Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Magnum - nová dimenze dálkové přepravy

Společnost Renault Trucks připisuje v roce 2008 novou kapitolu „úspěšného příběhu“ s názvem Renault Magnum. Nejnovější verze s výraznějším designem klade velký důraz na cestovní pohodlí a vysoký výkon.

Charakteristický svou silou a tahem, šestiválec Dxi13 Euro4 a Euro5 s vysokotlakým elektronickým vstřikováním, variabilním časováním ventilů a turbodmychadlem s regulátorem plnicího tlaku byl společností Renault Trucks speciálně přizpůsoben vozidlu Magnum. Dostupný ve dvou provedeních, o výkonu 460 k (339 kW) a 500 k (368 kW) při 1800/min, nabízí vysoký točivý moment 2450 Nm od 1050 do 1400/min a optimalizovanou spotřebu paliva. Motor DXi13 je také vybaven nejvýkonnější motorovou brzdou o výkonu 193 kW při 2300/m.

Využívá systém SCR (Selective Catalyst Reduction), který nabízí výhodu zaručených optimálních úrovní spotřeby paliva (až o 5 % nižší než motory DCi Euro 3). Vstřikování AdBlue (řešení používající směs močoviny s vodou o vysoké chemické čistotě) snižuje katalýzou množství emisí oxidů dusíku, které vznikají při spalování nafty. Magnum může být vybaven nádržemi AdBlue o objemu 40, 60, 95 nebo 125 litrů.

Pro motor DXi13 jsou k dispozici dvě manuální převodovky ZF se šestnácti stupni vpřed a dvěma vzad. Všechny jsou vybaveny systémem „super H“ pro větší pohodlí a bezpečnost řazení. Princip Super H spočívá v superpozici stupňů velké řady se stupni řady malé. Přechod mezi oběma řadami rychlostí se provádí přepínačem na přední části rukojeti řadicí páky. Osm stupňů velké a malé řady je rozděleno do šestnácti polovičních stupňů pro lepší využití rozsahu výkonu motoru a dále se tak optimalizovala spotřeba paliva. Prostřednictvím elektromagnetického ventilu zabraňuje, aby motor pracoval v příliš vysokých otáčkách, pokud by došlo k zařazení nevhodného rychlostního stupně.
Systém pro monitorování řízení, který je u manuálních převodovek k dispozici pro optimalizaci jízdy, poskytuje stálé a okamžité informace o tom, který převod by měl být zařazen pro dosažení optimální spotřeby a výkonu.

Automatizovaná (robotizovaná) převodovka Optidriver+ je lehká a kompaktní, skládá se ze základní převodovky a hliníkového děliče převodových stupňů. K dispozici je 12 rychlostních stupňů vpřed a 3 stupně vzad. Činnost převodovky je automatizovaná optimalizovaným řídícím programem vyvinutým společností Renault Trucks, který vybírá nejvhodnější rychlostní stupeň podle podmínek použití a nákladu.
K dosažení většího komfortu a bezpečnosti je na volantu k dispozici páčka pro ovládání. Řazení je tak plynulejší a nejrychlejší na trhu. Pro lepší interakci mezi řidičem a převodovkou je na přístrojové desce zobrazeno provedené přeřazení a rychlostní stupeň požadovaný řidičem, spolu s mnoho dalšími informacemi (rychlostí, spotřebou, řídícím režimem atd.).

Hnací náprava P 13170 s jednoduchou redukcí umožňuje optimalizaci spotřeby rozmanitostí dosažitelných točivých momentů a hmotností sníženou o 11,5 kg (hmotnost je 413 kg). Nároky na údržbu jsou snížené, první výměna oleje se provádí po 240 000 km.

Přípustné zatížení přední nápravy je 8 tun a odsazení 160 mm. S ohledem na odlišné požadavky různých možností přepravního využití, je k dispozici několik různých verzí vyrobených ze speciální, vysoce odolné ocele. Například pro vozy s mechanickým pérováním a podvozek odpovídající výšky je k dizpozici snížená verze.
Aby podvozky dokázaly vyhovět všem požadavkům na délku nástavby, je k dispozici v několika rozvorech náprav:
od 5120 do 6170 mm ve verzi 4 x 2
od 5120 do 6370 mm ve verzi 6 x 2

Skupina dostupných palivových nádrží nabízí objem až 1455 litrů.
Magnum představuje komplexní brzdný systém využívající nejmodernější vybavení za účelem dosažení výkonu a bezpečnosti vyžadovaných od zařízení 21. století. Postupně se aktivuje motorová brzda, poté retardér a následně brzdy vozidla (odpovídající vybavení vozu) s cílem optimalizovat provozní a servisní náklady.

Magnum nabízí účinný a spolehlivý systém motorové brzdy Optibrake a Optibrake+, hydraulický retardér Intarder pro mechanické převodovky, nebo retardér Voith se systémem Optidriver+, čtyři kotoučové brzdy, systém EBS a elektronicky řízený vzduchový systémem APM.

Systém EBS Basic+ poskytuje rozsáhlou sadu funkcí:
*řízení motorové brzdy při podřazování na mokru umožňuje řidiči udržet kontrolu nad vozem a vyhnout se smyku zadních kol

*varování při ztrátě 40 % výkonnosti brzd a kdy teplota brzd překročí hodnotu 550 °C

*pomoc při rozjezdu ve svahu, která řidiči při tomto manévru dovoluje uvolnit brzdu

*řízení zapojení diferenciálu i při jízdě – systém EBS srovnává rychlost pravých a levých kol

*řidič je po kontrole spojení tahače s návěsem informován o brzdných nekonzistencích či defektech mezi tahačem a návěsem.

Motor DXi 13 je v závislosti na zvolené konfiguraci vybaven systémem motorové brzdy Optibrake nebo Optibrake+. Systém Optibrake je v odpovídajících rychlostech kombinován s výfukovou brzdou s regulátorem tlaku ve výfuku, což umožňuje dosáhnout vysokého brzdného výkonu (od 332 kW do 381 kW). Obě jsou standardně montovány se samočinnou převodovkou a na přání i pro manuální převodovku.

Hydraulický retardér Intarder je volitelně dostupný pro manuální převodovky. V případě, že je do převodovky integrován, poskytuje vysokou úroveň brzdného výkonu (500 kW), dostatečný i pro nejnáročnější podmínky.

Řízení tlaku vzduchu APM umožňuje nahradit mechanický oběh vzduchu elektronicky řízeným řešením. Snižuje spotřebu paliva tím, že řídí kompresor a optimalizuje tlak vzduchu. Odstranění nádrže znamená, že systém APM dokáže snížit hmotnost vozidla, přinést dodatečnou kapacitu, stejně jako preventivní údržbu a díky optimalizované regeneraci vzduchu prodloužit životnost vložky vysoušeče vzduchu.

Přední vzduchové pérování se dvěma vzduchovými měchy, maximálním přípustným zatížením 8 t a hmotností 174 kg je u vozidla Magnum k dispozici volitelně a pro tahače pro velkoobjemovou přepravu je povinnou výbavou. Zadní pneumatické pérování se dvěma vzduchovými měchy lze pořídit ve třech variantách: normální, snížené a snížené pro velkoobjemovou přepravu. Jeho přípustné zatížení je 11,5 t až 13 t. Tento systém je montován sériově, přičemž poskytuje lepší zdvih, vynikající spolehlivost a stabilitu. Pérování je řízeno dálkovým ovládáním ECS (Electronic Control Suspension – Elektronicky řízené odpružení), které má moderní a ergonomický dálkový ovladač navržený s důrazem na snadné ovládání.

Stejně jako v roce 1991, kdy kabina vozidla Renault Magnum upoutala pozornost tím, že jako první nabídla rovnou podlahu, tak i dnes určuje nové standardy svým zcela novým designem. Nová verze má vylepšený interiér a úhlednější, výraznější siluetu, která podporuje dojem výjimečného vozidla dálkové přepravy.
Zvýšením střechy o 20 cm se vnitřní výška posunula nad 2 metry, takže se řidič může pohybovat vzpřímeně, aniž aby mu překážely různé části výbavy vozu.
Koncept Multipass nabízí pečlivě navrženou strukturu interiéru s odpruženým sedadlem řidiče, otočným sedadlem spolujezdce, vysouvacím stolkem, upravitelným prostorem pro odpočinek a jedním nebo dvěma lůžky. Tento koncept je k dispozici v provedení Solo nebo Duo. Na přání je nadále kabina Classic s klasickým uspořádáním s odpruženým sedadlem řidiče, fixním lůžkem nad úložnými prostory a otočným sedadlem spolujezdce.
Společnost Renault Trucks nabízí pro kabiny vozidel Magnum dvě verze standardního vybavení. Varianta Privilège přichází s kompletní klimatizací, nazávislým topením, dálkovým ovládáním dveří, dálkově ovládaným CD přehrávačem s rádiem, přídavnou přihrádkou pod lůžkem, elektrickým ovládáním střešního okna ovládaným z lůžka, vybavením pro instalaci sady hands-free a zásuvkami s napájením 12V a 24V.
Varianta Excellence nabízí kromě výše uvedené výbavy také CD/MP3 přehrávač s rádiem a Hands free sadou Bluetooth, elektrické sklápění kabiny, mezinápravové spojlery, ostřikovače světel a chladničku.

S touto novou verzí vozidla Renault Magnum se společnosti Renault Trucks znovu podařilo překvapit svět přepravy zboží v oblasti komfortu, designu a efektivity. A podařilo se jim to natolik, že nemůže být pochyb – Renault Magnum opravdu přenáší dálkovou přepravu do nové dimenze.

JL, 6.6.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar