvou konických řemenic a jednoho klínového řemenu z vysokopevnostní oceli je k dispozici „nekonečný“ počet převodových poměrů. Systém nepřetržitě a zcela hladce mění poměr řemenice tak, aby využíval optimální točivý moment motoru s nejnižší spotřebou paliva. Tlačítko Sport optimalizuje výkon motoru a odezvu škrticí klapky s aktivnějším zapojením řidiče do řízení vozu. Multidrive S rovněž nabízí sekvenční řazení v manuálním režimu, kdy využívá sedmi virtuálních rychlostních stupňů.
Ve vozech s automatickou převodovkou nebo Multidrive S se v kapličce přístrojů před řidičem nachází ukazatel Eco, který pomáhá dodržovat ekologický styl jízdy s nízkou hladinou emisí.
Nové Verso má zajistit skvělou ovladatelnost, obratnost, stabilitu a jízdní pohodlí typické pro běžný osobní vůz. K tomu napomáhá zcela nová tuhá platforma s vyšší torzní tuhostí karoserie, delším rozvorem náprav (+30 mm), širším rozchodem předních i zadních kol (+23, resp. +48 mm) a výrazně přepracovanou geometrií zavěšení kol.
Bezpečnostní výbavu tvoří mj. ABS s EBD, stabilizační systém ESP, elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu VSC+, systém řízení trakce TRC, pomocník pro rozjezd v kopci (HAC). Vůz je standardně vybaven sedmi airbagy, přední sedadla aktivními opěrkami hlavy.
Zájemci o nové Verso mohou volit mezi stupni výbavy Verso, Verso Luna, Verso Sol a Verso Premium. Základní stupeň Verso nabízí mj. 7 airbagů (včetně bočních airbagů pro třetí řadu sedadel), aktivní opěrky hlavy pro přední VSC+, HAC, zadní světla s technologií LED, osvětlení nástupního prostoru vozidla pomocí LED diod, audio soustavu s přehrávačem CD.



Zážehové motory

Typ1.61.8
Objem15981798
Výkon97(132)/6400108(147)/3600
Toč.moment160/4400180/4000
Rychlost185190
Zrychlení11,710,4
Spotřeba8,6/5,6/6,78,7/5,9/7



Vznětové motory

Typ2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-4D
Objem199822312231
Výkon93(126)/3600110(150)/3600130(170)/3600
Toč.momet310/1800_2400340/2000-2800400/2000-2800
Rychlost185195210
Zrychlení11,310,18,7
Spotřeba7,0/4,5/5,48,4/5,8/6,87,4/5,2/6




Pozn: 1.6 – 6MT, 1.8-6AT
2.0 D-4D, 2.2 D-4D/180 – 6MT, 2.3 D-4D – 6AT
Objem – cm³, výkon – kW)k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, rychlení 0-100 (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km



Rozměry 4440 x 1790 x 1620 mm
Rozvor kol2780 mm
Rozchod kol1535/1545 mm
Objem zav.prostoru 5 míst-/651/1053 l
Objem zav.prostoru 7 míst179/607/1009 l



Objem zav.prostoru po hranu zadních sedadel


JL, 11.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar