Dakar 2009 - Sainz zvyšuje náskok
Ani v deváté etapě se moc nezměnilo. Na čele jsou stále tři vozy VW Touareg, od nichž se pomalu ale jistě vzdaluje Roma s Mitsubshi. A tak se prakticky bojuje až o další příčky. Bohužel v kamionech havaroval Tomáš Tomeček a Marek Spáčil se potýká s technickými problémy, ale bojuje.
Na orientaci a navigaci náročnou devátou etapu, která zčásti vedla těžkým terénem s offroadovými úseky plných děr a kamení vyhrál opět Sainz před Millerem (+1.47), jenž velkou dobu vedl a už to vypadalo, že zvítězí. V závěru však ztratil pět minut výměnou pneumatiky. Na dalších dvou místech se v cíli objevili Gordon (+2.16) a Terranova (+10.00), teprve pak dojel de Villiers (12.01), jenž tak musel uvolnit druhou příčku v celkovém pořadí Millerovi. Ztráta de Villierse jde především na vrub špatné navigace. O překvapení se postaral Rus Novicky s BMW X3, který šestým časem se ztrátou 16.15 minut porazil sedmého Romu.
Jediný zástupce Mitsubishi tak ztrácí skoro jednu hodinu na vedoucího Sainze. Miroslav Zapletal ukončil speciálu na 15. místě se ztrátou jeden a čtvrt hodin, ale celkově je na krásném 13. místě.
Truck
V kamionech vyhrál Čagin, ovšem k naší radosti dojel druhý Brazilec Azevedo s Mírou Martincem se ztrátou 24 minut. Nechali tak za sebou Kabirova (+33.30) i de Rooye (+34.29). Loprais skončil dvanáctý se ztrátou 1:47.36.
Dosud nejúspěšnější českým zástupcem v kamionech je Marek Spáčil, jenž se však potýká s velkými technickými problémy svého Liazu.
Potíže začaly v osmé etapě, kdy se během přejezdu zadřelo ložisko hrušky zadního diferenciálu. Narychlo se musel odpojit zadní kardan a do rychlostní zkoušky nastoupila posádka pouze s předním pohonem. „V etapě jsme museli několikrát překonávat těžké brodění přes řeku a byla to srdcová záležitost , přilítnout k brodu pod plným, nesundat nohu z plynu a modlit se, aby se to uprostřed řeky nešprajclo. V RZ nás předjelo asi pět kamionu a největší problémy nám dělaly téměř trialové výjezdy, úzké kaňony a průrvy v drsných horách, „komentoval etapu Marek Spáčil.
Po osmé etapě, kterou absolvoval pouze s předním pohonem, se podařilo vůz opravit tak 70 procent. Pohon předních kol bylo možné zapínat jen nouzově. Ložisko v zadním diferenciálu se vyměnilo z přední nápravy, ale v přední nápravě se muselo nechat ložisko vadné ze zadu, poněvadž nikdo nepočítal s tím, že jich bude potřeba tolik a další náhradní ložisko není.
V deváté etapě pak Marek Spáčil, Zdeněk Kubeša a Jarda Lamač dokázali nemožné a dovedli zelenou „lízu“ úspěšně do finále na krásném 23 místě. V celkovém pořadí zůstávají šestí.
Jestliže se tým musel smířit se skutečností, že pojedou na přední pohon, tak teď to bylo přesně naopak. Měli zprovozněný pohon zadních kol a přední zapínali pouze v nejnutnějších případech, kde hrozila krize a uvíznutí v těžkém terénu .
Pokud se jim podaří do úterní etapy, která je považována za nejtěžší v závodě, opravit závadu na ložisku v nápravě, mohli by ještě zaútočit na lepší pozice.
Po skvěle rozjetém začátku deváté etapy havaroval na 147. km Tomáš Tomeček. Jeho Tatra se převrátila a je v nepojízdném stavu. Tomáš Tomeček byl převezen k preventivnímu lékařskému vyšetření. Další dva členové posádky – Vojtěch Morávek a Radomír Smolka čekali u havarovaného vozu na asistenční Tatru s Petrem Vodákem a Tomášem Fajmanem. Druhá týmová Tatra pilotovaná brazilcem André Azevedem dojela do cíle na vyniakjícím druhém místě, což dokazuje, že v těžkých úsecích lze se špičkou držet krok.
Průběžné pořadí
Truck
Jindřich Lasík, 13.1.2009
Jediný zástupce Mitsubishi tak ztrácí skoro jednu hodinu na vedoucího Sainze. Miroslav Zapletal ukončil speciálu na 15. místě se ztrátou jeden a čtvrt hodin, ale celkově je na krásném 13. místě.
Truck
V kamionech vyhrál Čagin, ovšem k naší radosti dojel druhý Brazilec Azevedo s Mírou Martincem se ztrátou 24 minut. Nechali tak za sebou Kabirova (+33.30) i de Rooye (+34.29). Loprais skončil dvanáctý se ztrátou 1:47.36.
Dosud nejúspěšnější českým zástupcem v kamionech je Marek Spáčil, jenž se však potýká s velkými technickými problémy svého Liazu.
Potíže začaly v osmé etapě, kdy se během přejezdu zadřelo ložisko hrušky zadního diferenciálu. Narychlo se musel odpojit zadní kardan a do rychlostní zkoušky nastoupila posádka pouze s předním pohonem. „V etapě jsme museli několikrát překonávat těžké brodění přes řeku a byla to srdcová záležitost , přilítnout k brodu pod plným, nesundat nohu z plynu a modlit se, aby se to uprostřed řeky nešprajclo. V RZ nás předjelo asi pět kamionu a největší problémy nám dělaly téměř trialové výjezdy, úzké kaňony a průrvy v drsných horách, „komentoval etapu Marek Spáčil.
Po osmé etapě, kterou absolvoval pouze s předním pohonem, se podařilo vůz opravit tak 70 procent. Pohon předních kol bylo možné zapínat jen nouzově. Ložisko v zadním diferenciálu se vyměnilo z přední nápravy, ale v přední nápravě se muselo nechat ložisko vadné ze zadu, poněvadž nikdo nepočítal s tím, že jich bude potřeba tolik a další náhradní ložisko není.
V deváté etapě pak Marek Spáčil, Zdeněk Kubeša a Jarda Lamač dokázali nemožné a dovedli zelenou „lízu“ úspěšně do finále na krásném 23 místě. V celkovém pořadí zůstávají šestí.
Jestliže se tým musel smířit se skutečností, že pojedou na přední pohon, tak teď to bylo přesně naopak. Měli zprovozněný pohon zadních kol a přední zapínali pouze v nejnutnějších případech, kde hrozila krize a uvíznutí v těžkém terénu .
Pokud se jim podaří do úterní etapy, která je považována za nejtěžší v závodě, opravit závadu na ložisku v nápravě, mohli by ještě zaútočit na lepší pozice.
Po skvěle rozjetém začátku deváté etapy havaroval na 147. km Tomáš Tomeček. Jeho Tatra se převrátila a je v nepojízdném stavu. Tomáš Tomeček byl převezen k preventivnímu lékařskému vyšetření. Další dva členové posádky – Vojtěch Morávek a Radomír Smolka čekali u havarovaného vozu na asistenční Tatru s Petrem Vodákem a Tomášem Fajmanem. Druhá týmová Tatra pilotovaná brazilcem André Azevedem dojela do cíle na vyniakjícím druhém místě, což dokazuje, že v těžkých úsecích lze se špičkou držet krok.
Průběžné pořadí
1.Sainz – Périn | VW Race Touareg 2 | 5:56.08 |
2.Miller – Pitchford | VW Race Touareg 2 | + 19.52 |
3.de Villiers – von Zitzewitz | VW Race Touareg 2 | + 22.58 |
4.Roma – Cruz Senra | Mitsubishi Racing Lancer | + 58.12 |
5.Gordon – Grider | Hummer | + 1:34.17 |
6.Holowczyc – Fortin | Nissan Navara | + 3:23.53 |
7.Tollefsen – Evans | Nissan Navara | + 4:05.19 |
8.Terranova – Guehennec | BMW X3 | + 6:04.47 |
9.Kuipers – Palmeiro | BMW X3 | + 6:37.23 |
10.Depping – Gottschalk | VW Race Touareg 2 | + 6:39.59 |
Truck
1.Čagin | Kamaz | 34:46.57 |
2.Kabirov | Kamaz | +29.50 |
3.de Rooy | Ginaf | +48.35 |
4.Mardějev | Tatra | +4:22.10 |
5.Echter | MAN | +5:11.05 |
6.Spáčil | Liaz | +5:53.53 |
7.Azevedo | Tatra | +6:04.49 |
10.Loprais | Tatra | +11:06.27 |
Jindřich Lasík, 13.1.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout