Renault Magnum - nová dimenze dálkové přepravy
Společnost Renault Trucks připisuje v roce 2008 novou kapitolu „úspěšného příběhu“ s názvem Renault Magnum. Nejnovější verze s výraznějším designem klade velký důraz na cestovní pohodlí a vysoký výkon.
Charakteristický svou silou a tahem, šestiválec Dxi13 Euro4 a Euro5 s vysokotlakým elektronickým vstřikováním, variabilním časováním ventilů a turbodmychadlem s regulátorem plnicího tlaku byl společností Renault Trucks speciálně přizpůsoben vozidlu Magnum. Dostupný ve dvou provedeních, o výkonu 460 k (339 kW) a 500 k (368 kW) při 1800/min, nabízí vysoký točivý moment 2450 Nm od 1050 do 1400/min a optimalizovanou spotřebu paliva. Motor DXi13 je také vybaven nejvýkonnější motorovou brzdou o výkonu 193 kW při 2300/m.
Využívá systém SCR (Selective Catalyst Reduction), který nabízí výhodu zaručených optimálních úrovní spotřeby paliva (až o 5 % nižší než motory DCi Euro 3). Vstřikování AdBlue (řešení používající směs močoviny s vodou o vysoké chemické čistotě) snižuje katalýzou množství emisí oxidů dusíku, které vznikají při spalování nafty. Magnum může být vybaven nádržemi AdBlue o objemu 40, 60, 95 nebo 125 litrů.
Pro motor DXi13 jsou k dispozici dvě manuální převodovky ZF se šestnácti stupni vpřed a dvěma vzad. Všechny jsou vybaveny systémem „super H“ pro větší pohodlí a bezpečnost řazení. Princip Super H spočívá v superpozici stupňů velké řady se stupni řady malé. Přechod mezi oběma řadami rychlostí se provádí přepínačem na přední části rukojeti řadicí páky. Osm stupňů velké a malé řady je rozděleno do šestnácti polovičních stupňů pro lepší využití rozsahu výkonu motoru a dále se tak optimalizovala spotřeba paliva. Prostřednictvím elektromagnetického ventilu zabraňuje, aby motor pracoval v příliš vysokých otáčkách, pokud by došlo k zařazení nevhodného rychlostního stupně.
Systém pro monitorování řízení, který je u manuálních převodovek k dispozici pro optimalizaci jízdy, poskytuje stálé a okamžité informace o tom, který převod by měl být zařazen pro dosažení optimální spotřeby a výkonu.
Automatizovaná (robotizovaná) převodovka Optidriver+ je lehká a kompaktní, skládá se ze základní převodovky a hliníkového děliče převodových stupňů. K dispozici je 12 rychlostních stupňů vpřed a 3 stupně vzad. Činnost převodovky je automatizovaná optimalizovaným řídícím programem vyvinutým společností Renault Trucks, který vybírá nejvhodnější rychlostní stupeň podle podmínek použití a nákladu.
K dosažení většího komfortu a bezpečnosti je na volantu k dispozici páčka pro ovládání. Řazení je tak plynulejší a nejrychlejší na trhu. Pro lepší interakci mezi řidičem a převodovkou je na přístrojové desce zobrazeno provedené přeřazení a rychlostní stupeň požadovaný řidičem, spolu s mnoho dalšími informacemi (rychlostí, spotřebou, řídícím režimem atd.).
Hnací náprava P 13170 s jednoduchou redukcí umožňuje optimalizaci spotřeby rozmanitostí dosažitelných točivých momentů a hmotností sníženou o 11,5 kg (hmotnost je 413 kg). Nároky na údržbu jsou snížené, první výměna oleje se provádí po 240 000 km.
Přípustné zatížení přední nápravy je 8 tun a odsazení 160 mm. S ohledem na odlišné požadavky různých možností přepravního využití, je k dispozici několik různých verzí vyrobených ze speciální, vysoce odolné ocele. Například pro vozy s mechanickým pérováním a podvozek odpovídající výšky je k dizpozici snížená verze.
Aby podvozky dokázaly vyhovět všem požadavkům na délku nástavby, je k dispozici v několika rozvorech náprav:
od 5120 do 6170 mm ve verzi 4 x 2
od 5120 do 6370 mm ve verzi 6 x 2
Skupina dostupných palivových nádrží nabízí objem až 1455 litrů.
Magnum představuje komplexní brzdný systém využívající nejmodernější vybavení za účelem dosažení výkonu a bezpečnosti vyžadovaných od zařízení 21. století. Postupně se aktivuje motorová brzda, poté retardér a následně brzdy vozidla (odpovídající vybavení vozu) s cílem optimalizovat provozní a servisní náklady.
Magnum nabízí účinný a spolehlivý systém motorové brzdy Optibrake a Optibrake+, hydraulický retardér Intarder pro mechanické převodovky, nebo retardér Voith se systémem Optidriver+, čtyři kotoučové brzdy, systém EBS a elektronicky řízený vzduchový systémem APM.
Systém EBS Basic+ poskytuje rozsáhlou sadu funkcí:
*řízení motorové brzdy při podřazování na mokru umožňuje řidiči udržet kontrolu nad vozem a vyhnout se smyku zadních kol
*varování při ztrátě 40 % výkonnosti brzd a kdy teplota brzd překročí hodnotu 550 °C
*pomoc při rozjezdu ve svahu, která řidiči při tomto manévru dovoluje uvolnit brzdu
*řízení zapojení diferenciálu i při jízdě – systém EBS srovnává rychlost pravých a levých kol
*řidič je po kontrole spojení tahače s návěsem informován o brzdných nekonzistencích či defektech mezi tahačem a návěsem.
Motor DXi 13 je v závislosti na zvolené konfiguraci vybaven systémem motorové brzdy Optibrake nebo Optibrake+. Systém Optibrake je v odpovídajících rychlostech kombinován s výfukovou brzdou s regulátorem tlaku ve výfuku, což umožňuje dosáhnout vysokého brzdného výkonu (od 332 kW do 381 kW). Obě jsou standardně montovány se samočinnou převodovkou a na přání i pro manuální převodovku.
Hydraulický retardér Intarder je volitelně dostupný pro manuální převodovky. V případě, že je do převodovky integrován, poskytuje vysokou úroveň brzdného výkonu (500 kW), dostatečný i pro nejnáročnější podmínky.
Řízení tlaku vzduchu APM umožňuje nahradit mechanický oběh vzduchu elektronicky řízeným řešením. Snižuje spotřebu paliva tím, že řídí kompresor a optimalizuje tlak vzduchu. Odstranění nádrže znamená, že systém APM dokáže snížit hmotnost vozidla, přinést dodatečnou kapacitu, stejně jako preventivní údržbu a díky optimalizované regeneraci vzduchu prodloužit životnost vložky vysoušeče vzduchu.
Přední vzduchové pérování se dvěma vzduchovými měchy, maximálním přípustným zatížením 8 t a hmotností 174 kg je u vozidla Magnum k dispozici volitelně a pro tahače pro velkoobjemovou přepravu je povinnou výbavou. Zadní pneumatické pérování se dvěma vzduchovými měchy lze pořídit ve třech variantách: normální, snížené a snížené pro velkoobjemovou přepravu. Jeho přípustné zatížení je 11,5 t až 13 t. Tento systém je montován sériově, přičemž poskytuje lepší zdvih, vynikající spolehlivost a stabilitu. Pérování je řízeno dálkovým ovládáním ECS (Electronic Control Suspension – Elektronicky řízené odpružení), které má moderní a ergonomický dálkový ovladač navržený s důrazem na snadné ovládání.
Stejně jako v roce 1991, kdy kabina vozidla Renault Magnum upoutala pozornost tím, že jako první nabídla rovnou podlahu, tak i dnes určuje nové standardy svým zcela novým designem. Nová verze má vylepšený interiér a úhlednější, výraznější siluetu, která podporuje dojem výjimečného vozidla dálkové přepravy.
Zvýšením střechy o 20 cm se vnitřní výška posunula nad 2 metry, takže se řidič může pohybovat vzpřímeně, aniž aby mu překážely různé části výbavy vozu.
Koncept Multipass nabízí pečlivě navrženou strukturu interiéru s odpruženým sedadlem řidiče, otočným sedadlem spolujezdce, vysouvacím stolkem, upravitelným prostorem pro odpočinek a jedním nebo dvěma lůžky. Tento koncept je k dispozici v provedení Solo nebo Duo. Na přání je nadále kabina Classic s klasickým uspořádáním s odpruženým sedadlem řidiče, fixním lůžkem nad úložnými prostory a otočným sedadlem spolujezdce.
Společnost Renault Trucks nabízí pro kabiny vozidel Magnum dvě verze standardního vybavení. Varianta Privilège přichází s kompletní klimatizací, nazávislým topením, dálkovým ovládáním dveří, dálkově ovládaným CD přehrávačem s rádiem, přídavnou přihrádkou pod lůžkem, elektrickým ovládáním střešního okna ovládaným z lůžka, vybavením pro instalaci sady hands-free a zásuvkami s napájením 12V a 24V.
Varianta Excellence nabízí kromě výše uvedené výbavy také CD/MP3 přehrávač s rádiem a Hands free sadou Bluetooth, elektrické sklápění kabiny, mezinápravové spojlery, ostřikovače světel a chladničku.
S touto novou verzí vozidla Renault Magnum se společnosti Renault Trucks znovu podařilo překvapit svět přepravy zboží v oblasti komfortu, designu a efektivity. A podařilo se jim to natolik, že nemůže být pochyb – Renault Magnum opravdu přenáší dálkovou přepravu do nové dimenze.
JL, 6.6.2008
Využívá systém SCR (Selective Catalyst Reduction), který nabízí výhodu zaručených optimálních úrovní spotřeby paliva (až o 5 % nižší než motory DCi Euro 3). Vstřikování AdBlue (řešení používající směs močoviny s vodou o vysoké chemické čistotě) snižuje katalýzou množství emisí oxidů dusíku, které vznikají při spalování nafty. Magnum může být vybaven nádržemi AdBlue o objemu 40, 60, 95 nebo 125 litrů.
Pro motor DXi13 jsou k dispozici dvě manuální převodovky ZF se šestnácti stupni vpřed a dvěma vzad. Všechny jsou vybaveny systémem „super H“ pro větší pohodlí a bezpečnost řazení. Princip Super H spočívá v superpozici stupňů velké řady se stupni řady malé. Přechod mezi oběma řadami rychlostí se provádí přepínačem na přední části rukojeti řadicí páky. Osm stupňů velké a malé řady je rozděleno do šestnácti polovičních stupňů pro lepší využití rozsahu výkonu motoru a dále se tak optimalizovala spotřeba paliva. Prostřednictvím elektromagnetického ventilu zabraňuje, aby motor pracoval v příliš vysokých otáčkách, pokud by došlo k zařazení nevhodného rychlostního stupně.
Systém pro monitorování řízení, který je u manuálních převodovek k dispozici pro optimalizaci jízdy, poskytuje stálé a okamžité informace o tom, který převod by měl být zařazen pro dosažení optimální spotřeby a výkonu.
Automatizovaná (robotizovaná) převodovka Optidriver+ je lehká a kompaktní, skládá se ze základní převodovky a hliníkového děliče převodových stupňů. K dispozici je 12 rychlostních stupňů vpřed a 3 stupně vzad. Činnost převodovky je automatizovaná optimalizovaným řídícím programem vyvinutým společností Renault Trucks, který vybírá nejvhodnější rychlostní stupeň podle podmínek použití a nákladu.
K dosažení většího komfortu a bezpečnosti je na volantu k dispozici páčka pro ovládání. Řazení je tak plynulejší a nejrychlejší na trhu. Pro lepší interakci mezi řidičem a převodovkou je na přístrojové desce zobrazeno provedené přeřazení a rychlostní stupeň požadovaný řidičem, spolu s mnoho dalšími informacemi (rychlostí, spotřebou, řídícím režimem atd.).
Hnací náprava P 13170 s jednoduchou redukcí umožňuje optimalizaci spotřeby rozmanitostí dosažitelných točivých momentů a hmotností sníženou o 11,5 kg (hmotnost je 413 kg). Nároky na údržbu jsou snížené, první výměna oleje se provádí po 240 000 km.
Přípustné zatížení přední nápravy je 8 tun a odsazení 160 mm. S ohledem na odlišné požadavky různých možností přepravního využití, je k dispozici několik různých verzí vyrobených ze speciální, vysoce odolné ocele. Například pro vozy s mechanickým pérováním a podvozek odpovídající výšky je k dizpozici snížená verze.
Aby podvozky dokázaly vyhovět všem požadavkům na délku nástavby, je k dispozici v několika rozvorech náprav:
od 5120 do 6170 mm ve verzi 4 x 2
od 5120 do 6370 mm ve verzi 6 x 2
Skupina dostupných palivových nádrží nabízí objem až 1455 litrů.
Magnum představuje komplexní brzdný systém využívající nejmodernější vybavení za účelem dosažení výkonu a bezpečnosti vyžadovaných od zařízení 21. století. Postupně se aktivuje motorová brzda, poté retardér a následně brzdy vozidla (odpovídající vybavení vozu) s cílem optimalizovat provozní a servisní náklady.
Magnum nabízí účinný a spolehlivý systém motorové brzdy Optibrake a Optibrake+, hydraulický retardér Intarder pro mechanické převodovky, nebo retardér Voith se systémem Optidriver+, čtyři kotoučové brzdy, systém EBS a elektronicky řízený vzduchový systémem APM.
Systém EBS Basic+ poskytuje rozsáhlou sadu funkcí:
*řízení motorové brzdy při podřazování na mokru umožňuje řidiči udržet kontrolu nad vozem a vyhnout se smyku zadních kol
*varování při ztrátě 40 % výkonnosti brzd a kdy teplota brzd překročí hodnotu 550 °C
*pomoc při rozjezdu ve svahu, která řidiči při tomto manévru dovoluje uvolnit brzdu
*řízení zapojení diferenciálu i při jízdě – systém EBS srovnává rychlost pravých a levých kol
*řidič je po kontrole spojení tahače s návěsem informován o brzdných nekonzistencích či defektech mezi tahačem a návěsem.
Motor DXi 13 je v závislosti na zvolené konfiguraci vybaven systémem motorové brzdy Optibrake nebo Optibrake+. Systém Optibrake je v odpovídajících rychlostech kombinován s výfukovou brzdou s regulátorem tlaku ve výfuku, což umožňuje dosáhnout vysokého brzdného výkonu (od 332 kW do 381 kW). Obě jsou standardně montovány se samočinnou převodovkou a na přání i pro manuální převodovku.
Hydraulický retardér Intarder je volitelně dostupný pro manuální převodovky. V případě, že je do převodovky integrován, poskytuje vysokou úroveň brzdného výkonu (500 kW), dostatečný i pro nejnáročnější podmínky.
Řízení tlaku vzduchu APM umožňuje nahradit mechanický oběh vzduchu elektronicky řízeným řešením. Snižuje spotřebu paliva tím, že řídí kompresor a optimalizuje tlak vzduchu. Odstranění nádrže znamená, že systém APM dokáže snížit hmotnost vozidla, přinést dodatečnou kapacitu, stejně jako preventivní údržbu a díky optimalizované regeneraci vzduchu prodloužit životnost vložky vysoušeče vzduchu.
Přední vzduchové pérování se dvěma vzduchovými měchy, maximálním přípustným zatížením 8 t a hmotností 174 kg je u vozidla Magnum k dispozici volitelně a pro tahače pro velkoobjemovou přepravu je povinnou výbavou. Zadní pneumatické pérování se dvěma vzduchovými měchy lze pořídit ve třech variantách: normální, snížené a snížené pro velkoobjemovou přepravu. Jeho přípustné zatížení je 11,5 t až 13 t. Tento systém je montován sériově, přičemž poskytuje lepší zdvih, vynikající spolehlivost a stabilitu. Pérování je řízeno dálkovým ovládáním ECS (Electronic Control Suspension – Elektronicky řízené odpružení), které má moderní a ergonomický dálkový ovladač navržený s důrazem na snadné ovládání.
Stejně jako v roce 1991, kdy kabina vozidla Renault Magnum upoutala pozornost tím, že jako první nabídla rovnou podlahu, tak i dnes určuje nové standardy svým zcela novým designem. Nová verze má vylepšený interiér a úhlednější, výraznější siluetu, která podporuje dojem výjimečného vozidla dálkové přepravy.
Zvýšením střechy o 20 cm se vnitřní výška posunula nad 2 metry, takže se řidič může pohybovat vzpřímeně, aniž aby mu překážely různé části výbavy vozu.
Koncept Multipass nabízí pečlivě navrženou strukturu interiéru s odpruženým sedadlem řidiče, otočným sedadlem spolujezdce, vysouvacím stolkem, upravitelným prostorem pro odpočinek a jedním nebo dvěma lůžky. Tento koncept je k dispozici v provedení Solo nebo Duo. Na přání je nadále kabina Classic s klasickým uspořádáním s odpruženým sedadlem řidiče, fixním lůžkem nad úložnými prostory a otočným sedadlem spolujezdce.
Společnost Renault Trucks nabízí pro kabiny vozidel Magnum dvě verze standardního vybavení. Varianta Privilège přichází s kompletní klimatizací, nazávislým topením, dálkovým ovládáním dveří, dálkově ovládaným CD přehrávačem s rádiem, přídavnou přihrádkou pod lůžkem, elektrickým ovládáním střešního okna ovládaným z lůžka, vybavením pro instalaci sady hands-free a zásuvkami s napájením 12V a 24V.
Varianta Excellence nabízí kromě výše uvedené výbavy také CD/MP3 přehrávač s rádiem a Hands free sadou Bluetooth, elektrické sklápění kabiny, mezinápravové spojlery, ostřikovače světel a chladničku.
S touto novou verzí vozidla Renault Magnum se společnosti Renault Trucks znovu podařilo překvapit svět přepravy zboží v oblasti komfortu, designu a efektivity. A podařilo se jim to natolik, že nemůže být pochyb – Renault Magnum opravdu přenáší dálkovou přepravu do nové dimenze.
JL, 6.6.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout